Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Kan nämna att all volt över 1.5, oavsett cpu, överhettar mosfets och liknande ganska snabbt på ud3'an, dvs din dator kommer inte vara speciellt stabil då.

Instämmer, mina egna erfarenheter och allt vad jag läst om andras säger det. Över 1,5 V ger sällan något alls. Verkar gälla de flesta moderkort. Jag har inte sett särskilt höga temperaturer för VRM:erna på mitt moderkort, även vid höga spänningar. För det mesta ligger de långt under max. VRM:erna på UD3 klarar leverera ca 400 Ampere. Det skulle vid 1,5 V betyda ~600 Watt, inte många CPU:er som gör av med det. Så oftast andra saker som begränsar än VRM:erna.

Vill man ha total overkill så kan Asus Crosshair V Formula:s VRM:er ge runt 2000 A till CPU:n. Värt att nämna så drar en FX-8150 i standard ca 90 A

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Man ska vara glad för 4ghz på thuban. Min 1100T gör inte mer än 3,8 (stabilt) på alla kärnor t.ex.

Permalänk
Skrivet av Pholostan:

Instämmer, mina egna erfarenheter och allt vad jag läst om andras säger det. Över 1,5 V ger sällan något alls. Verkar gälla de flesta moderkort. Jag har inte sett särskilt höga temperaturer för VRM:erna på mitt moderkort, även vid höga spänningar. För det mesta ligger de långt under max. VRM:erna på UD3 klarar leverera ca 400 Ampere. Det skulle vid 1,5 V betyda ~600 Watt, inte många CPU:er som gör av med det. Så oftast andra saker som begränsar än VRM:erna.

Vill man ha total overkill så kan Asus Crosshair V Formula:s VRM:er ge runt 2000 A till CPU:n. Värt att nämna så drar en FX-8150 i standard ca 90 A

Kör en rejält överclockad 8120 och kan snart steka ägg på VRMerna

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Kör en rejält överclockad 8120 och kan snart steka ägg på VRMerna


Förslaget i en annan tråd att bygga kaffebryggare på AMD-cpuer är nåt jag klart skulle vilja göra. Två max-överklockade 8150 som kör folding@home och kan koka ens kaffe vore riktigt roligt party trick. Ah, bara man hade tid, pengar och energi...

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:


Förslaget i en annan tråd att bygga kaffebryggare på AMD-cpuer är nåt jag klart skulle vilja göra. Två max-överklockade 8150 som kör folding@home och kan koka ens kaffe vore riktigt roligt party trick. Ah, bara man hade tid, pengar och energi...

Jag fattar inte kaffebryggar skämtet jag har Antec h2o 620 den låter ingenting gemfört med stockylaren till 1090t. Inte ett kaffeljud ingenting. Du har uppenbart fått ett månadsexemplar.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Jag fattar inte kaffebryggar skämtet jag har Antec h2o 620 den låter ingenting gemfört med stockylaren till 1090t. Inte ett kaffeljud ingenting. Du har uppenbart fått ett månadsexemplar.

Lite bump men ändå. Killen har inte sagt ett ord om Kühler 620?! Han pratar ju om Bulldozer, som alla vet så går den rätt varmt och drar rätt mycket ström

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb