Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Räcker gott och väl. Jag har en Fiio E17 också, den gamla modellen och den räcker gott och väl den med.
Jag förstår inte riktigt varför folk tramsar sig så mycket när det gäller förstärkare.

Kan den driva dina lurar upp till en rimlig volym?
Är det svart bakgrund?

Good to go.

Jag kan åtminstone inte urskilja Mojo from E17 i blindtest vid samma volym, även om jag var övertygad när jag precis köpt Mojon om att skillnaden var natt och dag. Folk säger att Mojon är en jättebra match för HD800 (och kom ihåg att HD800 är super-"picky" ) så jag antar att E17 för 900 kronor också är det.

Edit: Med det sagt så finns det såklart väldigt många förstärkare som färgar ljudet avsevärt, vilket många verkar föredra till ett par HD800.
Typ tube-amps eftersom dessa ger varmare ljud och folk tycker HD800 är för ljusa. Men gillar man lurarna som dom är, vilket jag verkligen gör, så är det inga problem.

Jag hade en Chord Hugo innan också, men jag sålde den då jag inte kunde avgöra vilken som var Mojo och vilken som var Hugo i blindtest med mina HD800.

Eller så är jag helt enkelt döv.

Det var tydligen ett hett ämne. Jag har själv samma lurar och en Mojo och funderade på att skaffa en 3.5 mm-kabel till dem om vill kunna sitta någon annanstans än vid förstärkaren (jag tycker att det låter "bättre" genom min balanserade förstärkare, men jag är medveten om att det är mycket placebo inblandat. Bryr mig dock inte om huruvida skillanden är äkta eller ej så länge jag får njuta av det).
Men tydligen så fungerar det bra, så jag får nog ta och testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av careface:

Räcker gott och väl. Jag har en Fiio E17 också, den gamla modellen och den räcker gott och väl den med.
Jag förstår inte riktigt varför folk tramsar sig så mycket när det gäller förstärkare.

Kan den driva dina lurar upp till en rimlig volym?
Är det svart bakgrund?

Good to go.

Jag kan åtminstone inte urskilja Mojo from E17 i blindtest vid samma volym, även om jag var övertygad när jag precis köpt Mojon om att skillnaden var natt och dag. Folk säger att Mojon är en jättebra match för HD800 (och kom ihåg att HD800 är super-"picky" ) så jag antar att E17 för 900 kronor också är det.

Edit: Med det sagt så finns det såklart väldigt många förstärkare som färgar ljudet avsevärt, vilket många verkar föredra till ett par HD800.
Typ tube-amps eftersom dessa ger varmare ljud och folk tycker HD800 är för ljusa. Men gillar man lurarna som dom är, vilket jag verkligen gör, så är det inga problem.

Jag hade en Chord Hugo innan också, men jag sålde den då jag inte kunde avgöra vilken som var Mojo och vilken som var Hugo i blindtest med mina HD800.

Eller så är jag helt enkelt döv.

Sunt resonemang, lite så det brukar funka hos mig också. Helt ärligt så hör jag väl antagligen illa jämfört med alla hifi-talibaner på forumen då jag inte klarar ett ABX-test mellan 320kbps mp3 och .flac.

Tog ett tag att svälja det i början då jag alltid förespråkat högupplösta filer. Sparar diskutrymme och jag är nöjd ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Det var tydligen ett hett ämne. Jag har själv samma lurar och en Mojo och funderade på att skaffa en 3.5 mm-kabel till dem om vill kunna sitta någon annanstans än vid förstärkaren (jag tycker att det låter "bättre" genom min balanserade förstärkare, men jag är medveten om att det är mycket placebo inblandat. Bryr mig dock inte om huruvida skillanden är äkta eller ej så länge jag får njuta av det).
Men tydligen så fungerar det bra, så jag får nog ta och testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ursäkta utsvävandet.
Jag tycker det funkar ypperligt. Jag har en vanligt 6.3 till 3.5mm bara.
Det är klart det inte spelar någon roll om det är placebo eller inte. Alla får köpa precis vad som gör dom nöjda. Jag skulle lätt kunna köpa en Woo Audio WA7 bara för att den är fin t.ex.
Jag köpte som sagt själv en Chord Hugo, så jag är inte den som ser ner på folk som köper dyra saker.

Det jag tycker är tråkigt är när folk skrattar åt andra för att dom "bara" har den här förstärkaren till dom här hörlurarna etc.

"Det är som att försöka köra en Bugatti med diskmedel istället för bensin"..

Om det faktiskt är så att förstärkaren inte orkar driva ett par lurar så kan man säga det för att hjälpa till, inte för att säga att man måste ha en förstärkare för 20 000:- för att man ens ska få ljud ur ett par HD800.

But then again så köper ju folk kablar för 3000:- också, vilket är helt absurt.

Skrivet av Agustavsson:

Sunt resonemang, lite så det brukar funka hos mig också. Helt ärligt så hör jag väl antagligen illa jämfört med alla hifi-talibaner på forumen då jag inte klarar ett ABX-test mellan 320kbps mp3 och .flac.

Tog ett tag att svälja det i början då jag alltid förespråkat högupplösta filer. Sparar diskutrymme och jag är nöjd ändå

Jag kan höra skillnad på ett par spår, men det som avgör mest är såklart mastern och jag kan inte säga med 100% säkerhet att det har varit precis samma master på de spår jag kunnat skilja från varandra.
Lyssnar jag t.ex på Spotify VS Tidal HIFI så har jag märkt att det ofta är så att Tidal har bättre masters, men i de fall då de har samma så kan jag inte höra skillnad, inte tjejen heller.
Vi A/B-testade mycket och länge båda två. Vi använde då Beatles självbetitlade album med båda tjänsterna. (Om någon är sugen på att göra detsamma så tänk på att Tidal streamar med högre volym så se till att volymmatcha de båda tjänsterna innan ni börjar testa.)

Tror inte det är speciellt vanligt att folk kan skilja 320Kbps från Flac i ärlighetens namn. Men man får lyssna på precis vad man vill i mitt tycke, så länge man själv tycker det låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Kul inlägg! Det va just sådana inlägg jag hade i åtanke när jag drog igång den här tråden

Har själv alltid dragit mig åt en med neutral signatur, har ägt K240 mk2, k242 HD, k550 och nu senast ett par Q701. Q701 låter rikgit bra, va sugen på att gå på k702 istället då den är mer neutral i basen men jag är ändå nöjd med mitt val.

Det är synd att K812 inte är mer populär, jag hade lätt lagt mina pengar åt det hållet än tex hifiman

Frågan är om ett par K702 skulle vara ett komplement till mina Q701, om den lilla extra neutraliteten är värt att äga båda.

Tack, roligt att höra.

Jag ska erkänna att i och med att jag kört AKG under så många år och varit så nöjd, så är jag kanske inte lika neutral i frågan som jag vill mina hörlurar ska vara. Men 812:an är riktigt grym och låter bara bättre och bättre, jag upplever helt klart att de verkar blivit inspelade jämfört med när de var helt nya. Någonstans läste jag att just K812 behöver väldigt lång tid (över hundra timmar eller mer) för att betraktas som inspelade. Utan att lägga någon värdering i det påståendets riktighet vill jag påstå att de första 10 timmarna gjorde en rent av hörbar skillnad. Vissa menar på att det är sin egen hörsel man "spelar in" och att det mest handlar om att man vänjer sig själv. Så kan det vara. Men jag vill ändå tro att det är likt ett par skor som måste användas och därigenom mjukas upp innan de är riktigt sköna. Där är det definitivt skillnad på följsamheten hos ett par nya och några som är använda en vecka.

Angående att köpa ett par K702 om man redan äger ett par Q701 är det en bra fråga. Jag vet att Q701 i sig är väldigt bra, enligt mig är den bättre än K701. Hade en liten inte allt för seriös provlyssningsafton där vi jämförde mina K701 med en bekants Q701 (då den modellen var ganska ny) på min Little Dot MKIII rörstärkare, och vi kom enhälligt fram till att de var i det närmaste identiska men Q701 hade mer uttalad bas och därmed fyllde upp en av de största svagheterna hos K701.

K702 har jag inte haft äran att provlyssna, men ska man tro det som finns att läsa ligger den väldigt nära K701 och Q701, kanske ännu mer ät K701-hållet. Spekulationer förstås.. bäst är ju att lyssna själv, men om jag var som du skulle jag sikta på något mer distinkt annorlunda där man verkligen upplever skillnad. Själv skulle jag vilja ha ett par riktigt bra slutna lurar i stil med Q701, men där är jag verkligen helt lost och har ingen erfarenhet överhuvudtaget förutom ett par Denon i 1500-kronorsklassen jag inte alls blev imponerad av för ett par år sedan.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Jag fick hem ett hörlursställ igår, tänkte bara säga att jag är grymt nöjd och visa hur det blev.
Det är ett Room Audio Line Stand och jag köpte det på Thomann.

http://i.imgur.com/HrPxR5v.jpg

Det var ett tjusigt ställ, nu blev jag lite sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Kikat på reselurar ett tag nu och har fastnat för två olika.
Det är Bluetooth, active noise-cancelling, samt over-ear som gäller. Bästa möjliga ljudkvalitet är ett stort plus.
Står mellan Bose Q35, och Sennheiser Momentum Wireless. Tänkte testlyssna dem vid tillfälle, men det är alltid bra med feedback.
Är det någon som har erfarenhet av dessa lurar?

Efter att ha testlyssnat på Bose QC35, Sony MDR1000 och Sennheiser Momentum Wireless på Schipol Airport idag så har jag fått en lite bättre bild av dessa tre.
Sonys NC är i särklass överlägsen, men saknar oomph i musiken. Bose är otroligt lätta och bekväma att ha på sig med bra tryck och varmt fint ljud. Sennheiser hade bäst ljud, är snyggast, och också riktigt bekväma.
Kort och koncist.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Baalex:

Efter att ha testlyssnat på Bose QC35, Sony MDR1000 och Sennheiser Momentum Wireless på Schipol Airport idag så har jag fått en lite bättre bild av dessa tre.
Sonys NC är i särklass överlägsen, men saknar oomph i musiken. Bose är otroligt lätta och bekväma att ha på sig med bra tryck och varmt fint ljud. Sennheiser hade bäst ljud, är snyggast, och också riktigt bekväma.
Kort och koncist.

Intressant att Sonys NC upplevdes bättre än Bose. Synd att du inte kunde testa PXC 550 då Momentum saknar NC.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Momentum Wireless har NC.
Och jo, Sonys lurar var enastående tysta med musiken pausad. Med det sagt så var Bose också väldigt bra, men jag upplevde Sonys NC som klart bäst.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Vad finns det för vettiga headsets som isolerar riktigt bra utan att låta skit? Ska man gå för QH-90? Dt 770 Pron isolerade ju en del men vore trevligt med ännu bättre isolering. Måste va aroundear ej on-ear även om de senare har jag märkt ofta isolerar bättre med mina öron. Men trycket gör att de smärtar rejält efter ett tag.

Hellre bättre diskant än en massa resonerande bas då de ska fixa motorljud bra. Nog för att jag vill ha V12 rumble om de går.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Baalex:

@Mumu55: Momentum Wireless har NC.
Och jo, Sonys lurar var enastående tysta med musiken pausad. Med det sagt så var Bose också väldigt bra, men jag upplevde Sonys NC som klart bäst.

Ah my bad. Så Momentums NC var svagast ?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@Mumu55: Enligt min uppfattning utav de tre Headseten, ja. Den var inte dålig, det säger jag inte, men inte lika kraftig som Bose eller Sony. Detta är ju då 100% subjektivt för övrigt.

Glömde "@"
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Inaktiv

Fick min Schiit Modi 2 idag, hämtad och installerad för ca 15 min sedan.. jämfört med Udac 2, som användes efter Fiio E10 i DAC läge, så är det en tydlig skillnad mot just Udac2. Sedan så har ju Udac2 volymkontrollkopplad utgång, kan ha en hel del med saken att göra Jag körde på halv volym när den gick som DAC, tyckte den ässa lite väl med mer volym. Nu fungerar det med Modi2 i alla fall.. än så länge

Permalänk
Medlem

Sitter nu med o2+odac o Sennheiser HD600
Har även ett par V-moda M100 för "roligare lyssning"
Väldigt nöjd med båda paren men vad är nästa steg upp för mig om jag vill uppgradera ?

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av NiQ3:

Sitter nu med o2+odac o Sennheiser HD600
Har även ett par V-moda M100 för "roligare lyssning"
Väldigt nöjd med båda paren men vad är nästa steg upp för mig om jag vill uppgradera ?

Hur mycket kan du tänka dig betala?
Audeze, Hifiman, Focal Elear? Eller nånting med rör till dina HD600?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Haha, ursäkta utsvävandet.
Jag tycker det funkar ypperligt. Jag har en vanligt 6.3 till 3.5mm bara.
Det är klart det inte spelar någon roll om det är placebo eller inte. Alla får köpa precis vad som gör dom nöjda. Jag skulle lätt kunna köpa en Woo Audio WA7 bara för att den är fin t.ex.
Jag köpte som sagt själv en Chord Hugo, så jag är inte den som ser ner på folk som köper dyra saker.

Det jag tycker är tråkigt är när folk skrattar åt andra för att dom "bara" har den här förstärkaren till dom här hörlurarna etc.

"Det är som att försöka köra en Bugatti med diskmedel istället för bensin"..

Om det faktiskt är så att förstärkaren inte orkar driva ett par lurar så kan man säga det för att hjälpa till, inte för att säga att man måste ha en förstärkare för 20 000:- för att man ens ska få ljud ur ett par HD800.

But then again så köper ju folk kablar för 3000:- också, vilket är helt absurt.

Ingen fara, du verkar ha samma filosofi som jag har men med mer självbevarelsedrift. Men jag håller absolut med, det är väldigt mycket "gear-shaming" inom den här hobbyn. Och jag upplever det som att det är åt båda hållen, inte bara gentemot de som köper "för billiga" prylar utan även mot de som köper dyra saker (vilket är anledningen till att jag sällan diskuterar vad jag har för prylar, och än mer sällan utanför SweC).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Ingen fara, du verkar ha samma filosofi som jag har men med mer självbevarelsedrift. Men jag håller absolut med, det är väldigt mycket "gear-shaming" inom den här hobbyn. Och jag upplever det som att det är åt båda hållen, inte bara gentemot de som köper "för billiga" prylar utan även mot de som köper dyra saker (vilket är anledningen till att jag sällan diskuterar vad jag har för prylar, och än mer sällan utanför SweC).

När man lärt sig skillnaden på återge riktigt och låta bra så blir det lugnt, däremot är det synd om de som inte kan skilja på det och tror att låta behagligt är det samma som bra återgivning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hur mycket kan du tänka dig betala?
Audeze, Hifiman, Focal Elear? Eller nånting med rör till dina HD600?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, läst en del om att HD600 ska vara "kul" med rörförstärkare, finns det några prisvärda alternativ om jag vill prova ?

Permalänk

Blev ett spontaninköp nu i veckan. Trillade över ett par Monster DNA pro, en lur som jag blev lite sugen på när den släpptes då den fått ganska prisad kritig i hifimedia..Ja trotts sitt sjukt överdrivna pris och monsters fjantiga marknadsföring så blev jag köpsugen. Dock så lades det ner ganska snart då priset va löjligt i sverige, eller över hela planeten.

Betalade 209 spänn för ett par i inplastad förpackning. Lätt ett köp för att stilla min nyfikenhet med andra ord!

Låter inte alls som jag hade tänkt mig..Inte ens nära. För det första har dom faktiskt ett mellanregister, för det andra så har dom faktiskt rätt trevlig topp som låter luftig och lätt. För det tredje så är basen riktigt tight.

Hur som helst så har jag fixat ett system för att inte slita ut den stackars chassikontakten i min dac/förstärkare. Jag har gjort som så att jag kör med en hane-hona med en kabelsnutt mellan dac/stärk. Sedan har jag konverterat alla lurar som jag planerar att behålla med en liknande lösning.

Fördelen är att man kan "hot swapa" utan att slita ut hårdvaran och dessutom slipper man trasslet vid förvaring då lurarna inte har någon kabel. En kabel till alla lurar med andra ord.

Använde mina Dna lurar som jag använt med control-talk kabeln i mobilen för att testa min nylödda kabel. Blev en enorm skillnad i volym. Hmm tänkte jag och kliade mig i kraniet. Plockade fram multimetern och mätte motståndet på monsters kabel..15 ohm! Den jag använder till alla andra lurar har ett motstånd på 0,5.

Testade givetvis den andra medföljande kabeln och den hade 1.5 ohms motstånd.

Nu är denna testmetod ej vetenskaplig men det är en stor skillnad.

Sorry för lång post, bjöd i alla fall på några färgglada bilder
Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

@Agustavsson: Den där färgglada gröna bilden gjorde faktiskt en hel del. Ser riktigt mysigt ut.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

@Agustavsson: Den där färgglada gröna bilden gjorde faktiskt en hel del. Ser riktigt mysigt ut.

Nu sitter jag ju inte med grönt ljus under normala förhållanden, men blev så trött på det vita så jag julpyntade med en lite "ernstigare" lampa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Ingen fara, du verkar ha samma filosofi som jag har men med mer självbevarelsedrift. Men jag håller absolut med, det är väldigt mycket "gear-shaming" inom den här hobbyn. Och jag upplever det som att det är åt båda hållen, inte bara gentemot de som köper "för billiga" prylar utan även mot de som köper dyra saker (vilket är anledningen till att jag sällan diskuterar vad jag har för prylar, och än mer sällan utanför SweC).

Ja, jag tycker folk får köpa precis vad de vill, dyrt eller billigt och vill man hjälpa till och komma med faktiska tips så är det fantastiskt, men att komma med tomma påståenden om hur man måste göra si och såhär utan några som helst fakta (typ som folk på head-fi gör med kablar, förstärkare och DACs) så blir jag faktiskt provocerad.

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga. Har kört på datorns integrerade ljudkort hela tiden med ett par M50-lurar samt ett par in-ears som heter Zero Audio Tenores. Har funkat helt okej, men när jag köpte en laptop med ett lite lyxigare integrerat ljudkort (hur bra det nu kan vara) märkte jag att ljudet var väldigt tydligt bättre på laptopen. Det har fått mig att undra om detta beror på ljudkortet eller vad är det det rör sig om?

Skulle gärna uppnå samma tryck och klarhet på min stationära, men vill inte punga ut pengar utan att riktigt veta vad det är som kan göra skillnad. Så tacksam om någon kunnig kan hjälpa till!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Hazelberg:

Jag har en liten fråga. Har kört på datorns integrerade ljudkort hela tiden med ett par M50-lurar samt ett par in-ears som heter Zero Audio Tenores. Har funkat helt okej, men när jag köpte en laptop med ett lite lyxigare integrerat ljudkort (hur bra det nu kan vara) märkte jag att ljudet var väldigt tydligt bättre på laptopen. Det har fått mig att undra om detta beror på ljudkortet eller vad är det det rör sig om?

Skulle gärna uppnå samma tryck och klarhet på min stationära, men vill inte punga ut pengar utan att riktigt veta vad det är som kan göra skillnad. Så tacksam om någon kunnig kan hjälpa till!

LH Labs Geek Out 450 är en rejäl uppgradering från de ljudkort jag testat. Du kommer billigt undan och denna DAC/hörlursförstärkare låter vansinnigt bra även jämfört med dyrare DAC/AMPs. Kostade kring 2000kr när den såldes av LH Labs men nu går den för under 900kr inkl frakt på Ebay. Dina M50 bör få sig ett lyft med denna, både på din stationära och din laptop. Jag föredrar Geek Out före exempelvis O2/ODAC som jag också äger.
http://m.ebay.com/itm/Geek-Out-450-USB-DAC-Headphone-Amplifie...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

LH Labs Geek Out 450 är en rejäl uppgradering från de ljudkort jag testat. Du kommer billigt undan och denna DAC/hörlursförstärkare låter vansinnigt bra även jämfört med dyrare DAC/AMPs. Kostade kring 2000kr när den såldes av LH Labs men nu går den för under 900kr inkl frakt på Ebay. Dina M50 bör få sig ett lyft med denna, både på din stationära och din laptop. Jag föredrar Geek Out före exempelvis O2/ODAC som jag också äger.
http://m.ebay.com/itm/Geek-Out-450-USB-DAC-Headphone-Amplifie...

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört från många att lättdrivna hörlurar som mina M50s inte låter bättre av DAC/förstärkare, är det alltså inte sant? Märker ju själv tydlig skillnad mellan två datorers ljudkort, så tyckte själv att det lät konstigt att det inte skulle vara fallet.

Och tack för tipset! Den prisklassen är helt okej. Den behöver dock inte vara så portabel. Är denna bäst för priset alla kategorier, eller finns det lite otympligare modeller som också har bättre ljud?

Permalänk
Inaktiv

@Hazelberg: Jag körde länge mina M50 med en Fiio E10, fungerade ypperligt. Nu mera finns det en Fiio E10k, uppdaterad E10 då alltså. Köpte min E10 från ebay för 600, har inte kikat på vad E10k kostar där men i Sverige går den på 1200:-.. så ebay kan va värt besväret.

Permalänk
Skrivet av Hazelberg:

Har hört från många att lättdrivna hörlurar som mina M50s inte låter bättre av DAC/förstärkare, är det alltså inte sant? Märker ju själv tydlig skillnad mellan två datorers ljudkort, så tyckte själv att det lät konstigt att det inte skulle vara fallet.

Och tack för tipset! Den prisklassen är helt okej. Den behöver dock inte vara så portabel. Är denna bäst för priset alla kategorier, eller finns det lite otympligare modeller som också har bättre ljud?

M50 behöver inte värst mycket effekt då dom spelar högt med tex mobilen som källa. Däremot så får du ju riktigt bra signalomvandling och driv med tex en Geekout. Det är högst troligt att tex en GeekOut blir ett steg upp från din laptop också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Jag har en liten fråga. Har kört på datorns integrerade ljudkort hela tiden med ett par M50-lurar samt ett par in-ears som heter Zero Audio Tenores. Har funkat helt okej, men när jag köpte en laptop med ett lite lyxigare integrerat ljudkort (hur bra det nu kan vara) märkte jag att ljudet var väldigt tydligt bättre på laptopen. Det har fått mig att undra om detta beror på ljudkortet eller vad är det det rör sig om?

Kolla inställningarna på laptopen... Det kan ju vara så enkelt som att det ligger nån EQ eller loudness eller normalisering eller liknande i bakgrunden och pillar lite på ljudet på ett sätt som du uppskattar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Hazelberg:

Har hört från många att lättdrivna hörlurar som mina M50s inte låter bättre av DAC/förstärkare, är det alltså inte sant? Märker ju själv tydlig skillnad mellan två datorers ljudkort, så tyckte själv att det lät konstigt att det inte skulle vara fallet.

Och tack för tipset! Den prisklassen är helt okej. Den behöver dock inte vara så portabel. Är denna bäst för priset alla kategorier, eller finns det lite otympligare modeller som också har bättre ljud?

Hör du skillnad mellan din laptop och stationära så tycker jag det kan vara värt att testa vad en bra DAC/AMP gör även för dina M50.

Jag tycker Geek Outen låtar grymt bra och till många hörlurar behövs det inget dyrare. I mina öron är den outstanding en bra bit upp i prisklasserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Vet ni om det finns någon Amp/DAC som också stödjer digital optical out så jag kan få 5.1 ljud till mina högtalare? Behöver en med låg output impedance till mina HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Vet ni om det finns någon Amp/DAC som också stödjer digital optical out så jag kan få 5.1 ljud till mina högtalare? Behöver en med låg output impedance till mina HD558

Hmm, jag tror jag sett ett fåtal dac:ar med optisk ut, MEN jag är väldigt tveksam att de klarar av passthrough av en kodad 5.1 signal.
(en vanligt tvåkanals-DAC behöver ju normalt bara klarar av vanlig PCM)
Tror du har ett tufft jobb att hitta en sån DAC, men jag kan ha fel.

Möjligen en surroundreceiver, men då får du kanske med massa jox du inte behöver?
(och hörlursutgångar på receivers kan ha relativt hög utgångsimpedans ibland vill jag minnas)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.