Endast en kärna av fyra jobbar UBUNTU

Permalänk

Endast en kärna av fyra jobbar UBUNTU

Installerade Ubuntu för ett tag sedan och tyckte redan då att det var mycket segare än Windows 7 som jag redan hade installerat på datorn. Testade Ubuntu idag igen och jag började ana att nått inte var rätt så jag öppnade "System monitor". Där fick jag se detta:

Alltså det är bara en kärna som jobbar på 100% istället för att fördela processerna jämt. Satt och kollade på mätaren ett tag och jag märkte att den inte bara jobbade med en kärna hela tiden utan verkade switcha mellan de olika kärnorna fast hela tiden med 99-100% på en kärna, men bara 4-5% på resten. Jag undrar nu hur jag kan fixa detta.

Har en Nvidia GTX 560 Ti GPU.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

De allra flesta applikationer som existerar är inte skrivna för att kunna utnyttja flera kärnor. Detsamma gäller i ännu större grad till Windows (eftersom det historiskt varit väldigt ovanligt att ha flera kärnor på den plattformen).

Om du kör program som t ex gcc eller Handbrake som kan hantera flera kärnor så kommer du se att processoranvändandet kommer öka på flera kärnor.

Det borde räcka med att sätta igång två separata CPU-intensiva program samtidigt för att se att de lägger sig på olika kärnor.

Gällande upplevd seghet: har du installerat Nvidias proprietära drivrutiner? Det borde kunna hjälpa hastigheten.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av phz:

De allra flesta applikationer som existerar är inte skrivna för att kunna utnyttja flera kärnor. Detsamma gäller i ännu större grad till Windows (eftersom det historiskt varit väldigt ovanligt att ha flera kärnor på den plattformen).

Ok då förstår jag.

Skrivet av phz:

Gällande upplevd seghet: har du installerat Nvidias proprietära drivrutiner? Det borde kunna hjälpa hastigheten.

Jag har försökt att installera Nvidia drivrutiner men jag vet vad jag ska göra när jag väl har laddat ner filen. Vad ska man öppna den med?
http://uk.geforce.com/drivers/results/41628

Permalänk

Där ska väl finnas en kategori som heter Hårdvarudrivrutiner även i Ubuntu 11.10. Kolla om du kan hitta den! Därifrån borde du kunna installera Nvidia drivrutiner.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LearningExperience:

Jag har försökt att installera Nvidia drivrutiner men jag vet vad jag ska göra när jag väl har laddat ner filen. Vad ska man öppna den med?

Skrivet av Swedish Berserk:

Där ska väl finnas en kategori som heter Hårdvarudrivrutiner även i Ubuntu 11.10. Kolla om du kan hitta den! Därifrån borde du kunna installera Nvidia drivrutiner.

Precis, kör _inte_ Nvidias egna installerare utan låt Ubuntu sköta allt åt dig. Se https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Att Linux inte sprider ut all last jämnt till alla kärnor, är du inte ensam om att påpeka. Det handlar om att Linux inte skalar vidare bra. Samma människor säger att Enterprise Unix Server OS såsom t.ex. Solaris sprider ut lasten jämnt på alla kärnor. Men på Linux märker de ett annat beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Att Linux inte sprider ut all last jämnt till alla kärnor, är du inte ensam om att påpeka. Det handlar om att Linux inte skalar vidare bra. Samma människor säger att Enterprise Unix Server OS såsom t.ex. Solaris sprider ut lasten jämnt på alla kärnor. Men på Linux märker de ett annat beteende.

Det skall dock inte vara så att bara en kärna jobbar åt gången på ett helt operativsystem. Det är skillnad när program är skrivna för att ta hand om en thread eller har threadlock men att ett heltoperativsystem inte skall kunna använda alla kärnor...

Angående drivrutiner så skall man _alldrig_ installera med Nvidias eller AMDs mycket kan gå fel och är onödig jobbigt vs ett enkelt terminalkommando för att få den genom REPO istället eller med hjälp av Ubuntus driver tool.

Här har du en screenshot av när jag har igång spel och lite annat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Testa att köra in irqbalance och se om det hjälper.

/Thomas

Visa signatur

|XP1700+@177x9,5 AGKGA Y|Vcore 2.1v|ALPHA 8045|Epox 8K3A|768 Apache 2700|Geforce3 Ti 200@ Cpu 251 Minne 551|Samsung SyncMaster 957p|Chieftec Dragon FullTower Black 340W|Live Player 5.1|

Permalänk
Skrivet av TmBerg:

Testa att köra in irqbalance och se om det hjälper.

/Thomas

Kan testa de om du säger vad det är och hur man gör. Är väldigt ny Ubuntu/Linux användare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Det skall dock inte vara så att bara en kärna jobbar åt gången på ett helt operativsystem. Det är skillnad när program är skrivna för att ta hand om en thread eller har threadlock men att ett heltoperativsystem inte skall kunna använda alla kärnor...

Ja, men folk påpekar att ofta på Linux så är det en eller två kärnor som går på hög load, och andra kärnor går på låg load. Det är alltså ojämnt fördelat. Det handlar inte om att mjukvaran är multitrådad eller inte, det handlar om att Linux har problem att fördela last jämnt.

Det har ju t.om varit himla mycket bråk om Linux schemaläggare, Con Kolivas och Linus Torvalds bråkade om detta, så Con slutade.

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla om det är en eller flera processer som använder 90% av en CPU Core.

Utmärkt för detta är terminalkommandot: top

Det fanns (finns?) en bugg som gör att fördelningen inte nödvändigtvis fungerar efter att datorn vaknat upp från stand-by.

Om du känner dig riktigt modig kan du använda kommandot schedtool för att styra hur en process ska schemaläggas. Går att läsa mer om hur du gör detta på:

http://manpages.ubuntu.com/manpages/precise/man8/schedtool.8....

Permalänk
Medlem

Ingen exakt koll på hur det är i dagsläget med nouveau och andra drivrutiner. Men historiskt så har ju anledningen till att en processor skjuter i topp i System Monitor varit att grafritningsfunktionen tuggat klockcykler som bara den för att visa upp just grafen över processoranvändningen. Antingen är det fixat i dagsläget eller så är det grafikdrivrutinsrelaterat, för jag har inte det problemet just nu.

Kolla under processes så ser du att inget suger ens nära på 100%, inte ens ihopräknat. Växla till resources och grafen skjuter i topp. Kör top i en terminal medans du tittar på graferna så ser du att Xorg äter upp 100% cpu på en av processorerna.