Permalänk
Medlem

Dynavoice M-65 vs M-85?

Någon som har erfarenheter av dessa från Challenger-serien? Någon som haft fördelen att lyssna på båda och kan yttra sig om hur M-85 står sig? Verkar ont om yttranden om hur M-85 presterar. M-65 verkar onekligen bra när man läser runt lite.
Vill ha lite tryck i basen så då känns M-85 som ett bra alternativ om man fortfarande vill ha lite kvalitet i ljudet och inte gå över till rena partylådor.

Permalänk
Medlem

Gällande SPL-förmåga så tror jag m85orna verkar vara bäst på den fronten,men annars så är det att lyssna med egna öron som gäller.

Permalänk

Har själv ett par m-85 sedan 2 år tillbaka. Det går att ändra ljudet väldigt mycket med dom medföljande skumgummi pluttarna. Från en rätt så tung och överväldigande bas utan pluggar i till en mycket stramare o fastare basåtergivning med pluggarna i. Bra högtalare om du är ute efter mycket bas när du vill och relativt lättdridvna. Fungerar bra till fest och en hygglig allroundhögtalare. Kommer själv byta till något som ger ett bättre men inte lika högt ljud.

När man var yngre var man mest ute efter mycket bas inte bra bas därför kommer jag byta ut mina senare i år till ett par monitor audio rx6 som enligt mig har en mycket bättre ljudbild dock är det ett helt annat prisområde.

Hoppas detta hjälpt dig lite i ditt val

Visa signatur

i5 760 3,8 Ghz | Corsair H50 | Asus maximus gene III | Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz | Sparkle GeForce GTX 480 + 9800gtx+ (physx) | Antec P183 mini | Corsair AX 850W 80+ | 2X 500GB Western Digital Caviar Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allebusig:

Har själv ett par m-85 sedan 2 år tillbaka. Det går att ändra ljudet väldigt mycket med dom medföljande skumgummi pluttarna. Från en rätt så tung och överväldigande bas utan pluggar i till en mycket stramare o fastare basåtergivning med pluggarna i. Bra högtalare om du är ute efter mycket bas när du vill och relativt lättdridvna. Fungerar bra till fest och en hygglig allroundhögtalare. Kommer själv byta till något som ger ett bättre men inte lika högt ljud.

När man var yngre var man mest ute efter mycket bas inte bra bas därför kommer jag byta ut mina senare i år till ett par monitor audio rx6 som enligt mig har en mycket bättre ljudbild dock är det ett helt annat prisområde.

Hoppas detta hjälpt dig lite i ditt val

Du menar att ljudkvaliteten inte är så spännande med Dynavoice? Har hört att de ger mycket för pengarna. Jag vill inte ha några Genexxa-style partylådor utan gärna lite mer ljudkvalitet än så. Problemet är att jag upplever att jag gärna vill ha lite punch och kraft i basen till det jag lyssnar på. Och ska man ha någorlunda ljudkvalitet under 10000:- så känns det alltid som om basen är tunn som papper så man får kompromissa lite.

Vad tror du? Finns det ett bättre val för mig med de kraven under 6000:- eller är det Dynavoice som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du menar att ljudkvaliteten inte är så spännande med Dynavoice? Har hört att de ger mycket för pengarna. Jag vill inte ha några Genexxa-style partylådor utan gärna lite mer ljudkvalitet än så. Problemet är att jag upplever att jag gärna vill ha lite punch och kraft i basen till det jag lyssnar på. Och ska man ha någorlunda ljudkvalitet under 10000:- så känns det alltid som om basen är tunn som papper så man får kompromissa lite.

Vad tror du? Finns det ett bättre val för mig med de kraven under 6000:- eller är det Dynavoice som gäller?

Tja du kan ju kolla in http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4680 eller kanske Dali Zenzor 7.
Finns en begmarknad också om du är intresserad av det.

Permalänk

Hade också kikat på definition serien med din prisklass som oyegie skrev. Var själv inne på att byta till dom först men det blev för litet glapp för mig med mina m-85 hemma. Men med din budget hade jag gått på DF-8 orna. Svårt att säga vad du hade gillat bäst eftersom det är väldigt personligt med ljud och vad man tycker om.

Byggkvaliten på df-8 är helt okej men var beredd på att oavsett om du väljer m85 eller dom så tar dom rätt så mycket plats men det är ju också en kompromiss angående att basen känns tunn kommer du inte uppleva med m85 om du tar ut pluggarna. Dock kan jag rekommendera att iaf ha en hyfsad förstärkare så att du får hyfsad kontroll på basen när du drar på volym. Driver mina bi ampade med en onkyo 608 och den låter helt okej även vid högre volym

Visa signatur

i5 760 3,8 Ghz | Corsair H50 | Asus maximus gene III | Corsair 4GB (2x2GB) 1600MHz | Sparkle GeForce GTX 480 + 9800gtx+ (physx) | Antec P183 mini | Corsair AX 850W 80+ | 2X 500GB Western Digital Caviar Black |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Tja du kan ju kolla in http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4680 eller kanske Dali Zenzor 7.
Finns en begmarknad också om du är intresserad av det.

Tänk, missade helt att Definition fanns i 8 tum. Ser ju ganska intressant ut. Vet du något om hur de presterar? Har fått intrycket att Dali Zensor 7 är lite klen i basen, jag vill som sagt inte ha partydunk heller, kvalitet går före, men lite punch skadar inte.

Skrivet av Allebusig:

Hade också kikat på definition serien med din prisklass som oyegie skrev. Var själv inne på att byta till dom först men det blev för litet glapp för mig med mina m-85 hemma. Men med din budget hade jag gått på DF-8 orna. Svårt att säga vad du hade gillat bäst eftersom det är väldigt personligt med ljud och vad man tycker om.

Byggkvaliten på df-8 är helt okej men var beredd på att oavsett om du väljer m85 eller dom så tar dom rätt så mycket plats men det är ju också en kompromiss angående att basen känns tunn kommer du inte uppleva med m85 om du tar ut pluggarna. Dock kan jag rekommendera att iaf ha en hyfsad förstärkare så att du får hyfsad kontroll på basen när du drar på volym. Driver mina bi ampade med en onkyo 608 och den låter helt okej även vid högre volym

Utrymmeskravet har jag räknat med. Och jag har en stark förstärkare så det ska inte vara problem där. Men du bedömer alltså att Definition är värt 1500:- mer än Challenger? Något utlåtande om skillnaderna, eller kommer jag med för knepiga frågor nu? Svårt att svara på subjektiva grejer så jag vet men alla åsikter är av värde just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tänk, missade helt att Definition fanns i 8 tum. Ser ju ganska intressant ut. Vet du något om hur de presterar? Har fått intrycket att Dali Zensor 7 är lite klen i basen, jag vill som sagt inte ha partydunk heller, kvalitet går före, men lite punch skadar inte.

Utrymmeskravet har jag räknat med. Och jag har en stark förstärkare så det ska inte vara problem där. Men du bedömer alltså att Definition är värt 1500:- mer än Challenger? Något utlåtande om skillnaderna, eller kommer jag med för knepiga frågor nu? Svårt att svara på subjektiva grejer så jag vet men alla åsikter är av värde just nu.

Definition-serien är förmodligen mer påkostad,men vad som är bäst hit och dit får man lyssna sig fram med egna öron.
Tänk även på att dålig placering och akustik kan ställa till det rejält.

Permalänk
Medlem

en del säger att m65 är bättre men jag hävdar det motsatta.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Har haft Dynavoice Definition df-5orna nu i några månader. och det är riktigt bra punch i dessa. Men jag kände att jag ville ha lite mer bas endå så köpte jag XTZ 10 tummar subben och dessa spelar helt sjukt bra tillsammans enligt mig. Men jag kan tänka mig att DF- 8 räcker gott och väl utan sub.

Permalänk
Medlem

personligen tycker jag att dynavoice är trevligt har ägt 65 ifall jag vore dig så skulle jag snegla på
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=384758

väldigt trevliga fick möjlighet att lyssna en snabbis idag man vart imponerad kör idag med klipisch ref 62

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk

De här ser ut att ha mycket punch:
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4683

Du borde verkligen åka till fynda och provlyssna det skulle hjälpa dig själv jättemycket att göra ett bra val!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd

dynavoice defenition använder mer påkostade element än m85/m65 men både högtalarna är bra. fynda kommenterade saken http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=132734&st=...

xtz 99.36 är också ett intressant alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dasp:

Har haft Dynavoice Definition df-5orna nu i några månader. och det är riktigt bra punch i dessa. Men jag kände att jag ville ha lite mer bas endå så köpte jag XTZ 10 tummar subben och dessa spelar helt sjukt bra tillsammans enligt mig. Men jag kan tänka mig att DF- 8 räcker gott och väl utan sub.

Jag insåg att jag faktiskt har sub-utgång på min förstärkare. Kanske ska fundera på något sånt. Men har dålig erfarenhet av sub till musik. Får man verkligen det där sömlösa samspelet mellan golvare och sub?

Skrivet av hanjou:

personligen tycker jag att dynavoice är trevligt har ägt 65 ifall jag vore dig så skulle jag snegla på
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=384758

väldigt trevliga fick möjlighet att lyssna en snabbis idag man vart imponerad kör idag med klipisch ref 62

Har hört att det har lite kluddigt mullrig bas. Jag vill ha bas som snabbt hänger med i snärtiga dubbeltramp också. :/

Skrivet av simonwellander:

De här ser ut att ha mycket punch:
http://fynda.se/show_prod.php?prodid=4683

Du borde verkligen åka till fynda och provlyssna det skulle hjälpa dig själv jättemycket att göra ett bra val!

Var ju inte partylådan 3000 jag var ute efter. Ville ha lite mer finlir än så, därför det blir svårt att kompromissa här. :/ Kan tyvärr inte ta mig dit för provlyssning.

Skrivet av anjora:

dynavoice defenition använder mer påkostade element än m85/m65 men både högtalarna är bra. fynda kommenterade saken http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=132734&st=...

xtz 99.36 är också ett intressant alternativ.

Jo fast den kommentaren är från innan några av de aktuella högtalarna fanns. Gäller väl förvisso ännu, men olika serier tenderar att utvecklas olika, framförallt när de går in i nya storleksklasser. Tror du att en basklenare högtalare kombinerat med sub skulle vara något?

Permalänk
Medlem

Jag kan annars rekommendera dig Tangent Clarity 8. Spelar riktigt bra för de pengarna de kostade nya (7000:- gav jag). Finns tyvärr inte som nya men kanske beggade. Det är golvhögtalare men är inte speciellt stora fysiskt men ljudet är desto större med bra upplösning och stor pondus i basen. De har fått mkt bra betyg i både tester och av användare, bl.a på prisjakt. Nackdel är (om man nu tycker det) att de bara fanns i svart, rött och vitt. Alla pianolackade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorca:

Jag kan annars rekommendera dig Tangent Clarity 8. Spelar riktigt bra för de pengarna de kostade nya (7000:- gav jag). Finns tyvärr inte som nya men kanske beggade. Det är golvhögtalare men är inte speciellt stora fysiskt men ljudet är desto större med bra upplösning och stor pondus i basen. De har fått mkt bra betyg i både tester och av användare, bl.a på prisjakt. Nackdel är (om man nu tycker det) att de bara fanns i svart, rött och vitt. Alla pianolackade.

Tack för tipset, pianolack går an om det är svart. Ska leta runt lite.

Permalänk
Medlem

Jag har M65 EX v2 och är supernöjd. Speciellt med tanke på priset.

Hur mycket bas man vill ha går att justera genom att ta bort eller sätta dit baspluggarna på baksidan.

Har dock inte hört M86.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Jo fast den kommentaren är från innan några av de aktuella högtalarna fanns. Gäller väl förvisso ännu, men olika serier tenderar att utvecklas olika, framförallt när de går in i nya storleksklasser. Tror du att en basklenare högtalare kombinerat med sub skulle vara något?

diskanten i alla högtalare i defenition serien är samma, det som skiljer är basen/mellanregister. df-5 har nackdelen att konen kan bottna ifall man spelar vid höga ljudnivåer(oftast inget problem i praktiken), defenition df-5 + bra sub lär funka riktigt bra. högtalarna behöver dock kunna spela bra ner till att man inte längre hör var ljudet kommer ifrån(kanske 100hz) vilket df-5 lär klara utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har ägt M-65 i kanske ett år och det är en bra instegshögtalare. Prisvärd och man får mycket ljud för pengarna. Inte direkt någon hifi-högtalare, men som jag sade, mycket ljud och lämpar sig väl för rock och elektroniskt på högre än normal ljudnivå.
Vill man ha lite mer finlir får man nog kolla på annat, men även då kanske offra lite bas, dynamik och ljudnivå om man vill hålla sig på samma peng.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har hört att det har lite kluddigt mullrig bas. Jag vill ha bas som snabbt hänger med i snärtiga dubbeltramp också. :/

Jag har haft M85 i ett halvår snart, och tycker att basen helt klart går att få snärtig!
Lite som terapi att sätta sig i soffan och dra på tex All That Remains - The air i breathe, på hög volym så de riktigt slår i magen

Lycka till med valet!

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Men då kostar dom ju ungefär dubbelt så mycket som de högtalare som TS kollat på. Och dessutom är det allmänt känt att 99.36 kräver en ganska bra förstärkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare