Permalänk

Någon ifrån Västerås som vet om man kan känna på olika sorters brytare någon stans i stan? Jag har för närvarande cherry mx-red brytare och tycker de är för lätta att trycka ner, skriver ofta fel och får dubbeltryckningar av detta.

Går det inte att känna på brytare någonstans så blir det nog cherry mx-black istället eller är det någon som har något bättre förslag? Spelar mest FPS, D3 samt skriver lite grann. Är medveten om att det är väldigt individuellt men kan jag inte känna på de olika brytarna så är det ju ingenting jag kan göra något åt

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem

Heh. Riktigt dum fråga. Men, here goes, stabilisatorer (Mellanslag, retur, shift osv). Jag kan inte, för mitt liv, hitta vart man köper såna, eftersom mina är borta. vart hittar man?

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gholen:

Heh. Riktigt dum fråga. Men, here goes, stabilisatorer (Mellanslag, retur, shift osv). Jag kan inte, för mitt liv, hitta vart man köper såna, eftersom mina är borta. vart hittar man?

Keyboardco har Costar (Filco)
http://www.keyboardco.com/

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Funderar på ett CM storm Quickfire TK till programmering och vardags-surfande.
Tror det blir bruna switchar då jag vill ha lite tystnad och inte behöva trycka för hårt.
Behövs handledsstöd? Passar dessa keycaps? http://www.inet.se/produkt/6607039/ducky-thick-pbt-109-keycap...

Skrivet av xmattiasx:

Någon ifrån Västerås som vet om man kan känna på olika sorters brytare någon stans i stan? Jag har för närvarande cherry mx-red brytare och tycker de är för lätta att trycka ner, skriver ofta fel och får dubbeltryckningar av detta.

Går det inte att känna på brytare någonstans så blir det nog cherry mx-black istället eller är det någon som har något bättre förslag? Spelar mest FPS, D3 samt skriver lite grann. Är medveten om att det är väldigt individuellt men kan jag inte känna på de olika brytarna så är det ju ingenting jag kan göra något åt

-Webbhallen borde kunna visa dig om du frågar snällt.
-Media Markt säljer några billiga mekaniska bord för gaming, mest röda men finns kanske även brun.
-Net on net säljer ganska många mekaniska bord, osäker på ifall de låter en pröva varorna där dock.

Permalänk
Skrivet av flygande dadeln:

Funderar på ett CM storm Quickfire TK till programmering och vardags-surfande.
Tror det blir bruna switchar då jag vill ha lite tystnad och inte behöva trycka för hårt.
Behövs handledsstöd? Passar dessa keycaps? http://www.inet.se/produkt/6607039/ducky-thick-pbt-109-keycap...
-Webbhallen borde kunna visa dig om du frågar snällt.
-Media Markt säljer några billiga mekaniska bord för gaming, mest röda men finns kanske även brun.
-Net on net säljer ganska många mekaniska bord, osäker på ifall de låter en pröva varorna där dock.

Tack för svaret, blev dock en chansning efter lite youtube tittande och läsande på nätet. Jag valde ett Das keyboard proffesional S med mx-brown brytare. Är riktigt nöjd, dock var det inget handledsstöd med. Än sålänge är det inget jag saknar men det kanske kommer i framtiden isåfall köper jag ett då eller gör ett själv

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Funderar på ett CM storm Quickfire TK till programmering och vardags-surfande.
Tror det blir bruna switchar då jag vill ha lite tystnad och inte behöva trycka för hårt.
Behövs handledsstöd? Passar dessa keycaps? http://www.inet.se/produkt/6607039/ducky-thick-pbt-109-keycap...
-Webbhallen borde kunna visa dig om du frågar snällt.
-Media Markt säljer några billiga mekaniska bord för gaming, mest röda men finns kanske även brun.
-Net on net säljer ganska många mekaniska bord, osäker på ifall de låter en pröva varorna där dock.

Har själv detta keycaps set: T - bord med "LED/Backlit" funkar inte så bra med detta keycaps set.

Du ser inte bokstäverna/sifforna på tangenterna när "LEDen/Backliten" är påslagen på t - bordet.

På bilder t.ex på Inet å Webhallen på CM Storm Quickfire TK t - bordet ser det ut som bordet har en "Amerikansk Enter tangent", keycaps setet har (ett upp å ner vändt "L") "L Enter tangent".

Bild från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101826/cm-storm-quick-fire-tk-mx-...

Bild från Webhallen: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/178465-c...

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Bägge de där tangentborden har nordisk layout och TK borden har mindre Win knapp och FN knapp och numeriska delen är inte riktigt standard heller.

Permalänk
Medlem

Massdrop kör en gruppbeställning på det där snygga Granite-keysettet som jag så gärna vill ha, men med ISO- och international-tangenter blir det fan 140 USD.. känns inte värt det, hur snyggt det än är.. Blir till att vänta på Lunar istället.

Permalänk

Hur gör ni som bygger om era tangentbord till nordisk layout? Kan någon förklara lite mer ingående var ni köper knappar etc?

Kan man beställa vilket tangentbord som helst och bygga om till svensk layout?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeaselWeasel:

Hur gör ni som bygger om era tangentbord till nordisk layout? Kan någon förklara lite mer ingående var ni köper knappar etc?

Kan man beställa vilket tangentbord som helst och bygga om till svensk layout?

Jag beställde ett svenskt keycaps set här: http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/keycap-set/10...

Inet har några keycaps set: http://www.inet.se/kategori/657/speltangentbord/520/ducky

Maxfps har några (dock inte många i lager) : http://www.maxfps.se/keycaps

Dock passar bara vissa keycaps/set på t - bord med Cherry MX brytare om inget annat anges i texten.

Finns en mycket bra guide om olika brytare här: http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1105286-m...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WeaselWeasel:

Kan man beställa vilket tangentbord som helst och bygga om till svensk layout?

Alla med Europeisk layout, dvs. s.k. "ISO-layout" med vertikal Enter-tangent och liten vänster-shift kan göras om till svensk layout. Om du använder en amerikansk s.k. ANSI-layout med horisontell Enter-tangent (används också i Nederländerna) så saknar du < > - tangenten bredvid vänster-Shift.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag letar efter ett nytt tangentbord, de funktioner jag ar ute efter ar:

*Red/Black cherrybrytare
*Tenkeyless
*Bakgrundsbelysning
(Foljande tva ar inte 100% nodvandiga, men gar det sa gar det)
*USB-hubb
*Silverfargat

Existerar detta tangetbord? Jag har hittat nagra som verkar OK, men faller kort pa vissa punkter(Corsair k65, Coolermaster Quickfire Rapid)

Permalänk
Medlem

Det närmaste du kommer är nog CM Storm Quickfire Rapid I, fast det har inte kommit ut än.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2720076

Permalänk
Medlem

Ute efter första mekaniska tgt-bordet. Sneglar på antingen CM Quickfire TK (finns det något vettigt handledsstöd till detta med lagom längd?) Mionix Zibal 60, eller Corsair K70. Handledsstöd är rätt viktigt, alternativt ett med lagom höjd och vinkel som inte kräver ett stöd.

Hur upplever ni stöden/höjden på dessa tgt-bord?
Är CM TK tillverkat av Filco liksom CM Rapid?

Permalänk
Skrivet av Joco:

Ute efter första mekaniska tgt-bordet. Sneglar på antingen CM Quickfire TK (finns det något vettigt handledsstöd till detta med lagom längd?) Mionix Zibal 60, eller Corsair K70. Handledsstöd är rätt viktigt, alternativt ett med lagom höjd och vinkel som inte kräver ett stöd.

Hur upplever ni stöden/höjden på dessa tgt-bord?
Är CM TK tillverkat av Filco liksom CM Rapid?

Alla CM mek tangentbord är tillverkade i samma fabrik som filco. Jag skulle rekommendera att du skaffar antingen ett grifiti handledsstöd eller ett av kända tangentbordstillverkare såsom filco eller ducky!

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedogustav:

Alla CM mek tangentbord är tillverkade i samma fabrik som filco. Jag skulle rekommendera att du skaffar antingen ett grifiti handledsstöd eller ett av kända tangentbordstillverkare såsom filco eller ducky!

Skrivet av Joco:

NEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!

Endast RAPID och XT är gjort av Costar!!!

INTE TK, ULTIMATE, TRIGGER eller RAPID-I!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fogger:

NEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!

Endast RAPID och XT är gjort av Costar!!!

INTE TK, ULTIMATE, TRIGGER eller RAPID-I!

Jag älskar mitt TK med blåa brytare ändå! Så jävla fult men så jävla skönt och härligt typewriterljud när man skriver på det

The numpad takes some getting used to though...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag älskar mitt TK med blåa brytare ändå! Så jävla fult men så jävla skönt och härligt typewriterljud när man skriver på det

The numpad takes some getting used to though...

Menar inte att det är dåligt alls! Men är en annan klass på Costar enligt mig

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av fogger:

Menar inte att det är dåligt alls! Men är en annan klass på Costar enligt mig

Jo visst är det så jag har även ett Rapid med röda brytare men det har jag gett till dottern nyligen så hon får ett bra tangentbord. Sen har jag just ett Filco med bruna brytare också men det står nedpackat för tillfället. Tänker sälja det. Jag föredrar helt enkelt att skriva på mitt TK. Hade ett Ducky Premier med blåa brytare nyligen men fick skicka tillbaka det för brytarna kändes inte konsekventa över helt tangentbordet vilket de gör på mitt TK. Så jag köttar vidare på det tills det brakar har jag bestämt mig för. Hittar inget skönare helt enkelt. Tänka sig att jag köpte det för 300kr begagnat.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Har fått tag i ett tangentbord med till synes blåa ALP switchar, men hittar ingen information om såna switchar?
Googlade lite och det verkar som ALPs har samma färgschema som Cherry MX, med andra ord att dom skulle vara som Cherry MX Blue, men ingen säker källa.

stavning
Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Skrivet av DerpishCat:

Har fått tag i ett tangentbord med till synes blåa ALP switchar, men hittar ingen information om såna switchar?
Googlade lite och det verkar som ALPs har samma färgschema som Cherry MX, med andra ord att dom skulle vara som Cherry MX Blue, men inget säker källa.

Tror inte riktigt att det är samma. Här är lite info: http://deskthority.net/wiki/Category:Alps_SKCL/SKCM_series

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av både CM Storm QuickFire (Rapid eller TK spelar ingen roll) och Ducky (Shine 2 eller 3, G2Pro eller Premier) som kan berätta lite om det. ABS och PBT känner jag till, men undrar över eventuella övriga skillnader i användarupplevelsen.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av både CM Storm QuickFire (Rapid eller TK spelar ingen roll) och Ducky (Shine 2 eller 3, G2Pro eller Premier) som kan berätta lite om det. ABS och PBT känner jag till, men undrar över eventuella övriga skillnader i användarupplevelsen.

Den största skillnaden mellan dem är enligt mig stabilisatorerna. Ducky använder sig utav Cherry som ger en lite mer "fast" (en del säger svampig) känsla medans Costar som Rapid har känns mer lika alla andra tangenter på tangentbordet. Kvalitetsmässigt är det ingen stor skillnad enligt mig. Jag har Premier och Rapid om du undrar, TK är inte riktigt lika välbyggt som Rapid då det inte är gjort av Costar. Så det ända du behöver veta är om du föredrar Costar eller Cherry när det kommer till stabilisatorer. Personligen föredrar jag Costar lite, men jag har Ducky PBT-caps på mitt Rapid så jag får det bästa av båda världar

Permalänk
Skrivet av fogger:

Den största skillnaden mellan dem är enligt mig stabilisatorerna. Ducky använder sig utav Cherry som ger en lite mer "fast" (en del säger svampig) känsla medans Costar som Rapid har känns mer lika alla andra tangenter på tangentbordet. Kvalitetsmässigt är det ingen stor skillnad enligt mig. Jag har Premier och Rapid om du undrar, TK är inte riktigt lika välbyggt som Rapid då det inte är gjort av Costar. Så det ända du behöver veta är om du föredrar Costar eller Cherry när det kommer till stabilisatorer. Personligen föredrar jag Costar lite, men jag har Ducky PBT-caps på mitt Rapid så jag får det bästa av båda världar

Tack, då känner jag mig lite mer upplyst. Men jag hade visst fattat fel med Rapid och TK, trodde att de var samma förutom layouten. Det jag funderade på var nämligen att eventuellt köra Ducky PBT på ett TK, inte minst för att ett TK just nu bara kostar 695 kr. Jag hade ett Premier (med bruna brytare) men skickade tillbaka det eftersom jag hade fått den uppfattningen att bruna brytare skulle vara lika taktila som blå brytare, men det håller jag inte alls med om. Så nu när, eller om, jag ska köpa ett tangentbord med blå brytare ta något lite billigare tangentbord. Och jag säger om eftersom det jag egentligen skulle vilja ha är G2Pro, men det går ju inte att få tag i...

Hur som helst, det kanske blir ett Premier igen, blev lite mindre sugen på TK nu trots det attraktiva priset. En nackdel med Premier däremot, enligt mig, är att de har lysdioder bakom num å scroll lock som ändå inte syns tillsammans med de tjocka keycapsen som är standard. Har för mig att det sitter en diod bakom caps också, men hittar ingen bild på detta. I vilket fall så är detta för mig en helt obegriplig designmiss, det G2Pro jag länkade har en mycket snyggare lösning. Jag får nog helt enkelt inse att jag aldrig kommer att hitta det perfekta tangentbordet. Det närmsta jag skulle kunna komma, å samtidigt handla i Sverige, är Premier och blanka Ducky blå + grå keycaps. Det svider dock ganska mycket rent ekonomiskt för ett tangentbord.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Tack, då känner jag mig lite mer upplyst. Men jag hade visst fattat fel med Rapid och TK, trodde att de var samma förutom layouten. Det jag funderade på var nämligen att eventuellt köra Ducky PBT på ett TK, inte minst för att ett TK just nu bara kostar 695 kr. Jag hade ett Premier (med bruna brytare) men skickade tillbaka det eftersom jag hade fått den uppfattningen att bruna brytare skulle vara lika taktila som blå brytare, men det håller jag inte alls med om. Så nu när, eller om, jag ska köpa ett tangentbord med blå brytare ta något lite billigare tangentbord. Och jag säger om eftersom det jag egentligen skulle vilja ha är G2Pro, men det går ju inte att få tag i...

Hur som helst, det kanske blir ett Premier igen, blev lite mindre sugen på TK nu trots det attraktiva priset. En nackdel med Premier däremot, enligt mig, är att de har lysdioder bakom num å scroll lock som ändå inte syns tillsammans med de tjocka keycapsen som är standard. Har för mig att det sitter en diod bakom caps också, men hittar ingen bild på detta. I vilket fall så är detta för mig en helt obegriplig designmiss, det G2Pro jag länkade har en mycket snyggare lösning. Jag får nog helt enkelt inse att jag aldrig kommer att hitta det perfekta tangentbordet. Det närmsta jag skulle kunna komma, å samtidigt handla i Sverige, är Premier och blanka Ducky blå + grå keycaps. Det svider dock ganska mycket rent ekonomiskt för ett tangentbord.

Ett alternativ är ju CM Storm Quickfire XT med blåa brytare, det är också gjort av Costar. Det + Nya caps blir ju mindre än 1300:-

Permalänk
Skrivet av fogger:

Ett alternativ är ju CM Storm Quickfire XT med blåa brytare, det är också gjort av Costar. Det + Nya caps blir ju mindre än 1300:-

Tack för tipset, vi får se hur det blir i slutändan. Jag vet inte om jag har någon lust att prova en annan OEM då det kändes jobbigt nog att skicka tillbaka det första tangentbordet, även om processen i sig var enkel. Jag är en lat jävel.

Har du förresten samma färg på brytarna på dina Premier och Rapid? I så fall, låter de lika mycket? Jag såg nämligen ett inlägg någonstans där en användare tyckte att Ducky lät mer än andra. För min egen del är ljudnivån inget problem, men jag har en känsla av att frugan tänker annorlunda där...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Tack för tipset, vi får se hur det blir i slutändan. Jag vet inte om jag har någon lust att prova en annan OEM då det kändes jobbigt nog att skicka tillbaka det första tangentbordet, även om processen i sig var enkel. Jag är en lat jävel.

Har du förresten samma färg på brytarna på dina Premier och Rapid? I så fall, låter de lika mycket? Jag såg nämligen ett inlägg någonstans där en användare tyckte att Ducky lät mer än andra. För min egen del är ljudnivån inget problem, men jag har en känsla av att frugan tänker annorlunda där...

Tyvärr inte, mitt Premier har gröna och mitt Rapid har röda. Har tangentbord med gröna, röda, blåa och bruna men bara två med samma (röda).

Permalänk
Skrivet av fogger:

Tyvärr inte, mitt Premier har gröna och mitt Rapid har röda. Har tangentbord med gröna, röda, blåa och bruna men bara två med samma (röda).

Ok. Fast gröna är för blå som svarta är för röda va? Alltså samma princip, bara att de kräver lite mer kraft. Hur upplever du ljudnivån på de gröna?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Ok. Fast gröna är för blå som svarta är för röda va? Alltså samma princip, bara att de kräver lite mer kraft. Hur upplever du ljudnivån på de gröna?

Lite trögare än svarta är de men ja, det är samma princip.

Samma som de blå fast ett lite mer fast klick.