Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Jag blir orolig när jag ser såna här trådar. Alla processorer behöver olika mycket volt och klarar olika mycket höjningar. Min t.ex kan bara köra 4GHz i 1.5v och min vattenkylning klarar fortfarande inte av det, fast jag har 1x tjock radiator(ifrån Antec 920) och en 240mm radiator som är 3cm tjock.

TS är medveten om det, det har redan påpekats i tråden

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Jag blir orolig när jag ser såna här trådar. Alla processorer behöver olika mycket volt och klarar olika mycket höjningar. Min t.ex kan bara köra 4GHz i 1.5v och min vattenkylning klarar fortfarande inte av det, fast jag har 1x tjock radiator(ifrån Antec 920) och en 240mm radiator som är 3cm tjock.

aså?då har jag en dålig nyhet till dig 1090t ligger stabilt på 4ghz nu med antec 620 om din inte klarar 4ghz med antec 920+240mm radiator har du gjort nåt fel

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

aså?då har jag en dålig nyhet till dig 1090t ligger stabilt på 4ghz nu med antec 620 om din inte klarar 4ghz med antec 920+240mm radiator har du gjort nåt fel

Nej, han har rätt, alla 1090T klarar INTE 4GHz, även om "de flesta" gör det. Vissa kräver 1,5V för att klara 4GHz, andra klarar sig på 1,375V och kan då ofta klocka uppåt 4,2GHz med 1,5V istället.

Sen blir de såklart olika varma också. Tänk op att alla CPUerna tillverkas på en stor platta, så det varierar ju beroende på om de fanns i mitten eller ute i kanten av plattan t.ex. Vissa blir lite bättre än andra, vissa får de skrota eller sälja som billigare modeller som är multipel-låsta t.ex.

Kylningen varierar också beroende på om du har kylfläns på moderkortets strömkretsar, annars kan de bli så varma att det blåskärmar fast inte CPUn nått någon farlig gräns. Så vissa kan få problem med vätskekylare om de inte har bra genomblås i chassit i övrigt, eftersom de inte blåser direkt på de kretsarna som originalkylningen gör, medan andra klarar sig fint.

Själv fick jag den inte så stabil i 4GHz när jag bara tog multiplier, så jag kör en kombination av multipel och klocka.

Jag kör FSB på 240MHz nu för att få:

CPU, multipel 16,5 x 240 = 3960 MHz på CPU, vcore 1,4125V

Minne: 6,67 x 240 = 1601 MHz , CPU/NB voltage 1,5125V (fick ställa in DRAM timings manuellt till 9-9-9-24-41 2T för att det ska gå i 1600MHz)

CPU/NB: 10 x 240 = 2400 MHz på CPU/NB, spänning på AUTO (3x minnena i single speed blir 800x3 =2400MHz enligt AMDs rekommendationer) så ja, kan man så bör man överklocka CPU/NB då det ger en bra prestandaökning. Bättre än överklockning av minnen ger t.ex.

HT Link: 9 x 240 = 2160 på HT Link (8x för 1980MHz går också lika bra, HT är ju mer än nog på sina default 2000MHz, så den behöver inte överklockas alls)

1,15V på NB voltage för chipset, så det klarar lite mer

Om du har valet Load Line Calibration, sätt på High/Extreme så att man inte får så stora svängar i spänningen.

Jag har Cool'n'Quiet påslaget ihop med de andra strömsparfunktionerna, de gör ingen skillnad för min stabilitet och det är ju störigt om man skulle behöva ha CPUn på max hela tiden.

Sen stresstest med IntelBurnTest på memory usage "High" minst, 5-10ggr så går tempen snabbt upp till max. Sen kan man köra Prime95 eller liknande över natten när man fått det stabilt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Lånar tråden i en sekund! Kanske dum fråga men när vet man att överklockningen är stabil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazooor:

Lånar tråden i en sekund! Kanske dum fråga men när vet man att överklockningen är stabil?

Överklockningen är stabil när du stresstestat i över 1timme minst. Under testet ska du inte få errors eller bsod då e frekvensen good 2 go. Det finns olika program för stresstest men spel kan ju också funka. Spela bf3 i en timme och se om prollen pallar om datorn inte fryser eller nåt har du lyckats.
exempel på program
Prime 95
Cinebench
Amd overdrive

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Lite läskigt att alla inte får likadana processorer när man betalat lika mycket. Skulle bli besviken om min inte nådde 4ghz hade tur i guess.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Processorn är garanterad för 3,2GHz. Det är hastigheten alla får när dem köper 1090T. Allt över det är rent experimentellt.

Lär dig att jobba i små steg. Tar du för stora steg i överklockningen, ja då brukar det gå åt skogen. Använd inte högre spänning än vad du behöver långsiktigt sett. Kortsiktigt kan du ställa in spänningen lite olika och se vilken den högsta frekvensen (multipeln) är för varje spänningsvärde. Ställer du in den på 1,5V och får 4,0GHz så är det inte nödvändigtvis det bästa valet för dig. Processorn kanske klarar av 3,9GHz på 1,4V osv. Testar man inte lite olika spänningsvärden så vet man inte vart det är "bäst" att ligga.

Sista saken att påpeka är att en Prime-stabil dator fortfarande kan krasha i spel och vice versa. Det gäller att testa båda innan man kan vara helt säker.

Ju mer du överklockar, desto lägre temperatur behövs för att processorn inte ska krasha. Därför finns det inget fast gyllene värde att följa. En lätt klockad cpu kanske klarar 70 grader men en lite mera kanske inte klarar 60 grader.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Processorn är garanterad för 3,2GHz. Det är hastigheten alla får när dem köper 1090T. Allt över det är rent experimentellt.

Lär dig att jobba i små steg. Tar du för stora steg i överklockningen, ja då brukar det gå åt skogen. Använd inte högre spänning än vad du behöver långsiktigt sett. Kortsiktigt kan du ställa in spänningen lite olika och se vilken den högsta frekvensen (multipeln) är för varje spänningsvärde. Ställer du in den på 1,5V och får 4,0GHz så är det inte nödvändigtvis det bästa valet för dig. Processorn kanske klarar av 3,9GHz på 1,4V osv. Testar man inte lite olika spänningsvärden så vet man inte vart det är "bäst" att ligga.

Sista saken att påpeka är att en Prime-stabil dator fortfarande kan krasha i spel och vice versa. Det gäller att testa båda innan man kan vara helt säker.

Ju mer du överklockar, desto lägre temperatur behövs för att processorn inte ska krasha. Därför finns det inget fast gyllene värde att följa. En lätt klockad cpu kanske klarar 70 grader men en lite mera kanske inte klarar 60 grader.

/s

Vill bara påpeka att Black edition är till för högre frekvens än standard.
Efter en research hitta jag dangerzone på 4ghz vid62c+ kraschar den. Ligger själv på 58-59 O-O är nära.......
http://www.youtube.com/watch?v=Jd52V9S32gg

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Vill bara påpeka att Black edition är till för högre frekvens än standard.
Efter en research hitta jag dangerzone på 4ghz vid62c+ kraschar den. Ligger själv på 58-59 O-O är nära.......
http://www.youtube.com/watch?v=Jd52V9S32gg

Black edition innebär upplåst multipel för mindre komplicerad överklockning. Det finns inga garantier på vad man kan nå.

Tillverkade processorer har alltid små variationer. Därför hittar du inte några som är identiska. Allt handlar om sortering. Trasiga skrotas, sämre blir enklare billigare modeller och de lite finare blir black edition med högre frekvens osv. Därefter kanske tillverkningen förbättras och helt plötsligt sitter dem på överflöd av dyra processorer men inga billiga. Ja då kanske man måste sälja en 1090T som 1055T osv och på så sätt så ser man ibland folk som lyckas överklocka överraskande högt. Det är inte en regel, snarare ett undantag.

58-59 kan också vara för högt. Allt beror på hur påfrestad cpu'n är med de inställningarna du kör. Två processorer som båda klara 4GHz vid 1,45V kanske har helt olika krav på temperatur. Ena kanske krashar över 55 grader, den andra över 65 grader. Det bästa är att du inte jämför med någon annan annat. Ta det bara som exempel. Anta ingenting.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Vill bara påpeka att Black edition är till för högre frekvens än standard.
Efter en research hitta jag dangerzone på 4ghz vid62c+ kraschar den. Ligger själv på 58-59 O-O är nära.......
http://www.youtube.com/watch?v=Jd52V9S32gg

Black Edition är ju bara att man får möjlighet att experimentera, det brukar vara de CPUer som fått bäst egenskaper vid tillverkningen som de gör till BE och låter det vara upplåst multipel på.

Sen som sagt är det 3,2GHz som är det garanterade bara, eller 3,7GHz vid turbo (den stänger man av när man överklockar såhär). När jag började överklocka testade jag med turbofrekvensen, dvs satte 3,7 konstant, men då fick jag överhettning, så jag köpte en dubbeltornkylare (Phanteks) och sen gick det upp till 4GHz

Sen vad gäller temperaturen, så finns det lite säkerhetsmarginal även över 62 grader, går man för högt, 65-70 grader kanske, så kommer det upp en varning om att datorn kommer stängas av för överhettning. Går tempen upp jättefort så kan det däremot hinna bli blåskärm.

Jag har runt 57-59 grader på max belastning också, viket man inte alls behöver oroa sig över, för hur ofta när du sitter och spelar och gör annat kommer du upp i 100% på alla sex kärnorna?

Spelar jag WoW t.ex. så har jag kanske 50-75% på kärna ett, 25-30% på kärna två och tre och bara några procent på de resterande tre, det blir ju inte ens 50% toal CPU-belastning så jag kommer oftast inte högre än kanske 50 grader vid normalt spelande ett par timmar

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Testade att starta datorn med 6 kärnor(24GHZ) det blev en stor skillnad datorn startade på 10sekunder och alla program kom upp instant.
Men 5min senare ringde NASA och sa att dom ville ha tillbaks sin dator):

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Testade att starta datorn med 6 kärnor(24GHZ) det blev en stor skillnad datorn startade på 10sekunder och alla program kom upp instant.
Men 5min senare ringde NASA och sa att dom ville ha tillbaks sin dator):

Hehe, det blir ju inte 24GHz XD
man lägger inte ihop kärnornas MHz det är fortfarande 4GHz

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

nop man lägger faktiskt ihop dom. Varför finns 5200+ och 6000+ till exempel? 5200+ består av två kärnor i 2.6ghz
Mhz har väldigt stor betydelse i videorendering därför brukar alltid amd va snabbare när det gäller encoding och videorendering. Medans intel har en fördel i spel.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lexius:

nop man lägger faktiskt ihop dom. Varför finns 5200+ och 6000+ till exempel? 5200+ består av två kärnor i 2.6ghz
Mhz har väldigt stor betydelse i videorendering därför brukar alltid amd va snabbare när det gäller encoding och videorendering. Medans intel har en fördel i spel.

Snälla, det är bara beteckning på dem inte att du lägger ihop hastigheter.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

nop man lägger faktiskt ihop dom. Varför finns 5200+ och 6000+ till exempel? 5200+ består av två kärnor i 2.6ghz
Mhz har väldigt stor betydelse i videorendering därför brukar alltid amd va snabbare när det gäller encoding och videorendering. Medans intel har en fördel i spel.

Haha, jo visst XD Du får nog läsa på lite mer

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

nop man lägger faktiskt ihop dom. Varför finns 5200+ och 6000+ till exempel? 5200+ består av två kärnor i 2.6ghz
Mhz har väldigt stor betydelse i videorendering därför brukar alltid amd va snabbare när det gäller encoding och videorendering. Medans intel har en fördel i spel.

Nej, så kan man inte riktigt räkna. Man kan lägga ihop jobbet de kan utföra t.ex. x instruktioner per sekund eller så, eftersom de gör det parallellt, alltså samtididgt, men varje kärna ligger fortfarande på samma frekvens.

Sen kan man inte jämföra frekvensen i MHz och tro att den högre alltid är bättre, det fungerar inte så. Frekvensen kan man använda för att jämföra två likadana CPUer av samma modell enbart. Vill man jämföra prestanda på olika CPUer hamnar vi igen på hur mycket jobb som de kan utföra på en viss tid.

Vi kan ta ett gammalt exempel på när AMD hade bättre prestanda fast de hade lägre frekvens:

Pentium 4 Extreme Edition hade enligt wikipedia-lista: 9,726 MIPS (miljoner instruktioner per sekund) vid 3.2 GHz
AMD Athlon FX-57 hade 12,000 MIPS vid 2.8 GHz, alltså var den "bättre" fast den gick saktare på frekvensen.

Eller lite nyare modeller:

AMD Phenom II X6 1100T: 78,440 MIPS vid 3.3 GHz
Intel Core i7 Extreme Edition 980X (Hex core): 147,600 MIPS vid 3.33 GHz

Så du ser att det kan vara jättestor skillnad på hur bra de är trots att de har samma frekvens.

Att AMD kan vara bättre i rendering har istället med flera kärnor, faste de är svagare än Intels att göra.
Om en Intel har 4 kärnor som var och en är t.ex. 25% snabbare än AMDn så kan den t.ex. utföra lika mycket jobb som 4x1,25 = 5 kärnor hos AMD. Om AMDn då har 6 eller 8 kärnor och alla används av programmet så kommer den gå snabbare.

Att det går bättre med Intel i spel är för att de oftast itne använder så många kärnor och då är det viktigare med hastigheten på varje kärna än hur många man har.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Nej, så kan man inte riktigt räkna. Man kan lägga ihop jobbet de kan utföra t.ex. x instruktioner per sekund eller så, eftersom de gör det parallellt, alltså samtididgt, men varje kärna ligger fortfarande på samma frekvens.

Sen kan man inte jämföra frekvensen i MHz och tro att den högre alltid är bättre, det fungerar inte så. Frekvensen kan man använda för att jämföra två likadana CPUer av samma modell enbart. Vill man jämföra prestanda på olika CPUer hamnar vi igen på hur mycket jobb som de kan utföra på en viss tid.

Vi kan ta ett gammalt exempel på när AMD hade bättre prestanda fast de hade lägre frekvens:

Pentium 4 Extreme Edition hade enligt wikipedia-lista: 9,726 MIPS (miljoner instruktioner per sekund) vid 3.2 GHz
AMD Athlon FX-57 hade 12,000 MIPS vid 2.8 GHz, alltså var den "bättre" fast den gick saktare på frekvensen.

Eller lite nyare modeller:

AMD Phenom II X6 1100T: 78,440 MIPS vid 3.3 GHz
Intel Core i7 Extreme Edition 980X (Hex core): 147,600 MIPS vid 3.33 GHz

Så du ser att det kan vara jättestor skillnad på hur bra de är trots att de har samma frekvens.

Att AMD kan vara bättre i rendering har istället med flera kärnor, faste de är svagare än Intels att göra.
Om en Intel har 4 kärnor som var och en är t.ex. 25% snabbare än AMDn så kan den t.ex. utföra lika mycket jobb som 4x1,25 = 5 kärnor hos AMD. Om AMDn då har 6 eller 8 kärnor och alla används av programmet så kommer den gå snabbare.

Att det går bättre med Intel i spel är för att de oftast itne använder så många kärnor och då är det viktigare med hastigheten på varje kärna än hur många man har.

Fast intels kärnor är effektivare pågrund av hyperthreading.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

nop man lägger faktiskt ihop dom. Varför finns 5200+ och 6000+ till exempel? 5200+ består av två kärnor i 2.6ghz
Mhz har väldigt stor betydelse i videorendering därför brukar alltid amd va snabbare när det gäller encoding och videorendering. Medans intel har en fördel i spel.

Älskar när folk leker och tror de kan jättemycket för de ändrat multipeln till 20x.
Klocken är igen betydelse på det sättet, sätter du din thurban x6a @ 4ghz mot en sandy-e x6 @ 3,3 ghz så kommer din få stryk ändå så..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Älskar när folk leker och tror de kan jättemycket för de ändrat multipeln till 20x.
Klocken är igen betydelse på det sättet, sätter du din thurban x6a @ 4ghz mot en sandy-e x6 @ 3,3 ghz så kommer din få stryk ändå så..

mm sätter man en amd processor för 800 kr mot en intel processor för 800kr kommer intel få stryk. Sandy e hexa core? finns inte......

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Sandy e hexa core? finns inte......

Jodå, Sandy Bridge Extreme Edition. 3930K och 3960X. Svindyra socket 2011-cpu:er. Ingen AMD cpu är i närhetern av dem tyvärr. Intels CPU:er har markant bättre IPC (prestanda per klocka) och klockar dessutom högre.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lexius:

Fast intels kärnor är effektivare pågrund av hyperthreading.

Nej, för att de kan utföra fler instruktioner per klockcykel.
Sluta tro dig så mycket och läs på istället.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av att klocka 1045t på Gigabyte 990fxa-ud3 (F8 bios):

Ganska krångligt. Många omstarter blir det, och rätt många clear cmos också. CPU:n har som bekant låst multippel, så buss-klockning är vad som gäller. NB behöver få lite mer spänning och frekvens för att CPU:n ska nå uppå 4 GHz, det är inte alltid sant, men för min CPU verkar det vara så. Kör NB på 1,25 V och ca 2600 MHz. Genom att försiktigt öka bussfrekvensen i små steg över 250 MHz så har jag tillslut hamnat på 293 MHz, dvs 3955 MHz i CPU klock. CPU Vcore ligger i Bios på 1,45 V. HT försöker jag som vanligt hålla så nära 2000 MHz som möjligt. CPU:n är vattenkyld med hemma-snickrat system, en 6 cm tjock trippel 140-radiator för enbart processorn. Temperaturen ligger under full last (prime95) på ca 45 grader eller ca 25 grader över rumstemperatur.

Det jobbigaste var att när jag nått upp till 270-nånstans i bussfrekvens så var jag tvungen att bara öka bussfrekvensen med tv-tre MHz i taget mellan omstarterna. Mycket irriterande, försökte jag gå i högre steg så blev det svart skärm vid boot, eller ingen boot alls. Ibland kunde en strömcykling lösa det, ibland krävdes det clear cmos. Vette attan vad det beror på.

Edit: Värt att nämna är att den inte är stabil på 1,45 V. Prime95 kan köra i timmar utan fel, men så gör jag något annat också, och då kraschar plötsligt Prime95 med divisions-fel eller dylikt. Testade på 1,475 V, inte stabil där heller. Testar nu på 1,5 volt nu. Får 51 grader i temp, eller drygt 30 grader över rumstemp. Inget vidare eg.

Edit2: Och nu har jag gett upp. Det går inte få den helt stabil över ~3,2 GHz. Prime95 et al kraschar efter ett tag. Spel funkar en stund, men kraschar de med inom ca en halvtimme. CPU:n kanske inte klarar det, eller så är det moderkortet som är rev 1.0 och saknar LLC (load line calibration).

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Verkar som jag hade riktig tur med min gamla x6 iaf med multipel klocking till 4,0 ghz. Nb/sb gick inte att röra dock =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Jodå, Sandy Bridge Extreme Edition. 3930K och 3960X. Svindyra socket 2011-cpu:er. Ingen AMD cpu är i närhetern av dem tyvärr. Intels CPU:er har markant bättre IPC (prestanda per klocka) och klockar dessutom högre.

De där e Ivy bridge.............

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

De där e Ivy bridge.............

Nej, det är Sandy Bridge-E.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Skrivet av Lexius:

De där e Ivy bridge.............

LOL, nej det är fortfarande Sandybridge-E!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pholostan:

Mina erfarenheter av att klocka 1045t på Gigabyte 990fxa-ud3 (F8 bios):

Edit2: Och nu har jag gett upp. Det går inte få den helt stabil över ~3,2 GHz. Prime95 et al kraschar efter ett tag. Spel funkar en stund, men kraschar de med inom ca en halvtimme. CPU:n kanske inte klarar det, eller så är det moderkortet som är rev 1.0 och saknar LLC (load line calibration).

Om du trycker på Ctrl + F1 i bios så bör där komma fram LLC under CPU-voltage inställningarna. Har inte kollat själv men har detta mobo också. (F4)
http://www.youtube.com/watch?v=sayuoxrdk_A

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du trycker på Ctrl + F1 i bios så bör där komma fram LLC under CPU-voltage inställningarna. Har inte kollat själv men har detta mobo också. (F4)
http://www.youtube.com/watch?v=sayuoxrdk_A

Jag har testat med många olika BIOS, och det är inte BIOS-beroende vad jag kan se. Utan det är revision av själva moderkortet som spelar roll. 1.0 har inte LLC helt enkelt, det fattas hårdvara på kretskortet. Låter kul med någon hemlig tangent-kombo dock Ska testa nån gång, men jag är lite skeptisk. På youtube-videon ser det ut som han har en senare revision. Jag har ett annat Gigabyte-kort, ett 970A-UD3, det är rev 1.2 och har LLC. Har inte testat överklocka X6:an på det, men min gamla tvåkärniga Phenom verkar klocka minst lika bra på det som på mitt Rev 1.0 990FXA-UD3. Gigabyte skeppar rev 3.0 av det senare nu, och vad jag hört överklockar det hyfsat. LLC hjälper en del.

Något annat som är lagom irriterande med rev 1.0 är att "normal CPU Vcore" verkar kunna ändras mellan ombootningar. Ibland tycker den att min X6 har 1,175 V i normal, ibland 1,350 V. Det är lite skillnad. Särskilt när den gör "reset" till normalvärden vid en misslyckad boot så brukar värden bli helt konstiga. Brukar få boota om en extra gång för att få det att uppföra sig. Har hört precis samma erfarenheter av folk på overclock.net med samma rev 1.0 av moderkortet. BIOS-version verkar inte spela så stor roll (såg att det finns en BIOS för Piledriver nu, F9). Vad har det för betydelse då? Joo, man ställer ju bara in en offset för Vcore, dvs + eller - nåt värde. Så tycker moderkortet att det är 1,175 som gäller och jag ställer in +0,225 så får jag 1,400 V, men om det tycker 1,350 så blir det lätt lite mycket... *CRASH* *BURN*
Akta er för 1.0 om ni vill överklocka helt enkelt. Inte för att det verkar säljas längre iofs, men kan ju finnas i fynd-lådorna o dyl på sina ställen fortfarande.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk

Kan nämna att all volt över 1.5, oavsett cpu, överhettar mosfets och liknande ganska snabbt på ud3'an, dvs din dator kommer inte vara speciellt stabil då.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Fan vilken härlig tråd. TS är verkligen stensäker i sina påståenden. Trots det har inte ett enda av dom varit korrekt såhär långt.