[TUTORIAL] Köpt en ny hårddisk, men hittar den inte?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Bra guide, lätt att följa och förstå.

Tackar, tackar

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Tackar, tackar

Hej! Har problem nu när jag skaffade en 120GB SSD som jag satte in i datorn och installerade Windows på.
Hade en 1TB HDD från början som sitter kvar, som jag vill ha för att lagra grejer i.
Men den finns inte i "Den här datorn" eller det heter ju i W7 bara "Dator". I alla fall, gick in på diskhantering
precis enligt guiden, där dök ett problem upp, på din bild är den ena partitionen, eller disken, ej allokerad och svart.
Men båda mina partitioner är blåa, och båda har namnet "primär partition". Kan ta bilder om det hjälper.
Lite sur nu när man äntligen fått SSD i gamingburken och då ska HDDn inte fungera som den ska helt plötsligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hej! Har problem nu när jag skaffade en 120GB SSD som jag satte in i datorn och installerade Windows på.
Hade en 1TB HDD från början som sitter kvar, som jag vill ha för att lagra grejer i.
Men den finns inte i "Den här datorn" eller det heter ju i W7 bara "Dator". I alla fall, gick in på diskhantering
precis enligt guiden, där dök ett problem upp, på din bild är den ena partitionen, eller disken, ej allokerad och svart.
Men båda mina partitioner är blåa, och båda har namnet "primär partition". Kan ta bilder om det hjälper.
Lite sur nu när man äntligen fått SSD i gamingburken och då ska HDDn inte fungera som den ska helt plötsligt

att den är primär gör ingenting, vad jag vet i alla fall. på min dator har varje hårddisk en varsin primär partition.
har du någon viktig data just nu på hårddisken? för det absolut enklaste skulle nog vara att formatera disken. förhoppningsvis löser det sig då.

ta för övrigt lite bilder på hur det ser ut i diskhanteraren, det kan nog hjälpa en hel del. ta en bild där du får med en "högerklick" på den disken du har problem med.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

att den är primär gör ingenting, vad jag vet i alla fall. på min dator har varje hårddisk en varsin primär partition.
har du någon viktig data just nu på hårddisken? för det absolut enklaste skulle nog vara att formatera disken. förhoppningsvis löser det sig då.

ta för övrigt lite bilder på hur det ser ut i diskhanteraren, det kan nog hjälpa en hel del. ta en bild där du får med en "högerklick" på den disken du har problem med.

Ja ok, jag har ingen data på disken alls, den formaterade jag innan jag installerade Windows på SSDn.

Här är högerklick på den partition som det är fel på

Tog även en bild med högerklick på den andra partitionen också bara ifall det skulle hjälpa

Tackar för hjälpen förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja ok, jag har ingen data på disken alls, den formaterade jag innan jag installerade Windows på SSDn.

Här är högerklick på den partition som det är fel på
http://imageshack.com/a/img21/8205/f8b2.jpg

Tog även en bild med högerklick på den andra partitionen också bara ifall det skulle hjälpa
http://imageshack.com/a/img716/8919/i3zt.jpg

Tackar för hjälpen förresten

Ok.. Så du kan inte formatera disken därifrån alltså. Då tror jag det enklaste är - eftersom du ändå nyss installerat windows - att boota upp datorn med windows 7 installation, och sedan följa stegen fram tills där du får fram diskverktygen. När du kommit dit så tar du bort alla partitioner på din 1TB, så att den är helt ren, utan något filsystem eller nånting. Därefter kan du stänga av datorn och boota in i windows normalt igen, sen följer du min guide för att partionera den så den går att använda

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Ja ok, jag har ingen data på disken alls, den formaterade jag innan jag installerade Windows på SSDn.

Här är högerklick på den partition som det är fel på
http://imageshack.com/a/img21/8205/f8b2.jpg

Tog även en bild med högerklick på den andra partitionen också bara ifall det skulle hjälpa
http://imageshack.com/a/img716/8919/i3zt.jpg

Tackar för hjälpen förresten

Löste det sig?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Löste det sig?

Det vet jag inte ännu, för när jag stoppade in skivan och bootade med den
och fått hårddisken oallokerad så kunde jag inte boota till Windows,
fick ett meddelande om att det inte fanns någon "Boot Media" eller något,
försökte i BIOS att ställa in SSDn på att boota först men det hjälpte inte,
så nu fick jag installera Windows på den igen, sitter och försöker få in alla drivrutiner
och program just nu, får se sedan om det fungerade eller om jag fått gå igenom
ännu en installation av Windows helt i onödan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det vet jag inte ännu, för när jag stoppade in skivan och bootade med den
och fått hårddisken oallokerad så kunde jag inte boota till Windows,
fick ett meddelande om att det inte fanns någon "Boot Media" eller något,
försökte i BIOS att ställa in SSDn på att boota först men det hjälpte inte,
så nu fick jag installera Windows på den igen, sitter och försöker få in alla drivrutiner
och program just nu, får se sedan om det fungerade eller om jag fått gå igenom
ännu en installation av Windows helt i onödan

Ajdå. Jo, det kan bli så om man har extra lagringsenheter ikopplade vid en windows installation. Windows brukar då lägga en systempartition på den andra enheten, vilket man inte vill. Det var högst troligtvis därför du inte kunde använda din 1TB förut.
Hoppas du inte hade din 1TB inkopplad även vid denna installation, för då händer troligtvis samma sak igen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Ajdå. Jo, det kan bli så om man har extra lagringsenheter ikopplade vid en windows installation. Windows brukar då lägga en systempartition på den andra enheten, vilket man inte vill. Det var högst troligtvis därför du inte kunde använda din 1TB förut.
Hoppas du inte hade din 1TB inkopplad även vid denna installation, för då händer troligtvis samma sak igen.

Jag hade den inkopplad, men nu funkar allting! Windows installerat utan problem, alla drivrutiner osv.
Följde din guide och nu ligger hårddisken i "Dator" och kan användas! Tack återigen för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Jag hade den inkopplad, men nu funkar allting! Windows installerat utan problem, alla drivrutiner osv.
Följde din guide och nu ligger hårddisken i "Dator" och kan användas! Tack återigen för hjälpen

Kul att vara till hjälp

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Riktigt bra guide! Hjälpte mig mycket

Permalänk
Medlem

Tack för en bra guide.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Jag installerade om Win 7 och ser den inte bland diskarna i den här datorn.
Jag kan dock se den i disk-hanteraren men frågan är, ska jag byta drive letter på disken för att den ska poppa upp?
Jag vill inte försöka mig på nått som får mig att måste formatera om min lagrings-disk.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucaz:

Jag installerade om Win 7 och ser den inte bland diskarna i den här datorn.
Jag kan dock se den i disk-hanteraren men frågan är, ska jag byta drive letter på disken för att den ska poppa upp?
Jag vill inte försöka mig på nått som får mig att måste formatera om min lagrings-disk.

Om det är din lagringsdisk du menar och du ser den i diskhanteraren och den inte har en enhetsbokstav så borde det lösa problemet ja.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Om det är din lagringsdisk du menar och du ser den i diskhanteraren och den inte har en enhetsbokstav så borde det lösa problemet ja.

Det löste problemet.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | Asus GTX 970 STRIX | Moderkort: Asus Z97-P | 8GB RAM | Corsair TX 650 | Antec Three Hundred | BenQ G2420HDBL | Samsung EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Dagens problem...

WD RED 4TB....Disken syns under Diskhantering. Går inte att initiera eller göra någonting på.
Misstänker att det blir en RMA...? Får bara "Cyclic Redundancy Check och inget mer...

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Dagens problem...

WD RED 4TB....Disken syns under Diskhantering. Går inte att initiera eller göra någonting på.
Misstänker att det blir en RMA...? Får bara "Cyclic Redundancy Check och inget mer...

Nejdå, det ska nog inte behövas någon rma. Kan du ta en print på hur det ser ut i diskhanteraren, ta gärna med en högerklicksmeny på disken i fråga också.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Fungerar ypperligt med diskpart med

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nejdå, det ska nog inte behövas någon rma. Kan du ta en print på hur det ser ut i diskhanteraren, ta gärna med en högerklicksmeny på disken i fråga också.

Det som syns är "Egenskaper" och "hjälp". Disken står som "Okänd"

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Disken ska in i en NAS. NASen ser inte disken, men den dyker upp i diskhanteraren som okänd.

Edit: Disken blev utbytt på garantin

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Avstängd

Har haft nytta för denna tråd ett antal gånger nu! (glömmer bort hur jag har gjort efter varje gång)

Tack!!

Permalänk

Kan inte partionera min HDD...

Hejsan jag har följt denna guide till punkt och pricka och när jag trycker på slutför i sista steget så jobbar datorn en stund sen kommer meddelandet : The operation failed to complete because the Disk Management console view is not up-to-date. Refresh the view by using the refresh task, If the problem persists close the Disk Management console, Then restart Disk Management or restart the computer.

Jag har startat om Disk Management 3 gånger startat om datorn 3 gånger men det kommer upp samma meddelande hela tiden så vad f*n ska jag göra?!

Är det någon här som råkat ut för liknande och löst problemet så får ni gärna hojta till!

Jag har även försökt att partionera upp disken i "CMD" och då lyckades jag göra en partiotion på 1 mb...

MVH Charli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voncharles:

Hejsan jag har följt denna guide till punkt och pricka och när jag trycker på slutför i sista steget så jobbar datorn en stund sen kommer meddelandet : The operation failed to complete because the Disk Management console view is not up-to-date. Refresh the view by using the refresh task, If the problem persists close the Disk Management console, Then restart Disk Management or restart the computer.

Jag har startat om Disk Management 3 gånger startat om datorn 3 gånger men det kommer upp samma meddelande hela tiden så vad f*n ska jag göra?!

Är det någon här som råkat ut för liknande och löst problemet så får ni gärna hojta till!

Jag har även försökt att partionera upp disken i "CMD" och då lyckades jag göra en partiotion på 1 mb...

MVH Charli

Ta en titt här och se om det hjälper: http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/19...

Guiden är för Win server 2008 R2, men diskpart finns i Win7 och (antar jag) senare utgåvor.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Ta en titt här och se om det hjälper: http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/19...

Guiden är för Win server 2008 R2, men diskpart finns i Win7 och (antar jag) senare utgåvor.

Det var den guiden jag följde när jag lyckades göra en partition på 1 mb... vet inte hur jag ska lyckas få ut hela kapaciteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voncharles:

Hejsan jag har följt denna guide till punkt och pricka och när jag trycker på slutför i sista steget så jobbar datorn en stund sen kommer meddelandet : The operation failed to complete because the Disk Management console view is not up-to-date. Refresh the view by using the refresh task, If the problem persists close the Disk Management console, Then restart Disk Management or restart the computer.

Jag har startat om Disk Management 3 gånger startat om datorn 3 gånger men det kommer upp samma meddelande hela tiden så vad f*n ska jag göra?!

Är det någon här som råkat ut för liknande och löst problemet så får ni gärna hojta till!

Jag har även försökt att partionera upp disken i "CMD" och då lyckades jag göra en partiotion på 1 mb...

MVH Charli

Tyvärr ingenting jag skådat förut. Har faktiskt ingen aning hur det kan lösas.
Hoppas någon annan kunnig kan svara på det.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Vill tack extremt mycket för denna tråd!
Uppskattas!

Visa signatur

Kul med jul, så länge det rullar!

Permalänk
Medlem

Hallå!

Mitt problem förekommer efter att jag har konverterat min externa hårddisk till en GPT-disk. Varken routern eller mediaspelaren kan läsa/skriva formatet. Jag kopplar liksom in den via USB-porten och så, men absolut inget händer. Någon som vet vad jag kan göra? Är jättetacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juizzy:

Hallå!

Mitt problem förekommer efter att jag har konverterat min externa hårddisk till en GPT-disk. Varken routern eller mediaspelaren kan läsa/skriva formatet. Jag kopplar liksom in den via USB-porten och så, men absolut inget händer. Någon som vet vad jag kan göra? Är jättetacksam för svar!

Varför vill du ha den som GPT? Gör om till MBR istället.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Då händer detta:

http://oi61.tinypic.com/2dmcyz5.jpg

Jag har två externa hårddiskar och både är mekaniska. Den ena är en Seagate Expansion Desktop USB3.0 2TB och den andra är en Intenso Memory Center 4 TB.

Jag har kopplat Seagaten till routern och den fungerar utan problem. Jag kommer åt hårddisken och dess filer från samtliga datorer i nätverket och så. Hårddisken är av formaten NTFS och MBR.

Dock så spökar Intenson. Jag har skapat två partitioner av 4TB (Den ena landade på 2048GB, den andra på 1678GB) eftersom varken routern eller min mediaspelare kunde läsa hårddisken annars.
Den ena partitionen (den på cirka 2TB) kan jag skapa en volym med. Den på cirka 1,7TB kan jag dock inte alls använda. Jag antar att anledningen är för att den är utav formatet MBR då?