Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag kollade precis upp Sound Blaster Z/Zx, och deras inbyggda hörlursförstärkare (JRC 2114) har en minimispecifikation på 720 mW vid 600Ω. Misstänker att det klarar att driva de flesta lurar.

Hmm, källa till det? Nyfiken
720mW vid 600 ohm låter väldigt högt om jag inte tänker alldeles fel nu.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, källa till det?

Googlade modellbeteckningen och tog fram databladet: http://www.njr.com/semicon/PDF/NJM2114_E.pdf

Minimum output voltage är 12 V samt output current 60 mA. I kolumnen TEST CONDITION står det RL ≥600Ω.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Googlade modellbeteckningen och tog fram databladet: http://www.njr.com/semicon/PDF/NJM2114_E.pdf

Minimum output voltage är 12 V samt output current 60 mA. I kolumnen TEST CONDITION står det RL ≥600Ω.

Hmm, det står +-12V..
Jag tror inte du kan räkna på toppvärdet och multiplicera med spänningen rakt av, för att få fram ett aktuellt giltigt värde för vad den faktiskt klarar att leverera i verkligheten utan att överhettas o dista osv...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Googlade modellbeteckningen och tog fram databladet: http://www.njr.com/semicon/PDF/NJM2114_E.pdf

Minimum output voltage är 12 V samt output current 60 mA. I kolumnen TEST CONDITION står det RL ≥600Ω.

Men den sitter i en krets så du kan inte bara kolla på specen på ickretsen utan att ta hänsyn till hela kretsens egenskaper, kretsens datablad visar bara "bästa möjliga egenskaper teoretiskt" och inte hur kretsen använd i en färdig konstruktion, den kanske matas med +-6 V och inte +-22V.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Roger W och @mrqaffe:
Jag kollade upp det för slarvigt, och ni har såklart rätt i att man inte kan räkna så.

Hörlursförstärkaren heter Maxim MAX97220A:

  • Output Power 125mW into 32Ω with a 5V Supply

  • 3VRMS Output Drive into 1kΩ with a 5V Supply

  • 2VRMS Output Drive into 600Ω with a 3.3V Supply

  • Fully Differential Inputs

  • Fixed or Externally Adjustable Gain with No Clicks or Pops

  • Wide 2.5V to 5.5V Operating Range

  • DirectDrive Outputs Eliminate DC-Blocking Capacitors

  • Flat THD+N, Better Than 90dB in the Audio Band

  • 18-Bit SNR Performance, 112dB

  • Footprint Compatible with the MAX9722

Källa: https://www.maximintegrated.com/en/datasheet/index.mvp/id/713...
Datablad: http://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/MAX97220A-MAX9722...

Permalänk
Medlem

Fick hem dessa i veckan. Ganska kär i dem just nu...

Audeze LCD XC

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Fick hem dessa i veckan. Ganska kär i dem just nu...

http://i.imgur.com/v2zAqyX.jpg

Audeze LCD XC

Kul att se någon mer med Audeze-lurar! Jag önskar att jag kunde motivera ett köp av ett par LCD-XC, men det får räcka med ett par dyra lurar Kom ihåg att lämna huset någon gång då och då bara. Jag vet att det kan vara svårt att ta av sig lurarna ibland

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns någon form av kabelhållare som gör att hörlurskabeln rullas ut exakt så mycket som behövs (något liknande en bungee för möss). Är så jäkla trött på att kabeln trasslar in sig i armstödet på stolen.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av anarkizt:

Fick hem dessa i veckan. Ganska kär i dem just nu...

http://i.imgur.com/v2zAqyX.jpg

Audeze LCD XC

Najs, har ett par själv och är väldigt nöjd! Vad kör du för amp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Fick hem dessa i veckan. Ganska kär i dem just nu...

[url href="http://i.imgur.com/v2zAqyX.jpg"]http://i.imgur.com/v2zAqyX.jpg[./url]

Audeze LCD XC

Beggade eller? Har ju legat ute lite annonser med bra priser (för att vara Sverige) på Hifimagasinet. Knep nästan ett par, men 12k är ändå rätt saftigt för ett par slutna lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterX:

Najs, har ett par själv och är väldigt nöjd! Vad kör du för amp?

Har lite olika alternativ, ett McIntosh C48 (försteg), Asus Xonar ST ljudkort samt en Darkvoice 336 rörförstärkare. Just nu kör jag ljudkortet som dac och sen in i Darkvoicen. Har inte köpt något dedikerat till lurarna än.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tips till de som letar ny hörlursförstärkare: Ljudmakarn har ett demoex just nu för 10000:-.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Tips till de som letar ny hörlursförstärkare: Ljudmakarn har ett demoex just nu för 10000:-.

Demoex på vad ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Hoppsan, där gick det alldeles för snabbt. Oppo HA-1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@CesiuM2: Jag valde ett Zx för att få med deras Audio Control Module, som är en trevlig "förlängningssladd" med både 3.5 mm & 6.35 mm utgångar, en skaplig mikrofonarray (beam-forming microphone, hur man nu översätter det) samt en väldigt trevlig volymratt som man enkelt kan reglera hörlursvolym med. Z och Zx ska innehålla exakt samma ljudkort, jag har dock sett en serie bilder där man ser att det är andra (simplare?) kondensatorer på Z, dock kan det mycket väl ha handlat om bilder på tidiga exemplar.

Jag tyckte personligen att det var värt att lägga några hundra extra på att få ett Zx, och är nöjd än.

Ber om ursäkt för sen återkoppling. Tror bestämt att jag själv också kör på en Zx, som du säger är det bekvämt med en volymkontroll. Har du testat mikrofonen? Jag är nämligen i behov av en mikrofon som lätt kan döda bort bakgrundsljud från flickvännens serie-tittande på tvn. Kör du ljudkortet med Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CesiuM2:

Har du testat mikrofonen? Jag är nämligen i behov av en mikrofon som lätt kan döda bort bakgrundsljud från flickvännens serie-tittande på tvn.

Det finns ett intressant alternativ i SB-inställningarna som heter Focus och beskrivs med "suppress noise outside your zone and be heard with amazing clarity" samt en tillhörande steglös slider med Wedge Angle (från Narrow till Wide) för att reglera hur mikrofonerna tar upp ljud. Hur det funkar i praktiken har jag dock haft liten möjlighet att testa eftersom jag inte haft något ljud i bakgrunden att exkludera.

Skrivet av CesiuM2:

Kör du ljudkortet med Windows 10?

Japp, funkat utan problem. Windows 10 hittade t.o.m. kortet själv och aktiverade det som High Definition Audio Device, innan jag installerade drivrutinerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns ett intressant alternativ i SB-inställningarna som heter Focus och beskrivs med "suppress noise outside your zone and be heard with amazing clarity" samt en tillhörande steglös slider med Wedge Angle (från Narrow till Wide) för att reglera hur mikrofonerna tar upp ljud. Hur det funkar i praktiken har jag dock haft liten möjlighet att testa eftersom jag inte haft något ljud i bakgrunden att exkludera.
Japp, funkat utan problem. Windows 10 hittade t.o.m. kortet själv och aktiverade det som High Definition Audio Device, innan jag installerade drivrutinerna.

Ja men sedär, det låter precis som något jag eftersöker. Blir ett köp ihelg, tack ska du ha Sveklockarn.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag funderar på att skaffa en dac och amp att ha till laptopen, ljudet i den är gräsligt. För stationärt bruk har jag en O2+ODAC men den är lite för bökig att ta med sig, mest för att den är nätdriven. Jag har också en Fiio E11 men ja, den saknar ju DAC och batteridrift är inte optimalt det heller.
Så jag är ute efter något som är någorlunda portabelt (gärna mindre än O2+ODAC) och kan drivas via USB.
Jag har kollat på bland annat Fiio E10K Olympus 2 som ligger i en mycket behaglig prisklass. Skräp kanske?
Enheten ska matcha bra med HE-400i och Fidelio X2, gärna med Q701 också men de används så sällan sen jag skaffade HE-400i och jag kan nöja mig med att bara ha dom i hemmet.

Har ni några förslag, helst under 3kkr? Vad brukar ni själva använda när ni inte har eluttag att tillgå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Jag funderar på att skaffa en dac och amp att ha till laptopen, ljudet i den är gräsligt. För stationärt bruk har jag en O2+ODAC men den är lite för bökig att ta med sig, mest för att den är nätdriven. Jag har också en Fiio E11 men ja, den saknar ju DAC och batteridrift är inte optimalt det heller.
Så jag är ute efter något som är någorlunda portabelt (gärna mindre än O2+ODAC) och kan drivas via USB.
Jag har kollat på bland annat Fiio E10K Olympus 2 som ligger i en mycket behaglig prisklass. Skräp kanske?
Enheten ska matcha bra med HE-400i och Fidelio X2, gärna med Q701 också men de används så sällan sen jag skaffade HE-400i och jag kan nöja mig med att bara ha dom i hemmet.

Har ni några förslag, helst under 3kkr? Vad brukar ni själva använda när ni inte har eluttag att tillgå?

Jag använder en hegel super stationärt men ska väl funka bra portabelt med

Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2320267

har också fidelio x2

Permalänk
Skrivet av Toxic Crow:

Jag funderar på att skaffa en dac och amp att ha till laptopen, ljudet i den är gräsligt. För stationärt bruk har jag en O2+ODAC men den är lite för bökig att ta med sig, mest för att den är nätdriven. Jag har också en Fiio E11 men ja, den saknar ju DAC och batteridrift är inte optimalt det heller.
Så jag är ute efter något som är någorlunda portabelt (gärna mindre än O2+ODAC) och kan drivas via USB.
Jag har kollat på bland annat Fiio E10K Olympus 2 som ligger i en mycket behaglig prisklass. Skräp kanske?
Enheten ska matcha bra med HE-400i och Fidelio X2, gärna med Q701 också men de används så sällan sen jag skaffade HE-400i och jag kan nöja mig med att bara ha dom i hemmet.

Har ni några förslag, helst under 3kkr? Vad brukar ni själva använda när ni inte har eluttag att tillgå?

Som posten ovan är nog hegel super ett vettigt köp för 1500 pix. Har en resonessence labs herus som jag gillar men priset hoppade över 3k. AQ firefly ska vara bra. Eftersom du gillar o2 / odac combon kanske jds labs c5d kan vara en trevlig bekanskap. Apogee groove etc etc

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Set-upen:
Cambridge Audio DAC-magic plus
Cambridge BT-100 Bluetooth-dongle

Nu saknas bara rätt hörlur!

Ska använda det till TV, PS4 och trådlös musikströmning.

Andra alternativ eller annat jag ska se mig om efter?

Sitter med ett par Sennheiser HD598 idag och är inte särskilt imponerad. Saknar både topp och dal, även om dom är rätt bra balanserade i sig. Men lite mer dynamik hade in skadat, därför beger jag mig upp i prisklasserna ett snäpp. Har haft ett par Astro Gaming A50 också (gaming-headset), som nu visar sig vara trasiga out-of-the-box. Tyckte dom var lite vääääl bastunga i förhållande till dom andra registren. Dont get me wrong, jag älskar bas, men det får ju inte bli alldeles för obalanserat.

Jag är medveten om att jag inte kan begära allt för mycket i dessa prisklasser.

Budget 10k för DAC, Hörlursförstärkare, lurar och någon form av strömningsmöjlighet. Ska alltså vara till TV, PS4 och musikströmning.

EDIT: Jag har tyvärr, TYVÄRR inte möjlighet att åka runt och lyssna själv (av olika anledningar, men huvudanledningen är sjukdom).

Permalänk
Medlem

Går för närvarande i tankarna att göra min anläggning oberoende av min dator, eftersom jag ska göra om lite i mitt lyssnings-/datorrum. Jag kommer alltså att vilja styra musiken via Spotify connect med min laptop som "fjärrkontroll" (i brist på bättre ord).
Finns det någon snygg lösning man kan göra det på? Det jag kommit på än så länge är en iPad-docka (kollat på bl.a. Arcam rDock uni) kopplat via spdif till min hörlursförstärkare/DAC (vilket väl(?) gör så att jag använder mig av DAC:en i hörlursförstärkaren och inte den i dockan).

Lite off topic kanske, men tänkte försöka hitta någon CD-transport också så jag kan lyssna på CD genom hörlurarna. Finns det någon bra och hyfsat kompakt som inte kostar skjortan? Little Dot CD2 har jag tittat på, men känner mig skeptiskt till den av någon anledning. Kollat lite på Cambridge CXC som fått fin kritik, men den är ju rätt stor också.

Kommit fram till att jag ska göra min hörlursanläggning lite mer "seriös", eftersom jag insett att det inte är värt att uppgradera stereon tills ens barn kommit i åldern så de blir mindre klåfingriga och t.ex. inte trycker in diskanter (vilket jag själv gjorde när jag var liten på min föräldrars Linnhögtalare..).

@Muteme: Jag har inte lyssnat på DM+ själv, men vad jag har hört/läst så ska hörlursutgången på den inte vara den bästa. Kolla istället på t.ex. NAD D3020 som ska ha bättre hörlursförstärkare och dessutom har strömningsmöjligheter inbyggt. Gillar du "Sennheiserljudet" så finns det ju både HD600 och HD650 att titta på.

Såg förresten att HiFi-klubben fått in ett gäng refurbished B&W P7 för drygt 2k, väldigt bra pris om man är ute efter en portabel hörlur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

@Muteme: Jag har inte lyssnat på DM+ själv, men vad jag har hört/läst så ska hörlursutgången på den inte vara den bästa. Kolla istället på t.ex. NAD D3020 som ska ha bättre hörlursförstärkare och dessutom har strömningsmöjligheter inbyggt. Gillar du "Sennheiserljudet" så finns det ju både HD600 och HD650 att titta på.

Tack! Jo, NADen ser läcker ut. Blir ju dessutom billigare än CM+ med tillhörande dongle. Problemet är bara att den saknar en optisk ingång till, för TVn, men man kanske kan koppla in TVn på något annat sätt? Typ koaxial, men jag har noll koll på hur sådant fungerar, så någon får gärna peka med hela handen

Har kollat på lite olika hörlurar nu och mycket pekar mot Audio Technica W1000X. Men har även kollat in HD650, AKG K702, Ultrasone PRO2900 och PRO900.

Känner mig jävligt villrådig just nu alltså...

Någon som vet hur NADen färgar ljudet? Man säger ju att CM+ går åt det ljusare hållet, menar jag.

Permalänk

Beställde ett par Fidelio X2 på Elgigantens rea, ska bli intressant att se hur det står sig mot mina DT990.

Verkar som de gick från 25+ i lager till noll på mindre än 10 minuter haha.

Permalänk
Skrivet av Ozymandias:

Beställde ett par Fidelio X2 på Elgigantens rea, ska bli intressant att se hur det står sig mot mina DT990.

Verkar som de gick från 25+ i lager till noll på mindre än 10 minuter haha.

Tänkte beställa de men trodde det var vid 22.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muteme:

Tack! Jo, NADen ser läcker ut. Blir ju dessutom billigare än CM+ med tillhörande dongle. Problemet är bara att den saknar en optisk ingång till, för TVn, men man kanske kan koppla in TVn på något annat sätt? Typ koaxial, men jag har noll koll på hur sådant fungerar, så någon får gärna peka med hela handen

Har kollat på lite olika hörlurar nu och mycket pekar mot Audio Technica W1000X. Men har även kollat in HD650, AKG K702, Ultrasone PRO2900 och PRO900.

Känner mig jävligt villrådig just nu alltså...

Någon som vet hur NADen färgar ljudet? Man säger ju att CM+ går åt det ljusare hållet, menar jag.

Tycker att D3020 låter rätt naturellt, kall/ofärgad skulle man väl kunna säga.
Brukar köra mina HE-400 mot den, parar däremot inte lika bra med mina Pro900 som är mörkare i tonen och låter märkligt mot NADen.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att beställa ett par Beyerdynamic DT 880 PRO.
Jag har en Cambridge Audio DacMagic Plus som jag driver mina lurar med idag.
Är lite orolig för att dacen inte orkar driva dom nya lurarna så tar gärna emot tips på en hörlursförstärkare som jag kan plugga in i dacen också

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Azpire:

Sitter och funderar på att beställa ett par Beyerdynamic DT 880 PRO.
Jag har en Cambridge Audio DacMagic Plus som jag driver mina lurar med idag.
Är lite orolig för att dacen inte orkar driva dom nya lurarna så tar gärna emot tips på en hörlursförstärkare som jag kan plugga in i dacen också

En O2 är bra och extremt prisvärd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det vkev ett oar X1000" och NAD3020

Permalänk
Medlem

Är det någon som planerar att köpa ett par audeze lcd-4? Vill jättegärna höra lite intryck i så fall! Gillar audezes ljudklang men vet inte om jag skulle ha tagit en lcd-4 över en sr-009 (som visserligen kostar ännu mer med förstärkaren), blir intressant att följa hursomhelst.

lcd-4