Nätaggregat, hur dåliga kan dom vara?

Permalänk

Nätaggregat, hur dåliga kan dom vara?

Sitter och ska försöka få ihop en dator och tänkte spara ett par hundralappar på nätaggregatet. Jag undrar egentligen vilken betydelse det har vilken etikett som sitter på, för dom flesta komponenterna tillverkas väl ändå i samma fabriker.

Permalänk
Hedersmedlem

Att spara hundralappar på nätagget kan bli en väldigt dålig affär. Vilka har du kollat på? En bra tumregel är att ett nätagg bör kosta minst 1 kr/W.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Gå efter priset per Watt är bara dumheter, gå helt enkelt efter recensioner av människor som vet vad dem pratar om.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Ser bra ut, vet dock inte spec på din dator men klarar en del.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Det jag länkade till har visst varit som vilket meddeldyrt som helst. Enda nackdelen enligt recensionerna är att det inte var någon 80+ cert. Men om man köper ett 500 och ska driva runt 350 (i värsta fall 400) så förväntar man sig att den ska klara det.

Permalänk
Skrivet av Telecaster:

Det jag länkade till har visst varit som vilket meddeldyrt som helst. Enda nackdelen enligt recensionerna är att det inte var någon 80+ cert. Men om man köper ett 500 och ska driva runt 350 (i värsta fall 400) så förväntar man sig att den ska klara det.

Som jag sa så kan den driva, åtminstonde I5 760 tillsammans med ett GTX460 768mb

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Axp är värdelöst xfx 550 håller hög kvalité och billiht

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Jag skulle inte köpa det agget.
Ej 80 plus samt att de verkar prioritera 3,3 volt och 5 volt. En modern dator behöver mycket ström på 12 volten.
Sedan är vad jag vet AXP inte något bra märke. Försök hitta någon recension av agget.
Ett dålig agg kan ta med sig resten av datorn, vilket då innebär inköp av nya grejor.

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Ta ett sådant här...har ett själv som testagg.
http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Sitter och ska försöka få ihop en dator och tänkte spara ett par hundralappar på nätaggregatet. Jag undrar egentligen vilken betydelse det har vilken etikett som sitter på, för dom flesta komponenterna tillverkas väl ändå i samma fabriker.

om du vill spara in på nätagget så skaffa detta
http://www.inet.se/produkt/6909534/fsp-500-60apn-500w-80-bron...

80+ cert samt är från en av om inte den största tillverkaren av nätagg.. 100% kvalité

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer64Pro:

Jag skulle inte köpa det agget.
Ej 80 plus samt att de verkar prioritera 3,3 volt och 5 volt. En modern dator behöver mycket ström på 12 volten.
Sedan är vad jag vet AXP inte något bra märke. Försök hitta någon recension av agget.
Ett dålig agg kan ta med sig resten av datorn, vilket då innebär inköp av nya grejor.

//Freezer

Prio på 5V tyder på att det är en väldigt gammal design internt, jag skulle inte bara "inte rekommendera" men snarare direkt varna för att köpa något sånt idag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet är förmodligen den viktigaste delen i datorn och inget du bör snåla på. Blir ingen kul historia senare om agget dör och dessutom tar med sig alla komponenter.

Permalänk

Men det får bli ett XFX 550W. Det verkar ju kalas. Några invändningar innan jag trycker "KÖP"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Sitter och ska försöka få ihop en dator och tänkte spara ett par hundralappar på nätaggregatet. Jag undrar egentligen vilken betydelse det har vilken etikett som sitter på, för dom flesta komponenterna tillverkas väl ändå i samma fabriker.

Som svar på frågan i rubriken, så här dåligt kan ett nytt 500W nätagg vara http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Men det får bli ett XFX 550W. Det verkar ju kalas. Några invändningar innan jag trycker "KÖP"?

Missa inte knappen!! haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Axp är värdelöst xfx 550 håller hög kvalité och billiht

Skrivet av Freezer64Pro:

Jag skulle inte köpa det agget.
Ej 80 plus samt att de verkar prioritera 3,3 volt och 5 volt. En modern dator behöver mycket ström på 12 volten.
Sedan är vad jag vet AXP inte något bra märke. Försök hitta någon recension av agget.
Ett dålig agg kan ta med sig resten av datorn, vilket då innebär inköp av nya grejor.

//Freezer

Ta reda på fakta innan ni går ut med att tex. AXP är skräp här är bla ett test på ett AXP http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budgetklassen-2010/20#pagehead

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem

Snålheten bedrar visheten. Tro mig!! man gör bara ett sånt här köp en gång, sen när man börjar felsöka om vad som gick fel, varför datorn inte startar så förbannar du dig själv. Vad ligger budgeten på? vad är det för setup du har tänkt dig?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Sitter och ska försöka få ihop en dator och tänkte spara ett par hundralappar på nätaggregatet. Jag undrar egentligen vilken betydelse det har vilken etikett som sitter på, för dom flesta komponenterna tillverkas väl ändå i samma fabriker.

Här har du en lista på vilka som tillverkar vad och till vilka märken.

http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page5471.htm

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Snåla inte med nätagg, the end.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Snåla på nätagg??

Som jämförelse: Om du köper en NY bil, sätter du då på slitna däck?

Ett nätagg är som en bils däck-inget man sparar på!

Nätagget ÄR HJÄRTAT I DATORN! Tänk om och spara in på nåt annat ist! ( Om inte stålarna räcker)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Ta reda på fakta innan ni går ut med att tex. AXP är skräp här är bla ett test på ett AXP http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budgetklassen-2010/20#pagehead

Dock inte samma agg, (tillverkarens artikelnummer är olika).

Här är ett annat test där AXP ingår, för de som vill fördjupa sig i (låg-)budgetaggens varierande kvalitet.
http://extreme.idg.se/2.1030/1.282097/stort-test-av-nataggreg...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Så här blir det. Eventuellt att jag byter grafiken.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Medlem

eller skrota den mekaniska disken och ta den du har tills vidare? och lägga dem slantarna på ett lite bättre nätagg? eller den nuvarande datorn kanske ska vara intakt?

För övrigt så såg det ok ut, grafikkortet... har du kollat alla xtrapriser som finns nu i den här tråden?

#13015282

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk

Dagens disk är en 7 år gammal IDE-disk på 250gb som gnisslar jävel så det får allt bli en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telecaster:

Dagens disk är en 7 år gammal IDE-disk på 250gb som gnisslar jävel så det får allt bli en ny

Jo jag förstår, tänkte mest om du kunde norpa den ett tag och lägga lite slantar på nätagget och sen köpa en ny disk när man har råd?

Edit: aahh såg nu att du skrev IDE disk jag förstår dilemmat.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Vänta tills CDON 15% swec rabatten i slutet av året. Då sparar du några slatar som du kanske kan lägga på något.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det prisvärdaste nätagget på marknaden just nu är detta, klarar driva 2x 7970 enkelt! Bara en rekommendation om du funderar på att köpa ett!

SNÅLA ALDRIG PÅ NÄTAGGET!

http://www.inet.se/produkt/6909625/fsp-650-80egn-650w-80-gold

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

Skulle också rekommenderat ett XFX 550W. Komplett.se rear just nu ut de för 449:-

En prisvärd investering

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!