Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem

Hej alla ljudexperter,

Jag har suttit med ett par Razer Megalodon 7.1 i många år nu, inköpta 2010. Dom är bekväma vilket är mer eller mindre det enda bra med dom skulle jag gissa.

Jag har alltid sagt att dem var mitt sista par "gamerhörlurar", dvs jag vill köpa något ordentligt nästa gång. Dem fungerar fortfarande men jag känner att, iochmed min planerade uppgradering utav PCn till våren så kanske det blir ett par nya lurar också.

Jag har tittat en hel del på Sennheiser lurarna som ser generellt väldigt sköna ut. Har t.ex tittat en del på deras HD-serie(598, 600, etc) vilket också avslöjar min tänkta budget; ~2500kr. Det behöver naturligtvis inte vara Sennheiser, är absolut öppen för dom flesta alternativ vid motivering.

Jag spelar naturligtvis en hel del så tanken att gå ifrån 7.1 surround, även om den som med Megalodon är emulerad/virtuell, så känns det lite tråkigt. Tillhörande mikrofon är inte nödvändigt, jag använder en extern.

Dom få kraven jag har är;

* Over-ear
* Bra komfort
* Bra ljud

Önskemål; Skulle gärna se surround utav något slag, men kan väljas bort vid motivering. Prioritet är ljud samt komfort. Öppen- eller Sluten-design spelar inte så stor roll, dock så lutar det helst åt öppen-design pågrund utav komfort. (Jag har hört/läst att sluten-design kan lätt bli varmt vid längre användning.)

OBS: När jag säger att jag vill ha bra ljud så får ni tänka på att jag verkligen inte är en audiophile. (Har ju suttit med ett par Megalodon dom senaste 5 åren.) Jag är helt enkelt ute efter att ta steget till bättre ljud, då jag vet att det är mycket möjligt.

Någon som har några förlag?

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Jag vill kort recensera Sennheiser PC363D, som ersatt mina HD558 tills vidare. De drivs av ett Sound Blaster Zx.

Positivt:

  • Bra mikrofon, flexibel arm som är lätt att ställa rätt.

  • Sleevad kabel.

  • Medföljande USB-ljudkort, för den gamer som inte har ett riktigt ljudkort.

Negativt:

  • Inte speciellt bra ljudåtergivning, upplever dem som något sämre än HD558 t.o.m.

  • Plast, plast och åter plast i bygeln (verifierat med neodym-magnet).

  • Bygeln trycker lurarna hårdare mot huvudet än HD558, eller så är kuddarna mycket hårdare.

  • 3,5 mm-pluggar utan möjlighet att skruva på 6,35 mm-adapter. Adaptrar följer ej med.

  • Priset! Ljud för en tusenlapp, kvalitetskänsla för några hundralappar. Inte värda 2200 kr!

Permalänk
Skrivet av Loffemega:

Hej alla ljudexperter,

Jag har suttit med ett par Razer Megalodon 7.1 i många år nu, inköpta 2010. Dom är bekväma vilket är mer eller mindre det enda bra med dom skulle jag gissa.

Jag har alltid sagt att dem var mitt sista par "gamerhörlurar", dvs jag vill köpa något ordentligt nästa gång. Dem fungerar fortfarande men jag känner att, iochmed min planerade uppgradering utav PCn till våren så kanske det blir ett par nya lurar också.

Jag har tittat en hel del på Sennheiser lurarna som ser generellt väldigt sköna ut. Har t.ex tittat en del på deras HD-serie(598, 600, etc) vilket också avslöjar min tänkta budget; ~2500kr. Det behöver naturligtvis inte vara Sennheiser, är absolut öppen för dom flesta alternativ vid motivering.

Jag spelar naturligtvis en hel del så tanken att gå ifrån 7.1 surround, även om den som med Megalodon är emulerad/virtuell, så känns det lite tråkigt. Tillhörande mikrofon är inte nödvändigt, jag använder en extern.

Dom få kraven jag har är;

* Over-ear
* Bra komfort
* Bra ljud

Önskemål; Skulle gärna se surround utav något slag, men kan väljas bort vid motivering. Prioritet är ljud samt komfort. Öppen- eller Sluten-design spelar inte så stor roll, dock så lutar det helst åt öppen-design pågrund utav komfort. (Jag har hört/läst att sluten-design kan lätt bli varmt vid längre användning.)

OBS: När jag säger att jag vill ha bra ljud så får ni tänka på att jag verkligen inte är en audiophile. (Har ju suttit med ett par Megalodon dom senaste 5 åren.) Jag är helt enkelt ute efter att ta steget till bättre ljud, då jag vet att det är mycket möjligt.

Någon som har några förlag?

Sennheiser HD600, Philips Fidelio X2.

Om du ska ha nå 7.1 surround snake oil så behöver du inte byta, inte värt kostnaden hur liten den än är.

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

@alfisti89:

Tack för svaret, har forskat runt lite och det verkar som att dom flesta är överrens om att 5.1/7.1 i headphones är just som du säger, snake oil. Gimmick.

Blir troligtvis ett par Sennheiser, antingen 598 eller 600 beroende på var allting landar på i slutändan.

Jag skulle gissa på att ett någorlunda ordentligt externt ljudkort är även att föredra, vad tror ni?

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem

Det här inlägget går väl halvt som smygreklam men för er som är intresserade så ligger mina Shure 1540 samt O2/Dac i marknaden just nu.

För er som funderar på 1540 så kan jag varmt rekommendera dom

Permalänk
Medlem

@Loffemega: Om du är ute efter en bra surround-effekt i hörlurar kan du spana in Out of Your Head. Tyvärr är det ca 4 tiondelar fördröjning från att ljudet spelas upp i datorn till dess att det har gått igenom processen och kommer till hörlurarna. Det gör ju att det är helt värdelöst för spel, men för film funkar det klockrent om man spelar upp med program som kan justera för fördröjningen! OOYH lurar datorn att det finns en massa högtalare kopplade till datorn så du kan spela upp film med upp till 8 kanaler. Jag orkar inte gå in exakt på hur det funkar, men dom har åkt runt till biosalonger, dyra hemmabios, olika studios osv och analyserat hur högtalarna låter och hur rummet påverkar ljudet. Dom har en gratis trial-version du kan ladda ner och prova. Vissa "rum" låter bättre än andra och jag har hittat min favorit som jag kör på. Effekten är riktigt övertygande och det har hänt mer än en gång att jag vart tvungen att pausa filmen och se så att fotstegen inte kom från rummet jag faktiskt sitter i Ladda ner trial och testa vetja!

Edit: här har dom lite online demos man kan prova förresten: https://fongaudio.com/demo/

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk

@Loffemega:

Philips Fidelio X2 är i samma prisklass som HD600, själv tycker jag dom är bättre.

Ett ljudkort gör saken ännu bättre såklart

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

@Loffemega:

Philips Fidelio X2 är i samma prisklass som HD600, själv tycker jag dom är bättre.

Ett ljudkort gör saken ännu bättre såklart

Det blev ett par Philips Fidelio X2 redan nu, satt och kikade på Webhallens medlemserbjudande och hittade dom där för 2190kr. När den billigaste på pricerunner ligger på strax under 2700kr så kändes det som ett bra köp. Tittade på ett par reviews innan och det ska nog bli bra.

Tack för rekomendationen @alfisti89 - Ska bli spännande och få lystna på lite mer ordentligt ljud hädanefter.

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

@Loffemega:

Philips Fidelio X2 är i samma prisklass som HD600, själv tycker jag dom är bättre.

Ett ljudkort gör saken ännu bättre såklart

Ljudkort är så 2000 talet, har man bra hörlurar skall man ha en riktig hörlursförstärkare och dac. Finns flera bra exempel i denna tråd men personligen kör jag Modi2 Uber och Magni 2 Uber från http://schiit.com/.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Ljudkort är så 2000 talet, har man bra hörlurar skall man ha en riktig hörlursförstärkare och dac.

Det beror väl å andra sidan helt på vad man ska göra?

För spelbehov är det märkligt nog Sound Blaster som gäller än.

Permalänk
Medlem

Nu har det blivit dags att uppgradera, och vart bättre vända sig då än här?

Jag har ett Xonar Essence STX kort som idag driver ett par PC360, men som jag nu ska istället byta ut mot riktiga hörlurar + modmic.

Länge har jag tänkt köpa ett par DT770 Pro 250ohm, men senaste tiden så har jag börjat fundera om det inte finns något annat. Har kollat på M50X som många verkar gilla, och jag såg också att Momentum 2 har fått EISA Awards, vilket väger en del, dock är den till för folk som rör på sig, och jag kommer ju bara ha dem framför datorn, till musik, film och spel.

Några inputs?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Rekordmedlem

Är det någon som vet nått om AKGs nya N90Q lurar ? De ska väl komma ut i handeln när som helst nu, de verkar ju tekniskt sett vara en rätt intressant blandning.

http://www.harmanaudio.com/akg/N90+Q.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Nu har det blivit dags att uppgradera, och vart bättre vända sig då än här?

Jag har ett Xonar Essence STX kort som idag driver ett par PC360, men som jag nu ska istället byta ut mot riktiga hörlurar + modmic.

Länge har jag tänkt köpa ett par DT770 Pro 250ohm, men senaste tiden så har jag börjat fundera om det inte finns något annat. Har kollat på M50X som många verkar gilla, och jag såg också att Momentum 2 har fått EISA Awards, vilket väger en del, dock är den till för folk som rör på sig, och jag kommer ju bara ha dem framför datorn, till musik, film och spel.

Några inputs?

Kolla på "mad lust envy's headphone gaming guide" tråd på head-fi.

Mad Lust Envy's

ModMic är trevlig, men jävligt tråkigt med två kablar som det blir, skulle rekommendera du kollar på några hörlurar med kabel på ena sidan samt avtagningsbar te.x Philips Fidelio X1/X2, V-moda, Beyerdynamic Custom One Pro, osv då du kan köpa dig en "goose neck" mic som V-moda BoomPro Mic eller Beyerdynamics custom one pro mic så får du endast en kabel.

Philips Fidelio + BoomPro mic

V-moda BoomPro mic

Beyerdynamics C O P mic

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu har det blivit dags att uppgradera, och vart bättre vända sig då än här?

Jag har ett Xonar Essence STX kort som idag driver ett par PC360, men som jag nu ska istället byta ut mot riktiga hörlurar + modmic.

Länge har jag tänkt köpa ett par DT770 Pro 250ohm, men senaste tiden så har jag börjat fundera om det inte finns något annat. Har kollat på M50X som många verkar gilla, och jag såg också att Momentum 2 har fått EISA Awards, vilket väger en del, dock är den till för folk som rör på sig, och jag kommer ju bara ha dem framför datorn, till musik, film och spel.

Några inputs?

Kolla runt på lite seriösa ljud forum t.ex http://www.head-fi.org/f/ så får du en bra uppfattning om vad som gäller i hörlursväg när det kommer till bättre hörlurar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfisti89:

Kolla på "mad lust envy's headphone gaming guide" tråd på head-fi.

Mad Lust Envy's

ModMic är trevlig, men jävligt tråkigt med två kablar som det blir, skulle rekommendera du kollar på några hörlurar med kabel på ena sidan samt avtagningsbar te.x Philips Fidelio X1/X2, V-moda, Beyerdynamic Custom One Pro, osv då du kan köpa dig en "goose neck" mic som V-moda BoomPro Mic eller Beyerdynamics custom one pro mic så får du endast en kabel.

Philips Fidelio + BoomPro mic

V-moda BoomPro mic

Beyerdynamics C O P mic

Har ärligt talat inget emot två kablar, det kvittar mig helt. Vill bara få ut så mycket av min Xonar som möjligt

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det beror väl å andra sidan helt på vad man ska göra?

För spelbehov är det märkligt nog Sound Blaster som gäller än.

Ljud är ljud oavsett om det är för spel, musik eller film. Köp ett billigt ljudkort och du får billigt ljud vad du än använder det till. Köp en amp/dac combo och du kan garanterat få bättre ljud än SB kan leverera i spel, film eller musik. Så längre du inte är ute efter någon feature i SB kortet så kör på extern amp*/dac istället. Givetvis krävs det bra lurar men det är ju vad denna tråd handlar om också.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Ljud är ljud oavsett om det är för spel, musik eller film. Köp ett billigt ljudkort och du får billigt ljud vad du än använder det till. Köp en amp/dac combo och du kan garanterat få bättre ljud än SB kan leverera i spel, film eller musik. Så längre du inte är ute efter någon feature i SB kortet så kör på extern amp*/dac istället. Givetvis krävs det bra lurar men det är ju vad denna tråd handlar om också.

Det är dock stor hörbar skillnad mellan billiga integrerade ljudkretsar och mitt Sound Blaster Zx, vilket blir extra tydligt när man kopplar ut ljudet till en stereo. Den primära nyttan med ett SB är dock signalbehandlingen som möjliggörs med en massa inbyggd beräkningskraft, för t.ex. exakt positionering av ett ljud. Det är samma sak där, spel som stödjer de funktionerna är det ofta en enorm skillnad i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Ljudkort är så 2000 talet, har man bra hörlurar skall man ha en riktig hörlursförstärkare och dac. Finns flera bra exempel i denna tråd men personligen kör jag Modi2 Uber och Magni 2 Uber från http://schiit.com/.

Fast det finns ju också en uppsjö av bra interna ljudkort. Asus xonar essence stx t.ex. är ju väldigt välrenommerat (även på Head-fi vilket du tidigare hänvisade till). Vad är en riktig hörlursförstärkare och DAC? Båda de komponenterna finns ju i ett internt ljudkort. Jag tycker inte man ska avfärda den interna lösningen helt, det finns fördelar både med internt och externt även om gadgetfanatiker hävdar annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag tycker inte man ska avfärda den interna lösningen helt, det finns fördelar både med internt och externt även om gadgetfanatiker hävdar annorlunda.

Det är som när man kommer upp till de riktiga audiofilerna. De använder inte längre utrustningen för att lyssna på musik, utan använder musik för att lyssna på utrustningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är som när man kommer upp till de riktiga audiofilerna. De använder inte längre utrustningen för att lyssna på musik, utan använder musik för att lyssna på utrustningen.

Riktiga audiofiler har inte hört sin anläggning för den är helt transparent

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Fast det finns ju också en uppsjö av bra interna ljudkort. Asus xonar essence stx t.ex. är ju väldigt välrenommerat (även på Head-fi vilket du tidigare hänvisade till). Vad är en riktig hörlursförstärkare och DAC? Båda de komponenterna finns ju i ett internt ljudkort. Jag tycker inte man ska avfärda den interna lösningen helt, det finns fördelar både med internt och externt även om gadgetfanatiker hävdar annorlunda.

Intern ljudkort är mycket begränsade i hur många mWatt den kan pumpa ut, en extern amp kan ha flera hundra mW medan ett internet ljudkort har några 10tal mW.

Detta har enorm betydelse när du skall lyssna med tungdrivna hörlurar vilket dom flesta high end lurar är.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Intern ljudkort är mycket begränsade i hur många mWatt den kan pumpa ut, en extern amp kan ha flera hundra mW medan ett internet ljudkort har några 10tal mW.

Detta har enorm betydelse när du skall lyssna med tungdrivna hörlurar vilket dom flesta high end lurar är.

Mja, tex TPA6120A2 chippet som sitter i Xonar STX är hyfsat kraftfullt och lär komma upp i några hundra mW vid lägre impedanser.
Det räcker i praktiken till att få mer än tillräcklig volym i de allra flesta lurar.
Jag säger inte att den är den mest välljudande lösningen, men den har kraft så det räcker till det mesta.
(En utgångsimpedans på 10ohm gör att man dock inte bör köra extremt lågohmiga lurar på den. Rekommenderar inte 32 ohm lurar tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Någon som har erfarenheter av både Beyerdynamic DT990 och Philips Fidelio X2? Sitter i dagsläget med ett par DT990 som jag är ganska nöjd med men lite sugen på att testa något nytt.

Permalänk
Medlem

@Coca Fast den inbyggda förstärkaren i många ljudkort klarar att driva dem flesta hörlurar mellan 16-80ohm.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozymandias:

Någon som har erfarenheter av både Beyerdynamic DT990 och Philips Fidelio X2? Sitter i dagsläget med ett par DT990 som jag är ganska nöjd med men lite sugen på att testa något nytt.

Var bor du? Har fudelio x2 och vill också testa nytt vad har du för impedans på lurarna?

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Var bor du? Har fudelio x2 och vill också testa nytt vad har du för impedans på lurarna?

250 Ohm. Bor i Lund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Intern ljudkort är mycket begränsade i hur många mWatt den kan pumpa ut, en extern amp kan ha flera hundra mW medan ett internet ljudkort har några 10tal mW.

Detta har enorm betydelse när du skall lyssna med tungdrivna hörlurar vilket dom flesta high end lurar är.

En PCIe-plats kan dock leverera mer än tillräckligt för att driva den kraftigaste hörlursförstärkare, så det är nog en ren designfråga. Jag kan hålla med i kritiken mot ljudkort när det gäller kvalité, eller rättare sagt den bristande kvalitén på så otroligt många ljudkort genom åren. Sound Blaster är ju ett exempel på ett företag som släppt ut en hel del ljudkort, som framförallt varit mjukvarumässigt dåliga. Idag är de dock bättre än någonsin, såväl hårdvaru- som mjukvarumässigt, sannolikt för att de behövt skärpa sig då konkurrensen ökat från bl.a. integrerade ljudkretsar. När det gäller integrerade kretsar så har ljudkvalitén ökat något enormt bara de senaste fem åren, så nu har det blivit svårare att sälja ljudkort med det argumentet då majoriteten nöjer sig med "tillräckligt bra".

För mig som är gamer så är det tyvärr inte värt att offra det hårdvarustöd Sound Blaster fortfarande erbjuder när det kommer till signalbehandling. Närvaron av ett ljudkort med egen beräkningskraft i systemet frigör dessutom resurser för CPUn, vilket är ytterligare ett skäl att ha ett sådant ljudkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En PCIe-plats kan dock leverera mer än tillräckligt för att driva den kraftigaste hörlursförstärkare, så det är nog en ren designfråga. Jag kan hålla med i kritiken mot ljudkort när det gäller kvalité, eller rättare sagt den bristande kvalitén på så otroligt många ljudkort genom åren. Sound Blaster är ju ett exempel på ett företag som släppt ut en hel del ljudkort, som framförallt varit mjukvarumässigt dåliga. Idag är de dock bättre än någonsin, såväl hårdvaru- som mjukvarumässigt, sannolikt för att de behövt skärpa sig då konkurrensen ökat från bl.a. integrerade ljudkretsar. När det gäller integrerade kretsar så har ljudkvalitén ökat något enormt bara de senaste fem åren, så nu har det blivit svårare att sälja ljudkort med det argumentet då majoriteten nöjer sig med "tillräckligt bra".

För mig som är gamer så är det tyvärr inte värt att offra det hårdvarustöd Sound Blaster fortfarande erbjuder när det kommer till signalbehandling. Närvaron av ett ljudkort med egen beräkningskraft i systemet frigör dessutom resurser för CPUn, vilket är ytterligare ett skäl att ha ett sådant ljudkort.

Eftersom att du använder dig av SB-kort vill jag gärna ha svar på vilket av alla dessa SB-kort man borde köpa? Räcker det med Z-versionen eller ska man gå på Zx?

Permalänk
Medlem

@CesiuM2: Jag valde ett Zx för att få med deras Audio Control Module, som är en trevlig "förlängningssladd" med både 3.5 mm & 6.35 mm utgångar, en skaplig mikrofonarray (beam-forming microphone, hur man nu översätter det) samt en väldigt trevlig volymratt som man enkelt kan reglera hörlursvolym med. Z och Zx ska innehålla exakt samma ljudkort, jag har dock sett en serie bilder där man ser att det är andra (simplare?) kondensatorer på Z, dock kan det mycket väl ha handlat om bilder på tidiga exemplar.

Jag tyckte personligen att det var värt att lägga några hundra extra på att få ett Zx, och är nöjd än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Intern ljudkort är mycket begränsade i hur många mWatt den kan pumpa ut, en extern amp kan ha flera hundra mW medan ett internet ljudkort har några 10tal mW.

Detta har enorm betydelse när du skall lyssna med tungdrivna hörlurar vilket dom flesta high end lurar är.

Jag kollade precis upp Sound Blaster Z/Zx, och deras inbyggda hörlursförstärkare (JRC 2114) har en minimispecifikation på 720 mW vid 600Ω. Misstänker att det klarar att driva de flesta lurar.