Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Haha grattis, min faktura ändrade dom och nu har jag inte fått svar från support på 2 dagar.

edit: ok support har jag pratat med och dom har skickat frågan till inköp som inte svarat på 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:
Skrivet av kiim:

Vet du ifall de med mindre lagringsstorlekar (8TB) var nedsatta? Får inte fram de priserna nämligen, bara ordinarie.

Jag fick inte heller fram nämnda priser.

Regular Price: kr 17,784.00 incl. VAT
Promo Price: kr 14,227.20 incl. VAT

Permalänk
Medlem
Skrivet av farnebr1nk:

Packade nyss upp min R9 290X jag beställde på CDON för 1990 kr. The dream is real!

Sweet!
Posten lyckades sortera mitt paket fel, hoppas jag får det imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Jahapp vi får nog inte våra EX4100
"A transportation accident has delayed delivery. / Delivery will be rescheduled. "

http://i268.photobucket.com/albums/jj19/kenmello/UPS-FIRE-TRU...

Nu är de på bana igen

Var det någon mer som köpte ett Wii U från Electroworld? Min låter något djävulskt högt, någon mer med samma problem? Värst är när man ha i skiva, vilket jag har sett är ett vanligt problem. Min låter rätt högt även utan skiva, så jag kommer troligtvis lämna tillbaka den och få den utbytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXxlGurrAlxXx:

Kjell & co har 10% rabatt på alla deras möss och tangentbord.

http://www.kjell.com/kampanjer/datorveckor?showall=1&display=...

Skrivet av we_man1:

Upp till 4000:- rabatt på Gigabyte och Aorus hos Webhallen. Känns som en rätt bra prissänkning.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/kampanje...

Har ni något exempel på något som faktiskt blir ett fynd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Värst vad i7-4790K fladdrar omkring prismässigt, tidigare under dagen hade DustinHome den för 2990 kr (står fortfarande det på prisjakt), men nu är det tillbaka på 3490 kr. :-/

Nu är det "kampanj" för 2990 kr igen, är det någon som vet vad som pågår? Det kliar verkligen i fingrarna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Nu är det "kampanj" för 2990 kr igen, är det någon som vet vad som pågår? Det kliar verkligen i fingrarna nu.

Inte mer än att min beställning gick igenom igår. Redan framme och allt. Nu ska jag bara bestämma om det är värt att behålla eller om man ska sticka till de där hundralapparna för en 5820k..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Crucial MX100 256GB för 899:-. Bang for the buck? Stabil SSD.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Vilken skulle ni lägga pengarna på?
Denna Crucial MX100 för 899kr eller Samsung 850 EVO för 999kr?

(notera att jag kan vänta tills EVO sänks mer i pris)

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yojimbo:

Vilken skulle ni lägga pengarna på?
Denna Crucial MX100 för 899kr eller Samsung 850 EVO för 999kr?

(notera att jag kan vänta tills EVO sänks mer i pris)

Crucial. Samsungs SSD'er verkar ju ha problem hela högen. MX100 har varit ute ett tag på marknaden nu och får nog anses vara beprövad. Ingen TLC dessutom och en massa annat trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Crucial. Samsungs SSD'er verkar ju ha problem hela högen. MX100 har varit ute ett tag på marknaden nu och får nog anses vara beprövad. Ingen TLC dessutom och en massa annat trams.

850 har väl inte haft problem, det var väl 840?
Jag vet inte vad TLC och annat trams är för något

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yojimbo:

850 har väl inte haft problem, det var väl 840?
Jag vet inte vad TLC och annat trams är för något

Fast vill man ändå ta risken med Samsungs produkter med tanke på alla problem med på senare tid? Crucials SSDer håller hög kvalitet.

TLC är typen av minnen Samsung valt att använda i vissa av deras SSDer. Det är främst det som krånglat. Med trams åsyftas övriga problem som firmwares och att man tydligen måste köra Samsungs mjukvara för att deras SSD'er ska fungera lite bättre.

För många nackdelar med Samsung för att iallafall jag skulle välja de idag.

Permalänk
Medlem

Alinas priser är så pinsamma suck..

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fast vill man ändå ta risken med Samsungs produkter med tanke på alla problem med på senare tid? Crucials SSDer håller hög kvalitet.

TLC är typen av minnen Samsung valt att använda i vissa av deras SSDer. Det är främst det som krånglat. Med trams åsyftas övriga problem som firmwares och att man tydligen måste köra Samsungs mjukvara för att deras SSD'er ska fungera lite bättre.

För många nackdelar med Samsung för att iallafall jag skulle välja de idag.

+1 på Crucial, kanske det bästa valet i denna prisklass, att den är 100kr billigare är ju bara grädde på moset. Sitter själv på en 840 EVO, fungerar relativt ok för vardagsanvädning, trots att den visar symptom från dess prestandaproblem. Det värsta med det hela är hur illa Samsung har hanterat situationen. Trots det tycker jag 850 EVO är en bra kandidat, inte sett några tecken på att den lider av samma problem och dess prestanda talar ju för den.

Håller mig dig till fullo på Crucial. Tycker du är lite hård på 850 EVO som produkt (även om man av principiella skäl vill avstå Samsung ssd's).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast vill man ändå ta risken med Samsungs produkter med tanke på alla problem med på senare tid? Crucials SSDer håller hög kvalitet.

TLC är typen av minnen Samsung valt att använda i vissa av deras SSDer. Det är främst det som krånglat. Med trams åsyftas övriga problem som firmwares och att man tydligen måste köra Samsungs mjukvara för att deras SSD'er ska fungera lite bättre.

För många nackdelar med Samsung för att iallafall jag skulle välja de idag.

De kanske har lärt sig av sina misstag då många ger väldigt höga betyg till 850
Men ja ni kanske har rätt i att köpa en beprövad produkt som varit omtyckt ett tag nu.

Vad menar du med "fungera lite bättre", funkar inte SSDn optimalt utan deras specifika program?

Skrivet av kronwalled:

+1 på Crucial, kanske det bästa valet i denna prisklass, att den är 100kr billigare är ju bara grädde på moset. Sitter själv på en 840 EVO, fungerar relativt ok för vardagsanvädning, trots att den visar symptom från dess prestandaproblem. Det värsta med det hela är hur illa Samsung har hanterat situationen. Trots det tycker jag 850 EVO är en bra kandidat, inte sett några tecken på att den lider av samma problem och dess prestanda talar ju för den.

Håller mig dig till fullo på Crucial. Tycker du är lite hård på 850 EVO som produkt (även om man av principiella skäl vill avstå Samsung ssd's).

Jag känner mig mer manad till att köpa en EVO 850 men om den börjar visa symptomer som 840 har så är det nog bäst att avstå.

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Yojimbo:

De kanske har lärt sig av sina misstag då många ger väldigt höga betyg till 850

Fast hur många ger "väldigt höga" betyg efter en tillräckligt lång tid för felen att börja visa sig?

Många ger höga betyg bara för att rättfärdiga sitt eget köp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kronwalled:

+1 på Crucial, kanske det bästa valet i denna prisklass, att den är 100kr billigare är ju bara grädde på moset. Sitter själv på en 840 EVO, fungerar relativt ok för vardagsanvädning, trots att den visar symptom från dess prestandaproblem. Det värsta med det hela är hur illa Samsung har hanterat situationen. Trots det tycker jag 850 EVO är en bra kandidat, inte sett några tecken på att den lider av samma problem och dess prestanda talar ju för den.

Håller mig dig till fullo på Crucial. Tycker du är lite hård på 850 EVO som produkt (även om man av principiella skäl vill avstå Samsung ssd's).

Nej sant, 850 EVOn har inte några kända problem i dagsläget (inte i nivå med 840 EVO exempelvis) men jag kan nästan se framför mig hur någon, någonstans, börjar skriva en artikel om något upptäckt problem så fort man fått hem och anslutit den till datorn. Samsungs 830-serie höll vad jag kunde minnas bra kvalitet och jag tror att deras nya serier borde hålla högre kvalitet än dagens. Men de som finns ute nu skulle jag inte ta i med tång när det finns konkurrenter som har billigare modeller och överlag bra statistik med fel.

Och jag accepterar såklart om folk vill köpa dessa men det är ju värt att tänka på problemen Samsung haft på senare tid och hur dåligt de hanterat detta.

Skrivet av Yojimbo:

De kanske har lärt sig av sina misstag då många ger väldigt höga betyg till 850
Men ja ni kanske har rätt i att köpa en beprövad produkt som varit omtyckt ett tag nu.

Vad menar du med "fungera lite bättre", funkar inte SSDn optimalt utan deras specifika program?

Jag känner mig mer manad till att köpa en EVO 850 men om den börjar visa symptomer som 840 har så är det nog bäst att avstå.

Alla upptäcker nog inte fel samt kan felsöka och hitta felkällan. Just 850 EVO är väl i dagsläget utan kända fel och bör vara säker. Men inger verkligen Samsung förtroende när de blånekat problem med 840 EVO och 850 PRO?

Någon av de nuvarande/tidigare "lösningarna" från Samsung var att köra någon mjukvara (Samsung Magician?) i bakgrunden hela tiden som aktiverar minnena för att försöka komma runt TLC-problemet. En allt annat än snygg lösning, speciellt när Crucials MX200 bara fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast hur många ger "väldigt höga" betyg efter en tillräckligt lång tid för felen att börja visa sig?

Många ger höga betyg bara för att rättfärdiga sitt eget köp.

Tyvärr så har du helt rätt i sak. Folk ger höga betyg för att rättfärdiga sina egna köp. De intalar sig själva att de är väldigt nöjda med varan även fast det visat sig att den brast i deras behov. De modifierar sina egna krav för att varan skall fylla deras önskemål. Riktigt tragiskt, men så fungerar vi människor.

Man kan ju se att folk ännu ger riktigt bra betyg till flera varor som visat sig brista i kvalité osv... Svårt för oss andra konsumenter därmed att bilda oss en uppfattning om varan.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Någon som har en åsikt om dessa två TV apparater? Hört mycket gott om Sony teven, men inget om Philips.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W805BBN/so...

https://www.dustinhome.se/product/5010818708/55pfs7199

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ullus:

Någon som har en åsikt om dessa två TV apparater? Hört mycket gott om Sony teven, men inget om Philips.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W805BBN/so...

https://www.dustinhome.se/product/5010818708/55pfs7199

Köp ingen tv av phillips, du kommer ångra dig. Sega menyer och de har många problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Menyerna är inte så hemskt sega på den där, iaf inte på min, bilden är jättebra, efter en hel del pillande. Sen är ambilight riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast hur många ger "väldigt höga" betyg efter en tillräckligt lång tid för felen att börja visa sig?

Många ger höga betyg bara för att rättfärdiga sitt eget köp.

Skrivet av Hzup:

Tyvärr så har du helt rätt i sak. Folk ger höga betyg för att rättfärdiga sina egna köp. De intalar sig själva att de är väldigt nöjda med varan även fast det visat sig att den brast i deras behov. De modifierar sina egna krav för att varan skall fylla deras önskemål. Riktigt tragiskt, men så fungerar vi människor.

Man kan ju se att folk ännu ger riktigt bra betyg till flera varor som visat sig brista i kvalité osv... Svårt för oss andra konsumenter därmed att bilda oss en uppfattning om varan.

Nej det är sant, det kanske inte är tillräckligt med tid för de stora aktörerna som tex. Sweclockers eftersom de att måste få ut recensionen snabbt.
Men som ni säger så rättfärdigar privatpersoner sitt köp för att själva må bra.
Jag letar även efter ett nytt headset och där har vissa rekommenderat Razer Tiamat 7.1 men om jag tittar på prisjakt så har den fått riktigt lågt omdöme men jag gissar på (som en kille i listan skriver) att de inte har ställt in sitt headset som dom ska och därför ger dom det ett dåligt betyg.

Skrivet av anon5930:

Nej sant, 850 EVOn har inte några kända problem i dagsläget (inte i nivå med 840 EVO exempelvis) men jag kan nästan se framför mig hur någon, någonstans, börjar skriva en artikel om något upptäckt problem så fort man fått hem och anslutit den till datorn. Samsungs 830-serie höll vad jag kunde minnas bra kvalitet och jag tror att deras nya serier borde hålla högre kvalitet än dagens. Men de som finns ute nu skulle jag inte ta i med tång när det finns konkurrenter som har billigare modeller och överlag bra statistik med fel.

Och jag accepterar såklart om folk vill köpa dessa men det är ju värt att tänka på problemen Samsung haft på senare tid och hur dåligt de hanterat detta.

Alla upptäcker nog inte fel samt kan felsöka och hitta felkällan. Just 850 EVO är väl i dagsläget utan kända fel och bör vara säker. Men inger verkligen Samsung förtroende när de blånekat problem med 840 EVO och 850 PRO?

Någon av de nuvarande/tidigare "lösningarna" från Samsung var att köra någon mjukvara (Samsung Magician?) i bakgrunden hela tiden som aktiverar minnena för att försöka komma runt TLC-problemet. En allt annat än snygg lösning, speciellt när Crucials MX200 bara fungerar.

Men Samsungs lagringsenhet blev väl uppköpta av Seagate vad jag läste och Seagate är ju att lita på, så då förstår jag inte varför Samsungs nya lider av problem (om dom har en så historisk aktör med i laget) :/

Nej det är sant, de får ju inte ett bra rykte om man säger så när de nekar problem med sina tidigare modeller.
MX200, är det i samma klass som MX100?

Visa signatur

NZXT H1 | B550-I | Ryzen 7 3700x | TUF 3080 | DDR4 3200MHz | 970 EVO+ 1TB | 860 EVO 2TB | X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yojimbo:

Men Samsungs lagringsenhet blev väl uppköpta av Seagate vad jag läste och Seagate är ju att lita på, så då förstår jag inte varför Samsungs nya lider av problem (om dom har en så historisk aktör med i laget) :/

Nej det är sant, de får ju inte ett bra rykte om man säger så när de nekar problem med sina tidigare modeller.
MX200, är det i samma klass som MX100?

Tror uppköpningen endast gäller deras mekaniska diskar, som jag själv har haft riktigt bra erfarenheter av. Seagate däremot försöker jag personligen styra undan från om andra alternativ finns i samma prisklass, troligtvis inte riktigt rätt från min sida då det mycket väl kan vara baserat precis samma sak Samsung går igenom på ssd fronten nu, en rejält floppande serie. Var tvungen att googla lite, 40% fail rate över ganska stor sample size:

http://www.guru3d.com/news-story/seagate-3tb-hdds-has-huge-fa...

Är inte fullt påläst på MX200, osäker på om den bygger på samma kontroller som MX100, BX100 gör inte det och den lanserades i samma veva. MX200 är snäppet vassare än MX100 vad gäller prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ullus:

Någon som har en åsikt om dessa två TV apparater? Hört mycket gott om Sony teven, men inget om Philips.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL55W805BBN/so...

https://www.dustinhome.se/product/5010818708/55pfs7199

Sony TV är riktigt schysst. Grymt låg input lag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yojimbo:

Men Samsungs lagringsenhet blev väl uppköpta av Seagate vad jag läste och Seagate är ju att lita på, så då förstår jag inte varför Samsungs nya lider av problem (om dom har en så historisk aktör med i laget) :/

Nej det är sant, de får ju inte ett bra rykte om man säger så när de nekar problem med sina tidigare modeller.
MX200, är det i samma klass som MX100?

Det handlade som personen ovanför nämner om mekaniska hårddiskar, Samsung behöll SSD. Nu har Seagate också haft iallafall en SSD-modell tidigare och historiken hur den kom till är jag dessvärre osäker på. Seagate har i många år hållit rätt dålig kvalitet på deras hårddiskar. Många serier som haft stora problem. De påstås ha varit bra förr i tiden och jag förmodar att deras enterpriselösningar håller bättre kvalitet. Konsumentprylarna bör man helst hålla sig ifrån tills de ser till att få ordning på deras produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Seagate har i många år hållit rätt dålig kvalitet på deras hårddiskar. Många serier som haft stora problem. De påstås ha varit bra förr i tiden och jag förmodar att deras enterpriselösningar håller bättre kvalitet. Konsumentprylarna bör man helst hålla sig ifrån tills de ser till att få ordning på deras produkter.

Nja. Inte direkt, Seagate håller rätt hög kvalité över lag, det är främst 1 disk (ST3000DM001) som haft större problem, och det enligt Backblaze som haft konsumentdiskar i en miljö de inte är gjorda för, dåledes felvisande statistik.

Så det är inget fel att använda Seagates diskar osvsett, då de inte har mer oroblem än något annat märke.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

Webbhallen säljer MSI 970 med lite bättre bundle än andra då de oxå inkludera GTA V ifalll nån är i tankarna på just de kortet

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/218779-msi_ge...

Är inte MSI "sämre" än ASUS, iaf vad gäller kylning, ljudnivå? Eller har jag förstått det helt fel (förmodligen)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Nja. Inte direkt, Seagate håller rätt hög kvalité över lag, det är främst 1 disk (ST3000DM001) som haft större problem, och det enligt Backblaze som haft konsumentdiskar i en miljö de inte är gjorda för, dåledes felvisande statistik.

Så det är inget fel att använda Seagates diskar osvsett, då de inte har mer oroblem än något annat märke.

Nä, de har haft problem med flertal serier under åren. Backblaze tester visar snarare att problemen fortsätter med Seagates produkter.

Fritt fram för dig att köra Seagate om du nu verkligen känner förtroende för de och deras produkter. Jag skulle verkligen inte råda någon att använda en sådan HDD, speciellt om personen är dålig på backup och sådant. Vill man chansa finns det såklart lite pengar att spara med iofs...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Nä, de har haft problem med flertal serier under åren. Backblaze tester visar snarare att problemen fortsätter med Seagates produkter.

Fritt fram för dig att köra Seagate om du nu verkligen känner förtroende för de och deras produkter. Jag skulle verkligen inte råda någon att använda en sådan HDD, speciellt om personen är dålig på backup och sådant. Vill man chansa finns det såklart lite pengar att spara med iofs...

Eh, nja. Inte direkt. Seagate har i princip inte haft mer problem än någon annan tillverkare av hårddiskar, och den disken som varit mest drabbad är just ST3000DM001 om man ser till Backblaze´s statistik, vilken man ska ta med en stor nypa salt då de nyttjar diskarna på ett sätt de inte är konstruerade för.

Sen om man ser till diskar så är det väldigt mycket "rysk roulette" om man får en disk ur en bra eller dålig batch, alla tillverkare kan ha dåliga batcher oavsett om det är Seagate, WD eller någon annan tillverkare på marknaden.
Så det handlar en hel del om att "ha tur" med om man får en disk ur en bra tillverknings batch eller ur en dålig.

Erfarenheten jag har av diskar exempelvis så har alla WD diskar gått sönder som jag träffat på, oavsett om det varit WD Blue, WD Green eller WD Black. Medans exempelvis Seagate diskarna håller mycket högre kvalité oavsett vilken modellserie (Barracuda eller annan) där endast ett fåtal diskar under alla åren gått sönder av de jag träffat på.

