Sounds Of Skyrim kan förstöra dina save-filer!

Permalänk

Sounds Of Skyrim kan förstöra dina save-filer!

En liten heads-up till folk som använder eller funderar på att börja använda populära Sounds Of Skyrim. Skaparen Cliffworms har nyligen stängt av möjligheten att ladda ner moddarna pga en script-bugg som har upptäckts i samband med spelets senaste 1.6 patch. Det som kan hända är att dina save-filer växer löjligt mycket i storlek och börjar skapa krasher. Normal storlek på en save-fil ligger på 3-15mb, beroende på hur många timmars spelande som är sparat.

Folk verkar dock även ha fått samma problem just i samband med avinstallation, så har man redan moddarna installerade och inte upplever några problem än så kan det vara en idé att inte röra spelet alls tills Cliffworms släpper en fungerande uppdatering, vilket inte borde dröja så länge. Har man lagt ner hundratals timmar på en karaktär så känns det som en onödig risk. Passa på att lek lite i Creation Kit istället vettja

http://forums.bethsoft.com/topic/1375181-relwip-sounds-of-sky...

http://forums.nexusmods.com/index.php?/topic/730926-you-need-...

Citat:

All SoS modules have been temporarily hidden while I fix that Papyrus mess that causes save game bloating. I highly recommend you de-activate the modules and remove the following files to prevent bloat:

Sorry for the inconvenience.

Avinstallera moddarna så här;

1. Load a game with the SoS mods installed.
2. Disable all the sounds by using the console commands:
Startquest SosConfigCivilization
Startquest SosConfigThewilds
Startquest SosConfigThedungeons
3. Then stopguest the mods by using the console commands:
Stopquest SosConfigCivilization
Stopquest SosConfigThewilds
Stopquest SosConfigThedungeons
4. Save the game and quit to desktop
5. Deactivate the mods.
6. Remove the mods and the scripts (as mentioned in the first post of this thread).

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det måste nog vara detta jag har fått. Spartiderna har blivigt extremt sega.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Tråkigt Man kan kolla över sina save-filer och se om det finns någon som ser mer normal ut annars, så slipper man kanske att börja om helt från början. Förutsatt att du inte bara förlitar dig på quicksaves och autosaves då Alltid fett rekommenderat att göra en ordentlig save i menyn emellanåt i Bethesda's spel. Personligen har jag tagit som vana att alltid göra det innan jag stänger ner spelet, och även ibland innan jag påbörjar speciella quests eller testar mer avancerade moddar.

Jag har dock en äldre version av Sounds of Skyrim. Min nuvarande 62h karaktär ligger på 8.4mb som tur är. Låter nog spelet vara tills vidare ändå, och jobbar på lite moddar istället

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Mina ligger på runt 50mb...
Sparar dock enbart med menyn. Känns mycket säkrare. Dock var det väldigt länge sedan jag tog en backup på mina saves så det blir att stå ut med spartiderna, köpa ssd eller börja om från början. Blir nog det mellersta alternativet när man får ihop lite pengar.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Själv save:ar (QS oräknat) jag enbart mha console. Säg som ex. att jag ska åka drake
alldeles strax, då skriver jag "save BeforeSovngardeLvl36Celia", det blir lättare
att hitta en bra load senare då, än om filerna bara heter "123", "314", osv.

Permalänk
Avstängd

Japp, verkar ha fått detta lilla problem efter att ha installerat Sounds of Skyrim - Cities. Synd egentligen för det var en fin mod. Hoppas att det löser sig snart!

Permalänk

shit jag som precis funderade på att skaffa cities och wilds versionerna. min senaste save ligger på 7.8mb så bäst jag låter bli den modden tills det är fixat då. bra att du säger till

Visa signatur

flamin bag'o shit

Permalänk

Liten uppdatering. Cliffworms har fortförande inte återvänt, men det har testats en del av folk i trådarna. Det verkar som att save-filerna främst förstörs i samband med just en vanlig avinstallation av modden. Problemet är iaf hyfsat isolerat runt senaste versionen av Civilization. Tidigare versioner innehåller inte script-filerna och verkar funka fint (Tur för mig ).

Hittills har denna processen funkat bra för på ett säkert sätt avinstallera moddarna, om man inte har blivit drabbad än.

1. Load a game with the SoS mods installed.
2. Disable all the sounds by using the console commands:
Startquest SosConfigCivilization
Startquest SosConfigThewilds
Startquest SosConfigThedungeons
3. Then stopguest the mods by using the console commands:
Stopquest SosConfigCivilization
Stopquest SosConfigThewilds
Stopquest SosConfigThedungeons
4. Save the game and quit to desktop
5. Deactivate the mods.
6. Remove the mods and the scripts (as mentioned in the first post of this thread).

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro