Permalänk
Hedersmedlem

Problem med dubbla Procurve-switchar

Jag har ett (iaf för mig) märkligt problem.

Tidigare körde jag datorer - procurve 1800 - fast cat5e - procurve 1800 - Dlink 4100 - Thomson bryggat adsl-modem. Det sitter blandade saker även på den andra switchen. Detta fungerade utan problem, förutom den usla ISPn.

Nu har jag bytt till Telia ADSL och deras Thomson 789 (kör IP-telefoni). Den i sig fungerar mycket bra, med utmärkt trafikprioritering för att vara ADSL och höga hastigheter (2,1/21,5). Problemet är att så fort jag har båda Procurve-switcharna inkopplade blir allt segt som sirap och oanvändbart. Bara att logga in på någon av nätverksenheterna kan ta 30s.

Jag tycker mig ha testat en mängd ändrade inställningar på både nätverkskort och switchar. Inget hjälper. Det enda som fixar detta är om jag t ex byter ena switchen mot en simplare Netgear, då är det full fart igen. Kör jag enbart en Procurve går det också bra. Det kan ju vara så att jag missat någon nödvändig omstart så att mina inställningar aldrig fått effekt, men känner att det är dags att få tips om tänkbara orsaker.

Några ideér? Tack på förhand!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kollat duplex/speed på länken mellan switcharna? Lagt på senaste FW?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du loopar ditt nät? Alltså binder ihop dem i slinga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tanis:

Kollat duplex/speed på länken mellan switcharna? Lagt på senaste FW?

Mellan switcharna autodetectar de själva 1Gb och full duplex. Jag hade gammal firmware men körde in senaste 03.04 iom krånglet. Ingen skillnad.

Skrivet av pele:

Det är inte så att du loopar ditt nät? Alltså binder ihop dem i slinga.

Efter att ha läst en del om detta under felsökningen och att just dessa inte stödjer STP alls funderade jag i dessa banor, men jag förstår inte hur slingan ska uppstå. Det finns enbart en cat5e mellan switcharna, som jag själv dragit och som fungerat perfekt med samma switchar tidigare. Allt annat påhängt har ingen kontakt med varandra förutom via enkel patchkabel till switcharna.

Skillnaden är att nu finns den mer avancerade Thomson 789 inblandad och den verkar ställa till det. Tittar man på statistiken så bombarderas ena switchen med felaktiga mottagna paket (kanske 10% av trafiken, känns inte normalt). Jag har dock inte lyckats hitta något sätt att stoppa det eller hitta ursprunget. Tyvärr är mina kunskaper inom nätverk inte överdrivet stora. Därför frågar jag expertisen här om tänkbara lösningar och sätt att hitta felkällan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan meddela att problemet är löst och berodde på antingen defekt kabel och/eller att nätverkskyddet i en av UPSerna inte gillade att sitta på "fel" håll (in/out). Den isf krånglande kabeln har jag krimpat själv enligt alla konstens regler, så det känns nästan omöjligt...

Nu sitter iaf nya Cat6-kablar överallt, förutom den långa fasta, som fortfarande är 5e och får hänga med ett tag till.

HP proliant miniserver-fyndet ska dras igång och nätverksskrivaren flyttas dit, så de extra portarna behövdes.

God Jul på er alla!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro