Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jo visst är det så jag har även ett Rapid med röda brytare men det har jag gett till dottern nyligen så hon får ett bra tangentbord. Sen har jag just ett Filco med bruna brytare också men det står nedpackat för tillfället. Tänker sälja det. Jag föredrar helt enkelt att skriva på mitt TK. Hade ett Ducky Premier med blåa brytare nyligen men fick skicka tillbaka det för brytarna kändes inte konsekventa över helt tangentbordet vilket de gör på mitt TK. Så jag köttar vidare på det tills det brakar har jag bestämt mig för. Hittar inget skönare helt enkelt. Tänka sig att jag köpte det för 300kr begagnat.

Alltid svårt att veta på förhand, men kul att du äntligen hittat rätt till slut!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Role_Model:

Det jag funderade på var nämligen att eventuellt köra Ducky PBT på ett TK, inte minst för att ett TK just nu bara kostar 695 kr.

Tänk på att Ducky keycaps inte är fullt kompatibla med ett TK tangentbord. Titta på storleken på tangenterna på den nedersta raden på ett TK så förstår du. Du kommer antingen att få kompromissa genom att sätta dit en helt annan cap från en annan row och lutningen kommer att bli fel på tangenten alternativt köra på originalkeycaps på de tangenterna vilket kommer att se illa ut. Space passar inte över huvud taget och den får du inte dit på ett TK.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av martinot:

Alltid svårt att veta på förhand, men kul att du äntligen hittat rätt till slut!

Jao det är inte alltid så lätt att veta utan att testa sig fram! Men jag har dock bestämt mig för att behålla mitt Filco också och använda det med mina Ducky PBT caps istället för dess original Ninja caps som visserligen är snygga men håller dålig kvalité och slits ut och blir blanka. Jag tycker även också att jag skriver lite fortare med bruna brytare än med blå. Inte mycket kanske men det känns som att man dansar fram lite fortare då det inte kräver lika mycket kraft riktigt.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Detta kanske har frågats tidigare men, varför är "enter" tangenten ändra till en sådan liten? (Corsair tangentbord)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Orici:

Detta kanske har frågats tidigare men, varför är "enter" tangenten ändra till en sådan liten? (Corsair tangentbord)

Det är den inte. Jag antar att du har tittat på produktbilder vilka ofta brukar visa en utländsk variant som har en långsmal tangent. Om du tittar på bilderna så saknar de säkerligen ÅÄÖ också.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Det är den inte. Jag antar att du har tittat på produktbilder vilka ofta brukar visa en utländsk variant som har en långsmal tangent. Om du tittar på bilderna så saknar de säkerligen ÅÄÖ också.

Okej, tack!

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Såg de hade fått in CM Quickfire XT på NetOnNet med blåa brytare. Då jag har ett TK med blåa brytare och älskar det men saknar standardlayout så tänkte jag testa det. Ve och fasa när två exemplar jag testade hade precis samma problem som de två Func KB-460 hade. En del brytare klickar dåligt eller inte alls. Det hörs knappt när det klickar samt att den taktila feedbacken uteblir mångt och mycket.

Skulle inte XT vara gjort i Costar fabrik? Skräp är vad det var i alla fall. Får fortfarande köra på mitt TK som är perfekt och varken Ducky Premier, Func KB-460 eller nu XT känndes i närheten så bra eller konsekvent känsla över alla brytare som mitt TK gör.

Varför ska det vara så svårt att hitta ett tangentbord med blåa brytare som känns som de ska? Slläpper Cherry igenom brytare som är undermåliga eller sabbas skiten vid montering? Inget av dem har kännts i närheten så bra som mitt Quickfire TK. Då har jag ändå gått igenom 5 stycken olika exemplar och olika märken. Förundrad är jag minst sagt

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Är sugen på ett Ducky Mini tangentbord som uppgradering till mitt "gamla" QPad MK-80. Någon som vet om det är ett schysst tangentbord för pengen? Recensionerna på detta tangentbord är mycket sparsamma på fakta och dylikt, men jag vet att Ducky brukar vara kvalité.

Tangentbordet: http://www.inet.se/produkt/6607097/ducky-mini-multicolor-led-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Såg de hade fått in CM Quickfire XT på NetOnNet med blåa brytare. Då jag har ett TK med blåa brytare och älskar det men saknar standardlayout så tänkte jag testa det. Ve och fasa när två exemplar jag testade hade precis samma problem som de två Func KB-460 hade. En del brytare klickar dåligt eller inte alls. Det hörs knappt när det klickar samt att den taktila feedbacken uteblir mångt och mycket.

Skulle inte XT vara gjort i Costar fabrik? Skräp är vad det var i alla fall. Får fortfarande köra på mitt TK som är perfekt och varken Ducky Premier, Func KB-460 eller nu XT känndes i närheten så bra eller konsekvent känsla över alla brytare som mitt TK gör.

Varför ska det vara så svårt att hitta ett tangentbord med blåa brytare som känns som de ska? Slläpper Cherry igenom brytare som är undermåliga eller sabbas skiten vid montering? Inget av dem har kännts i närheten så bra som mitt Quickfire TK. Då har jag ändå gått igenom 5 stycken olika exemplar och olika märken. Förundrad är jag minst sagt

Fasen vad otur du har. Alla brytare är perfekta på mitt Poker 2 och vill minnas att det var detsamma på mitt Razer BlackWidow till och med.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fogger:

Fasen vad otur du har. Alla brytare är perfekta på mitt Poker 2 och vill minnas att det var detsamma på mitt Razer BlackWidow till och med.

Mmm fattar inte vad som händer. 1 utav 6 tangentbord med blåa brytare har varit som det ska som jag haft nu och då har 5 utav dem varit helt nya. Alla brytare har verkligen perfekt feedback på mitt TK. Det smäller till ordentligt vid aktiveringspunkten medans på de andra 5 var många tangenter "meh" och knappt hörts eller känts medans en del varit OK. Konstigt nog har de alltid varit bättre på högra sidan och sämre på vänster sida generellt oavsett tangentbord/märke.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Detta kanske har frågats tidigare men, varför är "enter" tangenten ändra till en sådan liten? (Corsair tangentbord)

Det är ANSI-layouten som säljs i USA. I Europa är ISO vanligare, bl.a. säljs det i Norden och UK. Så inte ens USA och UK använder samma layout.

Permalänk
Medlem

Mitt tangetnbord har gått sönder och är ute efter ett ducky/filco eller liknande med röda brytare. Pm'a om ni har något över ni vill sälja Även lagt upp i marknaden.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon113729:

Det är ANSI-layouten som säljs i USA. I Europa är ISO vanligare, bl.a. säljs det i Norden och UK. Så inte ens USA och UK använder samma layout.

Stämmer. Tror dock att nästan alla i Europa använder ISO. Enda undantaget jag vet är Nederländerna som kör med ANSI av någon orsak.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag har första versionen av ducky shine mechanical tangentbord, med mx blue. Upplever att det är mycket svårare att skriva på mitt tangentbord om man jämför med kompisens Qpad mx blue , där man inte måste trycka ens nästan lika hårt som på mitt, är et någon som upplever samma sak?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av FruitNinja:

Jag har första versionen av ducky shine mechanical tangentbord, med mx blue. Upplever att det är mycket svårare att skriva på mitt tangentbord om man jämför med kompisens Qpad mx blue , där man inte måste trycka ens nästan lika hårt som på mitt, är et någon som upplever samma sak?

Jepp samma brytare kan upplevas olika på olika tangentbord. Har märkt på både röda och blåa brytare att det kan skilja lite i kraft som behövs för att trycka ned en tangent. Till exempel är mitt Qpad MK-80 med blåa brytare aningen trögare att trycka ned än på mitt Quickfire TK med blåa brytare som känns lite mjukare. Har även märkt av denna skillnad på olika tangentbord med röda brytare. På ett Xtrfy var de röda ganska stela medans på mitt Quickfire Rapid så är de mycket lättare. Vet inte vad som framkallar dessa små skillnader då det är samma brytare i grund och botten men något är det.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Mitt älskade Model M från 95 har gett upp... vissa knappar registreras inte alltid, utan man måste hålla inne dom ett tag innan något händer.

Istället för att skaffa ett till Model M så kanske det finns något liknande att välja på, jag har läst igenom guiden några gånger men är fortfarande osäker, vad skulle du/ni rekommendera för någon som är van vid model M?

Jag älskar högljudda tangentbord, ett rejält klick och även hyfsat med motstånd, vill ha så mycket taktil känsla som möjligt, ungefär som buckling spring antar jag. Jag lirar mycket FPS men skriver en hel del också.,

EDIT: Efter åtskilliga timmar med om och men så tror jag att MX Blue Cherry är bäst för mig, när det kommer till märket så blir det nog en FILCO, jag har hört att dom är riktigt stabila och bra.

Den enda sidan som säljer Filco i europa tycks vara The Keyboard Company i England, har jag fel?
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-maje...

https://www.youtube.com/watch?v=7zgX9m1C_5I

Permalänk
Medlem

Vill du ha mer motstånd har du Cherry MX Green. Finns dock bara det här tangentbordet att köpa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2141239

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chromatic:

Mitt älskade Model M från 95 har gett upp... vissa knappar registreras inte alltid, utan man måste hålla inne dom ett tag innan något händer.

Istället för att skaffa ett till Model M så kanske det finns något liknande att välja på, jag har läst igenom guiden några gånger men är fortfarande osäker, vad skulle du/ni rekommendera för någon som är van vid model M?

Jag älskar högljudda tangentbord, ett rejält klick och även hyfsat med motstånd, vill ha så mycket taktil känsla som möjligt, ungefär som buckling spring antar jag. Jag lirar mycket FPS men skriver en hel del också.,

EDIT: Efter åtskilliga timmar med om och men så tror jag att MX Blue Cherry är bäst för mig, när det kommer till märket så blir det nog en FILCO, jag har hört att dom är riktigt stabila och bra.

Den enda sidan som säljer Filco i europa tycks vara The Keyboard Company i England, har jag fel?
http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-maje...

https://www.youtube.com/watch?v=7zgX9m1C_5I

Annars (buckling spring): http://unicomp.com/

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Skrivet av jomakr:

Vill du ha mer motstånd har du Cherry MX Green. Finns dock bara det här tangentbordet att köpa.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2141239

Juste ja, men jag vet inte, gillar inte den designen så mycket, jag tror att Blue cherry borde fungera för mig, och då får jag en fin modell dessutom.
Det som är lite synd med Blue Cherry är att den inte har den där "kullen" som Clear cherry tydligen har, det låter ju ganska skönt, det är väl något som buckling spring också hade? Inte säker. Men förutom det så känns det som ett bra val för mig.

Skrivet av deeyay:

Annars (buckling spring): http://unicomp.com/

Var sugen på ett nytillverkat "Model M" men det verkar vara för komplicerat att beställa... jag vet inte riktigt...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chromatic:

Juste ja, men jag vet inte, gillar inte den designen så mycket, jag tror att Blue cherry borde fungera för mig, och då får jag en fin modell dessutom.
Det som är lite synd med Blue Cherry är att den inte har den där "kullen" som Clear cherry tydligen har, det låter ju ganska skönt, det är väl något som buckling spring också hade? Inte säker. Men förutom det så känns det som ett bra val för mig.

Vad tänker du på? Blue är taktila precis som clears.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Vad tänker du på? Blue är taktila precis som clears.

När man läser i denna tråden om clears så står det att dom är unika i att dom har en liten "kulle", det står också att dom bruna även har denna kullen, fast en lite mindre sådan.

Det står dock inget om det när man läser om den blue.

Tror att jag kan ha missuppfattat det hela med tanke på hur säker du låter, så jag har nog fel

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chromatic:

När man läser i denna tråden om clears så står det att dom är unika i att dom har en liten "kulle", det står också att dom bruna även har denna kullen, fast en lite mindre sådan.

Det står dock inget om det när man läser om den blue.

Tror att jag kan ha missuppfattat det hela med tanke på hur säker du låter, så jag har nog fel

Blå har samma kulle som bruna och clears, men iom att blå switcharnas "kulle" är en rörlig del så klickar det till när man aktiverat switchen. Men motståndet är ungefär det samma, det som skiljer är att aktiveringspunken på blå är längre ner än på bruna och clears och därmed känns de lite annorlunda.

Men du kommer garanderat känna "bumpen" med blå, man känner den nog tom mer än med clears och bruna iom att man får ett klickljud på köpet.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Blå har samma kulle som bruna och clears, men iom att blå switcharnas "kulle" är en rörlig del så klickar det till när man aktiverat switchen. Men motståndet är ungefär det samma, det som skiljer är att aktiveringspunken på blå är längre ner än på bruna och clears och därmed känns de lite annorlunda.

Men du kommer garanderat känna "bumpen" med blå, man känner den nog tom mer än med clears och bruna iom att man får ett klickljud på köpet.

Okej! Det låter ju bra!

Jag läste ju att vissa gamers inte gillar blåa för att man borde släppa knappen helt innan man trycker ner den igen, men för mig är det självklart.
På mitt model M så kunde man liksom inte ha knappen i något "mellanstadie" såvida man inte ansträngde sig REJÄLT, det fanns liksom "Nertryckt" och "Inte nertryckt".

Jag antar att det är ungefär samma med blues, man vill ju liksom att knappen nästan ska åka upp av sig själv så fort man släpper trycket lite.

Gissar på att det bästa är att faktiskt åka och testa några tangentbord men det blir en ganska lång resa för något såpas litet.

[EDIT] Fy vad flummigt jag skrev igår, ber om ursäkt för det! Var nog lite trött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Okej! Det låter ju bra!

Jag läste ju att vissa gamers inte gillar blåa för att man borde släppa knappen helt innan man trycker ner den igen, men för mig är det självklart.
På mitt model M så kunde man liksom inte ha knappen i något "mellanstadie" såvida man inte ansträngde sig REJÄLT, det fanns liksom "Nertryckt" och "Inte nertryckt".

Jag antar att det är ungefär samma med blues, man vill ju liksom att knappen nästan ska åka upp av sig själv så fort man släpper trycket lite.

Gissar på att det bästa är att faktiskt åka och testa några tangentbord men det blir en ganska lång resa för något såpas litet.

Har precis testat mitt "Engländer" Ducky Shine 3 med Blåa brytare i Sniper Elite III å det blir att byta tillbaka till mitt Ducky Shine 3 med Röda brytare.

Röda å Bruna brytare är för min del ok att spela med.

Har ev. ett "Yankee" Ducky Shine 3 med Svarta brytare på g.

Du gör rätt i att åka å testa t-bord med olika brytare.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Har precis testat mitt "Engländer" Ducky Shine 3 med Blåa brytare i Sniper Elite III å det blir att byta tillbaka till mitt Ducky Shine 3 med Röda brytare.

Röda å Bruna brytare är för min del ok att spela med.

Har ev. ett "Yankee" Ducky Shine 3 med Svarta brytare på g.

Du gör rätt i att åka å testa t-bord med olika brytare.

Valde att beställa en liten "budget variant" Func-KB-460 med blåa brytare, det tycks vara stor variation med vilka som kan spela med blues, men efter som jag är så van vid ett Model M så tror jag inte jag kommer ha några problem, älskar taktilkänslan. Är det inte toppen så är det ingen stor summa som är förlorad.

https://www.inet.se/produkt/6110055/func-kb-460-gaming-keyboa...

Tack för alla tips, jag kan återkomma och säga vad jag tycker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Blå har samma kulle som bruna och clears, men iom att blå switcharnas "kulle" är en rörlig del så klickar det till när man aktiverat switchen. Men motståndet är ungefär det samma, det som skiljer är att aktiveringspunken på blå är längre ner än på bruna och clears och därmed känns de lite annorlunda.

Men du kommer garanderat känna "bumpen" med blå, man känner den nog tom mer än med clears och bruna iom att man får ett klickljud på köpet.

Inte riktigt sant, clears har lite högre "kulle" än blå och brun som du kan se på den här bilden.

http://wiki.geekhack.org/images/d/d2/Cherry_MX_Sliders_Side_P...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jomakr:

Inte riktigt sant, clears har lite högre "kulle" än blå och brun som du kan se på den här bilden.

http://wiki.geekhack.org/images/d/d2/Cherry_MX_Sliders_Side_P...

Ja det förutsätter jag att man vet, det är ju allmänkunsap..

Permalänk
Skrivet av huttala:

Ja det förutsätter jag att man vet, det är ju allmänkunsap..

duh.

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk

Är helt nöjd med tangentbordet, det kanske inte riktigt mäter sig med mitt IBM men det fungerar!

Förstår vad folk menar med olika lägen... Det finns liksom tre lägen på knapparna men det är egentligen bara lite störande på spaceknappen, då man oftast ligger o slappar med tummen på den när man spelar.

Men är helnöjd!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Chromatic:

Är helt nöjd med tangentbordet, det kanske inte riktigt mäter sig med mitt IBM men det fungerar!

Förstår vad folk menar med olika lägen... Det finns liksom tre lägen på knapparna men det är egentligen bara lite störande på spaceknappen, då man oftast ligger o slappar med tummen på den när man spelar.

Men är helnöjd!

Skönt att höra.