Dyrare DAC värt vid mp3 uppspelning?

Permalänk

Dyrare DAC värt vid mp3 uppspelning?

Sitter här och kikar på bilstereo. Fastnat för en Pioneer enhet med burr brown DAC:ar, men har nu börjat fundera på om de används vid mp3 uppspelning eller bara vid CD uppspelning. Jag har inga djupare kunskaper i uppbyggnaden av en enhet, men jag kan tänka mig chipet som decodar mp3 filerna skickar ut ljudet analogt?
Om inte bb DACarna används så kan jag gå ner i pris och lägga pengarna på ett separat steg för framsystemet istället.

Någon som vet?

Permalänk

Hittade det här i en gammal tråd på ett annat forum, antar det fortfarande stämmer:

Citat:

"När informationen väl är avkodad så är det de vanliga DACarna som omvandlar det till en analog signal."

Permalänk
Medlem

Datorn/stereon eller vad du nu har där emellan avkodar signalen från mp3 och den skickas sedan till DACen (förenklat) som konverterar den digitala signalen till analog. DAC står för Digital to Analog Converter, och det är just vad den gör har inget med kodning att göra bara konvertering i sista steget.

Jag har inte mycket för bilstereo så jag skulle säga att du inte har någon direkt nytta av DAC så länge den som du har idag inte är totalt värdelös... Detta på grund av att i bilen har du så stora mängder oljud att det sista du tappar med en dålig dac ändå försvinner när du kör, vilket är skillnad mot hemma där du oftast har det tyst förutom musiken.

Läs denna tråden, ställer exakt samma fråga fast mot hemma miljö vilket är samma förutom mängden oljud du har i bilen.
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1115523-bra-dac-forb...

Permalänk
Skrivet av Ahrimanes:

Sitter här och kikar på bilstereo. Fastnat för en Pioneer enhet med burr brown DAC:ar, men har nu börjat fundera på om de används vid mp3 uppspelning eller bara vid CD uppspelning. Jag har inga djupare kunskaper i uppbyggnaden av en enhet, men jag kan tänka mig chipet som decodar mp3 filerna skickar ut ljudet analogt?
Om inte bb DACarna används så kan jag gå ner i pris och lägga pengarna på ett separat steg för framsystemet istället.

Någon som vet?

Finns en hel tråd som skapades för några dagar sen ang detta.
http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1115523-bra-dac-forb...

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem

Förtydligande, DACen används alltid när du ska konvertera en digital signal till analog, så CD, mp3, usb eller vad du nu skickar in så kommer den användas. Personligen tror jag dock inte du kommer märka någon direkt skillnad i bilen så länge den nuvarande fungerar som den ska.

Permalänk
Skrivet av QRikard:

Förtydligande, DACen används alltid när du ska konvertera en digital signal till analog, så CD, mp3, usb eller vad du nu skickar in så kommer den användas. Personligen tror jag dock inte du kommer märka någon direkt skillnad i bilen så länge den nuvarande fungerar som den ska.

Jag vet att DACen konverterar digitalt till analogt. Frågan var om kretsen (i huvudenheten) som decodar mp3 skickar ut digital eller analog signal, för vid analog output skulle ju inte DACen användas.

Permalänk

Burr-brown gör bra chip. Men i det här fallet är det nog marknadsföringsavdelningen som bestämt att det ska vara. Finns många bra chip som kommer låta precis lika bra i en bil till en lägre kostnad. Dessutom är chippet långt ifrån allt i en dac, det ska till kringkretsar och annat krux, men sånt nämns sällan i marknadsföring.

Jämför med att köpa en bil som har V12-motor. Om sen resten av bilen är en polo eller en bugatti spelar ju också rätt stor roll...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge DAC:en inte är RIKTIG skit så lär man inte höra skillnad i en bil. En bil är de sämsta förustättningarna man kan tänka sig för välljud. Allt från resonanser till plåtar och detaljer som skakar och vibrerar och sedan till på köpet rejält med ljud från både motor och hjul/däck osv.

MEn för att svara på frågan så är det ju svårt att veta hur man valt att göra eftersom man kan göra olika konstruktioner, men en kvalificerad gissning är ju att samma DAC (för en DAC måste ju användas oavsett) används för att omvandla signalen oavsett om det är CD eller MP3, särskilt om man kostar på sig en "lite finare" DAC. Enda sättet att veta säkert är ju att kolla ett kopplingsschema, öppna enheten, eller att fråga tillverkaren om de har lust att tala om vilket.
Personligen ser jag dock inte vinningen med "fin-DAC:ar" i en bilstereo om den ska användas i en bil, så jag hade kört på det billigare alternativet istället.