Brorsan tryckte på "memok" inne i datorn. Nu hittar den inte drivrutiner eller boot.

Permalänk
Medlem

Brorsan tryckte på "memok" inne i datorn. Nu hittar den inte drivrutiner eller boot.

Datorn startar inte, det står att den inte hittar drivers, sen står det "insert proper boot-device and reboot" typ.

Jag har ingen aning om vad som kan vara fel faktiskt....

Jag hittar allt när jag är i BIOS och kollar, men inte senare!

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Den säger att han inte hittar hårddisken och din slutledning är att han inte hittar drivrutiner?
Eller har jag missuppfattat något?

Permalänk
Medlem

memok har ingenting att göra med windows. Däremot kan han kommit åt "reset bios", testa att gå in i bios och kolla boot devices/priority eller något annat liknande, kan vara så att datorn försöker boota med fel hårddisk eller med usb/dvd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

memok har ingenting att göra med windows. Däremot kan han kommit åt "reset bios", testa att gå in i bios och kolla boot devices/priority eller något annat liknande, kan vara så att datorn försöker boota med fel hårddisk eller med usb/dvd

Skrivet av Dark_Widget:

Den säger att han inte hittar hårddisken och din slutledning är att han inte hittar drivrutiner?
Eller har jag missuppfattat något?

Det står först att den inte hittar drivers, sen när den försöker starta står det att den inte kunde hitta boot-device och att man ska sätta i det och starta om.

Bios hittar hårddisken och allt är i rätt prio, så det är väldigt konstigt...

Jag antar att jag får testa att installera om windows...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

kan vara så att Uefi/Bios stallt om kontrollern för hårddiskarna.

Kolla och experimentera med att byta mellan "IDE" och "ACHI"

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk

Eller så behöver du bara skriva ett nytt mbr med windows boot disk.

Visa signatur

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Det verkar som han hade typ nollställt bios. Det som orsakade problemet var att hans boot-disk satt i port sata2, och hans lagringsdisk i sata1. Innan har alltså sata2 vart den primära disken men nu ändrades detta till sata1(som det borde vara, brorsan borde ju satt syste,disken i första sataporten kan tyckas). Så den hårdisk som kunde väljas som boot-device hade alltså inte windows installerat. Efter att jag ändrat tillbaks så att disken i sata2 var primär löstes allt direkt!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bra med folk som beskriver när en lösning fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpanax:

Bra med folk som beskriver när en lösning fungerar!

Jo jag tycker det, så slipper folk starta nya trådar för samma problem hela tiden!

Visa signatur

Citera för svar