Behöver tipps och feedback på fundering på vattenkylning

Permalänk
Medlem

Saker kommit och såklart hade jag räknat fel och saknar 2 nipplar -.-

Sen skulle jag vilja ge en känga till Phobya som inte skickade med någon instruktionsmanual till varken CPU - vattenblocket eller radiatorn och deras hemsida-or via lite olika lönkar verkar man komma till olika sidor från olika år varav samtliga är totalt värdelösa vad gäller information.

Inte helt hundra på hur att sätta skruvarna så om någon använt Phobya UC2-LT AMD och vet något om installationen eller är en hejare på att googla fram manualer (jag har misslyckats) så vore jag tacksam.

Och finns det någon butik som säljer 10/16mm nipplar i malmö som är öppna imorgon?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/profil/_mmattiass_

Kanske vet ? Han har den tidigare versionen av den. Dom säger att den är väldigt lik Alphacools XP3 blocket att installera, men hittar tyvärr ingen manuell för AMD versionen av det blocket heller.

Ren irrelevant, men enligt Alphacools manuell ska man rengöra processorn med "Spirits"...
http://www.alphacool.com/download/XP3%20light.pdf

Kollade också Phobyas hemsida, var nog en av dom mest värdelösa hemsidor på länge...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden till en liten fundering jag har..

I systemen brukar man ju köra destillerat vatten, leder det ström?

Om det gör det, vinns det någon annan vätska som kyler bra men inte leder ström?
Tänker på detta ifall det skulle bli läckage..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Sen skulle jag vilja ge en känga till Phobya som inte skickade med någon instruktionsmanual till varken CPU - vattenblocket eller radiatorn och deras hemsida-or via lite olika lönkar verkar man komma till olika sidor från olika år varav samtliga är totalt värdelösa vad gäller information.

Inte helt hundra på hur att sätta skruvarna så om någon använt Phobya UC2-LT AMD och vet något om installationen eller är en hejare på att googla fram manualer (jag har misslyckats) så vore jag tacksam.

Alphacools block här ska sättas fast på samma sätt som Phobyan:

http://www.alphacool.com/download/XP3%20light.pdf

Skrivet av swehunter2000:

Lånar tråden till en liten fundering jag har..

I systemen brukar man ju köra destillerat vatten, leder det ström?

Om det gör det, vinns det någon annan vätska som kyler bra men inte leder ström?
Tänker på detta ifall det skulle bli läckage..

Destillerat vatten leder inte ström när det är helt nytt och fortfarande i flaskan det säljs i, men direkt när det hällts upp i systemet blir det att leda ström p.g.a. diverse orenheter etc. Detsamma gäller för alla vattenkylningsvätskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swehunter2000:

Lånar tråden till en liten fundering jag har..

I systemen brukar man ju köra destillerat vatten, leder det ström?

Om det gör det, vinns det någon annan vätska som kyler bra men inte leder ström?
Tänker på detta ifall det skulle bli läckage..

Allt står i FAQ: Vattenkylning.

Skrivet av Ninjan:

5. Vatten
Kylmediet som döpt hela tekniken, nu är det dock inta bara ta vatten ur kranen och köra på, då det innehåller saker som inte är så bra för just användning som kylvätska för datorer.

1. Mikroorganismer
Vanligt vatten är oftast inte helt fritt från bakterier, utan när de kommer in i ett system där det inte finns andra bakterier och inga gifter kan de börja växa. Detta kan bilda hinnor på slangar och vattenblock, vilket leder till sämre värmeöverföring och även kan påverka tryck och flöde om det går för långt.
2. Joner
Är atomer eller molekyler som har någon eller några elektroner för mycket eller för lite. Detta gör att joner agerar som laddningsbärare, dvs. gör vattnet elektriskt ledande. Vattnets förmåga att lösa upp olika salter och ämnen som då bildar joner och kan orsaka rost och korrosion är känt, varvid en minimering av joner minimerar korrosion. Vanligt vatten innehåller diverse salter och jonföreningar. Vidare måste joner finnas i vattnet för att bakterier skall kunna växa och fortleva i vatten.
3. Organiska partiklar
Är små, små bitar av molekyler/föreningar/ämnen innehållande kol. Exempelvis proteiner, fetter och socker. Dessa kan utgöra föda för bakterier, vilket ökar tillväxten av de små liven i kylsystemet.

Det finns två alternativ till vatten man ska använda:

· Destillerat vatten, som säljs på mackar under namnet batterivatten. Destillerat vatten tillverkas genom att man hettar upp sin vätska till den temperatur där ämnet övergår till gasfas och sedan kyler ner det så det kondenseras. Destillatet innan 100-graders nivån är nådd innehåller antagligen föroreningar, vidare är det som är kvar efter man drivit processen till sitt slut också föroreningar. Denna process upprepas ett antal gånger för att öka "renhetsgraden". I denna process följer inte heller partiklar, gaser, organismer, tungmetaller och organiska föreningar med.
· Avjoniserat vatten som man kan få tag på vid diverse industrier och labb, exempelvis MilliQ, är fritt från joner och filtrerat genom aktiva filter för att minimera partikelförekomst och avdöda eventuella mikroorganismer. Detta vatten finns dock i olika kvalitéer men alla bör vara tillräckligt bra för användning inom vattenkylning.

Båda ovanstående typerna är i sig giftiga för mikroorganismer då de ej kan leva utan näringsämnen. Ett plus är att de som trillar i dör genom att de sprängs av osmotiskt tryck (vatten med låg salt/jonkoncentration flödar in i organismen som har en högre salt/jonkoncentration). Dock är system ej täta och kommer till slut innehålla tillräckligt med mineraler/salter/näringsämnen så att tillväxt av mikroorganismer kan ske.

8. Vattentillsatser
Vattentillsattser har tre huvudsyften.

1. Korrosionshämmare
Då vattenkylningen var ny och radiatorer, vattenblock och pumpar var av de mest skilda slag och tillverkning, var det ofta olika metaller som blandades i systemet. Tillsammans med okunskap om vattnets korrosiva egenskaper tillsammans med joner, användes tillsatser av olika organsiska ämnen för att binda upp joner och skapa tunna hinnor på metallerna så att korrosion inte kunde ske. Då man i dag praktiskttaget uteslutande använder koppar och ibland i kombination med eloxerat aluminium ska det inte vara av största vikt.

2. Bakterie-/Alg-dödare
Detta är troligen dagens huvuduppgift för tillsatser då många inte vill ha små saker som växer i sitt kylsystem. Detta kan uppnås genom att tillsatsen är giftig och dödar bakterier och alger. Tillsatser kan även höja eller sänka pH(måttet på hur surt vattnet är) vilket också hindrar bakterie-/algtillväxt, då de flesta organismer trivs kring pH 7(+- 2 pH-enheter). En höjning av pH kommer även att hämma kopparkorrosionen i systemet.

3. Färgning
Många har idag plexiglasfönster i sina datorchassin vilket gör att man faktiskt ser vad man har där inne. En rolig/snygg sak kan då vara att färga vattnet i någon läcker färg, antingen vanlig färg som syns då man ser in eller sådan som emitterar(sänder ut) en viss färg under inverkan av UV-ljus(ultraviolett).

De negativa konsekvenser man kan få av att tillsätta diverse ämnen till vattnet är bland annat en ökning av konduktiviteten(förmågan att leda ström), en sänkning av vattnets förmåga att leda värme(exempel: om höga koncentrationer av glykol används). Rådet är att använda destillerat vatten och om man känner behov av något av ovanstående, att tillsätta rekommenderade doser av produkter avsedda för just vattenkylning. Är man inte insatt i kemi bör man nog undvika att laborera med olika tillsatser, då det troligen leder till försämrad prestanda och eventuellt kan generera skador/fel på olika komponenter i systemet. OBS! Notera även att hos vissa pumptillverkare gäller INTE garantin om du använt tillsatser av vissa produkter avsedda för vattenkylning..

Dold text
Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.sweclockers.com/profil/_mmattiass_

Kanske vet ? Han har den tidigare versionen av den. Dom säger att den är väldigt lik Alphacools XP3 blocket att installera, men hittar tyvärr ingen manuell för AMD versionen av det blocket heller.

Ren irrelevant, men enligt Alphacools manuell ska man rengöra processorn med "Spirits"...
http://www.alphacool.com/download/XP3%20light.pdf

Kollade också Phobyas hemsida, var nog en av dom mest värdelösa hemsidor på länge...

Ser ut vara samma delar men frågade _mmattiass_ också

Nu är allt jag behöver de två jävla nipplarna Man läser civilingenjör och räknar så fel xD

På tal om destillerat och läckage. Hade varit häftigt med en slangstrumpa (som kabelstrumpa / sleeve men större) med invävda ledare i (och lite salt så det säkert leds el med vatten) som läckage detektorer som via någon krets kan stänga av datorn på en gång och visa vilken slang som läcker.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

På tal om destillerat och läckage. Hade varit häftigt med en slangstrumpa (som kabelstrumpa / sleeve men större) med invävda ledare i (och lite salt så det säkert leds el med vatten) som läckage detektorer som via någon krets kan stänga av datorn på en gång och visa vilken slang som läcker.

Skulle säkerligen vara intressant, men absolut inget som behövs. Läcker det inte efter första stresstestet så är det nog en liten chans för läckage. Inte som läckage är så pass farligt heller, bara att dra sladden så fort du hör/ser något och sen låta det torka någon dag.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Skulle säkerligen vara intressant, men absolut inget som behövs. Läcker det inte efter första stresstestet så är det nog en liten chans för läckage. Inte som läckage är så pass farligt heller, bara att dra sladden så fort du hör/ser något och sen låta det torka någon dag.

Kortslutning orsakar oftast inga större direkta skador på komponenterna. Vatten leder ström men det är långt ifrån en bra ledare. Störst risk är så klart näraggregatet. Normalt är det korrosion som dödar elektronik när det kommer till vatten.

Permalänk
Medlem

Du kan sleeva slangen med mdpc sleeve

Permalänk
Medlem

Nu har jag pillat ihop allt. datorn startar men skärmarna tappar signal precis innan jag kommer helt in i windows. Datorn stänger inte av sigsjälv utan bara skärmarna. samma sak händer efter ett tag i BIOS. Antar jag monterat GPU blocket fel. Hela systemet är fyllt hur gör jag lättast för att få loss grafikkortet?

Kan man sätta typ påsförslutar på slangarna till och från den och låta resten av systemet vara fyllt?

*uppdatering*

Påsförslutar funkar inte men iom att det är ett slutet system kunde jag hålla för en av öppningarna så rann det inte ut något genom den andre. Lyckades tömma hela systemet utan att spilla en droppe. Sen konstaterade jag att jag mycket riktigt monterat GPU-blocket fel och pumpen fel. Nu är det ommonterat och så ska jag fylla igen och se om det fungerar den här gången

*uppdatering 2*

Nu funkar allt prima

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