Permalänk
Medlem

Koppla chassi fläktar vart?

Vart är det smidigast att koppla fläktarna? Vad finns det med för- och nackdelar med att koppla till de olika alternativen?
Har ett Fractal Deisgn R4. Så spänningen till fläktarna går att justera på framsidan av chassit (12 resp. 24V om jag inte minns fel).

Alternativen lyder:

Be Quiet Dark Power P10 650W
Asrock Z77 Extreme4

MOD får gärna flytta tråden om den ligger fel.

Permalänk
Medlem

om du vill använda dig av fläktkontrollern ska du koppla in fläktarna i den, sedan koppla in ström till fläktkontrollern.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om du vill använda dig av fläktkontrollern ska du koppla in fläktarna i den, sedan koppla in ström till fläktkontrollern.

Kan man justera fläkthastigheten via moderkortets kontrollpanel om man kopplar till moderkortet? Så man slippar böja sig ner o pilla på knappen varje gång datorn ska gå lite tystare. Är ganska ny på det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackaman:

Kan man justera fläkthastigheten via moderkortets kontrollpanel om man kopplar till moderkortet? Så man slippar böja sig ner o pilla på knappen varje gång datorn ska gå lite tystare. Är ganska ny på det här

nu vet jag inte om asrock har det, men de flesta moderkortstillverkare har någon form av mjukvara för att kunna styra fläktarna när dem är kopplade till moderkortets uttag, annars går det antagligen göra det i bios/uefi också.

själv har jag använt den medföljande fläktkontrollern till mitt R2 chassi, då jag dragit 3 av fläktkablarna bakom moderkortsplåten
min fjärde är dock inkopplad på moderkortet på ett lämpligt ställe där det inte synns mycke sladd

edit: det finns ju givetvis andra mjukvaror för o styra fläktarna än moderkortstillverkarens egna, bland annat speedfan, men vet inte hur pålitlig de programmet är (har för mig den kan visa knasiga temperaturer tex?), någon annan som är bättre på de får svara på de

edit 2: äh, blev nyfiken, om du har win7 64bit , mjukvaran som heter "ASRock Extreme Tuning Utility" borde ha något intressant?

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

nu vet jag inte om asrock har det, men de flesta moderkortstillverkare har någon form av mjukvara för att kunna styra fläktarna när dem är kopplade till moderkortets uttag, annars går det antagligen göra det i bios/uefi också.

själv har jag använt den medföljande fläktkontrollern till mitt R2 chassi, då jag dragit 3 av fläktkablarna bakom moderkortsplåten
min fjärde är dock inkopplad på moderkortet på ett lämpligt ställe där det inte synns mycke sladd

edit: det finns ju givetvis andra mjukvaror för o styra fläktarna än moderkortstillverkarens egna, bland annat speedfan, men vet inte hur pålitlig de programmet är (har för mig den kan visa knasiga temperaturer tex?), någon annan som är bättre på de får svara på de

Så här står det om "fan-control"

- CPU/Chassis Quiet Fan (Allow Chassis Fan Speed Auto-Adjust by CPU Temperature)
- CPU/Chassis Fan Multi-Speed Control

Så det verkar finnas många bra olika alternativ om man kopplar till moderkortet. Och med tanke på hur löjligt fint r4 har gjort alla kabeldragnings-möjligheter så blir det nog att testa moderkortets fan-control till en början Tack för svar!

edit 1:svar på din edit 2: Jag har inte kommit så långt än, men jag jag kommer använda Windows 7 64bit och moderkortets alla mjukvaror

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ackaman:

Kan man justera fläkthastigheten via moderkortets kontrollpanel om man kopplar till moderkortet? Så man slippar böja sig ner o pilla på knappen varje gång datorn ska gå lite tystare. Är ganska ny på det här

ja du kan köra både auto RPM-styrning via moderkortet så att sensorerna känner av när det blir för varmt och ökar fläktarna, och så kan du styra manuellt via BIOS om du kopplar fläktarna till moderkortet.

men jag föredrar att koppla till en fysiskt fläktkontroller, eftersom jag vill ha en så tyst dator som möjligt. då kan jag bestämma själv när datorn är för varm, för om moderkortet får bestämma så tycker den att det är för varmt hela tiden. så datorn låter som en dammsugare då -.-

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

varför inte koppla allt till modekortet och styra fläktarna med speedfan? borde funka för dig ifall du kan ändra fläktarnas hastighet i BIOS.
ställ in lite fläktkurvor i speedfan och låt programmet sköta fläktarna. Jobbigt att ändra på fläktkontrollers varje gång man vill höja/sänka hastigheten på fläktarna

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff