Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Alan Turing & the world

Jag var nyligen inne på Google och blev överaskad över den underhållande "Turing maskinen" som de satt ihop... litet roligt "pussel" som på ett roligt sätt "förklarar" hur en Turing maskin fungerar, dock självklart på ett lite enklare vis...

För de som inte använder Google eller orkar googla namnet (men av någon anledning läser denna tråd) så var Alan Turing en brittisk matematiker som bland annat la grunden till dagens datorer och var en av huvudpersonerna som knäckte Enigma koden i Bletchley Park under andra världskriget. Men som på grund av sin sexualitet blev kemiskt kastrerad eftersom homosexualitet var olagligt och senare dog av cyanid förgiftning som de flesta tror var ett självmord.

Rekommenderad läsning om Alan Turing
Från världens hjärnaWikipedia
Trevlig välskriven biografi Ars Techinca
Lite lättare artikel om Turing Engadget
En Turing maskin gjord i Lego
En 5 min dokumentär på http://www.youtube.com/watch?v=I3NkVMHh0_Q&feature=player_embedded
Lek lite med en enkel Turing maskin på Google
Och självklart en direkt länk för Turing på Reddit

Utan Alan Turing skulle vi kanske inte ha datorer som vi har nu och som tack drevs han till självmord.
Han är tyvärr ett av de mer kända exemplen på "otack är världens lön." Jag och många andra skulle älskat att se vad han kunnat göra utan den mänskliga småsintheten.
Så grattis Alan Turing som idag skulle vart 100 år om han fortfarande levt.

Hoppas någon lär sig lite om en fantastisk människa

Permalänk
Medlem

Såg precis ett klipp på tuben om en robot som verkade väldigt avancerad och undrade således om den var fejk. Har Turing-testet blivit "knäckt"? För vad jag läst tidigare så verkade det som att det var rätt långt kvar?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Lek-länken till Google verkar vara trasig. Eller är det mening att man ska söka upp en själv?

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladdkakemuffins:

Lek-länken till Google verkar vara trasig. Eller är det mening att man ska söka upp en själv?

https://www.google.com/doodles/alan-turings-100th-birthday

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk

Tack rumpnisse!

Visa signatur

21:9