Vart i helsike är de nya 7970 driversena?

Permalänk
Medlem

Stora problem med viloläget nu efter senaste uppdateringen
Frågan är om inte allt annat väger upp den negativa.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Stora problem med viloläget nu efter senaste uppdateringen
Frågan är om inte allt annat väger upp den negativa.

Pröva att bocka i Force constant voltage i MSI Afterburner

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Pröva att bocka i Force constant voltage i MSI Afterburner

Mvh J

Tackar
Bockat i det nu.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

12.4 har löst en del problem för min del också. det tråkiga är dock att man inte får stänga av bildskärmen i Windows, då blir det att starta om. Resten verkar fungera klanderfritt numer.

Sitter på 1 st 7970 av märket Powercolor.
Efter några månader är jag hyfsat nöjd med kortet ^^

Visa signatur

not so fast

Permalänk

12.4 gjorde min i övrigt stabila 1215/1700 överklock ostabil. Först nere vid 1215/1500 är det stabilt igen, å andra sidan så har det löst en del problem (förutom shogun 2 som fortfarande krashar både för mig och för många andra 7XXX-användare).

Permalänk
Medlem

Hur installerar ni alla era drivrutiner? Avinstallerar ni den gamla drivrutinerna först eller installerar ni bara över?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

Hur installerar ni alla era drivrutiner? Avinstallerar ni den gamla drivrutinerna först eller installerar ni bara över?

Avinstallera först. Kör atiman uninstaller för att rensa undan allt. Inte ens catalysts uppdatering kan patcha ordentligt..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av zarnexx:

Hur installerar ni alla era drivrutiner? Avinstallerar ni den gamla drivrutinerna först eller installerar ni bara över?

Skrivet av smeCCan:

Avinstallera först. Kör atiman uninstaller för att rensa undan allt. Inte ens catalysts uppdatering kan patcha ordentligt..

Kör man AMD/ATI i övrigt, moderkort eller processor så finns det en del trådar på andra forum där ATIMAN rensat lite väl hårt. Vet inte om det är användarna som valt lite för brett spektrum på rensningen men man bör vara försiktig.

Själv kör jag driver sweeper i första hand men om det inte går, tar jag till ATIMAN's senaste version. Jag har trasslat jäkligt mycket med drivrutiner senaste månaderna och ATIMAN gör verkligen helt rent. Men var försiktig...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Kör man AMD/ATI i övrigt, moderkort eller processor så finns det en del trådar på andra forum där ATIMAN rensat lite väl hårt. Vet inte om det är användarna som valt lite för brett spektrum på rensningen men man bör vara försiktig.

Själv kör jag driver sweeper i första hand men om det inte går, tar jag till ATIMAN's senaste version. Jag har trasslat jäkligt mycket med drivrutiner senaste månaderna och ATIMAN gör verkligen helt rent. Men var försiktig...

Jag kör AMD processor och detta var aldrig något problem öht. Förstår inte hur det skulle kunna vara det om inte ATIMAN bestämmer sig för att rensa bios också. Men absolut, försiktighet först!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till CCC 12.3 med CAP 12.1 funkar bäst för mig + ULPS avstängt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Varför måste jag installera de två - tre senaste drivrutinerna två gånger för att inte få error?
Går heller inte att läsa loggfilen när installationen är klar.
Får felmeddelande att drivrutinen har installerat men att några problem uppdagades under installationens gång.
När jag går igenom installationen igen får jag inte några sådana fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Varför måste jag installera de två - tre senaste drivrutinerna två gånger för att inte få error?
Går heller inte att läsa loggfilen när installationen är klar.
Får felmeddelande att drivrutinen har installerat men att några problem uppdagades under installationens gång.
När jag går igenom installationen igen får jag inte några sådana fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har fått samma de tre-fyra senaste versionerna. Logg-filen går att läsa men istället för att komma i html så kommer den i txt vilket är svårt att läsa.

Permalänk
Medlem

HUr gör jag för att få tillgång till högre klockhastigheter i afterburner?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har fått samma de tre-fyra senaste versionerna. Logg-filen går att läsa men istället för att komma i html så kommer den i txt vilket är svårt att läsa.

Till synes verkar det dock efter den andra installationen fungera klanderfritt och jag får bra FPS i BF3 och något bättre (1 poäng ;P) i Heaven än tidigare. Detta med de senaste drivrutinerna som ligger på AMDS hemsida - tror de är dem som benäms som 12.4.

Ett annat problem som andra också kan svara på är att jag nu när jag kollar i CCC på software och söker efter nya uppdateringar och har möjlighet att ladda ner samma drivrutin som är installerad, en gång till.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Till synes verkar det dock efter den andra installationen fungera klanderfritt och jag får bra FPS i BF3 och något bättre (1 poäng ;P) i Heaven än tidigare. Detta med de senaste drivrutinerna som ligger på AMDS hemsida - tror de är dem som benäms som 12.4.

Ett annat problem som andra också kan svara på är att jag nu när jag kollar i CCC på software och söker efter nya uppdateringar och har möjlighet att ladda ner samma drivrutin som är installerad, en gång till.

Jag har också märk denna halv-lösning så jag installerar också samma drivrutinspaken ovanpå det jag just installerat för att få en installation utan gul-varning i slutet. Däremot så kommer det inte upp något om att man kan uppdatera, den verkar acceptera att jag har den senaste.

Permalänk

Testade 12.4 och ena kortet går fortfarande ner till 500MHz :C tillbaka till 12.1 igen då

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har också märk denna halv-lösning så jag installerar också samma drivrutinspaken ovanpå det jag just installerat för att få en installation utan gul-varning i slutet. Däremot så kommer det inte upp något om att man kan uppdatera, den verkar acceptera att jag har den senaste.

Jag har också haft samma problem i dem senaste versionerna.
Ska testa att installera 12.4 igen och se om det hjälper.
Ingen som vet vad problemet kan bero på?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

HUr gör jag för att få tillgång till högre klockhastigheter i afterburner?

Som vanligt fuckar AMD upp men det är lungt för jag har lösningen.

"you need to download a .DLL...

The correct name of the .dll is "atipdlxx.dll". If you want, use mine, I uploaded the dll from 12.1 WHQL. http://www.mediafire.com/?eof9egy3374ytk2
Just copy it to C:\Windows\SysWOW64 and Clocks should work again. I needed to do this for Trixx and Afterburner, they would not get my default clocks otherwise. After copying the dll it worked.
This solved my problem."

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Vill bara informera att idag läste jag att Diablo 3 inte kommer stödjas i 12.4 drivrutinerna ifrån AMD Blizzard rådde till att köra med 12.3 eller lägre!

Vet ej hur det funkar med dom läckta drivrutinerna som smögs ut på internet för någon vecka sedan! För dom funkar grymt bra i BF3 bland annat!

Kan inte få upp blå posten atm på att 12.4 inte stödjs pga jobb PC!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Vill bara informera att idag läste jag att Diablo 3 inte kommer stödjas i 12.4 drivrutinerna ifrån AMD Blizzard rådde till att köra med 12.3 eller lägre!

Vet ej hur det funkar med dom läckta drivrutinerna som smögs ut på internet för någon vecka sedan! För dom funkar grymt bra i BF3 bland annat!

Kan inte få upp blå posten atm på att 12.4 inte stödjs pga jobb PC!

Låter ju väldigt skumt :S jag körde D3 betan med 12.4beta iaf

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Vill bara informera att idag läste jag att Diablo 3 inte kommer stödjas i 12.4 drivrutinerna ifrån AMD Blizzard rådde till att köra med 12.3 eller lägre!

Vet ej hur det funkar med dom läckta drivrutinerna som smögs ut på internet för någon vecka sedan! För dom funkar grymt bra i BF3 bland annat!

Kan inte få upp blå posten atm på att 12.4 inte stödjs pga jobb PC!

Jodå, gissar på att AMD får ligga i rätt hårt och pusha ut en fix innan Diablo release.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boman89:

Sitter själv på ett XFX 7970 black dual fan, har bara haft det någon vecka och de har funkat jättebra, flöt på fint som fasen i BF3.
Men idag utan anledning efter några timmars spelande så fick jag artifacter över hela skärmen och allt bara frös och buggade sönder.
Provade att starta om datorn några ggr, avinstallerade och ominstallerade drivrutiner, har nu t.om installerat om windows (vilket jag ändå skulle göra), men artifacterna är kvar...även om jag kör utan drivrutin så finns dom där över hela skärmen, men då funkar iaf datorn som den ska i övrigt.

Installerar jag drivrutinerna igen så blir artifacterna ännu värre och då buggar hela datorn ur.
Måste blivit någon allvarlig, permanent skada på kortet?

Får bli reklamation på det :-/

Var det fel på kortet?

Sitter på ett XFX 7950 Dual fan, samma problem för mig. Började direkt när jag byggde klart datorn. Bilden fryser med linjer/pixlar. Datorn hänger sig.
Utöver detta så får jag även "Drivruinen har slutat fungera..."

Visa signatur

[ Intel i5-2500K ][ ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 ][ Kingston HyperX 1600MHz 8GB ][ XFX Radeon HD 7950 ][ OCZ SSD Agility 3 120gb ]

Permalänk
Medlem

http://www.diablofans.com/blizz-tracker/topic/222245-ati-124-...

En liten länk ang. 12.4 drivers för Diablo

Var inte värre än såhär

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smerof:

http://www.diablofans.com/blizz-tracker/topic/222245-ati-124-...

En liten länk ang. 12.4 drivers för Diablo

Var inte värre än såhär

ville se hur länge folk skulle klandra innan de kollade fakta.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Har kommit fram till CCC 12.3 med CAP 12.1 funkar bäst för mig + ULPS avstängt!

ULPS?

Har det något med viloläget att göra? Känner igen begreppet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Skrivet av Robin.Samuelsson:

ULPS?

Har det något med viloläget att göra? Känner igen begreppet.

" i did this today and it seems might be helping some of my driver issues. I will know more after some longer stability testing.

ULPS saves power by sorta disabling the second card when it is not needed.

Here is how to do it:

Go to registry and disable Ulps:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ControlSet001\\Control \\Cl ass\\{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}]

and change "EnableUlps" to 0 under the 0000 and 0001 or 0003 keys.

Let me know if this helps anyone. Just throwing it out there. Please chime in if this has already been tried and doesn't help anything."

ULPS = Viloläge på grafikkorten

Permalänk

Okej, så 680, som släpptes långt efter 7970 har fått ut sina WHQL drivers. Hur går det för AMD? Okej, jag har ju vid det här laget förstått att företaget drivs av 5åringar, men någon måtta får det väl ändå vara? Efter all denna tid kan de fortfarande inte få 2 grafikkort att jobba i samma hastighet, utan att det ena titt som tätt får för sig att det är fika paus och smyger runt på 300-500MHz istället för 1100MHz.

Måste tyvärr säga att mina två 7970s var det sämsta köpet jag någonsin gjort i mitt liv, och det dyraste.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Tedwallpro:

" i did this today and it seems might be helping some of my driver issues. I will know more after some longer stability testing.

ULPS saves power by sorta disabling the second card when it is not needed.

Here is how to do it:

Go to registry and disable Ulps:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\\SYSTEM\\ControlSet001\\Control \\Cl ass\\{4D36E968-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}]

and change "EnableUlps" to 0 under the 0000 and 0001 or 0003 keys.

Let me know if this helps anyone. Just throwing it out there. Please chime in if this has already been tried and doesn't help anything."

ULPS = Viloläge på grafikkorten

Funkar inte för mig iaf, korten klockar ner sig ändå.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Okej, så 680, som släpptes långt efter 7970 har fått ut sina WHQL drivers. Hur går det för AMD? Okej, jag har ju vid det här laget förstått att företaget drivs av 5åringar, men någon måtta får det väl ändå vara? Efter all denna tid kan de fortfarande inte få 2 grafikkort att jobba i samma hastighet, utan att det ena titt som tätt får för sig att det är fika paus och smyger runt på 300-500MHz istället för 1100MHz.

Måste tyvärr säga att mina två 7970s var det sämsta köpet jag någonsin gjort i mitt liv, och det dyraste.

Har läst några sidor i denna tråd...herregud det är ju ett heltidsarbete att äga ett AMD-kort nuförtiden...och sedan får man vara försiktig när man laddar ned nya drivare...problemen kan ju bli värre...va fan håller de på med!?
Måste säga att jag är jävligt glad att jag inte äger ett 7970 kort.
Jag laddar ned nya drivare till mitt GTX 580 varje gång det kommer nya...aldrig varit några problem...
Hur orkar ni med skiten?

Edit: Jag är ingen fanboy!!!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb