Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marticus:

Uppdaterar lite för mig själv:

Väger ca 79 på morgonen nu (från 98), trots att jag slarvar med maten en del. Tränar dock på gymmet ca 3 ggr i veckan nu sedan 3-4 månader tillbaka och har fått lite muskler. Är en hel del jobb kvar och jag måste komma igång med sprintträningen igen på kvällarna om jag ska trimma av det sista på magen inför beach 18

Enligt min erfarenhet som gymnast är enklare du kör full motion magövningar intensiva och explosiva med lång vila mellan om du ska få starka muskler och få fram magen

Denna är bra.

Jag kör lite mer avancerade med full motion leg raises 1 hand på stång, för få den där balanskontroll också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Enligt min erfarenhet som gymnast är enklare du kör full motion magövningar intensiva och explosiva med lång vila mellan om du ska få starka muskler och få fram magen

Denna är bra.

Jag kör lite mer avancerade med full motion leg raises 1 hand på stång, för få den där balanskontroll också.
https://www.youtube.com/watch?v=jveDidg2KhE

Ja jag tycker explosiva övningar är roligast! Tar till mig ditt tips och ändrar lite med vad jag kör, tack! ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marticus:

Ja jag tycker explosiva övningar är roligast! Tar till mig ditt tips och ändrar lite med vad jag kör, tack! ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

När jag tränar styrka (dock är detta ett väldigt tråkigt tränings sätt tycker vissa) att vila 4-5 minuter mellan sets för få nästan full muskel återhämtning och aldrig köra till failure, direkt när du känner du trött och börjar bli tungt... sluta övningen vila 4-5 minuter.

Och så kör du ett bra tag tills det börjar vara tungt vid 1 rep och då slutar jag den övningen.

Gör du detta 3-4 gånger i veckan med typ mage eller vad som helst blir du rå stark.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

När jag tränar styrka (dock är detta ett väldigt tråkigt tränings sätt tycker vissa) att vila 4-5 minuter mellan sets för få nästan full muskel återhämtning och aldrig köra till failure, direkt när du känner du trött och börjar bli tungt... sluta övningen vila 4-5 minuter.

Och så kör du ett bra tag tills det börjar vara tungt vid 1 rep och då slutar jag den övningen.

Gör du detta 3-4 gånger i veckan med typ mage eller vad som helst blir du rå stark.

jag ahr aldrig hört talas om den formen av träning, varför är den så pass bra mot det klassiska ex 8 reps to failure?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marticus:

jag ahr aldrig hört talas om den formen av träning, varför är den så pass bra mot det klassiska ex 8 reps to failure?

För du orkar inte i närheten lika mycket träning.
Pratar vi body weight så är till failure väldigt sällan behövande, kollar man på tex gymnaster så kör man extremt sällan till failure.
Och du får typ aldrig träningsvärk.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För du orkar inte i närheten lika mycket träning.
Pratar vi body weight så är till failure väldigt sällan behövande, kollar man på tex gymnaster så kör man extremt sällan till failure.
Och du får typ aldrig träningsvärk.

Ja jag kör mycket body weight med mage. Hur skulle ett typiskt set se ut enligt dig om man kör enligt teorin du lagt fram nu? Repetera tills man känner magsyra, vila 4 minuter, kör igen. Repetera... 5-6 varv?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Marticus:

Ja jag kör mycket body weight med mage. Hur skulle ett typiskt set se ut enligt dig om man kör enligt teorin du lagt fram nu? Repetera tills man känner magsyra, vila 4 minuter, kör igen. Repetera... 5-6 varv?

https://www.youtube.com/watch?v=5fbLq2gIDA8

Jag brukar köra mage tills det börjar bli okej tungt sen vila direkt.
Negativa med detta att allt tar lång tid.

Repetera tills du inte kan göra 1 rep bra.
Så tex kan du göra 2x okej och blir trött och tungt direkt sluta.

När jag kör tex leg raises så kör jag runt 20-30 sets.
Så börjar köra värma upp sen runt 5-6 1 leg raises på en hand sen 5-6 på andra, sen vila 4 min typ då brukar jag stretcha sen köra igen klarar jag 5 bra, sen vila , 4 , sen 4 , sen 4 , sen 3 , 3, 3 ,3 ,2 ,2, 2,2 ,2 ,2 ,1 ,1 ,1 ,1 ,1 ,1 ,1 ,1.
Tills jag inte kan göra en och efter ett tag så kan man börja variera med static holds med höga vikter 1 gång i veckan brukar jag köra så leg raise hold med 10/30 kilo på benen.

Edit :Viktigt skilja här på "tills jag inte kan göra en" och inte förknippa det med failure, för det jag gör när jag inte klarar 2 tex är att då stannar jag direkt efter en, allt detta går ut på att inte ta ut sig och inte tvinga musklerna till max, det man vill är att lära musklerna ska jobba länge och fullmotion övningar som har lyfta och hålla emot.

Edit 2 :

Som han förklarar desto långsammare desto bättre.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

https://www.youtube.com/watch?v=5fbLq2gIDA8

Jag brukar köra mage tills det börjar bli okej tungt sen vila direkt.
Negativa med detta att allt tar lång tid.

bara det att du länkade min ledstjärna för min träning är argument nog att jag ska testa, men jag har sett klipp på dig förut och du vet ju vad du sysslar med, så ska absolut testa detta!

Läste det du lade till också, kanon, tack så mycket!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Vila 4-5 minuter är ju ett minimum för oss styrkelyftare Vila på uppåt 15 minuter är inte helt ovanligt om det är knäböj eller marklyft som tränas.

För att återgå till trådens ämne. Har själv börjat bry mig lite om att gå ner några kilon. Jag behöver det egentligen inte, jag har lite definition på magen och är allmänt vältränad men det går åt mindre mat på ~84-85kg än ~95. och det kan vara skönt under sommaren när man vill göra annat än att bara äta och tänka på mat hela dagarna. Började på runt 93-94kg i mars. Har varit tvungen att ta träningsuppehåll sedan dess pga skador. Har inte direkt gjort några förändringar i kosten, äter fortfarande efter hungern. Hade gått ner till 88.2kg i torsdags förra veckan, alltså ner 5-6kg på typ tre månader utan att egentligen göra något (bara sluta träna). Under dom månaderna har det blivit flera pizzabuffeer, minst ett dussintal fryspizzor, många besök på max, osv. Nu tänkte jag försöka deffa på riktigt i typ en månad. Eller ja, i alla fall under mina lediga dagar (i snitt 4 dagar i veckan). Kört torsk och potatis sen i torsdags, och nästa vecka tänkte jag blanda in lite kyckling också för variationens skull.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kalium:

Vila 4-5 minuter är ju ett minimum för oss styrkelyftare Vila på uppåt 15 minuter är inte helt ovanligt om det är knäböj eller marklyft som tränas.

För att återgå till trådens ämne. Har själv börjat bry mig lite om att gå ner några kilon. Jag behöver det egentligen inte, jag har lite definition på magen och är allmänt vältränad men det går åt mindre mat på ~84-85kg än ~95. och det kan vara skönt under sommaren när man vill göra annat än att bara äta och tänka på mat hela dagarna. Började på runt 93-94kg i mars. Har varit tvungen att ta träningsuppehåll sedan dess pga skador. Har inte direkt gjort några förändringar i kosten, äter fortfarande efter hungern. Hade gått ner till 88.2kg i torsdags förra veckan, alltså ner 5-6kg på typ tre månader utan att egentligen göra något (bara sluta träna). Under dom månaderna har det blivit flera pizzabuffeer, minst ett dussintal fryspizzor, många besök på max, osv. Nu tänkte jag försöka deffa på riktigt i typ en månad. Eller ja, i alla fall under mina lediga dagar (i snitt 4 dagar i veckan). Kört torsk och potatis sen i torsdags, och nästa vecka tänkte jag blanda in lite kyckling också för variationens skull.

Jo men 4-5 min när du kör tunga saker är en helt annan sak än när du kör body weight full motion.
Jag är inte närheten klar när jag kör 5-6 leg raises full motion hade kunnat göra 15 men då kör jag till failure och tränar inte för 5 öre det jag ska bli starkare på

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Hejsan, jag tänkte öka mitt testosteron och har läst att man ska äta mer nyttigt fett och träna korta intervaller med tyngder.

Anledningen att jag vill öka testosteronet är att jag känner mig svagare, tröttare och inte alls på hugget längre, lätt att lägga på mig fett trots jag inte äter skräpmat eller godis, kakor eller glass.

..

Avokados och lax, nötter (Inte jordnötter) har jag på matschemat, men undrar om man kan lägga dit ägg?!

2009-2012 var ju ägg katastrof för ens kropp, ett ägg motsvarade 6st cigaretter om dagen..

2017-2018 är ägg ett av det bästa man kan äta?! Massa nyttigheter och kolesterolet i äggulan motarbetar det dåliga kolesterolet..

Vilket ska man gå efter?!

Jag gillar ägg och har inte mått dåligt av att äta ägg, jag kokar äggen och äter de utan salt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Hejsan, jag tänkte öka mitt testosteron och har läst att man ska äta mer nyttigt fett och träna korta intervaller med tyngder.

Anledningen att jag vill öka testosteronet är att jag känner mig svagare, tröttare och inte alls på hugget längre, lätt att lägga på mig fett trots jag inte äter skräpmat eller godis, kakor eller glass.

Har du kollat sköldkörteln? De symptom du beskriver är även typiska symptom för underproduktion i sköldkörteln (förmodligen i större utsträckning och vanligare än testosteronbrist). Kanske du kan kolla testosteronhalten samtidigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Invägning 4.6 99.5 kg. Har gått upp 1.4 kg på 4 veckor. Inte hållit mig till dieten. Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hur mycket vikt bör man tappa för att det ska märkas av andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur mycket vikt bör man tappa för att det ska märkas av andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur långt är ett snöre?

Beror ju på tusen saker, hur mycket väger du nu? Hur lång är du? Vart på kroppen har du fettet?
Sen när man tappar vikt kanske man tappar det någonstans som det inte syns osv.
Och om du ska gå ner i vikt för att andra ska märka det så är det, enligt mig, helt fel anledning.

Men har man 20kilos övervikt t.ex. Så märks det nog redan efter 5kg, tappar ju mycket vätska i början som kan ge sken av att man gått ner mer än vad man har!

Egen update:

Väger nu 69kg, så gått ner 15kg än så länge sedan slutet på februari.
Löptränar numer 4-5 dagar i veckan och försöker snitta minst 30km/vecka.
Aldrig mått så här bra i hela mitt liv.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Hur långt är ett snöre?

Beror ju på tusen saker, hur mycket väger du nu? Hur lång är du? Vart på kroppen har du fettet?
Sen när man tappar vikt kanske man tappar det någonstans som det inte syns osv.
Och om du ska gå ner i vikt för att andra ska märka det så är det, enligt mig, helt fel anledning.

Men har man 20kilos övervikt t.ex. Så märks det nog redan efter 5kg, tappar ju mycket vätska i början som kan ge sken av att man gått ner mer än vad man har!

Egen update:

Väger nu 69kg, så gått ner 15kg än så länge sedan slutet på februari.
Löptränar numer 4-5 dagar i veckan och försöker snitta minst 30km/vecka.
Aldrig mått så här bra i hela mitt liv.

186cm väger nu 82-83kg ner från ca 87kg. Är nog mest bukfet. 69kg lät inte så mycket, hur lång är du?

Jag skulle vilja komma igång och springa också, min kondition nu är ärligt talat värdelös, så pass dålig att jag knappt vet hur jag ska lägga upp det för att komma igång. Vet inte ens om jag skulle orka jogga 1km så pass illa är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

186cm väger nu 82-83kg ner från ca 87kg. Är nog mest bukfet. 69kg lät inte så mycket, hur lång är du?

Jag skulle vilja komma igång och springa också, min kondition nu är ärligt talat värdelös, så pass dålig att jag knappt vet hur jag ska lägga upp det för att komma igång. Vet inte ens om jag skulle orka jogga 1km så pass illa är det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är bara 173 lång. Så är nöjd med vikten nu åtminstone
Jadu, jag började med att gå snabba promenader och sprang det jag orkade. Tänk intervallträning! Det går snabbt bara man kommer igång faktiskt, finns många löpträningsscheman för nybörjare på nätet. From couch to 5k tror jag även finns som app till telefonen.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Har efter att blivit pappa för ett par månader sedan insett att jag la på mig mer än tjejen under graviditeten. Har tidigare klättrat ganska mycket inomhus och var då nere på ca 70 kg. 175 lång. Mitt mål är att gå ner mot 70-72 fast med lite mer muskelmassa än tidigare.
Har sedan i måndags gått på något som heter Isodieten efter att min far och mor kört denna i ca 5 veckor med väldigt lyckade resultat. Tycker inte själv att det känns som en diet utan snarare ett strikt matschema som ser till att man håller sig på 1600 kcal.
Utöver detta har jag börjat 3,5 km varannan morgon och ett mål med att springa(lunka) de andra dagarna. Tanken är att börja veva in lite gym i detta också när jag hittat föreningens ansvarige över källargymmet
Längd: 175
Startvikt: 80 kg
Målvikt: 70-72

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Blev inbjuden till en kompis bröllop i juli och när inbjudan ramlade in i mitten av april testade jag kavajen. Den var dels för liten men också gammal som gatan. Klev på vågen som visade 95, vilket är all time high. Och med drygt två månader till bröllopet tänkte jag att jag borde kunna ta mig ned till 85 i alla fall. För ska jag ha en ny kavaj och byxor etc kan jag ju lika gärna se till att gå ned lite också. Men det går trögt, i alla fall på viktsidan. I söndags var det 92,9, -2,1 kilo alltså på 1,5 månader. Har vägt mig varje vecka och det har gått från 92,3 som lägst och 94,9 som högst sedan jag började. Lite för mycket slarv med kosten, maj är en dålig månad med många födelsedagar i släkten (min egen inkluderad). Så jag har börjat ställa in mig på att det nog inte blir -10 kilo innan första veckan i juli. Når jag 90 blir jag nöjd, blir det fler kilon än så är det bara bättre.

Dock, ett glädjebesked är att jag fått igång träningen ordentligt. Har tidigare spelat både ishockey och fotboll men sedan jag slutade som 19-åring har visserligen inte vikten skjutit i höjden extremt, +10 kilo på 6 år, men det är uteslutande fett som lagts på. Har haft svårt att hitta motivationen till träningen. Men nu har jag kommit över den där tröskeln från att man måste släpa sig till gymmet ett par gånger i veckan till att jag nu med, nästintill glädje, tar mig dit fem dagar i veckan - inte sällan innan jobbet 08.00.

Kör träningen via Freeletics. Har tidigare använt deras coach för body weight-träning, men har nu använt mig av deras gym-coach. Och jag kan utan att ljuga säga att jag, när jag tränade på egen hand, aldrig blev lika svettig som jag blir på gympassen nu med hjälp av Freeletics coach.

Permalänk

Finns det några konkreta tips på hur man ska dra ner på kalori-intaget när man har ett fruktansvärt fysiskt jobb? xD Jobbar med att slå ner väggar för hand, och kommer ofta hem helt mörbultad och nedslagen.

Möjligheterna att hålla koll på kalorierna är svåra, när man sticker iväg med gubbarna för o klämma en pizza på ens enda riktiga rast så finns det inte i huvudet vad man stoppar i sig, man måste käka helt enkelt...

När jag jobbade på kontor så kunde jag gå ner 30kg enbart genom att äta mindre, inga problem, men det verkar som att jag inte riktigt pallar det utan att bli vrålhungrig med detta jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns det några konkreta tips på hur man ska dra ner på kalori-intaget när man har ett fruktansvärt fysiskt jobb? xD Jobbar med att slå ner väggar för hand, och kommer ofta hem helt mörbultad och nedslagen.

Möjligheterna att hålla koll på kalorierna är svåra, när man sticker iväg med gubbarna för o klämma en pizza på ens enda riktiga rast så finns det inte i huvudet vad man stoppar i sig, man måste käka helt enkelt...

När jag jobbade på kontor så kunde jag gå ner 30kg enbart genom att äta mindre, inga problem, men det verkar som att jag inte riktigt pallar det utan att bli vrålhungrig med detta jobbet

Haha du säger ju själv vad du behöver göra!
Klart du måste äta mer när du är mer aktiv. Men ät bättre(nyttigare) kalorier. Försök ha med matlådor med mat som är bättre än pizza. Mellanmål/fika av de rejälare slag för att undvika bullar varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Om du har ett så pass fysiskt tungt jobb så är väl inte en pizza om dagen något problem förutsatt att det inte är en jättestor pizza. Sluta helt med socker och allt som är sött (godis, läsk, choklad, juice mm) och tänk på att äta långsamma kolhydrater i stället typ havregrynsgröt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Haha du säger ju själv vad du behöver göra!
Klart du måste äta mer när du är mer aktiv. Men ät bättre(nyttigare) kalorier. Försök ha med matlådor med mat som är bättre än pizza. Mellanmål/fika av de rejälare slag för att undvika bullar varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fantomsmurfen:

@envelope91: Om du har ett så pass fysiskt tungt jobb så är väl inte en pizza om dagen något problem förutsatt att det inte är en jättestor pizza. Sluta helt med socker och allt som är sött (godis, läsk, choklad, juice mm) och tänk på att äta långsamma kolhydrater i stället typ havregrynsgröt.

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns det några konkreta tips på hur man ska dra ner på kalori-intaget när man har ett fruktansvärt fysiskt jobb? xD Jobbar med att slå ner väggar för hand, och kommer ofta hem helt mörbultad och nedslagen.

Möjligheterna att hålla koll på kalorierna är svåra, när man sticker iväg med gubbarna för o klämma en pizza på ens enda riktiga rast så finns det inte i huvudet vad man stoppar i sig, man måste käka helt enkelt...

När jag jobbade på kontor så kunde jag gå ner 30kg enbart genom att äta mindre, inga problem, men det verkar som att jag inte riktigt pallar det utan att bli vrålhungrig med detta jobbet

Eller så förväxlar man utmattning p.g.a låg vätskenivå med låg energinivå. Testa en vecka med att intaga stor mängd vätska kombinerat med högt saltintag(binder vätska). Känns det det lika illa vid veckans slut är det nog signaler på låga energinivåer...men kan också vara brist på vila/sömn. Experimentera under en period och utvärdera.

Har själv under 2018 reducerat träningsmängden(kardio) från 12-15 timmar/vecka till 8/10 timmar. Alltså en reducering med ca 1/3. Gjorde underverk för mag/tarm systemet. Inget mer daglig sprutdiarré :). Fysisk kapacitet och allmänt kognitivt välmående ökade. Mer är inte alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur mycket vikt bör man tappa för att det ska märkas av andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av NisseG91:

Hur långt är ett snöre?

Beror ju på tusen saker, hur mycket väger du nu? Hur lång är du? Vart på kroppen har du fettet?
Sen när man tappar vikt kanske man tappar det någonstans som det inte syns osv.
Och om du ska gå ner i vikt för att andra ska märka det så är det, enligt mig, helt fel anledning.

Men har man 20kilos övervikt t.ex. Så märks det nog redan efter 5kg, tappar ju mycket vätska i början som kan ge sken av att man gått ner mer än vad man har!

Egen update:

Väger nu 69kg, så gått ner 15kg än så länge sedan slutet på februari.
Löptränar numer 4-5 dagar i veckan och försöker snitta minst 30km/vecka.
Aldrig mått så här bra i hela mitt liv.

Njae det finns faktiskt något som heter BMI. Ligger man enligt det på "normal" så är man normalt tjock/smal enligt "standarden".

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

Har börjat gå ner igen. Promenerar cirka 5km-1mil om dagen, och ligger på riktigt lågt kalori-intag. Antagligen lägre än någon skulle rekommendera, oavsett hur snabbt man vill gå ner.

Frukost
En smörgås med valfritt pålägg

Lunch
Frukt eller Sallad

Middag
Kött och potatis, så att säga.

Däremellan kaffe som för mig är hungerdämpande. När jag sedan kommer ner i min idealvikt så är det dags att börja räkna kalorierna samt räkna ut var dagsbehovet ligger lite mer exakt med målet att bibehålla vikten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

https://www.youtube.com/watch?v=5fbLq2gIDA8

Jag brukar köra mage tills det börjar bli okej tungt sen vila direkt.
Negativa med detta att allt tar lång tid.

Repetera tills du inte kan göra 1 rep bra.
Så tex kan du göra 2x okej och blir trött och tungt direkt sluta.

När jag kör tex leg raises så kör jag runt 20-30 sets.
Så börjar köra värma upp sen runt 5-6 1 leg raises på en hand sen 5-6 på andra, sen vila 4 min typ då brukar jag stretcha sen köra igen klarar jag 5 bra, sen vila , 4 , sen 4 , sen 4 , sen 3 , 3, 3 ,3 ,2 ,2, 2,2 ,2 ,2 ,1 ,1 ,1 ,1 ,1 ,1 ,1 ,1.
Tills jag inte kan göra en och efter ett tag så kan man börja variera med static holds med höga vikter 1 gång i veckan brukar jag köra så leg raise hold med 10/30 kilo på benen.

Edit :Viktigt skilja här på "tills jag inte kan göra en" och inte förknippa det med failure, för det jag gör när jag inte klarar 2 tex är att då stannar jag direkt efter en, allt detta går ut på att inte ta ut sig och inte tvinga musklerna till max, det man vill är att lära musklerna ska jobba länge och fullmotion övningar som har lyfta och hålla emot.

Edit 2 : https://www.youtube.com/watch?v=J3Es05vFq5Y

Som han förklarar desto långsammare desto bättre.

Kör du verkligen 30 set med 4-5min vila mellan varje?
Wow!
Hur stor del av dagen lägger du på träning egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Njae det finns faktiskt något som heter BMI. Ligger man enligt det på "normal" så är man normalt tjock/smal enligt "standarden".

Jag förstår inte kopplingen mellan bmi och min fråga

"Skrivet av Jimemy:
Hur mycket vikt bör man tappa för att det ska märkas av andra?"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av henkiii:

Kör du verkligen 30 set med 4-5min vila mellan varje?
Wow!
Hur stor del av dagen lägger du på träning egentligen?

Skickades från m.sweclockers.com

Det gjorde jag en gång i veckan när jag ville lära mig skiten. på just den övningen.
Tränade runt 20-25 timmar i veckan då.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Njae det finns faktiskt något som heter BMI. Ligger man enligt det på "normal" så är man normalt tjock/smal enligt "standarden".

BMI funkar dåligt på individnivå. Jag har just nu ett BMI på ca 27 men ingen skulle se på mig och säga att jag är överviktig och måste gå ner i vikt. I vintras hade jag ett BMI på 29 och samma där, ingen skulle ha påstått att jag behövde gå ner i vikt för jag hade fortfarande magrutor och synliga ådror på armarna då. Har flera kompisar som ligger på runt 30 men är i riktigt bra form med bra muskeldefinition.

BMI kan även fela åt andra hållet, vilket är vanligt på t.ex tonåringar, framförallt flickor. Dom kan ha ett BMI som är inom "normalvikt" men i själva verket så är dom underviktiga.

Tränar man eller har ett väldigt fysiskt jobb så kommer man att ligga högt i BMI, ofta utan att vara "tjock". Sedan till frågan om hur mycket man måste gå ner för att det ska märkas, ja det beror alldeles på. Jag är 180cm lång, relativt vältränad, och för mig så räcker det med 4-5kg för att det ska synas stor skillnad. Under bulken brukar jag oftast toppa runt 93-94kg, min setpoint ligger runt 88-89kg, och när jag deffar så brukar jag hamna neråt 85-86kg nu för tiden. Låg på 94kg i mars, sen var jag tvungen att ta uppehåll från träningen pga operation och har inte kommit igång än men har gått ner till 87-88kg enbart genom att äta efter hungern och det syns stor skillnad på min kropp också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare