SSD s.m.a.r.t failure

Permalänk
Medlem

SSD s.m.a.r.t failure

God morgon.

Nu när jag startade datorn på morgonen så stannade datorn vid det där post-bios testet och rapporterade att en av mina SSD hade s.m.a.r.t failure, backup and replace. jag kunde ändå starta datorn. väl inne så laddade jag ner SSD life, och den rapporterar att båda mina SSD diskar mår prima. Så vem ska jag lita på? finns det några andra program som är bättre att testa med?

corsair force 3 90Gb samt corsair force 3 120Gb, i bios så fick jag inte reda på vilken av dessa den klagade på.
båda med fw 5.0.2

// Erik

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

När jag hade samma problem testade jag den med HDDscan och då visade den också S.M.A.R.T-error. Det vara bara till att ersätta disken.

Permalänk
Medlem

tack för snabbt svar.
HDDscan visar 204 Soft ECC Correction Rate 100 100 0000000000-0000 000 error på BÅDA diskarna =(

hittar detta på corsairs forum, någon som vet om det är sant?

Force drives do not use those SMART values (and probably not any SSD?).

The main SMART values for the Force drives are 05, 09, 0C, B1, C2, C4, E7, E9, EA, F1, and F2.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Enl Komplett där jag köpte min Corsair sa de att när jag fick SMART-errors på min SSD så var den kass.
Då det är tre års reklamationsrätt på konsumentprodukter var det bara för mig att skicka tillbaka den och bifoga loggen så fick jag en ny disk.

Permalänk
Antielefant

Om båda får samma fel samtidigt är det mindre troligt fel på diskarna och mer troligt fel på moderkort/kontroller. Sitter diskarna kopplade på någon konstig kontroller typ Marvell?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

nej, dom sitter på intels sata3, moderkort asus p8z77-v

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Antielefant

Ptja, kollade efter bara för skojs skull;

1: Model: Corsair Force 3 SSD - 204 FAIL
2. Model: Corsair Force 3 SSD - 204 FAIL
3. Model: INTEL SSDSA2CW120G3 - 204 existerar inte
4. Model: Corsair Force 3 SSD - 204 FAIL
5. Model: Verbatim SATA SSD - 204 existerar inte
6. Model: Verbatim SATA SSD - 204 existerar inte

Så det verkar som om 204 avläses felaktigt mot Corsairdiskarna.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jag fortsatte forska lite nu på morgonen.

På kontoret har vi 5 datorer med Corsair Force 3 GT, samtliga med 204 error. MEN dessa maskiner har aldrig klagat i post-bios kontrollen.
I min jobblaptop har jag en äldre Intel SSD, 204 existerar inte.
Sen kollade jag på några av våra servrar där vi kör Crucial M4, 204 existerar inte.

och sen detta då som är taget från Corsairs forum
"Force drives do not use those SMART values (and probably not any SSD?).
The main SMART values for the Force drives are 05, 09, 0C, B1, C2, C4, E7, E9, EA, F1, and F2. "

Det som ändå gör mig lite fundersam är ju detta att på kontoret har ju inte en enda maskin klagat när det kommer till post-bios. och min dator hemma klagade inte förrän igår, och jag har svårt att tro att båda skulle fått detta error precis samtidigt, speciellt när den ena disken hemma snart har 4 dygns uptime medans den andra disken har 2-3 månaders uptime.

nej men jag ska googla lite mer, men det känns som att uefi på min dator läser s.m.a.r.t värden på min disk som inte ens ska finnas. kollar man t.ex. på programmet SSD life så läser den inte ens kod 204.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Antielefant

Mm, min maskin klagar inte på endera av mina tre Force 3-diskar heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

då är frågan, är min uefi bättre eller sämre än din som snappar upp detta och klagar?
för jag har som sagt inga andra errors än just 204

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Antielefant

*shrug* bra fråga. Sitter med ett MSI P67A-GD65 iaf, och allihop kopplade mot Intelkretsen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ska ge kudos till användaren pa1983 som har varit oerhört hjälpsam när det gäller att ge mig info om program som hur man läser/tolkar s.m.a.r.t, samt att han hjälpte mig tolka mina värden.

// Erik

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ska ge kudos till användaren pa1983 som har varit oerhört hjälpsam när det gäller att ge mig info om program som hur man läser/tolkar s.m.a.r.t, samt att han hjälpte mig tolka mina värden.

// Erik

Dela gärna med dig av programmen och hur man tolkar värdena. Kan vara till hjälp för andra.

Permalänk
Medlem

vi kan hoppas att pa1983 kan hjälpa, jag kommer tyvärr inte kunna återberätta så pass bra som han.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!