Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

+ 1MHz på BCLK så är du hemma!

Skrivet av DavidtheDoom:

Inte alls, men 1-2 MHz ± är sällan några problem. I detta fallet är det väl främst för att nå 5 GHz!!!!!1111!!!1one! Sedan hade jag dragit tillbaka till 100 MHz igen.

Du kan även testa att stänga av Spread Spectrum.

@DavidtheDoom:

Lyckade nu med + 5.0 GHz stabilt. Ökade BCLK med 1 MHz.

5005.99 MHz : https://valid.x86.fr/25qbmi

Ingenting jag kör 24/7!

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@DavidtheDoom:

Tack! Bara ett fel.; "SWEC Nick måste finnas i Valideringen." Får ta och validiera om det hela om jag ska posta där för nu står det P8P67PRO.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Sitter och pillar lite med min 2600K och blir lite förbryllad över CPU-Z. Om jag använder HWinfo så visas att jag har en max Vcore på 1.396 i intel burn test, medan CPU-Z visar att jag har max 1.352. Då målet är att hålla sig under 1.4V så vill jag ju givetvis veta ifall jag kan bränna på lite mer Jag har hört lite si och så om CPU-Z och att den på vissa moderkort läser av fel värden osv, men vad säger ni som är mer erfarna?

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anguzz:

Sitter och pillar lite med min 2600K och blir lite förbryllad över CPU-Z. Om jag använder HWinfo så visas att jag har en max Vcore på 1.396 i intel burn test, medan CPU-Z visar att jag har max 1.352. Då målet är att hålla sig under 1.4V så vill jag ju givetvis veta ifall jag kan bränna på lite mer Jag har hört lite si och så om CPU-Z och att den på vissa moderkort läser av fel värden osv, men vad säger ni som är mer erfarna?

LLC och Vcore i bios?
Vcore vid Idle och vid belastning rapporterat av CPU-Z och HWmon respektive?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Har testat med HW monitor nu också och den visar samma som HW info, så det verkar vara nåt lurt med CPU-Z. CPU-Z visar 0.936V i idle medan HWmon visar 0.976.
Vid belastning visar CPU-Z max 1.352V och HWmon 1.396.

LLC är inställt på level 2
Vcore i BIOS är ca. 1.120V

Har inte kommit upp i mer än 4400 då spänningen sätter stopp

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguzz:

@DavidtheDoom:
Har testat med HW monitor nu också och den visar samma som HW info, så det verkar vara nåt lurt med CPU-Z. CPU-Z visar 0.936V i idle medan HWmon visar 0.976.
Vid belastning visar CPU-Z max 1.352V och HWmon 1.396.

LLC är inställt på level 2
Vcore i BIOS är ca. 1.120V

Har inte kommit upp i mer än 4400 då spänningen sätter stopp

Öka LLC så kanske du kan höja multipliern något.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anguzz:

@DavidtheDoom:
Har testat med HW monitor nu också och den visar samma som HW info, så det verkar vara nåt lurt med CPU-Z. CPU-Z visar 0.936V i idle medan HWmon visar 0.976.
Vid belastning visar CPU-Z max 1.352V och HWmon 1.396.

LLC är inställt på level 2
Vcore i BIOS är ca. 1.120V

Har inte kommit upp i mer än 4400 då spänningen sätter stopp

Okej,
CPU-Z visar ViD och inte VCore i detta fallet.
HWmonitor verkar visa VCore från sensorn.

Om du sänker LLC kommer dessa värden konvergerar mot samma värde så är min beskrivning ovan korrekt.
Jag hade inte gått högre än LLC 2, LLC 2-3 är oftast sweetspot enligt min erfarenhet.

Skrivet av erssn:

Öka LLC så kanske du kan höja multipliern något.

Inte säkert. Högre LLC kan ge överkompensation och krascher, men även högre spänning än önskvärt. Oftast kraschar man mellan High->Low belastning med för hög LLC.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Tack för hjälpen! Ja, jag såg att det var VID den läste av i HWmonitor. Kör processorn i 4500 nu och med Intel burn test gick den upp som max till 1.408V, men det var ett kort test jag körde. Tror jag vågar offra lite mer spänning på Vcore än vad som är rekommenderat i guiden. Har läst att flera sitter och kör sina med 1.45V utan några problem. Har även en 2500K som ligger i reserv ifall det skulle skita sig totalt
Har förmodligen tänkt köpa nytt vid nästa processorgeneration, sålänge datorintresset finns kvar förstås.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anguzz:

@DavidtheDoom:
Tack för hjälpen! Ja, jag såg att det var VID den läste av i HWmonitor. Kör processorn i 4500 nu och med Intel burn test gick den upp som max till 1.408V, men det var ett kort test jag körde. Tror jag vågar offra lite mer spänning på Vcore än vad som är rekommenderat i guiden. Har läst att flera sitter och kör sina med 1.45V utan några problem. Har även en 2500K som ligger i reserv ifall det skulle skita sig totalt
Har förmodligen tänkt köpa nytt vid nästa processorgeneration, sålänge datorintresset finns kvar förstås.

Så länge grejerna går hyfsat svalt så är det ju lugnt.
Själv har jag benchat i 1.62 V. Dock inte några längre stunder.

Kör dryga 1.4 V på Ivy Bridge 24/7.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
Ja, jag får ta och köra ett par rundor Battlefield 1 i dagarna och se vad jag får för temperatur. Den gick lite väl högt med Intel burn test, men det körde jag på "maximum" och då blev det 85-87 grader varmt Men så hårt pressas ju inte processorn av spel, vilket är det mest krävande jag gör på datorn.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Anguzz:

@DavidtheDoom:
Ja, jag får ta och köra ett par rundor Battlefield 1 i dagarna och se vad jag får för temperatur. Den gick lite väl högt med Intel burn test, men det körde jag på "maximum" och då blev det 85-87 grader varmt Men så hårt pressas ju inte processorn av spel, vilket är det mest krävande jag gör på datorn.

85-87 C skulle jag dock se som helt acceptabelt vid syntetiskt stresstest.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:
uppfattat! Tack återigen för snabb och bra hjälp. Jag återkommer väl ifall det strular sig

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Medlem

Offset och Turbo boost

Hejsan,

letat runt en del men hittar inget svar, så hoppas på att någon här kan hjälpa mig!

Enligt guiden står följande:

Sätt "Offset" spänningen på +0.005v. Sätt "Turbo Boost" på +0.004v.

Har ett Gigabyte Z77-DS3H (rev 1.0) (och en i7-3770k), men hittar inte vart jag kan ställa in "Offset" eller "Turbo boost". Går jag in på Advanced Voltage Settings finns bara detta: https://imgur.com/a/y1EIo

Är det så att vissa moderkort inte stödjer offset-funktionen? Går det att klocka ändå?

Läste någon som skrev att det går att klocka ändå, men att idle temperaturen inte går ner eftersom det inte finns något intervall för spänningen? Eller är jag ute och cyklar?

(Har redan uppdaterat mina bios-drivrutiner)

Uppskattar all hjälp!

Tack!

Permalänk

Hej på er, kul att hitta en översatt guide, efter 6år med "fulklockning", alltså pre set clockning, så köpte jag mig ny cpu kylare och chassi och tänkte jag skulle pusha gränsen lite till, så jag följde denna på overclock.net men jag fick det inte att lira som det skulle, så jag googlade vidare och hittade en guide på overclockers.com så jag parade ihop dem och fick igång PCn.

Jag kör dock med Internal PLL Overvoltage till Enable, detta pga. att min dator inte ville starta när jag la Multipliern på 45 (där jag hoppas kunna landa), jag körde lite olika tester igår, dock fick jag återkommande höga temps (78-83c) i prime 10min test, oavsett volt, jag började vid +1.350V och nu ligger jag på +1.285V, ingen skillnad i temp och lika stabil, dock ser jag att den pumpar i mer V än jag sagt, är detta pga. att jag kör Additional Turbo Voltage: Auto?

Är det bäst att gå tillbaka till grunden och börja om, med 33 som multiplier, Offset till +0.005v & Turbo Boost till +0.004v?
Dock hänger jag inte riktigt med, i avsnittet "Den första överklocken och Vi klockar högre"

Har jag förstått det rätt att jag börjar på 33, och kör samma Offset +0.005v hela vägen tills något går fel, men det är här jag hänger inte riktigt med här, skulle jag teoretiskt kunna köra 40 som multiplier och +0.005v innan det brakar loss? eller kommer datorn redan i uppstarten säga ifrån och därav ska jag höja offseten om den är instabil (hänger sig) i uppstarten?
och när jag kan starta den med rätt offset, säg 0.250v och jag ligger på 41 i multiplier, ska jag då börja greja med Turbo boost och fortsätta öka multipliern tills det spårar ur?

Hoppas ni förstår mitt röriga inlägg

Spec:
ASRock p67 Extreme6 v3
i5 2500K
Corsair 8GB DDR 1600MHz
Deepcool Gamer Storm Maelstrom 120T

Mvh / Glad överklockar amatör

Permalänk
Medlem
Skrivet av emix:

Hejsan,

letat runt en del men hittar inget svar, så hoppas på att någon här kan hjälpa mig!

Enligt guiden står följande:

Sätt "Offset" spänningen på +0.005v. Sätt "Turbo Boost" på +0.004v.

Har ett Gigabyte Z77-DS3H (rev 1.0) (och en i7-3770k), men hittar inte vart jag kan ställa in "Offset" eller "Turbo boost". Går jag in på Advanced Voltage Settings finns bara detta: https://imgur.com/a/y1EIo

Är det så att vissa moderkort inte stödjer offset-funktionen? Går det att klocka ändå?

Läste någon som skrev att det går att klocka ändå, men att idle temperaturen inte går ner eftersom det inte finns något intervall för spänningen? Eller är jag ute och cyklar?

(Har redan uppdaterat mina bios-drivrutiner)

Uppskattar all hjälp!

Tack!

Jag också har Gigabyte mobo (dock z68 och 2500k) och CPU Offset heter Dynamic Vcore, kolla om du har det där. För att kunna använda den behövde jag ställa CPU Vcore på Normal. Jag hörde någon prata om Turbo Boost Voltage (offset) men jag vet ingenting om det där eftersom jag inte använder Turbo Boost alls (Intel Turbo Boost Technology: Disabled) utan bara ställer CPU Clock Ratio direkt till det numret jag ville nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Hej på er, kul att hitta en översatt guide, efter 6år med "fulklockning", alltså pre set clockning, så köpte jag mig ny cpu kylare och chassi och tänkte jag skulle pusha gränsen lite till, så jag följde denna på overclock.net men jag fick det inte att lira som det skulle, så jag googlade vidare och hittade en guide på overclockers.com så jag parade ihop dem och fick igång PCn.

Jag kör dock med Internal PLL Overvoltage till Enable, detta pga. att min dator inte ville starta när jag la Multipliern på 45 (där jag hoppas kunna landa), jag körde lite olika tester igår, dock fick jag återkommande höga temps (78-83c) i prime 10min test, oavsett volt, jag började vid +1.350V och nu ligger jag på +1.285V, ingen skillnad i temp och lika stabil, dock ser jag att den pumpar i mer V än jag sagt, är detta pga. att jag kör Additional Turbo Voltage: Auto?

Är det bäst att gå tillbaka till grunden och börja om, med 33 som multiplier, Offset till +0.005v & Turbo Boost till +0.004v?
Dock hänger jag inte riktigt med, i avsnittet "Den första överklocken och Vi klockar högre"

Har jag förstått det rätt att jag börjar på 33, och kör samma Offset +0.005v hela vägen tills något går fel, men det är här jag hänger inte riktigt med här, skulle jag teoretiskt kunna köra 40 som multiplier och +0.005v innan det brakar loss? eller kommer datorn redan i uppstarten säga ifrån och därav ska jag höja offseten om den är instabil (hänger sig) i uppstarten?
och när jag kan starta den med rätt offset, säg 0.250v och jag ligger på 41 i multiplier, ska jag då börja greja med Turbo boost och fortsätta öka multipliern tills det spårar ur?

Hoppas ni förstår mitt röriga inlägg

Spec:
ASRock p67 Extreme6 v3
i5 2500K
Corsair 8GB DDR 1600MHz
Deepcool Gamer Storm Maelstrom 120T

Mvh / Glad överklockar amatör

Jag vet inte riktigt vad Additional Turbo Voltage är (antar att det gör som du sa, att det pumpar i mer V när det "tror" att det behövs) men när det gäller allt som har att göra med Vcore när du överklockar är "Auto" alltid dåligt. Personligen använder jag inte Turbo alls (Intel Turbo Boost Technology: Disabled) utan bara direkt CPU Clock Ratio multiplier.

När det gäller den andra saken du frågade om: vi har inte samma moderkortet men på mitt är CPU:n stabil på 45 och +0.005V (själv kör jag 47 på +0.015V). Om CPU:n behöver mycket mer Vcore kommer den att bli instabil vid uppstarten (ta reda på hur du kan Clear CMOS på ditt moderkort innan) men det kan hända att datorn startas upp normalt men blir instabil när du kör Prime95, då du vet att du är nära stabiliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

Hej på er, kul att hitta en översatt guide, efter 6år med "fulklockning", alltså pre set clockning, så köpte jag mig ny cpu kylare och chassi och tänkte jag skulle pusha gränsen lite till, så jag följde denna på overclock.net men jag fick det inte att lira som det skulle, så jag googlade vidare och hittade en guide på overclockers.com så jag parade ihop dem och fick igång PCn.

Jag kör dock med Internal PLL Overvoltage till Enable, detta pga. att min dator inte ville starta när jag la Multipliern på 45 (där jag hoppas kunna landa), jag körde lite olika tester igår, dock fick jag återkommande höga temps (78-83c) i prime 10min test, oavsett volt, jag började vid +1.350V och nu ligger jag på +1.285V, ingen skillnad i temp och lika stabil, dock ser jag att den pumpar i mer V än jag sagt, är detta pga. att jag kör Additional Turbo Voltage: Auto?

Är det bäst att gå tillbaka till grunden och börja om, med 33 som multiplier, Offset till +0.005v & Turbo Boost till +0.004v?
Dock hänger jag inte riktigt med, i avsnittet "Den första överklocken och Vi klockar högre"

Har jag förstått det rätt att jag börjar på 33, och kör samma Offset +0.005v hela vägen tills något går fel, men det är här jag hänger inte riktigt med här, skulle jag teoretiskt kunna köra 40 som multiplier och +0.005v innan det brakar loss? eller kommer datorn redan i uppstarten säga ifrån och därav ska jag höja offseten om den är instabil (hänger sig) i uppstarten?
och när jag kan starta den med rätt offset, säg 0.250v och jag ligger på 41 i multiplier, ska jag då börja greja med Turbo boost och fortsätta öka multipliern tills det spårar ur?

Hoppas ni förstår mitt röriga inlägg

Spec:
ASRock p67 Extreme6 v3
i5 2500K
Corsair 8GB DDR 1600MHz
Deepcool Gamer Storm Maelstrom 120T

Mvh / Glad överklockar amatör

Additional turbo voltage ska du ha på 0.004v, det är iprincip som att öka på offset vcore ändå förutom att turbo voltage endast använts vid load. Isåfall är det bättre att blanda in det senare, när din överklock är stabil och du vill ha lägre idle volt. Då borde du teoretisk kunna sänka offset några snäpp och öka turbo voltage etc.

Jag brukar köra stock först och lägga på lite offset, sen se vilka spänningar jag får i load, sen ökar jag på med multiplier till det fallerar, sen ökar jag offset tills det blir stabilt, sen sänker jag offset tills det fallerar osv, därefter borde du ha hittat rimliga värden.

Visa signatur

=)

Permalänk

@Maarus @Tpk

Då har jag haft tid att sätta mig in i detta lite mer, jag kommer dock inte längre än detta:

44
Offset -0,050
Turbo +0,004
62c
1,336 cpu vcore
1,376 vid

Dock kommer jag inte högre än så här, jag provade lite i början när jag ville gå upp till 45 att ladda på +0,315 men den stannade i Windows uppstarten, sedan provade jag -0,050 och +0,602 i turbo, stannade också i uppstarten..

Så hur tar jag mig vidare uppåt? behöver jag mer? visst det är fränt, men behövs det egentligen?

Mvh

Siffror

Bios1

Bios2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

@Maarus @Tpk

Då har jag haft tid att sätta mig in i detta lite mer, jag kommer dock inte längre än detta:

44
Offset -0,050
Turbo +0,004
62c
1,336 cpu vcore
1,376 vid

Dock kommer jag inte högre än så här, jag provade lite i början när jag ville gå upp till 45 att ladda på +0,315 men den stannade i Windows uppstarten, sedan provade jag -0,050 och +0,602 i turbo, stannade också i uppstarten..

Så hur tar jag mig vidare uppåt? behöver jag mer? visst det är fränt, men behövs det egentligen?

Mvh

Siffror

Bios1

Bios2

4.4 är en godkänd klock, det finns inte mycket att hämta i prestanda om du vill gå högre, men själv har man mest gjort det för nöjets skull.

Konstigt att du inte kan boota i 4.5ghz.
Dessa settings stämmer antar jag?:
Enhanced Halt State (C1E): Enabled
CPU C3 State Support: Disabled
CPU C6 State Support: Disabled
Package C State Support: Disabled

Du kan också testa att höja lite Vtt voltage, beroende på hur många ramstickor du kör, testa med runt 1.15, du kan också sänka cpu pll voltage, testa runt 1.70, hos vissa har det hjälpt dem boota och få stabilitet. Loada xmp för minnena också, även om jag inte tror det gör någon skillnad.

Annars är det internal pll overvoltage, men det brukar först användas vid 4.7-4.8.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

4.4 är en godkänd klock, det finns inte mycket att hämta i prestanda om du vill gå högre, men själv har man mest gjort det för nöjets skull.

Konstigt att du inte kan boota i 4.5ghz.
Dessa settings stämmer antar jag?:
Enhanced Halt State (C1E): Enabled
CPU C3 State Support: Disabled
CPU C6 State Support: Disabled
Package C State Support: Disabled

Du kan också testa att höja lite Vtt voltage, beroende på hur många ramstickor du kör, testa med runt 1.15, du kan också sänka cpu pll voltage, testa runt 1.70, hos vissa har det hjälpt dem boota och få stabilitet. Loada xmp för minnena också, även om jag inte tror det gör någon skillnad.

Annars är det internal pll overvoltage, men det brukar först användas vid 4.7-4.8.

Stämmer med inställningarna, och div onödigt avstängt. Fick datorn att hänga sig när jag öppnade 3d mark, så kanske bör gå upp lite i offset, men jag får va nöjd med 4,4ghz med tempen tror jag, provade de två spelen jag kör Arma 3 & cs go, cpu gick inte över 55c, tidigare när jag körde ful-clock så låg jag på 70grader

som du säger, det är nöjes att gå högre, men jag behöver det inte ska testa lite längre imorgon och se om jag är hemma med ett 12timmars prime95 test

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontelitooo:

@Maarus @Tpk

Då har jag haft tid att sätta mig in i detta lite mer, jag kommer dock inte längre än detta:

44
Offset -0,050
Turbo +0,004
62c
1,336 cpu vcore
1,376 vid

Dock kommer jag inte högre än så här, jag provade lite i början när jag ville gå upp till 45 att ladda på +0,315 men den stannade i Windows uppstarten, sedan provade jag -0,050 och +0,602 i turbo, stannade också i uppstarten..

Så hur tar jag mig vidare uppåt? behöver jag mer? visst det är fränt, men behövs det egentligen?

Mvh

Siffror

Bios1

Bios2

62c är mycket bra, 1,336 Vcore är också helt okej, försök att gå upp till 1,350V, se om det hjälper att nå 45. På mitt moderkort har jag Internal PLL Overvoltage på Auto, vet inte om det har någon betydelse. Som sagt, du kan ocskå försöka med att öka lite Vtt, till 1.100 eller 1.120.

P.S. Jag vet inte vad du menade med att du provade att ladda på +0,315, hoppas att du inte pratade om Offset Voltage eftersom det betyder att du försökte köra CPU:n på ~1,700V...

Permalänk
Skrivet av Tpk:

P.S. Jag vet inte vad du menade med att du provade att ladda på +0,315, hoppas att du inte pratade om Offset Voltage eftersom det betyder att du försökte köra CPU:n på ~1,700V...

haha... skämskudde, men jo, det var offset jag tryckte på, men datorn vägrade starta, så det var mest för att lära mig och labba och se vad som hände.. så 45 är nog en gräns jag inte kommer över med varken offset eller turbo uppsnäppat så att säga

Körde över natten och då hängde det sig, så jag ökade till -0,025 och har nu kört hela dagen utan problem, 69grader, och 1.358v på cpun, så jag kör vidare så, det är iallafall bättre än vad auto 4,2 var på tidigare

Permalänk
Medlem

Jag testar mig fram mot högsta möjliga vettiga 24/7 OC. Jag har en i7 3770K på ett Asus Maximus V Formula. 2x8GB G.Skill 2400MHz. Corsair H110 med fläktar från NoiseBlocker kopplade till en noname fläktkontroller som jag justerar manuellt beroende på förväntad last. I vanliga fall kan jag köra fläktarna på lägsta möjliga hastighet vilket är nästan ljudlöst men om jag skall spela något eller köra någon benchmark så ökar jag på fläktarna så att jag håller mig under maximalt 70 grader i load.

Innan hade jag en 2600K på ett Asrock P67 Extreme4 med samma kylning. Den körde jag i 4.6GHz i tre år eller något.

Nu har jag bytt ut CPU, RAM och mobo till en generation nyare och detta verkar bli min nya 24/7 klock; https://valid.x86.fr/e899yz

Kanske lyckas jag öka på 100MHz till om jag pillar ett tag.

Men just nu kör jag en 3770K i 4.7GHz enligt denna guide: https://rog.asus.com/articles/overclocking/overclocking-guide...

Jag borde kunna optimera och sänka vcore en del, så kanske man kan få ner loadtempen lite. Det är ett framtida projekt.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

När jag överklockade min i5 2500k för ett antal år sedan använda jag mig utav den här guiden och det var första och enda gången jag överklockade en processor. Nu har jag köpt ny dator och tänkte ge mig på att överklocka min i7 8700k. Jag ser att den här guiden är för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell, men är det samma process med Coffee lake? Om inte, kan någon rekommendera mig till en bra överklockningsguide för nybörjare? Tack.

Permalänk
Medlem

Deliddade en 3570k och 3770k några dagar sedan och sitter nu på 5GHZ 24/7 (Thermal Grizzly Conductonaut), MAX 85C AIDA64, Noctua NH-D15 (Noctua NT-H1)

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Blev sugen på att klocka upp cpun lite mer nu men har problem. Även om jag höjer spänningen och multiplayern och får datorn stabil i både idle och load så får den problem att vakna från sleep. I min nuvarande stabila OC har jag 4.5 Ghz på 1.360 V. Då CPUn är gammal skrämmer det inte mig att smacka på lite extra spänning och denna ska ju klara 1.5 enligt Intel. Jag har lyckats få den stabil på t ex 4.8 Ghz med 1.450 V men då vill inte datorn boota från sleep länge (en restart funkar fint dock). Har testat att stänga av diverse sleep modes, C-states men det har ingen effekt. Undrar om någon annan haft samma problem? Kanske är det min blandning av minnen som ställer till det?

Permalänk
Medlem

Vill "bara" ha stabila 60 FPS

Hej!

Är det någon som skulle kunna ta någon minut och förklara vad jag behöver göra för att klocka min CPU. Jag söker egentligen bara högre FPS i spel (stabila 60 fps är vad jag söker), och jag har märkt av att i spelet State of Decay 2 så har jag FPS-droppar till 40 FPS vilket gör det väldigt hackigt i vissa städer. Jag köpte ett nytt grafikkort (Asus GTX 1080) som gav en liiiten förbättring från mitt tidigare kort (GTX 980).

Saxar in det jag skrev i en egenskapad tråd tidigare som visar mina specifikationer:

Skrivet av Swe.Stars:

Allesammans - stort tack! 🙏
De nya spel jag testat som har prestandaproblem bör/kanske ha felet i själva mjukvaran i sig. Känns så betryggande att höra detta. Bifogar en bild från HWMonitor som jag blev tipsad (i Discord) att köra:

Hur gör du för att klocka? Jag har aldrig förstått mig på det.
Tyckte du det var värt det, om så, har du Discord så jag kanske kan fråga dig där och ha dig som "stöd" så jag inte spränger något? 🙄

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Läs första inlägget?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."