Permalänk
Medlem

WD RED Kraschat

Hej!

Fick meddelande när jag satte upp RAID 5 på min NAS med 4st nya WD RED diskar i förra veckan att det var ett problem med disk 2, dock fortsatte raiden utan några större problem, blev klar och den har fungerat felfritt i 5 dagar.

I morse fick jag meddelande från NASen om att disk 2 har kraschat, kan jag kolla/göra någon enklare felsökning själv eller blir det att kontakta återförsäljaren omgående som gäller?

Har ingen stationär dator att testa den i tyvärr.

samt, kan jag fortsätta att använda NASen under tiden jag väntar på att disken skall få full funktion igen?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk
Medlem

Vet inte va du har fö NAS?
Men hursomhelst skall man ALDRIG använda en femma med en utslagen disk, möjligen då för att ta backup.
Diagnostisera disken med tillverkarens analysprogg, om fel->RMA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soders:

Hej!

Fick meddelande när jag satte upp RAID 5 på min NAS med 4st nya WD RED diskar i förra veckan att det var ett problem med disk 2, dock fortsatte raiden utan några större problem, blev klar och den har fungerat felfritt i 5 dagar.

I morse fick jag meddelande från NASen om att disk 2 har kraschat, kan jag kolla/göra någon enklare felsökning själv eller blir det att kontakta återförsäljaren omgående som gäller?

Har ingen stationär dator att testa den i tyvärr.

samt, kan jag fortsätta att använda NASen under tiden jag väntar på att disken skall få full funktion igen?

Hej kan tyvärr inte ge några tips på hur du ska kolla den om du inte kan koppla in den i en stationär men eftersom det är en RED disk har western digital en separat support för dessa diskar. Slå dom en pling direkt och fråga om hjälp. De kan de där om diskar

Citat:

- WD Red kan erbjuda en helt fri 24/7 support på ett nummer 0080055593733 och är endast för RED kunder.

Kan tänka mig att serienummer eller kvitto kan vara bra att ha nära tillhands för denna typen av ärende.

Återkom gärna om hur de skötte ärendet. Har själv en RED disk så kan(förhoppningsvis inte) vara bra att veta till framtiden.

/Ethaan

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Har en Synology DS411 också den helt ny.

RAIDen är ju redan satt, funderade mest på om det är nån fara med att lägga in nya filer eller ska jag bara fortsätta ha den igång så jag ändå kan streama film till Boxeen ?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soders:

Har en Synology DS411 också den helt ny.

RAIDen är ju redan satt, funderade mest på om det är nån fara med att lägga in nya filer eller ska jag bara fortsätta ha den igång så jag ändå kan streama film till Boxeen ?

Det är OK om du har BACKUP - annars låt den vara avstängd tills den nya disken satts in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Det är OK om du har BACKUP - annars låt den vara avstängd tills den nya disken satts i in.

jag har ju ingen speciellt backup till den. Den RAIDEN som jag har skapat ligger ju just nu på de 3 diskar som fortfarande är aktiva. Kan jag då inte använda NASen ens för streaming medan jag väntar på en fungerande disk?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk

det många säger om att du ska ha backup är för att de andra kan sluta pga mjukvara. men du kan fortsätta använda den ifall du är beredd att formatera den eller fabriksåterställa den.

det är "farligt" att använda den för att den kan få för sig att skriva på den trasiga disken och då kan systemet bli korrupt

Permalänk
Medlem

Det är inget tekniskt problem att använda RAIDen. En RAID-5 har en paritets disk, dvs det räcker som det är nu för att det ska fungera.
MEN det som kan vara ett problem om du inte har backup är att du förlorar all data om ytterligare en disk ryker. Därför frågan om du har backup.

Om du har backup - fortsätt som tidigare, hoppas att du inte tappar ytterligare en disk, och skulle det klanta sig återstället du ifrån backup.
Har du ingen backup, och värderar din data, är det _lite_ säkrare om du stänger av NASen, väntar på att din ersättningsdisk kommer. När du sedan har fått denna återställer du backupen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mix_room:

Det är inget tekniskt problem att använda RAIDen. En RAID-5 har en paritets disk, dvs det räcker som det är nu för att det ska fungera.
MEN det som kan vara ett problem om du inte har backup är att du förlorar all data om ytterligare en disk ryker. Därför frågan om du har backup.

Om du har backup - fortsätt som tidigare, hoppas att du inte tappar ytterligare en disk, och skulle det klanta sig återstället du ifrån backup.
Har du ingen backup, och värderar din data, är det _lite_ säkrare om du stänger av NASen, väntar på att din ersättningsdisk kommer. När du sedan har fått denna återställer du backupen.

Ok, då är jag med! Eftersom jag inte ens hunnit lägga in alla filer på den än har jag inte gjort någon backup.
Går det att göra backup nu när en disk redan har crashat? jag har ju bara film på den så det är inget superviktigt än så länge!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro, 16GB, 180GB SSD (dualboot Windows 8).
NAS: Synology DS1812+, 5st WD RED 4TB.
Mediaspelare: BoxeeBox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soders:

Ok, då är jag med! Eftersom jag inte ens hunnit lägga in alla filer på den än har jag inte gjort någon backup.
Går det att göra backup nu när en disk redan har crashat? jag har ju bara film på den så det är inget superviktigt än så länge!

Jadå det går bra. En RAID med en failad disk är enbart drabbad av prestandan som ökar då den måste räkna ut paritet/data bit varje skrivning/läsning. dock som folk nämnt så pajjar en disk till ryker allt. En RAID 5 klarar bara EN disk borta annars dör den. RAID 6 dock klarar flera mend et är en annan historia.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

Lånar tråden och undrar om det är många som haft problem med RED serien? Vad har den för fördel mot tex en Caviar Blue om man stoppar den i en NAS?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Lånar tråden och undrar om det är många som haft problem med RED serien? Vad har den för fördel mot tex en Caviar Blue om man stoppar den i en NAS?

Om jag fattat det rätt är RED certifierad för RAID och det e inte Caviar exempelvis. Sedan om båda funkar i realiteten låter jag vara osagt men som sagt supporten för RAID e bara för RED.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Kör flera RAID5 med Samsung, WD å Seagate, vanliga bonndiskar, utan problem.
Så de där me "certifierade RAID diskar" är marknadsföringstrix från WD eftersom vissa
av deras WD Green hade problem i RAID å nu äntligen har dom erkännt det genom att fixa problemet, satt på en annan etikett å ta mer betalt.

WD's aktieägare skrattar hela vägen till banken.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jookeer:

Kör flera RAID5 med Samsung, WD å Seagate, vanliga bonndiskar, utan problem.
Så de där me "certifierade RAID diskar" är marknadsföringstrix från WD eftersom vissa
av deras WD Green hade problem i RAID å nu äntligen har dom erkännt det genom att fixa problemet, satt på en annan etikett å ta mer betalt.

WD's aktieägare skrattar hela vägen till banken.

Japp, och om du säger det så måste det ju vara så. Inte en chans att RED funkar bättre än de vanliga i RAID-konfigurationer, eller hur?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Japp, och om du säger det så måste det ju vara så. Inte en chans att RED funkar bättre än de vanliga i RAID-konfigurationer, eller hur?

WD Red borde funka bättre än vissa WD Green, men att säga dom funkar bättre än övriga diskar på marknaden är ännu icke bevisat eller ens troligt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jookeer:

WD Red borde funka bättre än vissa WD Green, men att säga dom funkar bättre än övriga diskar på marknaden är ännu icke bevisat eller ens troligt.

Nej, men nu var det WD's utbud som diskuterades, det är svårt att jämföra den mot alla andra hårddiskar på marknaden, med tanke på hur många det finns...

I prisklassen är det säkerligen bra diskar för sitt ändamål, och de recensioner jag läst har varit positiva. Många betalar nog gärna lite extra för lite mer trygghet, och att man får en specialsupport skadar antagligen inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Finns ingen jämförbar RMA-statistik från tillverkarna som visar vilka märken/modeller som är mest tillförlitliga. Att vissa har bättre garanti än andra bevisar ingenting avseende tillförlitlighet.

Köp på pris å ta backup ofta så klarar man en krasch.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra att de nya 24/7 diskar för de vanliga dödliga inte klarar ens klarar en vecka... Du får säkert en ny, så kommer den hålla sig troligtvis lite längre.

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevzoor:

Tråkigt att höra att de nya 24/7 diskar för de vanliga dödliga inte klarar ens klarar en vecka... Du får säkert en ny, så kommer den hålla sig troligtvis lite längre.

Fast red är i grunden samma disk som green något förändrad. Wd re4 är diskar som är gjorda för 24/7 men även backup där bör finnas inga diskar håller för evigt

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Det finns andra bra alternativ än WD Red för NAS och/eller RAID ändamål. Hitachi 5K och 7K-serien och Seagate Constellation CS är lämpliga för både mjuk och hårdvaruraid.

Har själv svårt att bestämma mig vilka diskar som ska få ersätta mina Samsung F1...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

WD Red har även 35% MTBF (Mean Time Between Failures) än dom andra "vanliga" diskarna i WD:s utbud
och enligt WD själva så lämpar sig RED diskarna bäst till NAS ändamål.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Fast red är i grunden samma disk som green något förändrad. Wd re4 är diskar som är gjorda för 24/7 men även backup där bör finnas inga diskar håller för evigt

Jo, håller du inte med om att det står i specen för WD Red att de är testade för 24/7.. sitter själv på RE diskar. men åter igen dessa moddade green diskar borde ju inte kastas ur en raid första veckan med tanke på standard TLER tiden på 7 sekunder, antingen är det kontroller kortet i NAS:en som har varit taskig eller så är det disken som har varit tjuven..

MVH

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Lånar tråden och undrar om det är många som haft problem med RED serien? Vad har den för fördel mot tex en Caviar Blue om man stoppar den i en NAS?

RED diskarna är utrustade med en knasig liten funktion från Enterprice världen, TLER - Time Limited Error Recovery.

Om en disk inte svarar så kastar raid korten ur disken ur raiden utan att tveka.. Den är trasig - nu fortsätter vi!, vilket inte måste vara fallet.. den kanske bara frös till lite..

Men med TLER så väntar raid korten 7 sekunder (standard) innan den kastar ur disken ur raiden, vilket sällan händer att den gör.. då disken har lite tid på sig att visa att den lever..

Sedan är ju frågan, hur bra fungerar denna "lånade" funktion från de dyrare diskar i dessa billigare varianter? Uppenbarligen lite halvdant -.-
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Senast jag körde raid utan TLER diskar så kostade det mig 43000kr att reparera..

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevzoor:

Senast jag körde raid utan TLER diskar så kostade det mig 43000kr att reparera..

Berätta

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!