Permalänk

Har jag haft sönder mitt tbord??? HJÄLP

hejsan.. råkade ut för ett missöde.. Nämligen spilla coca cola över tbordet.. gick senast och sköljde av med vatten och (dum nog) pluggade iN det och möts av "no keyboard".. Är det dött? Eller kan jag bara låta det torka över natten??? hjälp :S:S:S:S och nu verkar inte ens P/S2 tangetbord fungera :S:S:S:

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Varför sköljde du av tangentbordet med vatten?
Det hade nog räckt om du tagit bort knapparna och torkat ur det.

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Skrivet av Zoidberg:

Varför sköljde du av tangentbordet med vatten?
Det hade nog räckt om du tagit bort knapparna och torkat ur det.

Jag blev något sätt desperat i min förtvivlan.. vet inte varför jag satte i det direkt igen... det funkade ju som sagt även fast tbordet fått kolan på sig.. och nu när jag sätter i ett ps2 tbord så händer det inget.. dock fungerar usb musen fortfarande utan problem.,. vad har hänt????

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Utveckla "sköljde av".
Vatten och el går inte bra ihop, troligen har de gått sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har låtit ett tangentbord bada i vatten under ett par timmar som experiment en gång och sen pluggat in det i datorn och då funkade vissa knappar iallafall och när det hade torkat upp funkade det felfritt, låt det torka ett par dagar så fungerar de nog säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Nämligen spilla coca cola över tbordet.. gick senast och sköljde av med vatten

Hahaha, "mitt elskåp började brinna och jag försökte släcka det med vatten."

Skämt å sido, men låt det torka ett bra tag så kanske det kan fungera, om inte grejer kortslutits redan

Permalänk
Medlem

Plocka isär det tangent för tangent och låt det lufttorka i 1-1½ dygn så kanske det löser sig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

låt det torka bara tangentbord ska gå och sätta i diskmaskinen en äldre bekant har gjort det ett par gånger och använt ett annat medans det andra torkade ^^

lite märkligt men det har varit lite billigare tangentbord typ acer och äldre tangentbord som man ansluter med ps2 ska gå utan problem så länge man rengör och torkar det :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

hejsan.. råkade ut för ett missöde.. Nämligen spilla coca cola över tbordet.. gick senast och sköljde av med vatten och (dum nog) pluggade iN det och möts av "no keyboard".. Är det dött? Eller kan jag bara låta det torka över natten??? hjälp :S:S:S:S och nu verkar inte ens P/S2 tangetbord fungera :S:S:S:

Om du sköljde av det och genast pluggade in det finns det både risk att tangentbordet och datorn kan skadas. Om du inte redan gjort det kan du skölja av det noga så att alla rester av cola är borta och sedan låta det lufttorka i 1-2 dagar (Gärna så länge som möjligt) och sedan bör det fungera om du inte har otur och det kortslutits förut.

Permalänk

Har nu försökt lufttorkat det ett tag.. alla knappar fungerar utom space.... När jag tagit bort spaceknappen ser jag att det ligger som en vatten bubbla kvar i space knappens hål... så får väll låta det torka över natten och hoppas på det bästa.. var inget dyrt tbord.. men ändå jobbigt o köpa nytt.. :S Datorn verkar ha klarat sig ändå. Har lärt mig att aldrig ställa ett glas framför tbordet.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

jag råkade spilla cola över hela min laptop

bort med el kabel, bort med batteriet, bort med tangenterna och torka rent!
väntade sen i ca 2 timmar sedan funkade den igen, hade otroligt mycket tur då

Permalänk

Har spillt kaffe, cola, dr pepper och diverse energidrycker över min skärm och mitt tangentbord, men inga problem för mig, även om jag fortsatt köra.
Mitt tangentbord luktar kaffe nu iallafall.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

TUR MAN HAR!!!!! MICRSOFT I MITT HJÄRTA<333333 Luft torkade det tog, och tog bort space knappen allt funkar prima TACK SWEC för alla era tips och historier som gett mig tro igen

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primary:

jag råkade spilla cola över hela min laptop

bort med el kabel, bort med batteriet, bort med tangenterna och torka rent!
väntade sen i ca 2 timmar sedan funkade den igen, hade otroligt mycket tur då

Det var väl inget, när jag var praktikant på en datorbutik för några år sen var det nån kund som hade lyckats spilla stearin över hela sin laptop Fyfan vad jobbigt det var att pilla bort det, fick inte bort allt heller

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S