Hjälp med telias "Thomson TG789vn" (öppna portar)

Permalänk
Medlem

Hjälp med telias "Thomson TG789vn" (öppna portar)

Hej alla sweclockers!

Jag har ett mindre problem med min Thomson TG789vn gateway som jag skulle behöva lite hjälp med. Jag har precis kopplat in alla kablar och har fått igång den. Nu är det så att när jag ska öppna portar i routern. När jag ger dem ett namn så får jag detta meddelandet.

I nu läget så löser jag detta med att byta namnet efter detta meddelandet kommit upp. Men det är omständligt och ifall någon vet hur man fixar detta så är jag tacksam.

Ett annat problem jag har är att när jag lagt till ett program (portar) till min interna ip adress så öppnas bara portar ibland. Tex när jag öppnar portar för Utorrent så funkar det men inte för call of duty modern warfare 2. Så när jag går in i spelet igen (cod mw2) så står det "your nat type is strict". Detta problemet kommer och går med min xbox 360 också.

Jag använder denna guiden när jag öppnar portar i routern: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Thomso...

Tack på förhand.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Är det ingen som vet problemet eller har samma problem?!? Är jag ensam här på forumet?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Alla har problem med Thomson modemen, iaf dom flesta vad jag hört.

Vilken firmware har du?

Permalänk

Ring till Telia och be dom uppgradera firmwaren till din Thomson gateway, till den nyaste som släpptes för bara ett par dagar sedan, det löser dina problem.

Visa signatur

Citera för svar!
[Moderkort: Asrock Z67 Professional Gen 3] [Minne: 16gb Corsair Vengeance 1600mhz] [Processor: Intel Sandy Bridge i7 2600K @ 4,7 Ghz] [Grafikkort: Powercolor 6970 2gb....Kommer snart Gainward phantom 680!] [Chassi: Fractal design R3] [Hårddisk: en skräpig 300gb mekanisk] [SSD: Plextor M3P 128 GB.]

Permalänk
Medlem

Jag har varit med exakt samma saker på en hel del osmarta routrar från telia.
Vilket är att portar öppnas,stängs lite som dom vill och en del portar går absolut inte att öpnna alls medans andra portar inte går att stänga,osv,osv,osv,osv,osv.

Och vid INGA gånger har det hjälpt att uppdatera FW (vilket har hänt ett par gånger att telia uppdaterat FW till en som var "fixad" för just det problemet vi hade då) heller reseta skiten och knappa in allt igen.
Det enda som hjälpt är att byta ut skiten ibland har det hjälpt att byta ut mot en annan osmart router från telia MEN det har då ALLTID uppstått andra problem.

För att sen enkelt lösas genom att byta ut skiten mot en annan router som inte heter smart.
Dessa förbannade smarta skit routrar är redan med orginal FW marknadens sämsta skit MEN sen är ju telia tvungna att peta i skiten och göra en ännu sämre FW (hur det nu kan vara möjligt men dom har faktiskt lyckats med det).

Så ring telia och be dom stoppa upp sitt smarta skit i ******* och kräv att få ett zyxel modem (om du har adsl,vdsl) heller en inteno router (om du har fiber) och har du iptele så behöver du även en tilgin iptele box.
Och JA dom kan skicka ut dessa saker problemet är att få tag i någon på kundtjänst som faktiskt vet om att telia har dessa saker då telia enbart lär ut att dom bara har smart.

Det jag kan tipsa om är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se och begära att du får ett zyxel,inteno istället för den skit du har nu.
Du blir då troligen uppringd av en kundrelations arbetare (som vet om detta och har befogenheter att göra nåt).
Sen kan du ju alltid lägga till en fråga varför du måste betala dessa 29-39:- för deras smart tjänst (inte routern) som inte kan vara påslagen om man har zyxel,inteno dvs du har inte smart tjänsten aktiv men måste betala för den, vilket enligt mig är helt åt helvete.
Dom har på fairshopping lovat i snart ett år att det ska komma "snart" att man inte behöver betala för denna tjänst om man inte har smart.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Jag har varit med exakt samma saker på en hel del osmarta routrar från telia.
Vilket är att portar öppnas,stängs lite som dom vill och en del portar går absolut inte att öpnna alls medans andra portar inte går att stänga,osv,osv,osv,osv,osv.

Och vid INGA gånger har det hjälpt att uppdatera FW (vilket har hänt ett par gånger att telia uppdaterat FW till en som var "fixad" för just det problemet vi hade då) heller reseta skiten och knappa in allt igen.
Det enda som hjälpt är att byta ut skiten ibland har det hjälpt att byta ut mot en annan osmart router från telia MEN det har då ALLTID uppstått andra problem.

För att sen enkelt lösas genom att byta ut skiten mot en annan router som inte heter smart.
Dessa förbannade smarta skit routrar är redan med orginal FW marknadens sämsta skit MEN sen är ju telia tvungna att peta i skiten och göra en ännu sämre FW (hur det nu kan vara möjligt men dom har faktiskt lyckats med det).

Så ring telia och be dom stoppa upp sitt smarta skit i ******* och kräv att få ett zyxel modem (om du har adsl,vdsl) heller en inteno router (om du har fiber) och har du iptele så behöver du även en tilgin iptele box.
Och JA dom kan skicka ut dessa saker problemet är att få tag i någon på kundtjänst som faktiskt vet om att telia har dessa saker då telia enbart lär ut att dom bara har smart.

Det jag kan tipsa om är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se och begära att du får ett zyxel,inteno istället för den skit du har nu.
Du blir då troligen uppringd av en kundrelations arbetare (som vet om detta och har befogenheter att göra nåt).
Sen kan du ju alltid lägga till en fråga varför du måste betala dessa 29-39:- för deras smart tjänst (inte routern) som inte kan vara påslagen om man har zyxel,inteno dvs du har inte smart tjänsten aktiv men måste betala för den, vilket enligt mig är helt åt helvete.
Dom har på fairshopping lovat i snart ett år att det ska komma "snart" att man inte behöver betala för denna tjänst om man inte har smart.

Perfekt tajmat inlägg, tack för den. Jag har Telia-fiber och Inteno-router idag men kommer att få Telia Smart inom kort (behöver dock inte betala för den).

Precis som jag trodde så är det ingen idé att koppla in Telia Smart:en. Jag vill ju bara ha Telias router för att få in rätt signaler till huset, resten sköter jag med egen hårdvara.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Nja du betalar ju för smart i alla fall.
Men jag antar att du tänker på detta.
Telia Smart Start 29,00 10 maj - 9 aug 2012 87,00
Rabatt 12 månader Telia Smart -29,00 10 maj - 9 aug 2012 -87,00

Vilket är en "belöning" för att man är bunden men jag har ju ingen som helst nytta av denna belöning då jag inte har smart (varken tjänsten heller hårdvaran som jag vägrade hämta ut och efter att paketet gått fram och tillbaks 6 gånger gav telia upp).
Med andra ord så missar ju jag denna belöning för att vara bunden och därmed så betalar jag ju för smart indirekt!

Det enda du behöver är en tilgin iptele box (från telia) om du har iptele när du kör med inteno.
Skit i att hämta ut smart det innehåller ju inget som du har någon nytta av utan låt telia slösa pengar på att skicka skiten fram och tillbaks istället.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag har varit med exakt samma saker på en hel del osmarta routrar från telia.
Vilket är att portar öppnas,stängs lite som dom vill och en del portar går absolut inte att öpnna alls medans andra portar inte går att stänga,osv,osv,osv,osv,osv.

Och vid INGA gånger har det hjälpt att uppdatera FW (vilket har hänt ett par gånger att telia uppdaterat FW till en som var "fixad" för just det problemet vi hade då) heller reseta skiten och knappa in allt igen.
Det enda som hjälpt är att byta ut skiten ibland har det hjälpt att byta ut mot en annan osmart router från telia MEN det har då ALLTID uppstått andra problem.

För att sen enkelt lösas genom att byta ut skiten mot en annan router som inte heter smart.
Dessa förbannade smarta skit routrar är redan med orginal FW marknadens sämsta skit MEN sen är ju telia tvungna att peta i skiten och göra en ännu sämre FW (hur det nu kan vara möjligt men dom har faktiskt lyckats med det).

Så ring telia och be dom stoppa upp sitt smarta skit i ******* och kräv att få ett zyxel modem (om du har adsl,vdsl) heller en inteno router (om du har fiber) och har du iptele så behöver du även en tilgin iptele box.
Och JA dom kan skicka ut dessa saker problemet är att få tag i någon på kundtjänst som faktiskt vet om att telia har dessa saker då telia enbart lär ut att dom bara har smart.

Det jag kan tipsa om är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se och begära att du får ett zyxel,inteno istället för den skit du har nu.
Du blir då troligen uppringd av en kundrelations arbetare (som vet om detta och har befogenheter att göra nåt).
Sen kan du ju alltid lägga till en fråga varför du måste betala dessa 29-39:- för deras smart tjänst (inte routern) som inte kan vara påslagen om man har zyxel,inteno dvs du har inte smart tjänsten aktiv men måste betala för den, vilket enligt mig är helt åt helvete.
Dom har på fairshopping lovat i snart ett år att det ska komma "snart" att man inte behöver betala för denna tjänst om man inte har smart.

Tack för ditt svar. Jag ska testa med att klaga till fairshopping. Hoppas jag får svar och att allt löser sig. Jag kör via adsl, så om jag förstår det rätt så kommer jag få en ny gateway av telia då eller?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Fråga,klaga INTE utan kräv att få en zyxel istället för telia smart.
Och dom kommer troligen att försöka övertala dig till att behålla smart heller att få byta ut din router till en annan smart router.
MEN ge inte efter för detta i värsta fall får du hem en annan smart router som knappt fungerar alls och som får den du har nu att se ut som en dröm.

Och JA telia har,kan få fram zyxel istället för smart men du måste verkligen stå på dig för att få till det.
Det du ska göra är att påpeka att dessa smart ÄR skräp och i stort sett hela internet tycker exakt samma sak och är det nåt som inte funkar med ett modem så är den enda lösningen att byta ut skiten (särskilt när det gäller att öppna portar).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Fråga,klaga INTE utan kräv att få en zyxel istället för telia smart.
Och dom kommer troligen att försöka övertala dig till att behålla smart heller att få byta ut din router till en annan smart router.
MEN ge inte efter för detta i värsta fall får du hem en annan smart router som knappt fungerar alls och som får den du har nu att se ut som en dröm.

Och JA telia har,kan få fram zyxel istället för smart men du måste verkligen stå på dig för att få till det.
Det du ska göra är att påpeka att dessa smart ÄR skräp och i stort sett hela internet tycker exakt samma sak och är det nåt som inte funkar med ett modem så är den enda lösningen att byta ut skiten (särskilt när det gäller att öppna portar).

Vilken tur att det finns sådana som dig. Jag ska verkligen se till att göra detta och förhoppningsvis blir det bättre då. Föresten, har denna zyxel gatewayen support för telefoni och tv?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

Så länge den har rätt FW så JA.
MEN för iptele så behöver du en tilgin iptele boxen med (vilket telia har med) samt att din profil i datorn hos telia INTE ska stå på smart utan tilgin vilket dom enkelt kan ändra när du ringer in och säger till dom att ändra den när du har fått tilgin boxen (och zyxel).
Men vänta med att ändra profilen tills du har allt hemma annars funkar inte iptele med smart inkopplat.

Och en zyxel med rätt FW får du av telia när du väl har bråkat tillräckligt för att dom ska ge upp med att pracka på dig smart.
Du kan även köpa en zyxel router själv och gå in på zyxels svenska sida och ladda ner en FW med stöd för telia tripleplay (fast då måste du ju även köpa en tilgin box om du ska ha iptele).
Alla zyxel har INTE stöd för telias trippleplay och det är skillnad på ADSL och VDSL.
Dvs det krävs olika modem för dessa olika tjänster så är du säker på att du har Adsl och inte VDSL?

Vdsl så är det Antingen:
ZYXEL P-870h-51A v2 VDSL2 Triple-Play
Eller:
ZYXEL P-870HN-51B VDSL2 WIRELESS MODEM

För ADSL har dom XYXEL P-660H-D1
Och Telia kan skicka ut alla dessa tre olika modem.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Så länge den har rätt FW så JA.
MEN för iptele så behöver du en tilgin iptele boxen med (vilket telia har med) samt att din profil i datorn hos telia INTE ska stå på smart utan tilgin vilket dom enkelt kan ändra när du ringer in och säger till dom att ändra den när du har fått tilgin boxen (och zyxel).
Men vänta med att ändra profilen tills du har allt hemma annars funkar inte iptele med smart inkopplat.

