Permalänk

Flerdisksfråga (symlink?)

Hej på er alla!
Nu är det så att min torrentslav började få ont om utrymme på sin 300gb disk, som det ligger både OS (Arch) och en massa torrents på.
Fick en 400-gb disk av en klasskompis, och smällde in den i henne.
Frågan är nu, hur bör jag göra för att kunna lagra nerladdade torrents på både den gamla och den nya? Alla ska kunna seedas, och lagras i samma directory. Jag hämtar nämligen filerna via FTP från henne, över det lokala nätverket, och jag vill därför lagra filerna i /srv/ftp/Torrents/Downloaded/.
Jag hade tänkt lägga en symlink där, men hur sköts detta om man hämtar filer via FTP? Alltså, ett symlink från /srv/ftp/Torrents/Downloaded/[x] till /mnt/nyadisken. Förstås det vad jag menar?
Kommer det funka att få in i directoriet /srv/ftp/Torrents/Downloaded/[x] och hämta filerna från /mnt/nyadisken?
Om nej, hur kan jag annars lösa detta på ett smidigt sätt?
Mvh

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Markthegreat:

Förstås det vad jag menar?

Nej .

Jag tror du behöver förklara mer. Din text är nog lite oklar för någon som inte vet exakt hur saker ser ut.

"Lagra på både den gamla och den nya" - vill du dubblera datan, eller bara ha den på en fysisk plats och symlänka ihop det?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Går att göra på hur många sätt som helst.
ZFS är nog vad jag främst förespråkar men blir nog en del meck för din del.

Tror du kanske ska spana på nått i stil med http://en.wikipedia.org/wiki/UnionFS

Permalänk
Skrivet av phz:

Nej .

Jag tror du behöver förklara mer. Din text är nog lite oklar för någon som inte vet exakt hur saker ser ut.

"Lagra på både den gamla och den nya" - vill du dubblera datan, eller bara ha den på en fysisk plats och symlänka ihop det?

Det jag menar är att alla mina "gamla" (nuvarande) torrents ska ligga kvar på den "gamla" disken, (den lilla, den med operativsystemet), medans nya torrents ska lagras fysiskt på den nya, stora, tomma disken.
Detta hade inte varit ett problem, om det inte hade varit för min metod att samtidigt driva en FTP-server som används för att hämta torrentfilerna, från både LAN och WAN.
Denna FTP-server, har sin chroot i /srv/ftp/, och för att jag ska kunna hämta filerna som lagras på den "nya" disken (allt jag drar ner från och med den "gamla" blir full) ska även kunna hämtas från directoriet /srv/ftp/Downloaded/. Jag hade tänkt att man kunde lägga en länk, som ett subdirectory till /Downloaded/, som ett "nytt directory", och att FTP-servern ska fatta att detta är en "mapp" som är 400GB stor och ligger på den andra fysiska disken.

Skrivet av BasseBaba:

Går att göra på hur många sätt som helst.
ZFS är nog vad jag främst förespråkar men blir nog en del meck för din del.

Tror du kanske ska spana på nått i stil med http://en.wikipedia.org/wiki/UnionFS

Skulle det där inte innebära att jag måste formatera om allt, och byta FS helt?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Markthegreat:

Det jag menar är att alla mina "gamla" (nuvarande) torrents ska ligga kvar på den "gamla" disken, (den lilla, den med operativsystemet), medans nya torrents ska lagras fysiskt på den nya, stora, tomma disken.
Detta hade inte varit ett problem, om det inte hade varit för min metod att samtidigt driva en FTP-server som används för att hämta torrentfilerna, från både LAN och WAN.
Denna FTP-server, har sin chroot i /srv/ftp/, och för att jag ska kunna hämta filerna som lagras på den "nya" disken (allt jag drar ner från och med den "gamla" blir full) ska även kunna hämtas från directoriet /srv/ftp/Downloaded/. Jag hade tänkt att man kunde lägga en länk, som ett subdirectory till /Downloaded/, som ett "nytt directory", och att FTP-servern ska fatta att detta är en "mapp" som är 400GB stor och ligger på den andra fysiska disken.

Skulle det där inte innebära att jag måste formatera om allt, och byta FS helt?

NFTS har ju NFTS junctions. Dvs du kan mounta en hårddisk i en mapp på en annan hårddisk.
Lägger du den i: GammalDisk\Torrents\Secondary
så kommer allt du sparar i Secondary mappen hamna på den andra hårddisken.

Dock har jag ingen aning vad det för alternativ. Det är nog väldigt mycket beroende på vilket format du har på disken.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

NFTS har ju NFTS junctions. Dvs du kan mounta en hårddisk i en mapp på en annan hårddisk.
Lägger du den i: GammalDisk\Torrents\Secondary
så kommer allt du sparar i Secondary mappen hamna på den andra hårddisken.

Dock har jag ingen aning vad det för alternativ. Det är nog väldigt mycket beroende på vilket format du har på disken.

Disken kör EXT4.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

får du bara rättigheterna rätt så kan du göra som du tänkt. Det blir kanske inte så jättesnyggt dock.

ett alternativ är ju att bara montera den nya disken under downloaded direkt annars. Man kan ju montera diskar var man vill, dock inte heller jättesnyggt kanske.

annars, kopiera allt i /srv till din nya disk och montera den som /srv. Du kan ju länka till din gamla disk under downloaded istället.

Men, utan LVM eller ZFS eller något liknande så kan du inte enkelt lägga till utrymme direkt på downloaded. Men det tänkte du inte från början, om jag förstod rätt.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Datavetare

Tror jag begriper vad du är ute efter.

Du kör din FTP-server med chroot i /srv/ftp/ vilket betyder att man inte kan komma åt bibliotek utanför det biblioteket. Det fungerar därför inte med en länk eftersom en hård länk inte kan gå mellan diskar och en mjuk länk går i.o.f.s. att skapa men din chroot kommer hindra FTP-servern att följa länken /srv/ftp/Torrents/Downloaded/[x] då man då hamnar i trädet /mnt/nyadisken som inte ligger under din chroot.

Så det är kört?

Inte alls, varför monterar du inte den nya disken direkt på /srv/ftp/Torrents/Downloaded/[x]?

Då får du mer utrymme och din FTP-server kan nå detta då mount-punkten ligger under din chroot

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Inte alls, varför monterar du inte den nya disken direkt på /srv/ftp/Torrents/Downloaded/[x]?

Åh gud, vad jag känner mig dum nu.
Tack.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Skulle det där inte innebära att jag måste formatera om allt, och byta FS helt?

Snabbt exempel på hur det funkar (Har dock inte använt detta så mycket själv, osäker på hur det fungerar med skrivningar, om underliggande kataloger har samma namn, etc etc). Men det duger nog för att komma igång och testa vidare.

basse@ubuntu:~/unionfs$ unionfs-fuse disk1/=RO:disk2/=RO:disk3/=RO unionMnt/ basse@ubuntu:~/unionfs$ tree . ├── disk1 │   ├── baz.mp4 │   └── pron.txt ├── disk2 │   └── foo.avi ├── disk3 │   └── bar.mkv └── unionMnt ├── bar.mkv ├── baz.mp4 ├── foo.avi └── pron.txt 4 directories, 8 files basse@ubuntu:~/unionfs$ basse@ubuntu:~/unionfs$ cat disk1/pron.txt pro000000000n! basse@ubuntu:~/unionfs$ cat unionMnt/pron.txt pro000000000n! basse@ubuntu:~/unionfs$

Du får alltså alla dina "källkataloger"/mountpoints logiskt monterade under samma katalog.