Inget DD eller DTS ljud genom ljudhanteraren i Win 7 med AMD Radeon HD 6570

Permalänk
Medlem

Inget DD eller DTS ljud genom ljudhanteraren i Win 7 med AMD Radeon HD 6570

Hej audiogudar,
Jag har kört fast.

Jag har precis bytt grafikort till AMD Radeon HD 6570.
Tidigare hade jag grafikkortet Nvidia GT 210.

När jag använde Nvidia GT 210 kortet hade jag möjlighet att få ut DD och DTS ljud ur mitt grafikkort, dock inte HD DD eller HD DTS. Det var bland annat därför jag bytte grafikkort, för att få HD ljud.

Efter bytet till AMD Radeon HD 6570 stödjer inte ljudeneheten några kodade format och stödjer bara 2 kanalsljud i 48kHz.

När jag tittar på informationen från förstärkaren så framgår det att audio input är PCM, 48kHz med 2 kanaler.

När jag spelar upp Bluray-filmer samt nedtankade Bluray-filmer med DTS-ljud framgår det i PowerDVD 11 att Audio output mode endast kan vara "PCM Mode" och inte "Non-decoded Dolby Digital/DTS audio to external device" eller "Non-decoded high-definition audio to external device (HDMI 1.3 only)" vilket jag tidigare kunde välja.

Jag har nu under hela helgen försökt lösa detta problem genom att:
Uppdatera Realtek "High Definition Audio Codecs" till version R2.67 och datum 2011/12/16.
Installerat "AMD HDMI Audio Driver" med version 11.12 och datum 12/13/2011.
Installerat "AMD Media Codec Package" med version 11.12 och datum 12/13/2011
Avinstallerat och installerat sagda drivrutier i olika omgångar utan någon verkan.

Mina frågor är:
När jag installerade "AMD HDMI Audio Driver" och "AMD Media Codec Package", varför ser jag inte dessa i Ljudenheterna och vad gör media codecen?
Det enda valet jag kan göra för att få ljud via recievern är genom "Digitalt ljud (HDMI)" i ljudenheten, hur får jag denna att stödja DD och DTS format?
alternativt...
Hur får jag "Realtek Digital Output" i ljudeneheten att ändra uttag från "ATAPI Internt ATAPI-uttag" till "HDMI Digitalt uttag"
Behöver jag verkligen ha installerat Realtek "High Definition Audio Codecs", de verkar inte göra någon nytta?

Det vore guld värt om någon av er känner igen detta problem och kan hjälpa mig få det perfekta ljudet *ler*

Bakgrundsfakta:

När jag hanterar ljudenheter finns följande enheter att välja:

  1. Digitalt ljud (HDMI)

  2. Realtek Digital Output

  3. Realtek Digital Output (Optical)

När jag kontrollerar egenskaperna kring dessa framgår följande:
Digitalt ljud (HDMI) - Information om uttag = HDMI Digitalt uttag
Realtek Digital Output - Information om uttag = ATAPI Internt ATAPI-uttag
Realtek Digital Output (Optical) - Information om uttag = Bakpanel Optiskt uttag

När jag kontrollerar vilka format som stöds framgår följande:

Digitalt ljud (HDMI)
Maximalt antal kanaler: 2
HDCP: Stöds inte
Bitdjup: 16-bitars

Samplingsfrekvenser:
32,0kHz 44,1kHz 48,0kHz

Kodade format:
Det gick inte att hitta några komprimerad...

Realtek Digital Output
Vilka format den digitala mottagaren kan avkoda:
DTS Audio
Dolby Digital
Microsoft WMA Pro Audio

Samplingshastigheter
44,1kHz 48,0kHz 96,0kHz 192,0kHz

Realtek Digital Output (Optical)
Samma som för Realtek Digital Output

Jag har följande hårdvara:
Dator
Windows 7 Home Premium, SP1
Intel core i5 2,80GHz med 8 GM internminne
AMD Radeon HD 6570 Grafikkort

Receiver
Onkyo tx nr-808

Kablage
HDMI från grafikkortet till HDMI i Onkyo
DVI från grafikkortet till datorskärm Samsung P2770HD
HDMI från Onkyo till lcd projektor Epson TW3600

Permalänk

Har du provat kopplat skärmen via hdmi från reciverns hdmi ut och lämna projektorn ur? Hade själv problem och det visade sig vara recivern som ställde till det.

Köpte ett GTX 580 i hopp om att kunna avnjuta DTS MA/DD HD, men gick bet, var bara ett par av nvidias budgetmodeller som stödjer HD-ljud. AMD har iallafall HD-ljud på alla modeller.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Tjenare,
Jag prövade nu att koppla ur projektorn och koppla in monitorn där istället men det blir ingen skillnad.

Det är HD ljudet jag också är ute efter och både kortet och receivern klarar av HD ljud så hårdvaran är kapabel att leverera det.
Det är dom jäkla drivrutinerna som jag tror strular.

Tack för ditt förslag, trial and error lär bli min melodi framöver.

//Peter

Permalänk
Medlem

Problemet löst - Det gäller att ta hem rätt Audio Codec

Hej,
Jag svarar på min egen tråd då jag löst mitt problem.
Det gällde att ta hem den rätta Audio Codecen från Realteks hemsida.

När jag var inne på Realteks High Definition Audio Codecs sida så finns det en länk som lyder:
64bits Vista, Windows7 Driver only (Executable file)

Det är då lätt hänt och tro att det är den jag behövde men så var inte fallet, det är nämligen länken under den som jag behövde:
ATI HDMI Audio Device

Lätt att missa men skön att finna!

Nu ser min uppspelningsenhet som nedan:

Ljudet är klockrent och allt fungerar som det ska.

Skönt att ljudmardrömmen är över!

Over and Out,

//Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcspin:

Hej,
Skönt att ljudmardrömmen är över!

Over and Out,

//Peter

Vad har du för setup i övrigt?

Jag har problem att få HD ljud ur mitt 6950. Min Ljudenhets ruta är precis likadan som din, står att det stödjer TrueHD o DTSHDMA mm.
Men jag får endast ut DTS och DD.

Kan köra Mix to PCM i Powerdvd då säger programmet att den skickar ut DTSMA och converterar till pcm. Men man vill ju gärna att Den där Röda lampan där det står DTS-HDMA på recievern ska lysa precis som när jag spelar upp blu-rays på PS3an.

Så min fråga är nu till dig. Vad använder du för program/drivrutiner i övrigt för att få allt att funka?.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Hej Rillee.
Du har helt rätt, jämmer och elände, jag tog ut segern i förskott utan att kontrollera all fakta.
Jag, precis som du, får bara ut DTS alt DD.

Jag har följande utrustning:
ONKYO TX-NR808
Win 7
AMD RADEON HD 6570 (fläktlös)
HDMI-kabel mellan grafikkort och Receiver.

Nu återstår att börja forska i varför det inte går att få ut DTS MAHD via grafikkortet?

Kan detta vara en lösning???
"Problem solved. I had an EDID override on my display for some testing that i did and forgot about. removed it and played my iso bd and once the movie started the HD selection majically appeared"

http://forum.cyberlink.com/forum/posts/list/16721.page;jsessionid=259984225AFCBAB2D416670ACA8C82FD

Vi får hålla varandra uppdaterade på hur det går...

//Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcspin:

Hej Rillee.
Du har helt rätt, jämmer och elände, jag tog ut segern i förskott utan att kontrollera all fakta.
Jag, precis som du, får bara ut DTS alt DD.

Jag har följande utrustning:
ONKYO TX-NR808
Win 7
AMD RADEON HD 6570 (fläktlös)
HDMI-kabel mellan grafikkort och Receiver.

Nu återstår att börja forska i varför det inte går att få ut DTS MAHD via grafikkortet?

Kan detta vara en lösning???
"Problem solved. I had an EDID override on my display for some testing that i did and forgot about. removed it and played my iso bd and once the movie started the HD selection majically appeared"

http://forum.cyberlink.com/forum/posts/list/16721.page;jsessionid=259984225AFCBAB2D416670ACA8C82FD

Vi får hålla varandra uppdaterade på hur det går...

//Peter

Hur gör man med edid?

Mixtrade lite med och filters. Lyckades få igång DTSHD lampan men inget ljud spelades upp samt videon laggade fram med bitstream aktiverat.
Stängde jag däremot av bitstream så spelade mpc upp hela DTSHD i 24bit samt decodade det till 24bit pcm.

Verkar allt vara ett helsike att få igång detta.
Visserligen är 24bit pcm HD ljud det med men man vill ju få igång den där lilla lampan.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

DTS Master HD

Nu har jag fått DTS HD att fungera.
Jag uppdaterade till den senaste Catalyst Control Center 12.1 samt att jag även installerade även AMD Media Codec Package http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.aspx#3

När jag sedan spelar upp Bluray filmen så lyser "DTS Master HD" lampan upp på förstärkaren.
Ljudet är klart och fint och jag kan njuta av Adele i vetskapen att det är DTS HD Ljud *ler*

§ 7 radderat
Permalänk
Medlem

gjorde du något mer än att bara installera nya catalyst center och ladda ner codecs? ändrade du någonstans? har gjort som du skrev och får det inte att fungera. har samma onkyo som dig men ett anorlunda grafikort men som ska klara dts hd.

jag kör med power dvd 11. du då?

MVH / John

Permalänk
Medlem

Hej John 7612,
Japp, jag använder PowerDVD 11 och jag installerade inget mer än det jag skrev om.
Jag behöver dock ändrar i Power DVD 11, Audio output mode till High definition audio.

Filen som jag spelade upp för att få DTS HD ljud var:
Adele.Live.at.The.Royal.Albert.Hall.2011.BluRay.1080p.AVC.DTS-HD.MA 5.1

Ha det gott i helgen,
//Peter

Permalänk
Medlem

tackar för svaret, ska jag testa. möjligt att jag missat någon liten detalj.

Permalänk
Medlem

HA!!!!
Fick det fixat!!! tack som fan Arcspin/peter.
Men i ärlighetens namn vet jag inte om jag hör någon direkt skillnad på DTS HD eller DTS iaf inte blu-ray versionen av tintin. Ljudet är liksom lite lägre i DTS HD MA redan från start, medans DTSl är lite högre volym från start.

John

Permalänk
Medlem

Hej,ni kanske kan hjälpa mig.
Har ett gt 440 och jag får bara upp dts audio, dolby digital plus, dolby digital och wma pro audio.
När jag spelar upp filmer så står det bara pcm i recivern,men i mpc står det att den spelar tex true hd eller dts hd.
Jag använder Mpc och lav filter.
Min förstärkare är pioneer lx 71.
Htpc är kopplad med hdmi till förstäkaren och hdmi därifrån till tv:en.

Har gogglat och jävlats halva dan utan resultat... HJÄLP ! !

Har suttit och läst halva dan ang det här problemet,men

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem

Gör sig inte Adeles låter bättre avkodade med D-PL2 i music läge?

vet i alla fall att DTS Neo:PC kompromisserar ljudkvaliteten fenomenalt när det avkodar surround ifrån tvåkanalskällor

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayla666:

Hej,ni kanske kan hjälpa mig.
Har ett gt 440 och jag får bara upp dts audio, dolby digital plus, dolby digital och wma pro audio.
När jag spelar upp filmer så står det bara pcm i recivern,men i mpc står det att den spelar tex true hd eller dts hd.
Jag använder Mpc och lav filter.
Min förstärkare är pioneer lx 71.
Htpc är kopplad med hdmi till förstäkaren och hdmi därifrån till tv:en.

Har gogglat och jävlats halva dan utan resultat... HJÄLP ! !

Har suttit och läst halva dan ang det här problemet,men

Jag tror inte att HDMI genom det grafikkortet kan skicka ut mer än 2 kanalsljud :/

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Jorå,det ska gå

så här står det på nvidias sida

Microsoft® DirectX® 11 Support

DirectX 11 GPU with Shader Model 5.0 support designed for ultra high performance in the new API's key graphics feature, GPU-accelerated tessellation.
Blu-Ray 3D Support1

Enable a theater quality 3D in your home with seamless support for 1080p Blu-Ray 3D discs across any compatible 3D viewing system over HDMI , including active-shutter glasses and passive polarized displays.
Hardware Video Decode Acceleration2

The combination of high-definition video decode acceleration and post-processing that delivers unprecedented picture clarity, smooth video, accurate color, and precise image scaling for movies and video.
TrueHD and DTS-HD Audio Bitstreaming Support

Full support for TrueHD and DTS-HD advanced lossless multi-channel HD audio codecs brings the rich sound of the master recording to your living room.
NVIDIA CUDA™ Technology

CUDA technology unlocks the power of the GPU's processor cores to accelerate the most demanding tasks such as video transcoding, physics simulation, ray tracing, and more, delivering incredible performance improvements over traditional CPUs.
NVIDIA PhysX® Technology

Full support for PhysX technology, enabling a totally new class of physical gaming interaction for a more dynamic and realistic experience with GeForce.
HDMI Output

Support for HDMI output enables sending both high-definition video and audio signals to an HDTV via a single cable.3
Dual-link DVI Support

Able to drive industry's largest and highest resolution flat-panel displays up to 2560x1600 and with support for High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP).
PCI Express 2.0 Support

Designed for the new PCI Express 2.0 bus architecture offering the highest data transfer speeds for the most bandwidth-hungry games and 3D applications, while maintaining backwards compatibility with existing PCI Express motherboards for the broadest support.

Fattar inte varför jag inte kan välja dts hd osv i ljudinställnigar i windows.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayla666:

Jorå,det ska gå

så här står det på nvidias sida

Microsoft® DirectX® 11 Support

DirectX 11 GPU with Shader Model 5.0 support designed for ultra high performance in the new API's key graphics feature, GPU-accelerated tessellation.
Blu-Ray 3D Support1

Enable a theater quality 3D in your home with seamless support for 1080p Blu-Ray 3D discs across any compatible 3D viewing system over HDMI , including active-shutter glasses and passive polarized displays.
Hardware Video Decode Acceleration2

The combination of high-definition video decode acceleration and post-processing that delivers unprecedented picture clarity, smooth video, accurate color, and precise image scaling for movies and video.
TrueHD and DTS-HD Audio Bitstreaming Support

Full support for TrueHD and DTS-HD advanced lossless multi-channel HD audio codecs brings the rich sound of the master recording to your living room.
NVIDIA CUDA™ Technology

CUDA technology unlocks the power of the GPU's processor cores to accelerate the most demanding tasks such as video transcoding, physics simulation, ray tracing, and more, delivering incredible performance improvements over traditional CPUs.
NVIDIA PhysX® Technology

Full support for PhysX technology, enabling a totally new class of physical gaming interaction for a more dynamic and realistic experience with GeForce.
HDMI Output

Support for HDMI output enables sending both high-definition video and audio signals to an HDTV via a single cable.3
Dual-link DVI Support

Able to drive industry's largest and highest resolution flat-panel displays up to 2560x1600 and with support for High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP).
PCI Express 2.0 Support

Designed for the new PCI Express 2.0 bus architecture offering the highest data transfer speeds for the most bandwidth-hungry games and 3D applications, while maintaining backwards compatibility with existing PCI Express motherboards for the broadest support.

Fattar inte varför jag inte kan välja dts hd osv i ljudinställnigar i windows.

hmm, jag kunde inte få ut fler än 2 kanaler ifrån mitt Geforce 540, dock var det laptopen...

Btw jag fick aldrig mpc att fungera med dts ljud, ladda hem VLC så kan jag hjälpa dig. Där vet jag hur man ska gå tillväga

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

ok
Det är iaf vad det står på nvidias sida. När jag gogglat på diverse sidor så verkar det som folk har fått det att fungera.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem

Laddade ner en den senaste beta drivrutinen från nvidia och då funkar det helt plötsligt som det ska. Nu får jag upp TrueHd i displyen på förstärkaren.

Så grafikkortet fungerar. Använder mpc + lav filter som är inställda efter nån guide på avsforum.

Klart slut

Visa signatur

Fractal Design R4 | Corsair ax 860 | ASUS z390 | Intel i7 9700k | Noctua NH-D14 | 16GB Corsair Vengence 3000mhz | Msi 2080|Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ayla666:

Hej,ni kanske kan hjälpa mig.
Har ett gt 440 och jag får bara upp dts audio, dolby digital plus, dolby digital och wma pro audio.
När jag spelar upp filmer så står det bara pcm i recivern,men i mpc står det att den spelar tex true hd eller dts hd.
Jag använder Mpc och lav filter.
Min förstärkare är pioneer lx 71.
Htpc är kopplad med hdmi till förstäkaren och hdmi därifrån till tv:en.

Har gogglat och jävlats halva dan utan resultat... HJÄLP ! !

Har suttit och läst halva dan ang det här problemet,men

Med Media Player Classic Home Cinema och LAV kan man ställa in vilka format man vill bitstreama (det vill säga skicka direkt vidare till recievern) och vilka man vill låta datorn decoda först och sen skicka vidare till recievern för uppspelning. Att det står PCM i recievern betyder att du låter datorn decoda ljudformatet först och sen skicka vidare ljudet till recievern. För att det ska stå Dolby TrueHD eller DTS-HD MA i recievern måste du alltså köra bitstream. Om du decodar ljudformatet i programmet i datorn eller i recievern har egentligen ingen betydelse det är som att packa upp en RAR-fil resultatet blir detsamma oavsett vilken enhet som gör det förutsatt att enheten stöder formatet. Media Player Classic Home Cinema med LAV stöder dock inte decoding av DTS-HD out of the box (det går att lägga till stöd för det) utan man måste bitsreama DTS-HD till recievern i så fall.

Permalänk