Och en zyxel med rätt FW får du av telia när du väl har bråkat tillräckligt för att dom ska ge upp med att pracka på dig smart.
Du kan även köpa en zyxel router själv och gå in på zyxels svenska sida och ladda ner en FW med stöd för telia tripleplay (fast då måste du ju även köpa en tilgin box om du ska ha iptele).
Alla zyxel har INTE stöd för telias trippleplay och det är skillnad på ADSL och VDSL.
Dvs det krävs olika modem för dessa olika tjänster så är du säker på att du har Adsl och inte VDSL?

Vdsl så är det Antingen:
ZYXEL P-870h-51A v2 VDSL2 Triple-Play
Eller:
ZYXEL P-870HN-51B VDSL2 WIRELESS MODEM

För ADSL har dom XYXEL P-660H-D1
Och Telia kan skicka ut alla dessa tre olika modem.

Ok, tack för svar!

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag har varit med exakt samma saker på en hel del osmarta routrar från telia.
Vilket är att portar öppnas,stängs lite som dom vill och en del portar går absolut inte att öpnna alls medans andra portar inte går att stänga,osv,osv,osv,osv,osv.

Och vid INGA gånger har det hjälpt att uppdatera FW (vilket har hänt ett par gånger att telia uppdaterat FW till en som var "fixad" för just det problemet vi hade då) heller reseta skiten och knappa in allt igen.
Det enda som hjälpt är att byta ut skiten ibland har det hjälpt att byta ut mot en annan osmart router från telia MEN det har då ALLTID uppstått andra problem.

För att sen enkelt lösas genom att byta ut skiten mot en annan router som inte heter smart.
Dessa förbannade smarta skit routrar är redan med orginal FW marknadens sämsta skit MEN sen är ju telia tvungna att peta i skiten och göra en ännu sämre FW (hur det nu kan vara möjligt men dom har faktiskt lyckats med det).

Så ring telia och be dom stoppa upp sitt smarta skit i ******* och kräv att få ett zyxel modem (om du har adsl,vdsl) heller en inteno router (om du har fiber) och har du iptele så behöver du även en tilgin iptele box.
Och JA dom kan skicka ut dessa saker problemet är att få tag i någon på kundtjänst som faktiskt vet om att telia har dessa saker då telia enbart lär ut att dom bara har smart.

Det jag kan tipsa om är att göra ett inlägg på www.fairshopping.se och begära att du får ett zyxel,inteno istället för den skit du har nu.
Du blir då troligen uppringd av en kundrelations arbetare (som vet om detta och har befogenheter att göra nåt).
Sen kan du ju alltid lägga till en fråga varför du måste betala dessa 29-39:- för deras smart tjänst (inte routern) som inte kan vara påslagen om man har zyxel,inteno dvs du har inte smart tjänsten aktiv men måste betala för den, vilket enligt mig är helt åt helvete.
Dom har på fairshopping lovat i snart ett år att det ska komma "snart" att man inte behöver betala för denna tjänst om man inte har smart.

Årets inlägg! Finns inget värre än denna router från helvetet!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

hmm...ja, detta var nåt jag väntat mig skulle strula. Har precis kopplat in min Frankenstein Thomson TG789vn och den fungerar okej, hastigheten är över förväntan. DOCK, behöver jag också kunna öppna portar på TG789vn för att kunna nå mitt nätverk utifrån osv.
Det lustiga var att jag ringde Telia i ett annat ärende och passade på att fråga killen på Telia om TG789vn - men möttes av några sekunders tystnad och sen "det är problem med TG789vn ja....tyvärr går det ej att öppna portar i nuläget" Om detta påstående stämmer så är vi som har TG789vn rökta även om jag ifrågasätter kunskapen hos vissa på Telias support.

Hur som helst, kan någon bekräfta ryktet att en ny FW (släppt juni 2012) löser problemet ?

Visa signatur

ASUS HERO XI GAMING - Intel Core i9 9900k 3.6ghz - Asus GeForce 2080 TI ROG STRIX - Corsair Dominator Platinum RG Black DDR 3200Mhz 32gb - Samsung 970 Pro nVME 1tb x2 -Corsair AX1600i v1600w - 32" ASUS Rog Strix XG32VQR - 32" AOC CQ32G1