Enligt en så är ex WD bättre än Seagate, och enligt en så är Seagate bättre än WD, så det är inte lätt att säga att märke X eller Y eller Z är bäst på diskar, då alla har olika erfarenheter av diskar, och det handlar rätt mycket om man får en disk ur en bra batch eller ur en dålig, inte om själva tillverkaren i sig.

Av alla de märkena som jag träffat på av diskar så är det faktiskt Hitachi som har haft de diskarna som klarat sig bäst av alla diskarna, bara något diskras som varit Hitachi medans WD diskarna så är det nästintill alla som gått sönder (Mycket få som klarat mer än något enstaka år), eller ens några timmar sedan uppackning.

Så enligt min erfarenhet så är listan: Hitachi - Seagate - WD (Utan tvekan sämsta märket).
Men som sagt, det handlar om rätt mycket tur om ur vilken batch man får sin disk, men de som presterat bäst är utan tvekan Hitachi.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så enligt min erfarenhet så är listan: Hitachi - Seagate - WD (Utan tvekan sämsta märket).
Men som sagt, det handlar om rätt mycket tur om ur vilken batch man får sin disk, men de som presterat bäst är utan tvekan Hitachi.

Intressant. Jag skulle ranka dem precis tvärtom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Eh, nja. Inte direkt. Seagate har i princip inte haft mer problem än någon annan tillverkare av hårddiskar, och den disken som varit mest drabbad är just ST3000DM001 om man ser till Backblaze´s statistik, vilken man ska ta med en stor nypa salt då de nyttjar diskarna på ett sätt de inte är konstruerade för.

Sen om man ser till diskar så är det väldigt mycket "rysk roulette" om man får en disk ur en bra eller dålig batch, alla tillverkare kan ha dåliga batcher oavsett om det är Seagate, WD eller någon annan tillverkare på marknaden.
Så det handlar en hel del om att "ha tur" med om man får en disk ur en bra tillverknings batch eller ur en dålig.

Erfarenheten jag har av diskar exempelvis så har alla WD diskar gått sönder som jag träffat på, oavsett om det varit WD Blue, WD Green eller WD Black. Medans exempelvis Seagate diskarna håller mycket högre kvalité oavsett vilken modellserie (Barracuda eller annan) där endast ett fåtal diskar under alla åren gått sönder av de jag träffat på.

Enligt en så är ex WD bättre än Seagate, och enligt en så är Seagate bättre än WD, så det är inte lätt att säga att märke X eller Y eller Z är bäst på diskar, då alla har olika erfarenheter av diskar, och det handlar rätt mycket om man får en disk ur en bra batch eller ur en dålig, inte om själva tillverkaren i sig.

Av alla de märkena som jag träffat på av diskar så är det faktiskt Hitachi som har haft de diskarna som klarat sig bäst av alla diskarna, bara något diskras som varit Hitachi medans WD diskarna så är det nästintill alla som gått sönder (Mycket få som klarat mer än något enstaka år), eller ens några timmar sedan uppackning.

Så enligt min erfarenhet så är listan: Hitachi - Seagate - WD (Utan tvekan sämsta märket).
Men som sagt, det handlar om rätt mycket tur om ur vilken batch man får sin disk, men de som presterat bäst är utan tvekan Hitachi.

Du får tro vad du vill men Seagate är verkligen inget bra märke. Problemen har att göra med mer än den idag ökända 3TB hårddisken. Jag är knappast ensam om min åsikt att företaget och dess produkter har mycket att förbättra. HGST och Western Digital är betydligt mer pålitliga och värda de kostnader de medför.

Då Seagatediskussionen inte lär hjälpa någon att välja mellan SSDer från Crucial och Samsung så drar jag mig ur of-topic diskussionen.