Intel tror på billigare Ultrabooks till hösten

Permalänk
Melding Plague

Intel tror på billigare Ultrabooks till hösten

Den som planerar att införskaffa en liten och lätt bärbar dator kan spara några kronor på att vänta till hösten. Intel meddelar att billigare Ultrabooks är i antågande och att ett 40-tal modeller med pekskärmar är på väg ut på marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen min UX32VD så jag nöjer mig nog med den i ett tag till. Men billigare ultrabooks är alltid trevligt!

Permalänk
Medlem

Allltid postivt att det blir billigare:)

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem

Billigare ultrabooks, som i mindre påkostade ultrabooks? Aj aj aj...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köper hellre en Trinity-laptop

Permalänk
Medlem

jag ska köpa en men väntar till hösten för att se hur marknaden ser ut då, gamla aspire one 10" ska skrotas ändå

Permalänk
Inaktiv

Det heter "spara" inte "tjäna".

Permalänk
Medlem

Billigare ultrabooks? Menar dom....

Billigare ultrabooks som skall ha hybriddiskar och andra lågpris lösningar, eller menar dom att dom påkostade modellerna med SSD, OCKSÅ kommer gå ner. Första alternativet är jag inte speciellt intresserad av, men billigare ultrabooks överlag, inklusive SSD (som jag tycker är lite i överkant prismässigt idag) är väldigt intressant.

Sen en annan sak... bredda utbudet så det kommer fler alternativ med diskret grafik, eller åtminstone, THUNDERBOLT som standard så man har chans att köpa externa grafikkort när dom kommer. OCH sätt in mer än 4 GB RAM. Kanske för höga krav...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Så "den nya generationens ultrabooks" ska ha en digitizer (kostar pengar) och en senare processor (kostar pengar) och samtidigt vara billiga...

Låter som att tillverkarna måste tumma på kvalitén och prestandan på typ chassi, ssd/hybrid, kontrollerkretsar, grafikchip, skärmpanel och kanske även tangentbord/pekplatta.

Jag tycker det luktar lite för mycket netbook med bra processor och större skärm =/

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Det heter "spara" inte "tjäna".

Dåliga nyheter för Apple.
Hela deras laptop serie präglas ju av dyra slimmade maskiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De kan få slänga omkring deras buzz-words bäst de vill, man får ändå vad man betalar för. Själv har jag ögonen på en ThinkPad X1 Carbon när de når marknaden, men det berör mig inte det minsta att Lenovo valt att klassa den som en "Ultrabook".

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Sen en annan sak... bredda utbudet så det kommer fler alternativ med diskret grafik, eller åtminstone, THUNDERBOLT som standard så man har chans att köpa externa grafikkort när dom kommer. OCH sätt in mer än 4 GB RAM. Kanske för höga krav...

Oooh... Ultrabook med bakgrundsbelyst tangentbord och med ett 150w-grafikkort via TB samt skön mus... Smexigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Inaktiv

Hysterin med allt tunnare laptopar börjar balla ut totalt. Det finns inga fördelar med att ha ytterligare tunnare skall men det finns ganska många att ha batteri som räcker bra mycket längre.

Tror inte jag skulle köpa en hur som helst. Jag föredrar vanliga. Mer för pengarna plus att jag vill helst inte se som en wannabe apple användare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smacked:

Oooh... Ultrabook med bakgrundsbelyst tangentbord och med ett 150w-grafikkort via TB samt skön mus... Smexigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Lika tung som en desktop, mindre skärm, bra slöare och du får den attraktiva Quasimodo looken du alltid längtat efter

Permalänk
Medlem

Perfekt till plugget. Yrkeshögskolan i höst ju

Permalänk
Medlem

Jag köper den första Ultrabooken som kommer med thunderbolt-stöd och möjlighet att köra externt grafikkort på den interna skärmen - oavsett pris.
Första steget är rimligtvis att börja med thunderbolt på ultrabooks.. varför ska det alltid vara apple som ligger först med moderniteter? (flame incoming från ovetandes, lol)

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Hysterin med allt tunnare laptopar börjar balla ut totalt. Det finns inga fördelar med att ha ytterligare tunnare skall men det finns ganska många att ha batteri som räcker bra mycket längre.

Tror inte jag skulle köpa en hur som helst. Jag föredrar vanliga. Mer för pengarna plus att jag vill helst inte se som en wannabe apple användare

Du får högre status med en tunnare laptop som ser dyr ut helt enkelt, och det är nog delvis fler vill ha det så de kan visa upp på stan, cafe eller liknande.

Jag väljer prisvärt framför tunnt jag också.

Permalänk
Medlem

Köpte en 13" macbook air nu när Ivy bridge ULV lanserades. Tycker mycket om den. Jobbväskan är mycket lättare och jag finner att jag kan ta med mig laptopen mer ofta i olika scenarion. Lång batteritid, förvånandsvärd bra prestanda för storleken, och mjo, nog tycker jag att den är lite snygg också

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

varför ska det alltid vara apple som ligger först med moderniteter? (flame incoming från ovetandes, lol)

Apple hade väl 1 års ensamrätt till Thunderbolt då de hjälpte Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Apple hade väl 1 års ensamrätt till Thunderbolt då de hjälpte Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Aldrig hört. Men om det är sant är det verkligen skjuta sig själv i foten från Apples sida?
Thunderbolt kommer inte slå igenom förens folk kan använda det..

Skulle denna ensamrätt enbart gälla på bärbara då? Stationära moderkort har börjat lanserats med thunderbolt så där kan det väl inte finnas någon ensamrätt i alla fall..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Aldrig hört. Men om det är sant är det verkligen skjuta sig själv i foten från Apples sida?
Thunderbolt kommer inte slå igenom förens folk kan använda det..

Skulle denna ensamrätt enbart gälla på bärbara då? Stationära moderkort har börjat lanserats med thunderbolt så där kan det väl inte finnas någon ensamrätt i alla fall..

apple har haft thunderbolt i över ett år. Alla datorer som de lanserade 2011 hade det. Så om de hade ensamrätt så torde det vara över nu.

Jag vill minnas att förra årets Sony Vaio Z hade thunderbolt men de fick inte kalla det för det.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aenarian:

Apple hade väl 1 års ensamrätt till Thunderbolt då de hjälpte Intel?

Skickades från m.sweclockers.com

Så vitt jag kan se så är Thunderbolt framtagen och äga helt av Intel....

" Thunderbolt was developed by Intel and brought to market with technical collaboration from Apple. It was introduced commercially on Apple's updated MacBook Pro lineup on February 24, 2011, using the same connector as Mini DisplayPort. Though the Thunderbolt trademark was registered by Apple, full rights belong to Intel which subsequently led to the transfer of the registration from Apple to Intel.[5]" från Wiki

Finns egentligen inga ursäkter för att inte ta med den i datorer, inkl ultrabooks NU.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Alla vet att det egentligen var Steve Jobs som utvecklade Thunderbolt en helg då han hade lite tid över...

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Inaktiv

140 modeller!? Det är riktigt många modeller...på en och samma arkitektur. Antar att det är modeller med slaskiga lösningar som hybriddiskar, avsaknad ThunderBolt och trista TN-paneler som sänks, som få vill ha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Får hoppas att det kommer några vettiga ultrabooks då.

Snåla med 2 gb RAM är inte okej.
Låg batteretid är inte okej.

Permalänk
Medlem

Bra då väntar jag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Servett

Skrivet av orion_:

Alla vet att det egentligen var Steve Jobs som utvecklade Thunderbolt en helg då han hade lite tid över...

Jag har hört att han kluddade ner hela standarden på en servett under en kafferast en måndagförmiddag. Han gjorde fö alldeles själv den första Thunderbolt-chipet, på eftermiddagsrasten då.

Permalänk
Medlem

tycker det känns som att Ultrabooks kommer att försvinna i höst ärligt talat.. liksom med windows 8 och möjligheterna som kommer med det när det gäller surfplattor med tangentbords docka kommer att ta kålen totalt på Ultrabooks tror jag i alla fall.. så länge inte Ultrabooks går samma väg och båda blir samma produkt..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

tycker det känns som att Ultrabooks kommer att försvinna i höst ärligt talat.. liksom med windows 8 och möjligheterna som kommer med det när det gäller surfplattor med tangentbords docka kommer att ta kålen totalt på Ultrabooks tror jag i alla fall.. så länge inte Ultrabooks går samma väg och båda blir samma produkt..

Å andra sidan så kan de flesta sufplattor (idag) inte köra lika många spel/programm som en surfplatta kan.

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Avstängd

nån som vet om wow och typ gw2 går bra o grinda på max med en ultrabook ?
sku va fin lanis

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag