Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av kalleteodor:

Okeeej grabbar! Tack för eran feedback trots att jag på något sätt känner mig lite kluven i det hela.
Har iallafall satt mig och gjort ett nytt schema helt själv så ha gärna lite översyn:
Crosstrainer+rodd 5 min vardera innan varje styrke pass.

Fokuset kommer ligga på styrke passen och sen slänger jag in cardion sålänge jag inte har träningsvärk från helvetet.
Kommer även stega ner på kalorierna till 2000-2100 och hålla mig borta från snabba kolhydrater.
Ingen läsk, alkohol, chips eller liknande över huvudtaget.
Alltid käka på regelbundna tider och äta mycket protein.
Tänkte eventuellt köpa bcaa och whey 100 gold standard protein som jag kan inta efter gymmet om jag är och tränar sent och inte vill äta precis innan jag ska lägga mig.
Skickade schemat till en polare som tränat rätt mycket och han tyckte det såg betydligt mycket vettigare ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser betydligt vettigare ut. Det förra schemat var helknasigt. Jag har tränat enligt ett nybörjarschema som har typ 3x10 knäböj, 3x10 bänkpress o 3x10 Skivstångsrodd o man var trött efter det! Till o med endast knäböjen var tillräckligt för ja skulle bli trött.
Så kommer ditt schema med 6 set(!) knäböj!

Sen vet du säkert att du inte ska gå för hårt ut. Att sätta kalorigränser känns som en proffsgrej. Men funkar det för dig så....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det schemat du fick var nog till någon som var med i OS. Gå och ifrågasätt varför du, som överviktig och helt otränad, skall träna hårdare än elitidrottsmän?? Du kommer skada dig själv med det schemat om du inte tappar gnistan innan.

En regel (som denna pt VERKLIGEN borde veta) är att börja mjukt så fysiken och psyket hänger med. Träna 2 NYBÖRJARPASS i veckan och ta långa prommenader till att börja med. När du slutat få träningsvärk och känner energin skall du öka på.

Försöker du följa det där schemat kommer du tröttna, tappa gnistan och självförtroendet. Risken är stor att du kommer skada dig med.
De 4000 kronorna ser du inte igen, men rädda dig själv från detta vansinne.

EDIT: bara det här, 6x12 utfall med 5 kilo över huvudet. Du kommer vara sängliggande första veckan efter det, jag lovar. Dina ben kommer vara heeelt mos.
En nybörjare kan börja på 6x3 UTAN vikter och ändå få kolossal träningsvärk. Nä...den där PTn har fått rejält hjärnsläpp.

Fy Faan Hahahaha idag är benen helt slut. Trodde knappt jag skulle kunna resa mig ur sängen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite allmäna tips.. Jag ser allt för ofta att folk koncentrerar sig på antal reps. Alltså man bestämmer sig för att köra till exempel 3x10 knäböj och nöjer sen sedan med det. Enligt mig som anser mig väl kunnig och erfaren inom styrketräning så sätter detta både en mental och fysiskt spärr för att få ut det mesta av passet. Mitt tips är att välja en vikt som du klarar mellan 8-12 repetitioner med. Klarar du mer än 8st i varje set så höjer du vikten lite till nästa gång.

Angående matintag så koncentrera alltid ditt största kaloriintag till efter träningen. Tränar jag innan läggdags på kvällen så äter jag ändå 750 -1000 kalorier precis innan jag ska sova även om jag ligger i deffperiod. Det där med att man inte ska äta innan läggdags är dumheter. Då har jag ju självklart hållt ner intaget under dagen så jag har kalorier till godo så att säga.. Mellan 00-05 är dock kroppen i viloläge så då ska man undvika stora intag och hålla sig till långsamt protein om man måste vara vaken då.

Gör lätta vikter tunga.. Alltså träna strikt och långsamt och se till att få kontakt med den muskeln du tränar. Gunga inte upp för tunga vikter och skada dig på kuppen..

Och sista tipset.... Gå och lägg er 😉... Sov alltid minst 7h per natt

Permalänk
Skrivet av CeeM:

Lite allmäna tips.. Jag ser allt för ofta att folk koncentrerar sig på antal reps. Alltså man bestämmer sig för att köra till exempel 3x10 knäböj och nöjer sen sedan med det. Enligt mig som anser mig väl kunnig och erfaren inom styrketräning så sätter detta både en mental och fysiskt spärr för att få ut det mesta av passet. Mitt tips är att välja en vikt som du klarar mellan 8-12 repetitioner med. Klarar du mer än 8st i varje set så höjer du vikten lite till nästa gång.

Angående matintag så koncentrera alltid ditt största kaloriintag till efter träningen. Tränar jag innan läggdags på kvällen så äter jag ändå 750 -1000 kalorier precis innan jag ska sova även om jag ligger i deffperiod. Det där med att man inte ska äta innan läggdags är dumheter. Då har jag ju självklart hållt ner intaget under dagen så jag har kalorier till godo så att säga.. Mellan 00-05 är dock kroppen i viloläge så då ska man undvika stora intag och hålla sig till långsamt protein om man måste vara vaken då.

Gör lätta vikter tunga.. Alltså träna strikt och långsamt och se till att få kontakt med den muskeln du tränar. Gunga inte upp för tunga vikter och skada dig på kuppen..

Och sista tipset.... Gå och lägg er 😉... Sov alltid minst 7h per natt

Tack för råden! Låter kanon.
Anledningen till att jag inte vill äta efter passet runt 23:00 är för att jag gillar inte att lägga mig mätt då det resulterar i att jag inte är så hungrig på morgonen.
Å andra sidan kanske jag kan göra nån shake med mjölk, äggvitor, banan etc och hälla i mig istället för protein pulver.
Varken sets eller reps är spikat. Men jag kommer sikta på att bygga volym vilket innebär (som jag förstått det) få set, få reps, pisstunga vikter, och rena övningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej igen.
Har stött på ett mindre problem.
Jag mätte/räkna ut min fettprocent som visade sig vara 26%.
Efter detta så fortsatte jag med att räkna ut mitt rätta underskott jag ska ha i kalorier för att gå ner i vikt utan att tappa muskelmassa.
Hittade ett räkneexempel som såg ut såhär:
98x0.26x69=1758.
98= min vikt
0.26= min fettprocent på 26%
69= så många kalorier fett kroppen maximalt förbränner per timma.

Har kommit fram till att mitt dagliga kaloribehov för att behålla min vikt ligger på 3150 kalorier per dag men som jag nämnt vill jag gå ner i vikt och vill då ha ett underskott på 1750 kalorier per dag vilket resulterar i att mitt nuvarande intag ska vara/är 1350-1450 kalorier per dag.

Jag har delat upp mitt intag såhär:
Kolhydrater: 20%
Fett: 20%
Protein: 60%

Anledningen till att jag äter så mycket protein är för att jag läst mig till att jag bör äta 2-3g protein per kg kroppsvikt under deff utan att minska mina förutsättningar för att kunna bygga muskler.

Till saken är att jag följt detta schemat till punkt och prickar i 1 månad och tränat som en gris men vågen står blixtstilla. Vad kan detta komma sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Söker lite fler tips på schysst mat för deffen. Börjar bli redigt less på att inte riktigt hitta något som är gott och bra i macro-väg.

Senaste nu är grovt fullkornsbröd med fisk/kyckling, gröna ärtor och ugnsbakade tomater. Det ger en schysst blandning av saker och blir som en väldigt B-variant av Subway..

Letar dock mer tips på recept (ja, jag har googlat och har testat mig igenom en hel del recept men hittar inte riktigt något jag fastnar för).

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@kalleteodor:

Detta kan låta lite konstigt men vågen står stilla för att du äter för lite...

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Hej igen.
Har stött på ett mindre problem.
Jag mätte/räkna ut min fettprocent som visade sig vara 26%.
Efter detta så fortsatte jag med att räkna ut mitt rätta underskott jag ska ha i kalorier för att gå ner i vikt utan att tappa muskelmassa.
Hittade ett räkneexempel som såg ut såhär:
98x0.26x69=1758.
98= min vikt
0.26= min fettprocent på 26%
69= så många kalorier fett kroppen maximalt förbränner per timma.

Har kommit fram till att mitt dagliga kaloribehov för att behålla min vikt ligger på 3150 kalorier per dag men som jag nämnt vill jag gå ner i vikt och vill då ha ett underskott på 1750 kalorier per dag vilket resulterar i att mitt nuvarande intag ska vara/är 1350-1450 kalorier per dag.

Jag har delat upp mitt intag såhär:
Kolhydrater: 20%
Fett: 20%
Protein: 60%

Anledningen till att jag äter så mycket protein är för att jag läst mig till att jag bör äta 2-3g protein per kg kroppsvikt under deff utan att minska mina förutsättningar för att kunna bygga muskler.

Till saken är att jag följt detta schemat till punkt och prickar i 1 månad och tränat som en gris men vågen står blixtstilla. Vad kan detta komma sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är som vanligt att du har överskattat ditt kaloribehov.

Ät 2000 Kcal per dag och väg dig varje dag. Kolla sedan vikten efter 2-3 veckor och räkna sedan ut hur mycket du gått ner. har du stått still så är ditt kaloribehov 2000. har du gått ned 1 kilo så: 7000 delat i antal dagar. Detta är ditt dagliga kaloriunderskott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hajvan:

@kalleteodor:

Detta kan låta lite konstigt men vågen står stilla för att du äter för lite...

Njä, då borde väl alla som inte fått mat inte varit så smala

När jag deffade levde jag på 1000kcal om dagen och tränade jag bort 800kcal om dagen, kom ner på 8% BF på nån månad..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hajvan:

@kalleteodor:

Detta kan låta lite konstigt men vågen står stilla för att du äter för lite...

Detta är den största myten någonsin.

Om kroppen använder 2000 energi och du äter 1800 så måste den få 200 energi från någonstans. Dvs från Muskler, fett eller glykogen i kroppen.

Du kan inte magiskt gå upp i vikt om du inte tillsätter mer energi än du förbränner.

DÄREMOT så kan ditt dagliga energibehov sänkas om du äter lite protein eller för lite kalorier. Skillnden per dag kan alltså ändras från säg 2000 kalorier till 1750 kalorier just pga man äter för lite.

Allt handlar om kalorier in i kroppen vs vad kroppen använder.

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Problemet är som vanligt att du har överskattat ditt kaloribehov.

Ät 2000 Kcal per dag och väg dig varje dag. Kolla sedan vikten efter 2-3 veckor och räkna sedan ut hur mycket du gått ner. har du stått still så är ditt kaloribehov 2000. har du gått ned 1 kilo så: 7000 delat i antal dagar. Detta är ditt dagliga kaloriunderskott.

Överskattat mitt kaloribehov? Om jag ligger på 1300-1400 kalorier?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Överskattat mitt kaloribehov? Om jag ligger på 1300-1400 kalorier?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du äter 1300 kalorier per dag och inte går ner i vikt utan står still, då är ditt kaloribehöv 1300 per dag. Det är inte svårare än så.

Går du inte ner enligt din beräkning så överskattat du ditt kaloribehov på 3150 per dag. Istället kanske det är 2400 per dag och du har således inte samma underskott.

Edit:

Man ska vara väldigt försiktig med att call'a sitt kaloribehov per dag. Jag åt 4000-6000 förr och hade en stadig viktuppgång. Idag äter jag 1000-1500 kcal per dag och har en stadig viktnedgång.

Mängden energi kan ändras kopiöst mycket beroende på hur du faktiskt lever och hur gammal du är.

Jag är 24 idag, men har halva energibehov idag mot när jag var 21.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Överskattat mitt kaloribehov? Om jag ligger på 1300-1400 kalorier?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur mäter du kalorier? De flesta uppskattar sitt intag fel, om man inte använder våg eller liknande. Det kanske du gör, men ville bara kolla att du hade tänkt på det som en eventuell felkälla.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Skrivet av oouhdawg:

Om du äter 1300 kalorier per dag och inte går ner i vikt utan står still, då är ditt kaloribehöv 1300 per dag. Det är inte svårare än så.

Går du inte ner enligt din beräkning så överskattat du ditt kaloribehov på 3150 per dag. Istället kanske det är 2400 per dag och du har således inte samma underskott.

Det är orimligt att mitt kaloribehov skulle vara 1350 per dag när jag är 188cm lång och väger 98 kilo.
Och dessutom tränar 1.5h per dag 4-6ggr i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Det är orimligt att mitt kaloribehov skulle vara 1350 per dag när jag är 188cm lång och väger 98 kilo.
Och dessutom tränar 1.5h per dag 4-6ggr i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tränar du cardio eller står du och pumpar järn?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@oouhdawg:

Killen lever på svältkalorier.. och tränar hårt enligt han. vadå överskattat kaloriintaget.

@kalleteodor

prova mixtra runt med protein/fett intaget.
sänk protein och öka intaget av hälsosamma fett/oljor.

Uppernbarligen fungerar inte något som det ska, du får prova dig fram och själv känna efter.
Finns inget exakt upplägg på hur du ska äta, alla kroppar är olika.

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Hur mäter du kalorier? De flesta uppskattar sitt intag fel, om man inte använder våg eller liknande. Det kanske du gör, men ville bara kolla att du hade tänkt på det som en eventuell felkälla.

Kikat 5-6 olika kalkyler där jag angett min aktivitetsgrad
Och sedan räknat ut ett genomsnitt på alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Tränar du cardio eller står du och pumpar järn?

Carido 2ggr per vecka och resten styrka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hajvan:

@oouhdawg:

Killen lever på svältkalorier.. och tränar hårt enligt han. vadå överskattat kaloriintaget.

@kalleteodor

prova mixtra runt med protein/fett intaget.
sänk protein och öka intaget av hälsosamma fett/oljor.

Uppernbarligen fungerar inte något som det ska, du får prova dig fram och själv känna efter.
Finns inget exakt upplägg på hur du ska äta, alla kroppar är olika.

Känns som om något sätter stopp. Får prova att lägga om intaget som du nämner.
Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kanske använder mer salt och äter kolhydrater i form av pasta, bröd eller liknande. Det gör att kroppen binder upp vätska. Blivit lurad av det själv då man tycker vågen står still. Sen har den rusat ner flera kilon ibland.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Kikat 5-6 olika kalkyler där jag angett min aktivitetsgrad
Och sedan räknat ut ett genomsnitt på alla.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade hur du är säker på att du äter 1400 kalorier per dag. Eller vad det det du menade med att du kikat på olika kalkyler, typ lifesum eller liknande?

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Det är orimligt att mitt kaloribehov skulle vara 1350 per dag när jag är 188cm lång och väger 98 kilo.
Och dessutom tränar 1.5h per dag 4-6ggr i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du äter 1350 per dag och står still i vikt så är ditt behov 1350. Motsäger du dig fysikens lagar eller vägrar du inse bara?

Hur länge har du legat på denna kalorinivå? Jag ligger på samma, är på 10% kroppsfett 190 lång och väger 88. Jag kan äta 1350 och gå ned stadigt, men inte för snabbt. Jag tränar 7 dagar i veckan, varav 6 är gympass och 1 pass är simning.

Jag klarar av att räkna varenda kalori då jag endast äter mat med specificerat kaloriinnehåll.

Skrivet av hajvan:

@oouhdawg:

Killen lever på svältkalorier.. och tränar hårt enligt han. vadå överskattat kaloriintaget.

@kalleteodor

prova mixtra runt med protein/fett intaget.
sänk protein och öka intaget av hälsosamma fett/oljor.

Uppernbarligen fungerar inte något som det ska, du får prova dig fram och själv känna efter.
Finns inget exakt upplägg på hur du ska äta, alla kroppar är olika.

1350 är absolut inte svältnivå alls. Möjligtvis om han ligger på 200-500 kalorier i några veckor och tränar mycket högpuls att han kommer ner i "svält", vilket endast hade resulterat i reducerat kaloribehov, inte helt indraget.

Äter du NOLL kalorier per dag, tror du fortfarande att du inte går ner i vikt bara för att kroppen skulle gå ner i sparläge?

Ta energi från himlen bara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tenkai Star:

Du kanske använder mer salt och äter kolhydrater i form av pasta, bröd eller liknande. Det gör att kroppen binder upp vätska. Blivit lurad av det själv då man tycker vågen står still. Sen har den rusat ner flera kilon ibland.

Detta är ett alternativ som jag skulle gissa på. Kolhydrater kan spöka till vikten enormt. Jag gick upp 88-91 genom att äta en hamburgare i lördags (med dess tillbehör). Kalorimässigt låg jag på kaloriunderskott, men pga kolhydraternas effekt med lagring av vatten så såg det ut som jag gått upp i vikt.

Permalänk
Skrivet av Tenkai Star:

Du kanske använder mer salt och äter kolhydrater i form av pasta, bröd eller liknande. Det gör att kroppen binder upp vätska. Blivit lurad av det själv då man tycker vågen står still. Sen har den rusat ner flera kilon ibland.

Äter som sagt endast 20% kolhydrater och äter aldrig några direkt kolhydrater.
Utan de kolhydraterna jag äter är sånna man inte kommer undan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Jag menade hur du är säker på att du äter 1400 kalorier per dag. Eller vad det det du menade med att du kikat på olika kalkyler, typ lifesum eller liknande?

Använt Lifesum från dag 1 och har varit ypperst noga med att lägga till alla mål

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ludzee:

Jag menade hur du är säker på att du äter 1400 kalorier per dag. Eller vad det det du menade med att du kikat på olika kalkyler, typ lifesum eller liknande?

Kalkylerna jag har kollat är för att få resa på vad jag förbrukar per dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Carido 2ggr per vecka och resten styrka

Skickades från m.sweclockers.com

Flipp på det, cardio 5ggr veckan och 2ggr styrka. (Träna hellre 45min-1h intensivt, än långa långsamma pass)

Sätt fart på din ämnesomsättning.

Träna dina benmuskler och din puls, ditt fett kommer att rinna av dig...håll fast vid bra mat.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Jag kan ju skriva vad jag äter per dag då det är exakt samma varje dag.

Frukost:
150g kvarg utan tillsatt socker
1dl äggvita
30g 100% gold protein
1 kokt ägg

Lunch:
300g kyckling
150g wok grönsaker

Middag:
300g kyckling
150g wokgrönsaker

Utöver detta som mellanmål etc:
150g kvarg
30g 100% gold protein
2 koppar kaffe
Bcaa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Flipp på det, cardio 5ggr veckan och 2ggr styrka. (Träna hellre 45min-1h intensivt, än långa långsamma pass)

Sätt fart på din ämnesomsättning.

Träna dina benmuskler och din puls, ditt fett kommer att rinna av dig...håll fast vid bra mat.

Okej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kalleteodor:

Jag kan ju skriva vad jag äter per dag då det är exakt samma varje dag.

Frukost:
150g kvarg utan tillsatt socker
1dl äggvita
30g 100% gold protein
1 kokt ägg

Lunch:
300g kyckling
150g wok grönsaker

Middag:
300g kyckling
150g wokgrönsaker

Utöver detta som mellanmål etc:
150g kvarg
30g 100% gold protein
2 koppar kaffe
Bcaa

Skickades från m.sweclockers.com

Kyckling: 1122 Kcal
Proteinpulver: 225 Kcal
Ägg: 75 Kcal
Äggvita: 51 Kcal
Kvarg: 192 Kcal
Wokgrönsaker: 90 Kcal

1755 Kcal äter du på en dag, inte 1300-1400.

Styrketräning med fokus på hypertrofi (6-8 Reps per set) och tunga vikter stimulerar dina musklerna, dvs det får din kropp att vilja ha dom kvar vid underskott (vid tillräckliga nivåer protein).

Ett pass på 60 minuter Gym förbränner lika mycket som ett intensivt cardiopass på 60 Minuter kombinerat under passet + resterande tid på dygnet.

Att fett skulle rinna av kroppen vid Cardio vs styrketräning är alltså fel.

Du borde se över din kost om du inte går ner i vikt då träningen inte är problemet.

Du har helt enkelt överskattat ditt kaloribehov, och även missräknat ditt intag med 400-500 kcal (vilket är ca 0,5 kg felmarginal i veckan).