Permalänk
Entusiast

Vad ska ja välja? (Internet)

Tjenare Sweclockers! Om ni tar er tid att läsa detta så uppskattar jag det otroligt mycket och ni får en elektronisk kram av mig!

Jag har haft "Bredband 24" från BBB ett ganska långt tag nu och funderar på att uppgradera då jag laddar ner en hel dell etc och ringde då BBB och fick reda på att i min lilla stad (ungefär 20k invånare) så kan jag inte få något högre än Bredband 24 alls förutom ETT alternativ som är....Mobilt bredband 32.

Mobilt i hemmet gör mig direkt förbryllad och frågan är helt enkelt om jag kommer få en högre hastighet med Bredband 32 jämfört med nu och om det fortfarande på något sätt går att koppla upp sig med nätverksakabel? (Är inte så haj på Internet alls...)

Med mitt nuvarande Bredband 24 ger mig 17-18 mbit på bredbandskollen som anser att det är "bra" men den anser inte jag alls då en polare får ungefär 21 mbit från Telia vilket leder oss vidare till mitt andra alternativ: Telia bredband 30.
Det är ju inte alls en så stor uppgradering men om nu Telias stolpe ligger närmare mig eller något så kanske jag skulle lyckas klämma ut 25 mbit i och med att min polare också bor i min kommun men lite mer avlägset?

Jag har dock sett/hört uttrycket "Felia" många gånger och hållt med om det i och med att min polare hade 6-8mbit förut trots utlovade 12-24 mbit men det var pågrund av en trasig telekabel som en tekniker lätt lagade och nu har han som sagt 21 mbit. Så är "Felia" ett förtjänat namn eller har ni haft Telia länge och är dom stabila och ger er en bra hastighet?

Extrafrågor på detta som jag verkligen skulle uppskatta om ni besvarade är: Kan hastigheten variera en del mellan nätverkskablar? Jag har en lite gulaktig kabel som ser ganska sliten ut och jag har haft den i ganska många år, gör det någonting?
Och hur lång tid tar det när man byter från en intenetleverantör till en annan? Från BBB till Telia till exempel, farsan påstår att man då har ett rum på 1-3 veckor där man inte har något internet alls och sitter som på stenåldern, är det verkligen så?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