Hjälp! [Hur kan alla datorer i ett klassrum kopplas till samma projektor?]

Permalänk
Medlem

Hjälp! [Hur kan alla datorer i ett klassrum kopplas till samma projektor?]

Tjenare nu äre så att jag går i 2an på gymnasiet, El och energi -programmet med inriktning Dator och nätverks -teknik. Å just nu ska vi hjälpa våran mentor/lärare att komma på ett sätt att vi alla i klass rummet koppla upp oss till projektorn så vi kan visa tex saker på tavlan osv, utan att han behöver göra nått speciellt .

Då kommer frågan vet ni något program eller hur vi ska kunna göra det?
det kan få kosta ett par tusen lappar ifall det behövs också.

Ämnesraden redigerad, v.v. ge trådar så tydliga rubriker som möjligt.
Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att jag inte förstår ditt problem, men är det inte bara att koppla in en dator till projektorn?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Koppla en dator till projektorn och installera Team Viewer på alla datorer. Sen får någon sitta vid datorn som är kopplad till projektorn och logga in på den personens dator som vill visa något. Går ju att antingen fjärrstyra mus/tangentbord eller låta personen vid andra datorn styra själv.

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Texten "Hjälp!" berättar väldigt lite om vad det är du vill ha hjälp med. Sådana rubriker gör det svårare att hitta i forumet och ökar också risken för att man inte får några bra svar. Nu har jag justerat rubriken åt dig, men tänk på detta i fortsättningen när du skapar trådar.

*tråd flyttad*

Jag har även flyttat tråden. Det känns som att den här forumdelen passar lite bättre i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att ha en wireless VGA som skickas runt när någon skall visa något?

Permalänk
Medlem

Nu kommer det nåra krav. alla ska kunna använda de utan att behöva skicka runt en adapter osv. vi ska också kunna typ spela musik osv, typ nån sorts server grej alla kopplar upp sig till och sen kan typ dra igång musik ect, och ha tillgång till projektorn.

Tack till mod som fixade rubriken och flyttade tråden.

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Hedersmedlem

Inga tusenlappar ska behövas, om ni har lite tekniska kunskaper.

Ha en huvuddator körandes som är inkopplad till projektorn (inget monster behövs, verkligen inte). Hade jag gjort det så hade jag kört någon Linuxvariant för att det är så lätt att scripta saker däri, men om er kompetens ligger hos Windows så går det säkert lösa där också (kan tänka mig att man kan fastna lite på något automationssteg, dock).

Sätt upp en lyssnande VNC-anslutning på projektordatorn (kolla upp "reverse VNC"). Personen som vill komma upp på projektorn anropar och ansluter till den via sin lokala VNC-server.

Enklast ser ni till att den lyssnande VNC-sessionen alltid hålls igång, så nästa person bara kan ansluta när väl den första stänger ner sin anslutning.

Det ni behöver kolla upp är alltså hur reverse VNC fungerar.

---

Redigering med anledning av kravtillägg: Tja, om ni vill kunna spela musik lokalt på datorn som är ansluten till servern så är det inga större problem än att köra även en VNC-server på den som andra kan ansluta till och få upp projektordatorns skrivbord lokalt.

Vill ni att allt ljud ska streamas till projektordatorn så kan ni t ex köra en PulseAudio-server på den och allas datorer (tror det finns till Windows) och sätta servervariabeln till projektordatorns IP. Då sänds ljudet okomprimerat till projektordatorn som kan vara inkopplad till en förstärkare.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Inga tusenlappar ska behövas, om ni har lite tekniska kunskaper.

Ha en huvuddator körandes som är inkopplad till projektorn (inget monster behövs, verkligen inte). Hade jag gjort det så hade jag kört någon Linuxvariant för att det är så lätt att scripta saker däri, men om er kompetens ligger hos Windows så går det säkert lösa där också (kan tänka mig att man kan fastna lite på något automationssteg, dock).

Sätt upp en lyssnande VNC-anslutning på projektordatorn (kolla upp "reverse VNC"). Personen som vill komma upp på projektorn anropar och ansluter till den via sin lokala VNC-server.

Enklast ser ni till att den lyssnande VNC-sessionen alltid hålls igång, så nästa person bara kan ansluta när väl den första stänger ner sin anslutning.

Det ni behöver kolla upp är alltså hur reverse VNC fungerar.

---

Redigering med anledning av kravtillägg: Tja, om ni vill kunna spela musik lokalt på datorn som är ansluten till servern så är det inga större problem än att köra även en VNC-server på den som andra kan ansluta till och få upp projektordatorns skrivbord lokalt.

Vill ni att allt ljud ska streamas till projektordatorn så kan ni t ex köra en PulseAudio-server på den och allas datorer (tror det finns till Windows) och sätta servervariabeln till projektordatorns IP. Då sänds ljudet okomprimerat till projektordatorn som kan vara inkopplad till en förstärkare.

Tack för svaret ska höra med våran mentor imorgon.

Visa signatur

Hejhoppsan