Permalänk

Lokala telefonnummer

Jag har ett problem med mitt Star Wars: The Old Republic konto. Jag var tvungen att installera om "Security Key" appen till mobilen vilket betyder att jag inte kan komma åt mitt konto. Efter att ha läst deras supportsidor så kom jag fram till att jag måste ringa in till dom för att fixa detta... så, jag ringde till dom och var då tvungen att använda ett brittiskt telefonnummer. När jag ringde så hade dom problem med sina system och kunde inte fixa mitt problem, så jag skulle ringa tillbaka 3 timmar senare. Andra gången jag ringde så la jag på efter en liten stund, då jag inte vill sitta i en telefonkö i UK på ett samtal som kostar mig några kronor i minuten.

Min fråga är nu denna. Bioware säger att det ENDA sättet att fixa detta problem på är att ringa dom. Det enda nummret jag kan ringa är i UK. Bioware säljer alltså spelet i Sverige men tvingar mig att betala dyra telekostnader till UK. Får man verkligen göra på detta sätt, kan ett företag sälja produkter i Sverige men inte tillhandahålla någon support i landet, utan tvinga mig in i långa telefonköer med utlandstaxa på samtalet?

Jag kommer gå att köpa mig ett s.k callingcard för att komma undan billigare men tycker att det måste bara finnas regler mot dessa typer av dumheter.

Permalänk
Medlem

Hört om folk här på Skype som ringt via skype, kostandsfritt då, värt att prova?

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns helt fel (Kan dock inte lova något) så kostade det inget. Jag ringde själv dit (Irland) och fick speciella avgifter

Den enda nackdelen är engelskan dom snacka där, den är inte den bästa, blandat folk. Min kompis fick en svensk utav ren slump medans jag fick en asiat (Som tyvärr inte kunde så bra engelska). Men kort och gott ska det inte vara några problem, telefon köerna var bara långa i början (Release)

Permalänk
Skrivet av RapeField:

Om jag inte minns helt fel (Kan dock inte lova något) så kostade det inget. Jag ringde själv dit (Irland) och fick speciella avgifter

Den enda nackdelen är engelskan dom snacka där, den är inte den bästa, blandat folk. Min kompis fick en svensk utav ren slump medans jag fick en asiat (Som tyvärr inte kunde så bra engelska). Men kort och gott ska det inte vara några problem, telefon köerna var bara långa i början (Release)

Kollade mobilräkningen online och det kostade en hel del att ringa londonnummret. Att använda gratisnummret via Skype gick dock bra, tack för tipset, ringde idag och dom fixade problemet.

Tycker dock att det är skandal att dom kan göra på detta sätt, dom skryter med 2 millioner sålda kopior men klarar inte av att sätta upp ett telefonnummer i Sverige?? Det kan inte kosta många kronor att skaffa... undrar fortfarande om det inte finns regler mot detta, får man verkligen göra som dom gör?

Funderar starkt på att avsluta abonemanget, detta är tredje gången jag behövt ringa deras support på ett brittiskt telenummer. Innan så var det för dom inte kunde ta betalt utav mig, inget kreditkort jag hade (provade 2 olika + paypal) fungerade, det visade sig vara ett "tillfälligt" problem i deras system. Numera använder jag gamecards, hur löjligt som helst.

Jag kan acceptera att man har problem i början när man släpper ett nytt MMO, men att inte ha lokala telefonnummer, 15 - 30 min långa köer (som dom hade i början), problem i system där han som svarar säger "inget hos oss fungerar, ring tillbaka om 3 timmar är inte acceptabelt. Dom har ju inte någon fungerande online support alls, man måste ju ringa till dom för minsta lilla grej, och alltid på ett brittiskt nummer.

Permalänk
Medlem

Tycker också det är kasst.
Fick problem med mina security questions, så måste också ringa till deras support.
Verkar vara mycket strul med just security questions. Tror jag ska sluta med spelet tills dess att supporten blivit bättre.

Permalänk
Inaktiv

Måste man inte ha svensk support om man ska sälja saker i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnizzan:

Tycker också det är kasst.
Fick problem med mina security questions, så måste också ringa till deras support.
Verkar vara mycket strul med just security questions. Tror jag ska sluta med spelet tills dess att supporten blivit bättre.

Lika bra att lägga ner helt då.
Kör dom ens supporten i egen regi lr är det via ett call-center? Varför lägga en massa pengar på det när man kan lägga lite och förhoppningsvis lösa problem ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Måste man inte ha svensk support om man ska sälja saker i Sverige?

Har jag aldrig hört talas om. Finner inget i konsumentköplagen eller distansavtalslagen om detta.

Som konsument är man fri att själv välja vad man ska handla. Att läsa på om vad ett företag erbjuder innan man köper är din skyldighet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Måste man inte ha svensk support om man ska sälja saker i Sverige?

Finns inte mycket lagar som täcker detta och de få regler som finns är svaga runt detta då det är en form av tjänst som är relativt ny, butikerna du köper ifrån är tekniskt sett de ansvariga gentemot dig för själva varan medan tjänsten tillhandahålls av dem du betalar avgiften till varje månad, detta i sin tur kompliceras ytterligare pga de handels- och tjänsteregler som gäller i EU som är gjorde för att främja handel över gränserna det som jag tror däremot krävs är att det finns en ansvarig utgivare som har ett visst ansvar dock mer av att produkten följer Svensk lag än något annat och faktiskt inte helt 100% på att det krävs om de har ett kontor inom EUs gränser men inte i Sverige.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Lika bra att lägga ner helt då.
Kör dom ens supporten i egen regi lr är det via ett call-center? Varför lägga en massa pengar på det när man kan lägga lite och förhoppningsvis lösa problem ändå.

Jao blir antingen att lägga ner helt eller vänta och se vad som händer.
För så som det är nu är riktigt dåligt iallafall.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Finns inte mycket lagar som täcker detta och de få regler som finns är svaga runt detta då det är en form av tjänst som är relativt ny, butikerna du köper ifrån är tekniskt sett de ansvariga gentemot dig för själva varan medan tjänsten tillhandahålls av dem du betalar avgiften till varje månad, detta i sin tur kompliceras ytterligare pga de handels- och tjänsteregler som gäller i EU som är gjorde för att främja handel över gränserna det som jag tror däremot krävs är att det finns en ansvarig utgivare som har ett visst ansvar dock mer av att produkten följer Svensk lag än något annat och faktiskt inte helt 100% på att det krävs om de har ett kontor inom EUs gränser men inte i Sverige.

Tack för informationen, hade det gått att gå vidare med detta så hade jag gjort det, är tillräckligt irriterad på Bioware för att dom gör på detta sätt. Även om dom inte bryter mot lagen så kan man ju fundera på att skaffa lokala nummer, speciellt om man som Bioware inte vill tillhandahålla vettig support online utan kräver telefonsamtal för allt.

2 Millioner sålda kopior, bra att skryta med hur mycket pengar man får in när man samtidigt inte är intresserad av att hjälpa kunderna. Kortsiktigare tänkande får man leta efter. Mina problem är varesig unika eller konstiga och borde ha hanterats MYCKET bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neX:

Hört om folk här på Skype som ringt via skype, kostandsfritt då, värt att prova?

Skype är bara gratis om båda använder det. Att ringa från skype till annan operatör kräver att du har pengar insatta på skypekontot, för då kostar det minutavgift.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Skrivet av valiant:

Skype är bara gratis om båda använder det. Att ringa från skype till annan operatör kräver att du har pengar insatta på skypekontot, för då kostar det minutavgift.

Det var gratis att ringa gratisnummer i UK via skype, behöver inga pengar alls på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbelarsson:

Det var gratis att ringa gratisnummer i UK via skype, behöver inga pengar alls på kontot.

För mig krävde skype pengar på både nummret för länder som inte är listade (england, frankrike, tyskland, signapore osv) och för UK.
Men därimot var det helt gratis at ringa USA numret på skype (1-855-467-9867). (skriver det här ifall någon har upplevt samma problem som jag)
mitt problem var fixat på mindre än 3 minuter, mycket bra!

Permalänk
Medlem

TL;DR

Gratis att ringa USA support genom skype. Har egen erfarenhet.