Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Medlem

Höjde LLC en nivå, och nu kan jag klocka högre till lägre spänning. Knepigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

Höjde LLC en nivå, och nu kan jag klocka högre till lägre spänning. Knepigt.

Här fick jag llc lite lätt och enkelt förklarat för mig...

http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Här fick jag llc lite lätt och enkelt förklarat för mig...

http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, höjde till nivå 5 och kan nu klocka till 4.5 istället för 4.4 med betydligt lägre spänning. Synd att man inte såg detta för 4 år sedan.

EDIT: Verkar dock krävas väldigt hög spänning for min processer att gå över 4.5. Trist.
Ligger på en offset på ca 0,050 för 4,5. Har inte lyckats boota på 4.6 än och har varit uppe i 0.100.

Permalänk

Bilderna visas inte för mig? Någon som har fungerande länk till dem?

Edit: Länken till pdfen fungerar inte heller så undrar om någon skulle kunna skicka den till mig?

Permalänk

Hur fungerar det här med turbo? Testade att höja min till 4.2 GHz ifrån 3.7 enligt bios men när jag stresstestar med prime95 så ligger den på max 3.7 GHz i Windows. Vad beror detta på borde jag inte se den gå upp till 4.2 GHz, har jag inte gjort rätt? Har aldrig överklockat innan.
Enligt cpu-z så går multipliern upp till x37 (16 - 42) Core Speed överstiger aldrig 3.7 GHz.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem

Main bios checksum error snälla hjääälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB Z68 AsRock Extreme Gen3 CPU-Intel i5 2500K ala 4,5ghz. GPU-XFX Radeon-7970 CF. RAM-Corsair 12GB . PSU Corsair TX850

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt utförlig guide!

Sitter just nu hos en kompis och överklockar hans i7-2600K med ett ASUS P8Z77-V moderkort. BIOS är uppdaterat till den senaste versionen men jag har problem att hitta följande saker:

Core Current Limit (som ska sättas till 250 enligt guiden)
VTT Voltage

Sedan så undrar jag om det verkligen är nödvändigt att ändra Long Duration Power Limit, Short Duration Power Limit, Primary Plane Current Limit och Secondary Plane Current Limit till deras maximala inställningar? Bör det inte vara lika bra att lämna dem på Auto?

En sista fråga:

Jag ändrar multipliern med ett steg i taget (x34-x35 t.ex.) samt drar ner offset voltage med 0.005V (-0.030 till -0.035 t.ex.) och har just nu en multiplier på x44 och Offset Voltage på -0.055. Problemet är att ända sedan x38 och Offset Voltage på -0.025 så har max Core Voltage under load (med Prime95) varit 1.304V, d.v.s. den går vare sig upp eller ner utan verkar skala med min sänkning av Offset Voltage vilket den tidigare (innan x38) gjorde ej. Är detta normalt beteende? Jag har f.ö. LLC på 75%, och följer guiden till punkt och pricka när det gäller spänningarna.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag har en ASRock bräda men har inte denna "turbo offset", någon som vet varför?

Edit: kör med fixed voltage istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Daark: Inte alla brädor har Turbo offset utöver Offset. Ibland är Offset samma sak som Tuurbo offset.
Hänger lite på vilket moderkort man har, bios version samtidigt vad tillverkarna kallar vad.

Vissa lite simplare moderkort har endast fixed.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Daark @DavidtheDoom Verkar inte heller finnas på ASUS P8Z77-V. Innebär det att Turbo offset är integrerat med vanliga offset?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

@Daark @DavidtheDoom Verkar inte heller finnas på ASUS P8Z77-V. Innebär det att Turbo offset är integrerat med vanliga offset?

Ibland. Tillverkarna är inte tillräckligt tydliga på den fronten.
Ibland är vanlig offset även en turbo-offset.
Ibland är vanlig offset inte med turbo utan bara på ViD, dvs den spänning som finns när processorn ligger i högsta icke-turbofrekvens. Varierar friskt.

Genom att överklocka utan turbo och med standard multipel istället kan man komma runt den problematiken. De flesta moderkort ser ingen skillnad på turbo-multipel och standard-multipel längre.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ibland. Tillverkarna är inte tillräckligt tydliga på den fronten.
Ibland är vanlig offset även en turbo-offset.
Ibland är vanlig offset inte med turbo utan bara på ViD, dvs den spänning som finns när processorn ligger i högsta icke-turbofrekvens. Varierar friskt.

Genom att överklocka utan turbo och med standard multipel istället kan man komma runt den problematiken. De flesta moderkort ser ingen skillnad på turbo-multipel och standard-multipel längre.

Och om man inte kan stänga av Turbo Mode? Moderkortet jag överklockar med verkar tvinga Turbo Mode vara påslaget när CPU Ratio är x36 eller högre (knappen Enabled/Disabled blir grå).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

Och om man inte kan stänga av Turbo Mode? Moderkortet jag överklockar med verkar tvinga Turbo Mode vara påslaget när CPU Ratio är x36 eller högre (knappen Enabled/Disabled blir grå).

Och då vänder jag på frågan och hänvisar till mitt förra inlägg.
Hur vet du att det är turbo multipel och inte hård multipel-ändring om du saknar Turbo offset

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Och då vänder jag på frågan och hänvisar till mitt förra inlägg.
Hur vet du att det är turbo multipel och inte hård multipel-ändring om du saknar Turbo offset

Hum. Detta var ju krångligare än jag trott. Det verkar inte heller finnas någon Turbo multipel utan enbart CPU Ratio. Men då ska man alltså anta att Turbo är kontrollerat automatiskt utan att vi användare får röra på det (i detta fall)? >.<

Är det lika krångligt med Haswell/Skylake också?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Icte: Har du ingen turbo multipel så överklockar du inte med turbo eller turbo offset.
Där hade du svaret på din ursprungliga fråga om varför det inte finns en turbo-offset.

Anledningen att Turbo inställningarna inte går att ändra är att du inte har nytta av att stänga av en "turbo" som är under högsta energitillstånd/frekvens eller sätta på en som inte når upp till standardfrekvensen.

Det är krångligare med Haswell och senare då man även har Ring-voltage och lite andra roliga grejer att leka med, även multipel-straps som fungerar som delare precis som man fick leka med när det kom till LGA 775 och DDR2 minnen som klockades upp tillsammans med FSB.

Dock är det marginella skillnader.

Mer korrekt skulle vara säga att det finns fler inställningar att leka med men om man vill göra som jag gör i inlägg #2 i denna tråd så går det bra med.

Fast spänning, LLC/Vdroop Ctrl + Multipel och man är rätt hemma.

TL;DR:
Tror du gör det krångligare än vad du behöver och förvirrar dig själv något.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Sitter idag med ett ASUS P8Z77I-Deluxe moderkort samt en i7-2600K som jag håller på att leka med (överklocka). Har än en gång några frågor jag undrar över:

I guiden skriver @Hiraeth att man ska sätta Core Current Limit till 250, men denna inställning saknas. Så här ser det ut (ber om ursäkt för bilderna, dålig kamera):

Istället hittade jag under DIGI+ VRM inställningarna där jag hittade CPU Current Capability som kan sättas till 100%, 110%, 120%, 130% samt 140%:

Det jag undrar är om CPU Current Capability är ASUS motsvarighet till Core Current Limit? När jag satte alla inställningar under Turbo Mode Parameters (se första bilden) till Max så ändrades CPU Current Capability till 140% från 100%. Ska man då låta den vara på 140%?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

Hej igen!

Sitter idag med ett ASUS P8Z77I-Deluxe moderkort samt en i7-2600K som jag håller på att leka med (överklocka). Har än en gång några frågor jag undrar över:

I guiden skriver @Lucas G att man ska sätta Core Current Limit till 250, men denna inställning saknas. Så här ser det ut (ber om ursäkt för bilderna, dålig kamera):

http://i.imgur.com/EadWwZc.jpg

Istället hittade jag under DIGI+ VRM inställningarna där jag hittade CPU Current Capability som kan sättas till 100%, 110%, 120%, 130% samt 140%:

http://i.imgur.com/VO2FUlY.jpg

Det jag undrar är om CPU Current Capability är ASUS motsvarighet till Core Current Limit? När jag satte alla inställningar under Turbo Mode Parameters (se första bilden) till Max så ändrades CPU Current Capability till 140% från 100%. Ska man då låta den vara på 140%?

Kort: Ja, typ fast ändå inte.

Viktigt!
Du måste ha bra kylning över VRM:erna på detta moderkort även om det är en stor kylfläns. Detta är ytterst viktigt vid tornkylare och ännu viktigare med AIO kylare på CPU.

Ändra Load line calibration till very high och inte extreme, Extreme överkompenserar och kraschar lättare än very high på dessa moderkort.
Power Phase control kan du öka så ökas switchningsfrekvensen på VRM:erna. Detta ger stabilare spänning.
Sen, ökad current capability ger precis som det låter högre tillåten ström genom VRM-kretsarna.

Kan väl säga rakt av att förvänta dig inte att allt heter likadant eller fungerar på samma sätt på olika moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom Gör det någon extrem skada på CPU:n om jag kör med CPU Current Capability på 140% för en 24/7 överklock med en vanlig luftkylare/AIO?

Load Line Calibration sitter just nu på Ultra High, vilket motsvarar 75%. Bör jag sänka det till 50% (High)?

Jag har temporärt installerat moderkortet och CPU:n i mitt TJ08-E chassi som har ett ganska bra luftflöde med stockfläkten, och CPU:n kyls för närvarande av en Corsair H60. Bör detta räcka för kylning av VRM:erna?

EDIT: Ang. CPU Power Phase Control - om jag sätter det till Extrekörandesme, kommer det att öka strömförbrukningen även i Idle? Jag försöker hitta en balans mellan hög överklock och låg power consumption i idle nämligen, och Power Phase Control är på Standard för stock BIOS inställningar.

EDIT 2: Lite mer information om vad jag gör just nu:

Prime95 har körts i lite över 1.5h nu utan några krascher/blue screens med följande inställningar i BIOS:

CPU Core Voltage (offset) = -0.005V (d.v.s. negative)
CPU Ratio = x47

EIST & C1E = ENABLED
C3, C6 och C State Package Support = DISABLED

LLC = 75%
CPU Power Phase Control = Standard
CPU Current Capability = 100%

Long Duration Power Limit = MAX
Long Duration Maintained = AUTO
Short Duration Power Limit = MAX
Primary Plane Current Limit = MAX
Secondary Plane Current Limit = MAX

Internal PLL Overvoltage = DISABLED
EPU Power Saving Mode = DISABLED
CPU Spread Spectrum = DISABLED

VCCSA Voltage = AUTO
PCH Voltage = AUTO
CPU PLL Voltage = AUTO

fler inställningar

CPU-Z rapporterar Core Voltage som max på 1.360V, medan RealTemp skriver att VID ligger som max på 1.4211V (vilken av dessa stämmer egentligen??). Max temperatur per kärna är 77 grader, vilket är ganska OK (satsar på att få det under 85 grader vid Prime95). Jag vill försöka gå upp till minst 4.8 GHz, utan att gå över 1.38V (vilket känns som en bra spänning för en 24/7 överklock).

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Guiden är väldigt utdaterad som den är nu. Dels för att det var år sedan den skrevs och för att jag ej haft tid att uppdatera. Jag slutar skolan i sommar och planerar att kolla på den då!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

@DavidtheDoom Gör det någon extrem skada på CPU:n om jag kör med CPU Current Capability på 140% för en 24/7 överklock med en vanlig luftkylare/AIO?

Load Line Calibration sitter just nu på Ultra High, vilket motsvarar 75%. Bör jag sänka det till 50% (High)?

Jag har temporärt installerat moderkortet och CPU:n i mitt TJ08-E chassi som har ett ganska bra luftflöde med stockfläkten, och CPU:n kyls för närvarande av en Corsair H60. Bör detta räcka för kylning av VRM:erna?

EDIT: Ang. CPU Power Phase Control - om jag sätter det till Extrekörandesme, kommer det att öka strömförbrukningen även i Idle? Jag försöker hitta en balans mellan hög överklock och låg power consumption i idle nämligen, och Power Phase Control är på Standard för stock BIOS inställningar.

EDIT 2: Lite mer information om vad jag gör just nu:

Prime95 har körts i lite över 1.5h nu utan några krascher/blue screens med följande inställningar i BIOS:

CPU Core Voltage (offset) = -0.005V (d.v.s. negative)
CPU Ratio = x47

EIST & C1E = ENABLED
C3, C6 och C State Package Support = DISABLED

LLC = 75%
CPU Power Phase Control = Standard
CPU Current Capability = 100%

Long Duration Power Limit = MAX
Long Duration Maintained = AUTO
Short Duration Power Limit = MAX
Primary Plane Current Limit = MAX
Secondary Plane Current Limit = MAX

Internal PLL Overvoltage = DISABLED
EPU Power Saving Mode = DISABLED
CPU Spread Spectrum = DISABLED

VCCSA Voltage = AUTO
PCH Voltage = AUTO
CPU PLL Voltage = AUTO

fler inställningar

CPU-Z rapporterar Core Voltage som max på 1.360V, medan RealTemp skriver att VID ligger som max på 1.4211V (vilken av dessa stämmer egentligen??). Max temperatur per kärna är 77 grader, vilket är ganska OK (satsar på att få det under 85 grader vid Prime95). Jag vill försöka gå upp till minst 4.8 GHz, utan att gå över 1.38V (vilket känns som en bra spänning för en 24/7 överklock).

Ultra high till High på LLC fungerar bäst. Du får testa dig fram.

H60 gör ingenting på VRM:erna. har du en bra uppsättningar i bakkant så kan det fungera. Se till att kolla på VRM-tempen vid belastning. Görs lämpligen med XTU eller HWmonitor.

Detta bör du ha:

EIST & C1E = ENABLED
C3, C6 och C State Package Support = ENABLED (Finns ingen anledning att stänga av, dock viktigare att du anpassar LLC så denna är stabil när den är igång). Speciellt om du vill ha en låg powerusage vid Idle.

LLC = 75%
CPU Power Phase Control = Högre än standard (Viktigt att du har koll på VRM-temperaturer.)
CPU Current Capability = 120%-140% (Även denna påverkar temperaturerna).

CPU-Z rapporterar VCore vilket är spänningen som processorn matas med för tillfället.
RealTemp rapporterar ViD vilket är spänningen som processorn ber om.

VCore = ViD + Offset

Då du har en negativ offset så matas CPU:n med lägre spänning än ViD.
Har du en positiv Offset så matas CPU:n med ViD + Offset.

Vill du läsa mer om ViD och lite signaler så finns detta i inlägg #2 i denna tråd.

4.7GHz? Vilken CPU? Låter högt för att vara Ivy Bridge. 2600k?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ultra high till High på LLC fungerar bäst. Du får testa dig fram.

H60 gör ingenting på VRM:erna. har du en bra uppsättningar i bakkant så kan det fungera. Se till att kolla på VRM-tempen vid belastning. Görs lämpligen med XTU eller HWmonitor.

Detta bör du ha:

EIST & C1E = ENABLED
C3, C6 och C State Package Support = ENABLED (Finns ingen anledning att stänga av, dock viktigare att du anpassar LLC så denna är stabil när den är igång). Speciellt om du vill ha en låg powerusage vid Idle.

LLC = 75%
CPU Power Phase Control = Högre än standard (Viktigt att du har koll på VRM-temperaturer.)
CPU Current Capability = 120%-140% (Även denna påverkar temperaturerna).

CPU-Z rapporterar VCore vilket är spänningen som processorn matas med för tillfället.
RealTemp rapporterar ViD vilket är spänningen som processorn ber om.

VCore = ViD + Offset

Då du har en negativ offset så matas CPU:n med lägre spänning än ViD.
Har du en positiv Offset så matas CPU:n med ViD + Offset.

Vill du läsa mer om ViD och lite signaler så finns detta i inlägg #2 i denna tråd.

4.7GHz? Vilken CPU? Låter högt för att vara Ivy Bridge. 2600k?

Precis, det är en 2600K

Är det inte så att om man stänger av C3, C6 och C State Package Support att man kan nå högre klocks? Det är något av en generell uppfattning jag har, men det kanske inte stämmer med nyare (Sandy Bridge och uppåt) generationer av CPU:er?

Prime95 krashade datorn efter 2 timmar, satte CPU Current Capability på 130% och Offset på +0.005V och den kör fortfarande väl nu efter ca 3.5 timmar. Lite väl höga temperaturer (gick upp emot 86 grader på en kärna) men helt OK ändå. Räcker det med 12 timmars test för att avgöra om systemet är stabilt eller ska man köra längre/mindre tycker du?

Jag har HWMonitor installerat, men hittar inte VRM-temperaturerna. Vart ser man dem och vad bör max-temperaturerna på dem vara?

Tack för övrigt för hjälpen, uppskattar det enormt!

EDIT: I HWMonitor, under Temperatur (under moderkortet) så har jag följande:

TZ00
TZ01
SYSTIN
CPUTIN
TMPIN3

Är det TMPIN3 som uppger VRM temperaturerna?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Icte:

Precis, det är en 2600K

Är det inte så att om man stänger av C3, C6 och C State Package Support att man kan nå högre klocks? Det är något av en generell uppfattning jag har, men det kanske inte stämmer med nyare (Sandy Bridge och uppåt) generationer av CPU:er?

Prime95 krashade datorn efter 2 timmar, satte CPU Current Capability på 130% och Offset på +0.005V och den kör fortfarande väl nu efter ca 3.5 timmar. Lite väl höga temperaturer (gick upp emot 86 grader på en kärna) men helt OK ändå. Räcker det med 12 timmars test för att avgöra om systemet är stabilt eller ska man köra längre/mindre tycker du?

Jag har HWMonitor installerat, men hittar inte VRM-temperaturerna. Vart ser man dem och vad bör max-temperaturerna på dem vara?

Tack för övrigt för hjälpen, uppskattar det enormt!

EDIT: I HWMonitor, under Temperatur (under moderkortet) så har jag följande:

TZ00
TZ01
SYSTIN
CPUTIN
TMPIN3

Är det TMPIN3 som uppger VRM temperaturerna?

Stämmer bra. Brukar vara någon av TMPIN. Minns vagt att mitt Z77I-Deluxe hade TMPIN3 som VRM då jag belastade.
C-states - "av" ger högre IDLE-förbrukning och lite högre temps. Jag har alltid dessa på och lirar med LLC för att få det fungera.

LLC kompenserar för spänningsfall vid switch mellan Idle och Load. Det är just här som C-states av kan göra att en tidigare instabil klock blir stabil. Men med Högre switchningsfrekvens och strömmatning kan man nå stabilare spänningar vid lastförändring.

86 °C på en kärna är lugna puckar. När du närmar dig 90-95 °C på 2-3 kärnor kan du börja fundera på att gå ner lite.

Personligen klockar jag utan offset och med fast spänning istället på min Z77I-Deluxe då jag kan få stabilare spänningar, tycker auto + offset ger för höga svängningar och leder sedan till instabilitet.

12 timmar för att datorn skall anses stabil? Nja, gör du kritiskt arbete på datorn så duger det inte. Renderar du filmer som tar 24h så stresstestar du 48-72 h med blandad last, OCCT ger ju lastförändringar och ger mer sannolika krascher. Många gånger klarar sig datorn i full last men inte att switcha från idle-load-idle-load upprepade gånger pga Spänningsdippen som uppstår.

Själv stresstestade jag min 3570k ca 72h men fördelat under en vecka tillsammans med normalt spelande och användning. Började med ett pass på ca 8h kontinuerlig last.
En gång var min OC stabil i nästan 3månader tills jag hade en speciell last som gjorde att den kraschade så den blir ju aldrig helt 100% säkert stabil om man inte testar alla potentiella belastningar (vilket är omöjligt).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Stämmer bra. Brukar vara någon av TMPIN. Minns vagt att mitt Z77I-Deluxe hade TMPIN3 som VRM då jag belastade.
C-states - "av" ger högre IDLE-förbrukning och lite högre temps. Jag har alltid dessa på och lirar med LLC för att få det fungera.

LLC kompenserar för spänningsfall vid switch mellan Idle och Load. Det är just här som C-states av kan göra att en tidigare instabil klock blir stabil. Men med Högre switchningsfrekvens och strömmatning kan man nå stabilare spänningar vid lastförändring.

86 °C på en kärna är lugna puckar. När du närmar dig 90-95 °C på 2-3 kärnor kan du börja fundera på att gå ner lite.

Personligen klockar jag utan offset och med fast spänning istället på min Z77I-Deluxe då jag kan få stabilare spänningar, tycker auto + offset ger för höga svängningar och leder sedan till instabilitet.

12 timmar för att datorn skall anses stabil? Nja, gör du kritiskt arbete på datorn så duger det inte. Renderar du filmer som tar 24h så stresstestar du 48-72 h med blandad last, OCCT ger ju lastförändringar och ger mer sannolika krascher. Många gånger klarar sig datorn i full last men inte att switcha från idle-load-idle-load upprepade gånger pga Spänningsdippen som uppstår.

Själv stresstestade jag min 3570k ca 72h men fördelat under en vecka tillsammans med normalt spelande och användning. Började med ett pass på ca 8h kontinuerlig last.
En gång var min OC stabil i nästan 3månader tills jag hade en speciell last som gjorde att den kraschade så den blir ju aldrig helt 100% säkert stabil om man inte testar alla potentiella belastningar (vilket är omöjligt).

En kort uppdatering:

Lät datorn stå och köra P95 (blend, brukar oftast köra detta) över natten, vaknade och hade fortfarande inte kraschat (yippie) efter ca 13 timmar. Kollade temperaturerna:

* En kärna hade nått 89 grader
* TMPIN3 hade enl. HWMonitor legat som max på 76 grader (antar att det är OK?)

Gick iväg och åt frukost, kom tillbaka och såg att datorn hade startats om vilket jag förmodar är en krasch då jag var ensam hemma.

Jag ökade därefter CPU Core Voltage till +0.005V (från -0.005V), satte på Prime95 och datorn snurrade på bra.. I ca 35 minuter. Därefter kraschade den (wut?).

Vad är det som händer? Den var ju väldigt stabil för en lägre spänning, och plötsligt kraschar den när jag ÖKAR spänningen (CPU-Z rapporterade 1.372V som max, jämfört med tidigare 1.360V)? Och detta med C3/C6/C State Package Disabled (jag kommer nog att köra med dessa Enabled vid ett senare överklockningstillfälle, målet nu är att nå minst 4.8 GHz med dessa avstängda men med EIST/C1E påslagna).

Jag har läst att man ska sätta VRM Frequency på Manual med värdet 350 på ASUS' överklockningsguide för P67-moderkort:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?2161-ASUS-P8P67-Ser...

Jag hittar dock inte VRM Ferquency men ser att det finns något som heter CPU Voltage Frequency under DIGI+ VRM (se bilderna ovan), som jag manuellt kan sätta mellan 200-400 (med ett steg av 10 emellan). Är CPU Voltage Frequency motsvarigheten till VRM Frequency?

Sedan skrev du att jag bör ändra CPU Power Phase Control till något annat än Standard. För denna så har jag alternativen Standard, Optimized, Extreme samt Manual Adjustment. Om jag sätter den på Extreme, kommer den att köras på för fullt även i Idle?

Sist av allt, bör jag röra CPU Power Response Control eller låta den vara som den är (d.v.s. Auto)?

Du skrev även att du använder dig av Fixed Voltage istället för Offset. När jag använder Fixed Voltage så går spänningen inte ner, även med alla C-states Enabled. Sker detsamma för dig?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Cpu Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)

Kylare Noctua NH-U9B SE2

Har aldrig klockat innan, vill klocka upp den till 4,2. Räcker det med att ändra CPU multiplier? eller måste jag röra volten också? Någon som har en simpel förklaring för mig hur man ska gå väga? tycker det är lite rörigt med tråden i och med att inga bilder fungerar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

En kort uppdatering:

Lät datorn stå och köra P95 (blend, brukar oftast köra detta) över natten, vaknade och hade fortfarande inte kraschat (yippie) efter ca 13 timmar. Kollade temperaturerna:

* En kärna hade nått 89 grader
* TMPIN3 hade enl. HWMonitor legat som max på 76 grader (antar att det är OK?)

Gick iväg och åt frukost, kom tillbaka och såg att datorn hade startats om vilket jag förmodar är en krasch då jag var ensam hemma.

Jag ökade därefter CPU Core Voltage till +0.005V (från -0.005V), satte på Prime95 och datorn snurrade på bra.. I ca 35 minuter. Därefter kraschade den (wut?).

Vad är det som händer? Den var ju väldigt stabil för en lägre spänning, och plötsligt kraschar den när jag ÖKAR spänningen (CPU-Z rapporterade 1.372V som max, jämfört med tidigare 1.360V)? Och detta med C3/C6/C State Package Disabled (jag kommer nog att köra med dessa Enabled vid ett senare överklockningstillfälle, målet nu är att nå minst 4.8 GHz med dessa avstängda men med EIST/C1E påslagna).

Jag har läst att man ska sätta VRM Frequency på Manual med värdet 350 på ASUS' överklockningsguide för P67-moderkort:

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?2161-ASUS-P8P67-Ser...

Jag hittar dock inte VRM Ferquency men ser att det finns något som heter CPU Voltage Frequency under DIGI+ VRM (se bilderna ovan), som jag manuellt kan sätta mellan 200-400 (med ett steg av 10 emellan). Är CPU Voltage Frequency motsvarigheten till VRM Frequency?

Sedan skrev du att jag bör ändra CPU Power Phase Control till något annat än Standard. För denna så har jag alternativen Standard, Optimized, Extreme samt Manual Adjustment. Om jag sätter den på Extreme, kommer den att köras på för fullt även i Idle?

Sist av allt, bör jag röra CPU Power Response Control eller låta den vara som den är (d.v.s. Auto)?

Du skrev även att du använder dig av Fixed Voltage istället för Offset. När jag använder Fixed Voltage så går spänningen inte ner, även med alla C-states Enabled. Sker detsamma för dig?

Men rendererar du inte film eller stresstestar varannan dag spelar det ingen roll, vid spelande lär den aldrig bli så varm. Då är ett mer rättvisst test att sätta på Heaven och något halv intensivt i backgrunden för cpun.

Finns det någon magisk inställning för att komma över 4.5ghz? Jag har nåt 4.5 ganska lätt, men sätter jag multiplayern på 46 spelar det ingen roll hur hög spänning jag krämar på med, går inte att boota.

Edit: Genom att sätta på internal PLL voltage lyckades jag faktiskt boota och gå runt i desktopen på 4.6. Men det verkar tyvärr som att jag får höja spänningen på tok för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Cpu Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge)

Kylare Noctua NH-U9B SE2

Har aldrig klockat innan, vill klocka upp den till 4,2. Räcker det med att ändra CPU multiplier? eller måste jag röra volten också? Någon som har en simpel förklaring för mig hur man ska gå väga? tycker det är lite rörigt med tråden i och med att inga bilder fungerar osv.

Prova med att bara höja den till 4.2. Mest troligt behöver du höja volten för att få den stabil. Men du kan ha tur.
Det värsta som kan hända är att du får blåskärm. Bara att klocka ned till 4.1 och prova igen osv.
Det är faktiskt ingen dum idé att prova hur högt du kan klocka den innan du behöver höja volten.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Prova med att bara höja den till 4.2. Mest troligt behöver du höja volten för att få den stabil. Men du kan ha tur.
Det värsta som kan hända är att du får blåskärm. Bara att klocka ned till 4.1 och prova igen osv.
Det är faktiskt ingen dum idé att prova hur högt du kan klocka den innan du behöver höja volten.

Kör på 4,2 auto volt. Fungerar riktigt bra. 13 timmar i prime med bra tempraturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zibbe:

Kör på 4,2 auto volt. Fungerar riktigt bra. 13 timmar i prime med bra tempraturer.

Men du.. Vad ligger din volt på?
Auto volt är det sämsta som finns.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Men du.. Vad ligger din volt på?
Auto volt är det sämsta som finns.

Går väl upp till 1,15ish

Permalänk

Någon som har kvar guiden i PDF format?

Visa signatur

Citera!