Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lathranir:

Vad anses om RX Vega 56 för 4.2k på komplett? Fiskade upp via tipstråden

https://www.komplett.se/product/975041/datorutrustning/datork...

Har börjat se mig om efter uppgradering..

Vet inte, skulle nog hellre ta ett GTX 1070 Ti då
https://www.inet.se/produkt/5406699/msi-geforce-gtx-1070-ti-8...

Permalänk
Medlem

Vega 56 är grymt, jag köpte dock ett Strix Vega 56 av komplett men skickade tillbaka pga temperaturer på hbm är inget vidare på just Strix korten.. men kan vara fixat. Var dock inte det på mitt kort. Annars säljer proshop Sapphire Vega 56 för 4289, ungefär samma. Hade inte köpt 1070ti blower style iaf.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Jämförde lite i testerna, men verkar ju som att Vega ligger jämlikt ett 1070ti? Och i detta fall isf något billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Vega 56 är grymt, jag köpte dock ett Strix Vega 56 av komplett men skickade tillbaka pga temperaturer på hbm är inget vidare på just Strix korten.. men kan vara fixat. Var dock inte det på mitt kort. Annars säljer proshop Sapphire Vega 56 för 4289, ungefär samma. Hade inte köpt 1070ti blower style iaf.

Det finns ett kort från Gigabyte på Proshop för 4150 kr också.

https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-Radeon-RX-VEGA-56-...

Skrivet av Lathranir:

Jämförde lite i testerna, men verkar ju som att Vega ligger jämlikt ett 1070ti? Och i detta fall isf något billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade valt Vega 56.

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-12-7-r...

Dessutom tre kommande spel istället för Monster Hunter World och Fortnite.

Skrivet av Lodisen:

Vega 64 finns ju för 4490:-, vore bättre än Vega 56 för 4.2k.

Du menar 5490 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Du menar 5490 kr.

Nej, jag menade 4490:-.
Såg nu att kampanjen var över.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nej, jag menade 4490:-.
Såg nu att kampanjen var över.

Okej. Det fanns en gång ett kort för det priset, ja. Även detta fanns lite billigare under BF och även andra Vega 56-kort då och då men 200 kr skillnad så är man intresserad av kortet borde det kvitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Okej. Det fanns en gång ett kort för det priset, ja. Även detta fanns lite billigare under BF och även andra Vega 56-kort då och då men 200 kr skillnad så är man intresserad av kortet borde det kvitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej precis, någon hundralapp upp eller ner gör mig inte så mycket.

Nu är ju den stora frågan om man ska slå till eller ha is i magen inför mellandagsrean...

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lathranir:

Nej precis, någon hundralapp upp eller ner gör mig inte så mycket.

Nu är ju den stora frågan om man ska slå till eller ha is i magen inför mellandagsrean...

Komplett har prismatchning (även öppet köp men fel använda det på ett sånt sätt) i 60 dagar så jag hade beställt nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Denon dhts514 soundbar från amazon.de till bra pris idag. €289, i sverige säljs den av hifiklubben för 5698:-, historiskt sett aldrig varit under 4000:-

https://www.amazon.de/Denon-DHT-S514-Soundbar-Subwoofer-Bluet...

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2421542

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte en - tack för tips! Med "expressfrakt" blev det bara ca 100:- dyrare än via Postnord, totalt idag: SEK 3.238,59:-

Edit: Priset gått upp nu till €333

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1118873/datorutrustning/dator...

Vet inte om detta är billigt men verkar svårt att hitta 1070 under 4 tusen nu för tiden..

Nvm mitt idiot inlägg.. kollade Prisjakt nu verkar ha legat så länge.

Permalänk
Medlem

Är dagens erbjudande i julkalendern nåt att ha ? Skulle vara till barnen som skulle köra lite enklare spel samt kanske kolla lite yt.
https://www.dustinhome.se/product/5011113407/tab-4-sweclocker...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

För den som vill börja köra sim racing eller DCS och liknande i VR kan man köpa Lenovo Explorer för $99 hos B&H. Låter man dem hantera tullavgift och moms landar allt på $135,29, dvs. 1280 kr inklusive frakt med DHL Express. De säger sig åtminstone garantera att inga avgifter tillkommer, men det återstår att se. Jag beställde ett exemplar som ska komma om 4-7 arbetsdagar.

Länk: https://www.bhphotovideo.com/c/product/1364658-REG/lenovo_g0a...

OBS! Det man köper är bara VR-brillorna. Handkontroller ingår inte, men ska man köra sim racing och flygsimulatorer har det ingen betydelse. Jag är osäker på om det ens går att köpa lösa kontroller, så tänk till innan du beställer.

Några för- och nackdelar med dessa, gentemot exempelvis Oculus Rift (Jag har testat båda):

+ Högre upplösning (lättare att läsa av mätartavlor osv.)
+ Inga externa sensorer krävs, vilket innebär betydligt färre kablar runt skrivbordet. Till datorn dras endast en kabel från VR-brillorna, som förgrenar sig till en USB 3.0- och en HDMI-anslutning
+ Enheten går att fälla upp 90 grader, så att du snabbt kan ta reda på vad som händer omkring dig
+ 3600 kr billigare

- LCD i stället för OLED-teknik, vilket bör innebära större risk för eftersläpningar och sämre svärta, men samtidigt mindre screen door effect. Det sistnämnda kan i och för sig bero på något annat också.
- Mindre sweet spot (om jag inte minns fel). Du får vara mer aktiv med huvudet och rikta det mot sådant som du vill läsa, för att få så bra skärpa som möjligt.
- Ingen fysisk IPD-anpassning. Har du ett ovanligt stort eller ovanligt litet huvud kommer du inte kunna få bra skärpa med båda linserna. Avståndet mellan mina pupiller är ganska precis 63mm, vilket visade sig passa alldeles utmärkt.

Tack för tipset! Ser klart intressant ut. En fråga: Hur mätte du avståndet mellan dina pupiller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Tack för tipset! Ser klart intressant ut. En fråga: Hur mätte du avståndet mellan dina pupiller?

Med linjal och en spegel

Citat:
  1. Stand in front of a mirror and hold a ruler up to your nose, such that the measuring edge runs directly underneath both your pupils.

  2. Close your right eye and look directly at your left eye. Move the ruler such that the “0” mark appears directly underneath the center of your left pupil. Try to keep the ruler still for the next step.

  3. Close your left eye and look directly at your right eye. The mark directly underneath the center of your right pupil is your inter-pupillary distance.

Permalänk
Medlem

Vet du nåt om sidan du tipsade om?

Har aldrig övht övervägt VR, men prislappen gör det ju intressant. Såg en film från ett VR FPS på steam rean igår kväll. Verkade häftigt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Vet du nåt om sidan du tipsade om?

Har aldrig övht övervägt VR, men prislappen gör det ju intressant. Såg en film från ett VR FPS på steam rean igår kväll. Verkade häftigt.

Javisst, det är en gigantisk butik som ligger på Manhattan och grundades 1973. Här finns lite läsning: https://en.wikipedia.org/wiki/B%26H_Photo_Video

VR FPS låter som något man behöver handkontroller till. Kolla upp det innan ett eventuellt köpa av dessa brillor.

Permalänk
Medlem

@p.lindblom:

Ok det går inte köra mus och tangentbord?

Ska ta mig en koll ikväll på youtube.

Bra tips!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

@p.lindblom:

Ok det går inte köra mus och tangentbord?

Ska ta mig en koll ikväll på youtube.

Bra tips!

Om du "siktar" med hjälp av musen samtidigt som du har VR-brillor på dig skulle du bli åksjuk direkt, men åtminstone vissa spel ska gå att spela med hjälp av exempelvis en Xbox-kontroll. Då siktar du genom att titta dig omkring och använder kontrollen för att förflytta dig.

Permalänk
Medlem

Köpte direkt från Lenovo under Black Friday för 1990kr med motion sensors, eller vad du handkontrollerna heter. Är dom verkligen med på den där sidan?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blade@LCD:

Köpte direkt från Lenovo under Black Friday för 1990kr med motion sensors, eller vad du handkontrollerna heter. Är dom verkligen med på den där sidan?

Nej, 99$ är utan handkontrollerna. Däremot tror jag att jag såg inkl handkontroller för 199€ fråm spanska Amazon. Då slipper man ju tull och sånt också.. Men, jag lutar åt att köpa utan kontroller eftersom jag är mest intresserad av simulatorer osv.. Hur är det förresten att kolla film med detta headset?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde beställningen igår och paketet förväntas komma fram i övermorgon. Stämmer det blir jag mäkta imponerad!

Permalänk

Om det finns någon huvudansvarig för fynd-tråden skulle jag råda denne till att börja moderera lite striktare än vad det görs nu. Nästan varje länk som postas om Amazon innehåller all möjlig metadata som inte behöver vara där. Vet inte om det är så att folk som tipsar inte vet att länken inte behöver vara två kilometer lång men om detta fortsätter ökar ju risken för att det i slutändan mest är falska tips.

Skulle givetvis anta att det redan är ett och annat falskt tips (man kan ju bara gissa på hur många referrals den här tråden har totalt - och företagen vet givetvis hur effektiv den är) men man behöver ju inte rulla ut röda mattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag gjorde beställningen igår och paketet förväntas komma fram i övermorgon. Stämmer det blir jag mäkta imponerad!

https://i.imgur.com/i8aobs9.jpg

Jo, det är "Normalt" iofs jul nu, men de gånger jag beställt från amazon.co.jp (Japan) har det kommit på 2 arbetsdagar, tror det var via EMS (vanligt i Japan) eller om det var FedEx, inte helt gratis, men inget överpris heller.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Jag har beställt Asus-kortet. Är det Sapphires Vega 56-kort bättre? Då lämnar jag tillbaka den förstnämnda och beställer Sapphires nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sapphire brukar vara det bästa när det gäller AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sapphire brukar vara det bästa när det gäller AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Jag är mer sugen på Asus-kortet så det blir den. Den som vill köpa Sapphire-kortet får passa på - bara två kvar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Detta ska alltså vara den nya versionen om jag förstår saken rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pandana:

Detta ska alltså vara den nya versionen om jag förstår saken rätt?

Det finns ingen ny version såvitt jag vet, bara en ny färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferociousness:

EVGA GeForce RTX 2070 Black
5500:-

Välj Amazon.co.uk
https://www.amazon.co.uk/EVGA-08G-P4-1071-KR-Graphics-Card-Bl...

Prisjakt
Lägsta pris just nu: 6300:-

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4965842

Hur får du till 5500:-, Jag får 545.40 GBP till ~6200 SEK hos min bank, eller 6598 SEK om jag låter Amazon omvandla ist för banken.

*edit man måste tydligtvis välja härifrån
https://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B07JJNYRGZ/ref=dp_o...

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Inaktiv

Tjoho swec

Någon som har hittat en vettig nätdel runt 650-750w som har dubbla cpu anslutning till bra pris?

Finns väl adapters annars 😊

Mvh

Permalänk
Skrivet av p.lindblom:

Jag gjorde beställningen igår och paketet förväntas komma fram i övermorgon. Stämmer det blir jag mäkta imponerad!

Mitt kom idag.
Jag snålade och valde ett begagnat. Möjligt att det är använt, kartongen är iaf öppnad, men det går inte att se att headsetet är använt.
Kalaset slutade på 900:- inkl frakt och alla import avgifter...