.. med risk för att idiotförklaras (bild)

Permalänk
Medlem

.. med risk för att idiotförklaras (bild)

.. detta är mitt "problem", växlingsfilen ligger ständigt skyhögt!
Dom variationerna ni ser är när jag öppnar och stänger paint..

.. under "processer" så ligger systemets vänteprocess ständigt över 90 %,
blir så jä-la lack på detta nu. Detta sker kanske först efter att
datorn har fått vara på i ca 3h.

( p4 1,7 / 128 RDRAM ) - WinXP

.. jag förstår stort sett noll av alla siffror här ovan..

Visa signatur
Permalänk

Kanske dags och skaffa lite mer ramminne om du "bara" har 128 MB nu.

Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Hedersmedlem

Re: .. med risk för att idiotförklaras (bild)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam
.. under "processer" så ligger systemets vänteprocess ständigt över 90 %,
blir så jä-la lack på detta nu. Detta sker kanske först efter att
datorn har fått vara på i ca 3h.

Är väl inget fel på ramminnes-anv. ?

Ligger själv på 278 Mb nu, win2k.

Ang. Systemets Vänteprocess så är det samma sak som IDLE, eller ja, det är IDLE i windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Ekstam:

Fysiskt minne: RAM, vad du har och vad du har tillgängligt.

Allokerat minne:

Totalt: Så mycket minne använder du.
Gräns: RAM-mängd + max växlingsfil.
Topp: Hur mycket du som mest använt sedan du bootade om sist.

Om du ofta har högre "Allokerat - Totalt" än "Fysiskt minne - Totalt". Behöver du köpa mer minne.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

Som en snabb åtgärd kanske du kan stänga ner lite onödiga processer. 41 st låter lite mycket tycker jag. Rensa bland services och stäng ner de du inte behöver (Print Spooler ifall du inte har skrivare, Telephony ifall du inte har modem osv). Kolla systrayen, ligger det massor av program där som du inte behöver? Real Player m.fl. har en tendens att ligga körandes hela tiden fast man inte behöver dem.

Men mera minne är nästan ett måste. Win2k/XP med mindre än 256 MB RAM är inte så kul.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Som en snabb åtgärd kanske du kan stänga ner lite onödiga processer. 41 st låter lite mycket tycker jag. Rensa bland services och stäng ner de du inte behöver (Print Spooler ifall du inte har skrivare, Telephony ifall du inte har modem osv). Kolla systrayen, ligger det massor av program där som du inte behöver? Real Player m.fl. har en tendens att ligga körandes hela tiden fast man inte behöver dem.

Men mera minne är nästan ett måste. Win2k/XP med mindre än 256 MB RAM är inte så kul.

Har själv 44 processer igång

Beror nog iofs. på att jag kör webserver med MySQL, Syslog-server, F-secure etc.

Permalänk
Medlem

.. jahaja.. då blir det väl till att införskaffa lite mer ram iaf.. får fixa det nu här i mellandagarna då..
(kul att rdram är så billigt bara! )

Tackar för svaren!

/ekstam

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara så du vet, mängden allokerat minne kommer inte att sjunka bara för att du köper mer minne... Däremot kommer du inte att märka av det lika mycket

Kolla lite under fliken processer oxå, där kan du sortera processerna efter hur mycket minne varje tar, så kan du ju iaf få en liten hum om vad som äter minne så fruktansvärt!

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaWeN
Bara så du vet, mängden allokerat minne kommer inte att sjunka bara för att du köper mer minne... Däremot kommer du inte att märka av det lika mycket

Kolla lite under fliken processer oxå, där kan du sortera processerna efter hur mycket minne varje tar, så kan du ju iaf få en liten hum om vad som äter minne så fruktansvärt!

IEXPLORE.EXE / Minnesanvänding: ~18 000 kB
Explorer.EXE / Minnesanvänding: ~8 000 kB

Har alltid suktat efter lite mer ram, så det blir väl dags då..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Som en snabb åtgärd kanske du kan stänga ner lite onödiga processer. 41 st låter lite mycket tycker jag. Rensa bland services och stäng ner de du inte behöver (Print Spooler ifall du inte har skrivare, Telephony ifall du inte har modem osv). Kolla systrayen, ligger det massor av program där som du inte behöver? Real Player m.fl. har en tendens att ligga körandes hela tiden fast man inte behöver dem.

Men mera minne är nästan ett måste. Win2k/XP med mindre än 256 MB RAM är inte så kul.

Vadå?
Jag kör 128, funkar prima...
512 gör att jag kan ha lite mer grejer bara.. Har 512 på den nya..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher

Vadå?
Jag kör 128, funkar prima...
512 gör att jag kan ha lite mer grejer bara.. Har 512 på den nya..

Njae, det har inget med att du kan ha mer grejjer som du skriver utan mer att det går snabbare.

Detta då ramminnet tar slut används swap-filen på hårddisken istället som är segt.

Så visst, trofan att det fungerar, men man strävar efter att undvika att swappa mot hårddisken.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher

Vadå?
Jag kör 128, funkar prima...
512 gör att jag kan ha lite mer grejer bara.. Har 512 på den nya..

Klart det funkar med 128. Jag kör t.ex. 128 MB RAM i min diskserver med Win2k på. Men det krävs inte mycket för att swappandet ska bli jobbigt när man bara har 128 MB.
Första gången jag testade Win2k hade jag bara 128 MB i min primära burk och då gick jag snabbt tillbaka till Win98SE eftersom det flöt betydligt bättre, för de saker jag använde burken till då.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

SantaClaus:

Njae, det har inget med att du kan ha mer grejjer som du skriver utan mer att det går snabbare.

Detta då ramminnet tar slut används swap-filen på hårddisken istället som är segt.

Så visst, trofan att det fungerar, men man strävar efter att undvika att swappa mot hårddisken.

---------------------------------------------------------------------------------

Man kan köra fler program samtidigt & det går "snabbare"/smidigare rättare sagt! och ju mer RAM desto tyngre kan du ha igång ""samtidigt""!!!

Det som avgör hur fort ett system arbetar och gå är PROCESSORN!
& FSB'n avgör även en hel del! helst ska det vara synkroniserat med ram-minnet....

tex 266 FSB (klockfrekvens) i processorn så ska det helst vara samma FSB (klockfrekvens) på ramminnet man pluggar i moderkortet. dvs 266 FSB

de äldre ram-minnet SDRAM uppgår bara till runt 133/166 FSB, medan de nya DDR-ramminnena ligger på från 200/266/333 och snart 400 o över.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perrin
SantaClaus:

Njae, det har inget med att du kan ha mer grejjer som du skriver utan mer att det går snabbare.

Detta då ramminnet tar slut används swap-filen på hårddisken istället som är segt.

Så visst, trofan att det fungerar, men man strävar efter att undvika att swappa mot hårddisken.

---------------------------------------------------------------------------------

Man kan köra fler program samtidigt & det går "snabbare"/smidigare rättare sagt! och ju mer RAM desto tyngre kan du ha igång ""samtidigt""!!!

Det som avgör hur fort ett system arbetar och gå är PROCESSORN!
& FSB'n avgör även en hel del! helst ska det vara synkroniserat med ram-minnet....

tex 266 FSB (klockfrekvens) i processorn så ska det helst vara samma FSB (klockfrekvens) på ramminnet man pluggar i moderkortet. dvs 266 FSB

de äldre ram-minnet SDRAM uppgår bara till runt 133/166 FSB, medan de nya DDR-ramminnena ligger på från 200/266/333 och snart 400 o över.....

Så du påstår att mängden ramminne inte påverkar hastigheten utan att det endast är processor som står för snabbheten.

Roligt konstaterande, prestanda, snabbhet, smidighet är hela systemet summerat, datorn börjar swappa, alltså påverkar detta prestanda, snabbhet etc. negativt överlag, alltså segt.

Tänk innan du svarar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perrin
SantaClaus:

Njae, det har inget med att du kan ha mer grejjer som du skriver utan mer att det går snabbare.

Detta då ramminnet tar slut används swap-filen på hårddisken istället som är segt.

Så visst, trofan att det fungerar, men man strävar efter att undvika att swappa mot hårddisken.

---------------------------------------------------------------------------------

Man kan köra fler program samtidigt & det går "snabbare"/smidigare rättare sagt! och ju mer RAM desto tyngre kan du ha igång ""samtidigt""!!!

Det som avgör hur fort ett system arbetar och gå är PROCESSORN!
& FSB'n avgör även en hel del! helst ska det vara synkroniserat med ram-minnet....

tex 266 FSB (klockfrekvens) i processorn så ska det helst vara samma FSB (klockfrekvens) på ramminnet man pluggar i moderkortet. dvs 266 FSB

de äldre ram-minnet SDRAM uppgår bara till runt 133/166 FSB, medan de nya DDR-ramminnena ligger på från 200/266/333 och snart 400 o över.....

hel galet inlägg

(det är klart att om man har en snabbar dator så funkar datorn snabbare. med det var inte det tråden handlade om)

Permalänk

Kan ju kanske vara dax att köra Ad-aware å ränsa bort alla spywares & adwares... http://www.lavasoftusa.com/software.html

Sen är det väll idé att kolla vilka program som autostartar med windows...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb