Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Ett tips till er som skaffat Sony-lurar är att kolla in samtliga tre Witcher 3 soundtrack på Tidal.

T.ex.:
https://tidal.com/browse/track/61148900
https://tidal.com/browse/track/52318672

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på hur man kan lösa mitt problem? Kör utan DAC/AMP just nu, har både DT 770 Pro och DT 990 Pro samt ett par högtalare Z623. Vill jag använda hörlurar eller högtalare så måste jag alltid byta bak på moderkortet och börjar bli tröttsamt.

Har ni tips på någon lösning? Kanske någon DAC/AMP man kan ha på skrivbordet och koppla in/ur den vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Har ni något tips på hur man kan lösa mitt problem? Kör utan DAC/AMP just nu, har både DT 770 Pro och DT 990 Pro samt ett par högtalare Z623. Vill jag använda hörlurar eller högtalare så måste jag alltid byta bak på moderkortet och börjar bli tröttsamt.

Har ni tips på någon lösning? Kanske någon DAC/AMP man kan ha på skrivbordet och koppla in/ur den vägen?

Vad har du för moderkort? Hur kopplar du?

Du kan inte köra hörlurarna genom frontpanelen på din datorlåda?
Alternativt har väl dina högtalare en hörlursutgång.
Ingendera lösning är väl kanske direkt 100% optimal, men kostar ju inget åtminstone

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hur väl skulle en aune X7s (2018 edition) passa med ett par dt 880 (250 ohm)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Har ni något tips på hur man kan lösa mitt problem? Kör utan DAC/AMP just nu, har både DT 770 Pro och DT 990 Pro samt ett par högtalare Z623. Vill jag använda hörlurar eller högtalare så måste jag alltid byta bak på moderkortet och börjar bli tröttsamt.

Har ni tips på någon lösning? Kanske någon DAC/AMP man kan ha på skrivbordet och koppla in/ur den vägen?

Kör du via realtekkretsar nu intregrerat på moderkort så kommer det va nästan omöjligt att hitta en extern dac/amp som presterar sämre. Det går kanske men du kommer få jobba hårt på att hitta dem

Har denna fast MK 1 har fungerat för min del https://www.webhallen.com/se/product/274757-ASUS-Xonar-U7-MKI...

Behöver du inte mikrofon etc så finns det säkert billigare lösningar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad har du för moderkort? Hur kopplar du?

Du kan inte köra hörlurarna genom frontpanelen på din datorlåda?
Alternativt har väl dina högtalare en hörlursutgång.
Ingendera lösning är väl kanske direkt 100% optimal, men kostar ju inget åtminstone

Kör med Asus Rog Strix Z390-F Gaming, allt kopplat direkt till moderkortet på baksidan. Kör jag via hörlursutgången på högtalarna får jag väldigt dåligt ljud med mina 990 Pro (förmodligen pga 250ohm?). På framsidan vill den inte samarbeta heller.

Skrivet av oqvist:

Kör du via realtekkretsar nu intregrerat på moderkort så kommer det va nästan omöjligt att hitta en extern dac/amp som presterar sämre. Det går kanske men du kommer få jobba hårt på att hitta dem

Har denna fast MK 1 har fungerat för min del https://www.webhallen.com/se/product/274757-ASUS-Xonar-U7-MKI...

Behöver du inte mikrofon etc så finns det säkert billigare lösningar

Stämmer, kör på det interna ljudkortet (realtek i mitt fall). Använder extern mikrofon via USB just nu så behöver inget speciellt uttag för det.

Det du länkade, något liknande skulle jag behöva men är en jävla djungel när man googlar på DAC/AMP. Läst att http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo ska vara helt okej också, ser även ut att man kan lägga till RCA out. Får försöka leta vidare ikväll men lutar nog åt den på headnhifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Kör med Asus Rog Strix Z390-F Gaming, allt kopplat direkt till moderkortet på baksidan. Kör jag via hörlursutgången på högtalarna får jag väldigt dåligt ljud med mina 990 Pro (förmodligen pga 250ohm?). På framsidan vill den inte samarbeta heller.

Stämmer, kör på det interna ljudkortet (realtek i mitt fall). Använder extern mikrofon via USB just nu så behöver inget speciellt uttag för det.

Det du länkade, något liknande skulle jag behöva men är en jävla djungel när man googlar på DAC/AMP. Läst att http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo ska vara helt okej också, ser även ut att man kan lägga till RCA out. Får försöka leta vidare ikväll men lutar nog åt den på headnhifi.

Kör på den om du har budgeten kommer fungera

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Finns det inga svenska återförsäljare som säljer lite kortare RCA-kablar för stack? Typ 10-15cm max likt dessa:

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Inaktiv

@Dallen: Har för mig jag hittade noname-kabel på Kjell&C eller någonstans iallafall. 20cm eller liknande.

Kollade nu och Proshop har en 20cm inkommandes 27/3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Skulle du kunna jämföra LCD me HE-4XX? Någon konkret förbättring?

Så då.
Förutom det uppenbara, som du själv har tagit upp (bekvämligheten) så visst, de kanske låter lite olika (annorlunda) och man skall inte underskatta fåfängan med att dyrare lurar upplevs bättre och eller trevligare men jag märker ändå att jag hellre använder de billigare HE-4XX än LCD-2.
Ursäkta dröjsmålet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dallen:

Finns det inga svenska återförsäljare som säljer lite kortare RCA-kablar för stack? Typ 10-15cm max likt dessa:

https://www.audiophonics.fr/30278-thickbox_default/topping-tcr1-25-rca-cable-male-male-silver-plated-ofc-copper-25cm.jpg

Supras kortaste fabriksbyggda är 50 cm https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/... men det går ju att beställa kortare kablar hos en hifibutik eller musikbutik eftersom allt säljs som lösdelar och butiken bygger ihop det åt dig om du inte kan löda ihop en egen kabel men det är svårt att göra väldigt korta kablar om de ska funka bra för det bryter ganska mycket i kontakterna och små apparater står oftast inte still när kabeln "fjädrar" så men kan oftast inte välja en en riktigt bra kabel om man ska ha det superkort för skärmarna tål inte det och det blir lätt rynkor på dem och på höljet osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe @anon8870:

Fick bli dessa på 30cm från Cordial, finns ju en aktiv poll om att rösta in dessa på Drop, så då måste de ju vara helt ok.

https://www.thomann.de/se/cordial_cfu_03_cc.htm

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Inaktiv

@Dallen: Jepp den jag har är 20cm känns som om de ska gå sönder när man ska böja dem så pass, när amp och dac står på hög. Kanske ska kika på den kabeln själv.

Permalänk

Senaste inköpet.

Ultrasone HFI 2200 för hela 145 kronor

Permalänk
Inaktiv

@Agustavsson: Koss porta pro konkurrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@Agustavsson: Koss porta pro konkurrent?

Nä, jag tror det är fullstora slutna lurar, dom låg nog i 2000Kr klassen när dom såldes. Hoppas dom är värda 145Kr!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av anon8870:

@Agustavsson: Koss porta pro konkurrent?

Nja, inte alls..

Dock går dom att fälla ihop och är öppen konstruktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Nja, inte alls..

Dock går dom att fälla ihop och är öppen konstruktion.

Berätta gärna hur dom låter, Ultrasone är inte populära på head-fi där många verkar tycka att diskanten är väl kraftig. Utom på den senaste Edition-modellen som har fått Foster biocellulosa-element och tydligen låter som en Denon/Fostex i stora drag(men kostar väldigt mycket)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Berätta gärna hur dom låter, Ultrasone är inte populära på head-fi där många verkar tycka att diskanten är väl kraftig. Utom på den senaste Edition-modellen som har fått Foster biocellulosa-element och tydligen låter som en Denon/Fostex i stora drag(men kostar väldigt mycket)

hfi 2200 är en äldre modell, tror den släpptes någon gång runt 2005 eller så. Jag tycker absolut att S-logic tillför till en bra surroundeffekt, gör sig dock kanske bäst vid spel och film kontra musik. Det jag har märkt är dock att man måste placera dom på huvudet lite mer nogrant än många andra lurar då ljudet förändras en hel del beroende på hur dom sitter. Om man placerar dom längre bak så blir det snabbt väldigt mörkt ljud och således tunt om man placerar dom längre fram.

Jag föredrar något mer drag i diskanten så dessa passar mig bra. Men jag skulle nog inte säga att hfi 2200 är en överdrivet ljus lur men diskanten är lite mer åt gradohållet och kanske kan upplevas som lite spretig. Inte alls silkeslen som tex HD600 kan vara.

Jag kan nog absolut tänkag mig köpa något annat från Ultrasone men deras priser är lite väl saftiga känns det som. Mycket plast och lite premiumkänsla för slanten så jag förstår att många frågasätter varför man ska välja ultrasone istället för alla konkurenter i prisklasen. Provlyssning är nog absolut att rekommendera om man är sugen på att testa.. För mig som alltid varit sugen på ultrasone är detta ett sjukt kap då jag pröjsade 145 spänn och dom lanserades runt 3000kr, och för 3k så finns det sjukt mycket intressanta lurar att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Berätta gärna hur dom låter, Ultrasone är inte populära på head-fi där många verkar tycka att diskanten är väl kraftig. Utom på den senaste Edition-modellen som har fått Foster biocellulosa-element och tydligen låter som en Denon/Fostex i stora drag(men kostar väldigt mycket)

De äldre var väldigt aggressiva och således inte mainstream. Hade rätt kul med pro 750 och 900 även om jag förstår de som inte orkar med diskanten. Kanske de som gör att jag inte fattar varför Hd 800 sägs ha hård diskant

Idag tror jag inte att mina gubböron är lika ultrasonekompatibla men de hade vart lite kul. Ultrasone Edition 8 var den sista jag testade. Riktigt bra för portabelt bruk men prisvärdet går ju naturligtvis att diskutera

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

hfi 2200 är en äldre modell, tror den släpptes någon gång runt 2005 eller så. Jag tycker absolut att S-logic tillför till en bra surroundeffekt, gör sig dock kanske bäst vid spel och film kontra musik. Det jag har märkt är dock att man måste placera dom på huvudet lite mer nogrant än många andra lurar då ljudet förändras en hel del beroende på hur dom sitter. Om man placerar dom längre bak så blir det snabbt väldigt mörkt ljud och således tunt om man placerar dom längre fram.

Jag föredrar något mer drag i diskanten så dessa passar mig bra. Men jag skulle nog inte säga att hfi 2200 är en överdrivet ljus lur men diskanten är lite mer åt gradohållet och kanske kan upplevas som lite spretig. Inte alls silkeslen som tex HD600 kan vara.

Jag kan nog absolut tänkag mig köpa något annat från Ultrasone men deras priser är lite väl saftiga känns det som. Mycket plast och lite premiumkänsla för slanten så jag förstår att många frågasätter varför man ska välja ultrasone istället för alla konkurenter i prisklasen. Provlyssning är nog absolut att rekommendera om man är sugen på att testa.. För mig som alltid varit sugen på ultrasone är detta ett sjukt kap då jag pröjsade 145 spänn och dom lanserades runt 3000kr, och för 3k så finns det sjukt mycket intressanta lurar att välja på.

Tack för en bra beskrivning! Ja, för 145Kr skulle jag slagit till direkt, om inte annat för att få en uppfattning om Ultrasones ljudsignatur(som dom nu verkar ha lämnat med sina senaste dyrlurar)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 650, Schiit Hel plus en Antlion ModMic

Har tänkt att slå till på ett par Sennheiser HD 650 med Schiit Hel plus en Antlion ModMic.
Angående ModMic:en, är det bättre att köpa USB versionen och koppla in den i modebordet eller köpa MidMic Uni och koppla in den i Schiit Hel:en?

Permalänk
Medlem

@anon8870: Fick hem kablarna idag, de känns faktiskt riktigt trevliga och har väldigt bra kvalitet. Extremt prisvärda! Insåg precis att 30 cm inte är så långt, så dessa passar perfekt.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBauz:

Har tänkt att slå till på ett par Sennheiser HD 650 med Schiit Hel plus en Antlion ModMic.
Angående ModMic:en, är det bättre att köpa USB versionen och koppla in den i modebordet eller köpa MidMic Uni och koppla in den i Schiit Hel:en?

Bättre att koppla in miken i Schiit, så att allt går igenom samma drivrutin annars kan Windows strula, inte säkert att Windows gör det men chansen är god. Windows gillar inte flera ljudkällor samtidigt som man använder en ingång, DRM kan få spader.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hej jag har en hd 650 som kablarna börjar glappa lite så jag behöver nya, är det värt att skaffa "dyra" uppgraderings kablar? Isåfall vilka? Sen undrar jag om stereo kablar (om det heter så) som man konnectar från hörlursförstärkaren till dacen, den kostade runt 200kr (nikabe från kjell o company) är det värt att uppgradera där också?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om ett par grymma ljudförbättrare. American Truck Simulator eller euro Truck simulator 2. I stort sett samma lir med olika kartor.

Mina Kennerton Magni lirar bättre än någonsin i min 425 hästars Volvo med ena handen på växelspaken. Får helt rätt fokus för att njuta av musik och lastbilsmotorn agerar lugnande pink noise i bakgrunden. Hjärnan är precis lagom aktiverad för att man inte ska analysera sönder allt men har tillräckligt mycket över för att verkligen lyssna och det känns som man gör något vettigt och skeppar viktigt last inte bara lyssnar på musik

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tips om ni ska köpa något just: köp från Norge, norska kronan är historiskt låg. T.ex. ett par LCD-X från Norge är nästan 2000 kronor billigare än i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

@Swedman18: Värt vete sjutton, fast du kan få längden på kabeln du behöver då. Annars finns reservkabeln på en hel del ställen i Sverige för en 100kr och uppåt, 3m då alltså original.

Edit, original kostar 94kr, så fungerar den så kör på samma. Direkt från Sennheiser

Permalänk
Medlem

Har ni tips på hifi hörlurar på 32 ohm? Som passar i mobilen. Jag har ett par Grado SR80e som är mycket bra, enligt oerfarna jag.

Permalänk
Inaktiv

@Lafa: Har dem också, de används inte. Fungerar det med overears som är slutna? Kör på ett par Audiotechnica m40x (35ohm?) ibland.. väl värt veta att de spelar med bas iofs