Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem
Skrivet av cedarwood:

Jag kan inte hitta CPU multipliern i mitt Asus bios, kan nån hjälpa mig?

Advanced mode\ AI Tweaker

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tjenare!
Så jag har kikat lite på den här guiden och försökte mig på min första överklockning någonsin med blandade resultat

Har lite frågor dock.
Såhär ser det ut nu

och är inte stabilaste uppläget med några randoms BSOD som jag får 7e error på.

Bilderna på guiden stämmer inte överens alls med vad jag ser i min bios så det jag ändrat är volten och core speed.
Lite hjälp här tack!

Permalänk
Medlem

Ser att det är lite oklart här, om man har en klock som ligger på runt 60-80C så skulle jag personligen inte gå över 1.4v
Kan man få ner temperaturerna till 30-50 i load så kanske man skulle kunna gå mot 1.5v
Ska man slå rekord och har temp på några minusgrader kan man gå över 1.6v

Spänningen är inte skadlig i sig, men tillsammans med hög temperatur blir den skadlig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Ja självklart är det så, det råder det ju knappast någon tvekan om. Men när man i samma tråd skriver:

"Kom ihåg att de två saker som kan skada din CPU är spänning och temperatur, så gå ALDRIG över 1,40v när du överklockar."

och sen när nån kör med 1,544V och 5,2Ghz clock så är det:

"Det kan han köra 24/7 på om han bara kontrollerar temperaturerna"

Det framgår inte vad som är kriterierna för att hög volt går från ALDRIG till 24/7 clock.
Aldrig borde ju betyda oavsett om man har en grym kylare eller inte så ska man aldrig göra det?
Det är bara det jag inte får ihop. Jag vet att ingen kan och vet allt, jag bara undrar hur detta hänger ihop hur man kan tycka detta samtidigt?

*Edit la till bevakning bara.

Det är väl inget konstigt med att folk har olika åsikter .

Man måste förstå att det sittet ohyggligt många transistorer intryckta på en extremt liten proccessorkärna . Dessa komponenter utsätter vi för mycket hårdare behandling än vad Intel designat den för.

Följaktligen kan vissa överklocka väldigt mycket med väldigt hög spänning i lång tid utan problem, medan andra endast uppnår en väldigt liten överklockning som dessutom ganska snart kräver mer och mer spänning för att vara stabil, allt beroende på vilken lycka man hade i cpu-lotteriet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iSw3de:

Ser att det är lite oklart här, om man har en klock som ligger på runt 60-80C så skulle jag personligen inte gå över 1.4v
Kan man få ner temperaturerna till 30-50 i load så kanske man skulle kunna gå mot 1.5v
Ska man slå rekord och har temp på några minusgrader kan man gå över 1.6v

Spänningen är inte skadlig i sig, men tillsammans med hög temperatur blir den skadlig!

Jag har börjat fylla min första post i tråden medöverklocknings hjälp och FAQ för MSI moderkort (med endast fixed/manual Voltage)

Hojta till om du vill att jag lägger till ngt.
/David

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har börjat fylla min första post i tråden medöverklocknings hjälp och FAQ för MSI moderkort (med endast fixed/manual Voltage)

Hojta till om du vill att jag lägger till ngt.
/David

Ett litet förtydligande kanske kan vara på sin plats. För att ändra någon inställning i Bios så är det inte "bara att trycka dit Vcore 1,165" utan man är väl tvungen att använda plus och minustangenterna. En enkel sak, men som kan få en att klia sig i huvudet ett tag.

Själv har jag lämnat "adjust CPU-Ratio" orörd och istället gått in på "CPU-Feutures" och ställt upp multipliern individuellt på varje core. Går säkert att göra bägge delarna.

Vdroop offset control fick jag lov att sätta på 100% för att få den stabilt på autovolt och 4,3 Ghz. Kan vara bra att veta om det "nästan" går stabilt. (Kommer inte längre än så med autovolt, tips?) Allt över 4,3 Ghz kräver fixed Vcore för mig.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kilrah:

Ett litet förtydligande kanske kan vara på sin plats. För att ändra någon inställning i Bios så är det inte "bara att trycka dit Vcore 1,165" utan man är väl tvungen att använda plus och minustangenterna. En enkel sak, men som kan få en att klia sig i huvudet ett tag.

Själv har jag lämnat "adjust CPU-Ratio" orörd och istället gått in på "CPU-Feutures" och ställt upp multipliern individuellt på varje core. Går säkert att göra bägge delarna.

Vdroop offset control fick jag lov att sätta på 100% för att få den stabilt på autovolt och 4,3 Ghz. Kan vara bra att veta om det "nästan" går stabilt. (Kommer inte längre än så med autovolt, tips?) Allt över 4,3 Ghz kräver fixed Vcore för mig.

Man klicka och få en liten rull lista. Klicka in går utmärkt. Kanske något dåligt ordval.

Är lat. ställer alla multipliers samtidgt för 1/4 pillande. Ger samma resultat.
Kan själv inte få 4.3 Stabilt på Auto Spänning så kommer inte skriva något kring ämnet. Som sagt Sw3de har redan tagit och täckt detta område.

Allt över 4.2GHz kräveer fixed för mig

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hmm.. du kör inte clickbios inne i windows då? Jag kan inte klicka i mitt bios och få upp en rullista nämligen (förutom i clickbios)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Ser att det är lite oklart här, om man har en klock som ligger på runt 60-80C så skulle jag personligen inte gå över 1.4v
Kan man få ner temperaturerna till 30-50 i load så kanske man skulle kunna gå mot 1.5v
Ska man slå rekord och har temp på några minusgrader kan man gå över 1.6v

Spänningen är inte skadlig i sig, men tillsammans med hög temperatur blir den skadlig!

Ok!

Min 3570K verkar kräva lite mer volt än genomsnittet och den blev inte stabil i max load på 4.5GHz förrän jag gick över 1,4 V (enl CPU-Z)
Efter att jag fått det stabilt på max load och idle så hade jag problemet att jag fick en massa WHEA i part load runt 60-70% typ som i BF3.
Detta kanske är mest intressant för ASUS folk eftersom jag kör P8Z77-V. Jag testade iaf initialt låg offset och max på CPU Load-line Calibration för att ha låg idle volt. Sen testade jag att gå ner till Extreme i CPU L-l C och höja offset tills jag hade samma 1,4 i full load, jag sökte mer i volt i "mellanregistret". Det hjälpte inte.
Då testade jag att ställ in CPU Power Response Control på Extreme och då slutade alla WHEA direkt. Vad jag förstår justerar den volten mer precist i förhållande till load, men frågan är om detta orsakar värme i VRM?
Vad är skillnaden på CPU Power Response Control och CPU Voltage Frequency?

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Överklockade till 4.5Ghz ikväll med min 2500k och undrar ifall 1.29V ses som för mycket? Körde 1.27 och datorn fick blå skärm efter 5-10 min med Prime95, nu med 1.29 körde jag 1 timme och 20 min utan problem.

Samt att i realTemp fick jag max 66 grader under Prime95 testet, är det helt okej med tanke på att det är 100%? Inte vann att överklocka då senast jag gjorde det var 8-9 år sedan när man gick på gymnasiet :).

Sedan en tredje fråga för om det är farligt att köra 1.65V på minnena? Visste inte om att 1.5V är rekommenderat för det mesta nu mer tills föra veckan, och dagen innan hade jag köpt ett pack 8gb minne till hehe.

Bild på CPU-Z och realTemp etc. under Prime95 testet.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av bushkalle:

Överklockade till 4.5Ghz ikväll med min 2500k och undrar ifall 1.29V ses som för mycket? Körde 1.27 och datorn fick blå skärm efter 5-10 min med Prime95, nu med 1.29 körde jag 1 timme och 20 min utan problem.

Samt att i realTemp fick jag max 66 grader under Prime95 testet, är det helt okej med tanke på att det är 100%? Inte vann att överklocka då senast jag gjorde det var 8-9 år sedan när man gick på gymnasiet :).

Sedan en tredje fråga för om det är farligt att köra 1.65V på minnena? Visste inte om att 1.5V är rekommenderat för det mesta nu mer tills föra veckan, och dagen innan hade jag köpt ett pack 8gb minne till hehe.

Bild på CPU-Z och realTemp etc. under Prime95 testet.

kolla upp dina ramminnen för hur mycket spänning de behöver

För 2500K så är 66C inga problem, skulle säga att du kan gå upp mot runt 70-80C i prime då du aldrig går så högt under vanlig belastning
1.29v är helt okej för 4,5GHz, tror du kan gå upp till minst 4,7GHz

Permalänk
Medlem

Ahh tack för snabbt svar mannen och minnena är gjorda för 1.65V. Lite varför jag frågar ifall det gör så mycket efter att jag läste lite om att 1.65V inte var bra för de nya processorerna (32nm och 22nm), men ifall det inte gör något så kör jag på det och det har ju funkat än så länge.

Visa signatur

<<< Ryzen 5800X w/ CM ML240R RBG w/ 2x Noctua 120mm - ASUS B550-PLUS Prime - MSI RX6650XT 8GB - Kingston 32GB 3600Mhz DDR4 RBG - 2x1TB M.2 SSD, 2x500GB SSD 2.5" - Fractal Design 750W Silver >>>

<<< Fractal Design Define C Tempered Glass + 1x 120mm + 2x 140mm Fractal Fans >>>

Permalänk

Jag kör också med minnen som ligger på 1,65 volt...Kanske dags att byta då :S Har faktiskt inte tänkt på det förut.

Permalänk
Medlem

När man har hittat en multiplier man trivs med, kan man börja sänka offset med 0.005v då?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk

Äntligen 4,5ghz med speed step aktiverat..Gick åt en hel del volt dock. Näst på tur är väl att byta minnen till 1,5 volt istället för 1,65 volt bara för att vara på den säkra sidan.

Cpu-Z

Permalänk
Medlem

En fråga här. Jag klockade för första gången och har min just nu på 4,4Ghz där den kommer upp i max 61 grader vid full load när man stresstestar den och ligger på 28-29 idle. Det kanske går att få den stabil i högre clocks om jag ökar spänningen, minns inte exakt och är inte hemma just nu men tror den ligger på 1.32 just nu. När jag hade den på 4,5Ghz fick jag error på fjärde kärnan efter ca 15min i Prime95 och valde då att klocka ner den igen.

Är det dock någon större idé att pressa ut 100-200Mhz eller vad jag nu kan klara av att få ut? Jag vill ju så klart få ut max av min processor, men samtidigt så borde väl högre spänning och temperaturer bidra till en kortare livslängd för processorn?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte hittar det eller finns det ingen turbo boost voltage på Asus Z77-v pro. Har för övrigt en 3770k

EDIT: såg att jag inte var ensam om det. Dock har inte någon svarat på frågan tidigare heller vad jag ser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Det är som helt omöjligt att klocka en i5-2400?
Skulle gärna se den blev lite snabbare då den är bara 3,1 Ghz.
Vad skulle jag köpa för priavärd i5:a att klocka då om denna inte går?
Nån ganska billig då om det behövs.
Och vattenkylare då? Anthec Kühler 620 kostade dryga 45€ från cdon såg jag.
Tack på förhand för svar.
Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Är det bara jag som inte hittar det eller finns det ingen turbo boost voltage på Asus Z77-v pro. Har för övrigt en 3770k

EDIT: såg att jag inte var ensam om det. Dock har inte någon svarat på frågan tidigare heller vad jag ser.

Jag misstänker att "CPU Load-line Calibration" är en inställning som påverkar turbo boost volten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Ahrgh... bytte grafikkort i datorn, när jag bootade upp så hade alla mina bios-inställningar försvunnit. Nu får jag börja om från början eftersom jag inte inte tog någon skärmdump på profilen. Min profil fanns kvar, men bara med namnet och ett fåtal inställningar kvar. Har jag trasigt batteri? FML

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Jag misstänker att "CPU Load-line Calibration" är en inställning som påverkar turbo boost volten.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Har ändrat den till det som står i den här guiden. Ser fortfarande inte någonstans där man kan ändra på turbo boost spänningen.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Okej. Har ändrat den till det som står i den här guiden. Ser fortfarande inte någonstans där man kan ändra på turbo boost spänningen.

Jag misstänker att den är din inställning för turbo boost volt. Testa att sänka den så märker du troligen att volt under load sjunker närmare den vanliga volten, dvs lägre turbo boost volt.
Jag har inte hittat nåt annat sätt att ställa in turbo volten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GTXOla:

Jag misstänker att den är din inställning för turbo boost volt. Testa att sänka den så märker du troligen att volt under load sjunker närmare den vanliga volten, dvs lägre turbo boost volt.
Jag har inte hittat nåt annat sätt att ställa in turbo volten.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm.. Okay. Får kolla på det nån gång. Rätt nöjd ändå just nu.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mixe:

När man har hittat en multiplier man trivs med, kan man börja sänka offset med 0.005v då?

Se till att stresstesta mängder!

Skrivet av =ezco=:

Äntligen 4,5ghz med speed step aktiverat..Gick åt en hel del volt dock. Näst på tur är väl att byta minnen till 1,5 volt istället för 1,65 volt bara för att vara på den säkra sidan.

Cpu-Z

Jag kör mina Minnen i 1.55V och det fungerar fint.

Skrivet av trickysaer:

En fråga här. Jag klockade för första gången och har min just nu på 4,4Ghz där den kommer upp i max 61 grader vid full load när man stresstestar den och ligger på 28-29 idle. Det kanske går att få den stabil i högre clocks om jag ökar spänningen, minns inte exakt och är inte hemma just nu men tror den ligger på 1.32 just nu. När jag hade den på 4,5Ghz fick jag error på fjärde kärnan efter ca 15min i Prime95 och valde då att klocka ner den igen.

Är det dock någon större idé att pressa ut 100-200Mhz eller vad jag nu kan klara av att få ut? Jag vill ju så klart få ut max av min processor, men samtidigt så borde väl högre spänning och temperaturer bidra till en kortare livslängd för processorn?

Dra upp Spänningen. Du har inte en stabil överklockning om du får errors.
Testa att dra upp endast turbo multipel på kärnorna 0-2 (1, 2 och 3) om du fortsätter få errors på Kärna 4 (3)

Skrivet av TontteJooi:

Det är som helt omöjligt att klocka en i5-2400?
Skulle gärna se den blev lite snabbare då den är bara 3,1 Ghz.
Vad skulle jag köpa för priavärd i5:a att klocka då om denna inte går?
Nån ganska billig då om det behövs.
Och vattenkylare då? Anthec Kühler 620 kostade dryga 45€ från cdon såg jag.
Tack på förhand för svar.
Mvh.Joel

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mer eller mindre omöligt att överklocka en låst processor.
Om du ska köpa en klockvänlig i5 så är det endast 3570k som är att rekommendera.
Ska du köpa begagnat så fungerar även 2500k.
k = upplåst multipel = enkel överklockning.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Se till att stresstesta mängder!

Det svarar inte riktigt på min fråga...?

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Dra upp Spänningen. Du har inte en stabil överklockning om du får errors.
Testa att dra upp endast turbo multipel på kärnorna 0-2 (1, 2 och 3) om du fortsätter få errors på Kärna 4 (3)

Nej, det förstod jag också. Därför jag klockade ner till 4,4 igen eftersom den inte blev stabil på 4,5. Ok, har inhandlat ett nytt batteri också så jag slipper börja om från början om det blir hårdvarubyte också Jag vill ju få ut så mycket som möjligt, men vill inte slita onödigt på processorn så vilken spänning bör jag stanna vid tror du? 1,4 känns något högt för en 24/7 klockning, eller är det överdrivet försiktigt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av trickysaer:

Nej, det förstod jag också. Därför jag klockade ner till 4,4 igen eftersom den inte blev stabil på 4,5. Ok, har inhandlat ett nytt batteri också så jag slipper börja om från början om det blir hårdvarubyte också Jag vill ju få ut så mycket som möjligt, men vill inte slita onödigt på processorn så vilken spänning bör jag stanna vid tror du? 1,4 känns något högt för en 24/7 klockning, eller är det överdrivet försiktigt?

Det finns många trådar kring detta. Personligen säger jag Högre spänning innebär att du måste pressa temperaturen ännu lägre med riktigt bra kylning.

Finns de som lyckas med 5-5.5GHz men kör vatten och har spänning upp mot 1.6V.

Kör du luft så satsa på 75°C@1.4V som absolut högst.
85°@1.3V är också ok men det börjar bli gränsfall.

Räkna med att behöva byta processor inom 2-3år om du klockar så hårt dock.

Själv är jag vågad och kan få ut 4.7GHz @ 85°C @ 1.38V. Inget jag kör 24/7 så klart utan bara klockat upp och testat :).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mixe:

Det svarar inte riktigt på min fråga...?

Du kan sänka om du har stresstestat ordentligt.

Din formulering:
"om man hittar en multipel man gillar".
Ger inte om du har stresstestat ordentligt.

Stresstesta => fungerar utan krasch eller error under 30min. => Sänk spänningen. => Repeat tills det kraschar.

Sedan höjer du ett steg och stresstestar. Stresstesta tills det kraschar eller du har stresstestat under 16-48h utan error.

Kraschar det är det bara att höja igen. Som sagt en stabil klock ska klara Prime95 i 24-48h utan error.

Märker du att spel eller program slutar svara/kraschar/ inte startar så är det med största sannolikhet klocken som inte är stabil.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du kan sänka om du har stresstestat ordentligt.

Din formulering:
"om man hittar en multipel man gillar".
Ger inte om du har stresstestat ordentligt.

Stresstesta => fungerar utan krasch eller error under 30min. => Sänk spänningen. => Repeat tills det kraschar.

Sedan höjer du ett steg och stresstestar. Stresstesta tills det kraschar eller du har stresstestat under 16-48h utan error.

Kraschar det är det bara att höja igen. Som sagt en stabil klock ska klara Prime95 i 24-48h utan error.

Märker du att spel eller program slutar svara/kraschar/ inte startar så är det med största sannolikhet klocken som inte är stabil.

Exakt det svaret jag letade efter, kanonbra! Tackar

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mixe:

Exakt det svaret jag letade efter, kanonbra! Tackar

Kul att höra. Om du går till post nummer två i denna tråden (post av mig direkt efter iSw3de) så finns det trådar kring resultat för överklockningarna.

Lämna gärna lite inställningar och temps med vad du får ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin