Permalänk
Medlem

Fråger från en n00b

Har uppgraderat datorn lite för att kunna lira bf3 i bättre grafik.
Körde på intels i7 3.4 2600K, dvs upplåsa och Asus P8P67 Pro Evo.

Är det flers som har problem med det moderkortet från Asus?
Datorn går inte att slå av. Avslutar man windows börjar bara fläktarna varva upp och ner. När man ska starta datorn så varvarar alla fläktar upp på max men ingen bild, på moderkortet tänds en diod som betyder memory failure och en annan som betyder cpu failure.
Finns en knapp man kan hålla inne som heter Memory OK som vad jag har förstått kalibrerar minnerna, denna måste jag hålla inne varje gång jag startar datorn, annars startar den inte. Den ställer in minnerna på 1300mhz (fast det är 1600mhz minnen) och det kan jag leva med men inte att det inte går att stänga av datorn.
Pratade med en mer kunnig och han sa att dom nya moderkortet från asus är skit. Köpt det från komplett och dom vägrar erkänna att det är fel på kortet.

Fråga 2, (om jag ens ska försöka?) Hur kan jag ställa upp processorn? Ska man köra asus egna probe i windows eller från bios? Har en rejäl fläkt (håller 25C idle). Finns säkert många här som har i7 och ställt upp den, tänkte få lite tips på hur man ska ställt volt och allt.

Permalänk
Vila i frid

Du är inte ensam om att ha problem med Asus P8P67, speciellt Pro-modellen. Försök bli av med det och köp ett annat fabrikat.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som om moderkortet inte gillar dina minnen men har du senaste BIOS?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Låter som om moderkortet inte gillar dina minnen men har du senaste BIOS?

har kört asus update men den hittar ingen ny bios version.
Är väl bara att byta moderkort

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Mitt p8p67 fungerar skit bra

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 Midi Tower Vit - Moderkort: ASUS P8P67 PRO - CPU: Intel® Core i7-2600K - Minnen: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 - Cpu kylare: Corsair H80 - Hårddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB - SSD: Crucial m4 SSD 2,5" 128GB - PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W - GPU: Radeon HD 6970 Crossfire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Har uppgraderat datorn lite för att kunna lira bf3 i bättre grafik.
Körde på intels i7 3.4 2600K, dvs upplåsa och Asus P8P67 Pro Evo.

Är det flers som har problem med det moderkortet från Asus?
Datorn går inte att slå av. Avslutar man windows börjar bara fläktarna varva upp och ner. När man ska starta datorn så varvarar alla fläktar upp på max men ingen bild, på moderkortet tänds en diod som betyder memory failure och en annan som betyder cpu failure.
Finns en knapp man kan hålla inne som heter Memory OK som vad jag har förstått kalibrerar minnerna, denna måste jag hålla inne varje gång jag startar datorn, annars startar den inte. Den ställer in minnerna på 1300mhz (fast det är 1600mhz minnen) och det kan jag leva med men inte att det inte går att stänga av datorn.
Pratade med en mer kunnig och han sa att dom nya moderkortet från asus är skit. Köpt det från komplett och dom vägrar erkänna att det är fel på kortet.

Fråga 2, (om jag ens ska försöka?) Hur kan jag ställa upp processorn? Ska man köra asus egna probe i windows eller från bios? Har en rejäl fläkt (håller 25C idle). Finns säkert många här som har i7 och ställt upp den, tänkte få lite tips på hur man ska ställt volt och allt.

Fråga:
har du p8p67 pro eller har du p8p67 evo, det är nämligen 2 olika kort jag sitter på ett evo och det funkar prima, det är inte så att det är något fel på dina minnen?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

tack för alla svar.
Det är Pro, såg det nu.
Ladda ner från asus sida, fanns tydligen en nyare version fast asus probe sa att jag hade senaste.

P8P67 PRO REV 3.1 2001 RELEASE DATE 09/20/2011

Tror inte det är minnerna, datorn går bra sålänge den får köra minnerna i 1300mhz, men det går inte att stänga av datorn, då börjar fläktarna varva upp och ner och tillslut startar den av sig själv igen så man måste dra ur kontakten.

Är det någon som haft problem med att cloca processorn med detta kort? när jag kör asus egan överklockning så flippar datorn ur och startar om flera gånger

Permalänk
Medlem

Ger nu upp detta kort och slår sönder det.
Blir ett nytt, aldrig mer asus.
Har någon provat intels kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Ger nu upp detta kort och slår sönder det.
Blir ett nytt, aldrig mer asus.
Har någon provat intels kort?

Oftast är det inget fel på ASUS men just detta kortet har krånglat för många. Och om dissar en tillverkare för att de har gjort en produkt med någåt fel på så tror jag inte du kan köpa från någon tillverkare

Intels kort är kanske inte att rekomendera. De är inga direkta lyxmodeller och är oftast inte direkt gjorda för överklockning.

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem
Skrivet av crexx:

Mitt p8p67 fungerar skit bra

Hur får du dina system-specs för din dator under där du skriver?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Arc Mini | Skärm: Benq XL2411T & LG M226 | CPU: Intel® Core i7 2600K - 3.4GHz | Moderkort: MSI Z77 - Socket 1155 Z77 | Grafik: NVIDIA GeForce GTX 670 2GB GDDR5 (965Mhz) | Lagring: Corsair 120GB SSD - GT Force 3, Seagate Barracuda 2TB - 5900RPM | Minne: Corsair Vengeance 16 GB 1600MHz | PSU: Corsair CX 600W V2 80+

Permalänk
Medlem

Alla vi har olika erfarenhet av moderkort som är ute på marknaden.
Jag har ett Asus P8P67 Evo med en i7 2600k och Corsair minnen och det har hittills fungerat smärtfritt.
Prova MSI med deras Military class komponenter. Dom kanske fungerar bättre för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iThunz:

Hur får du dina system-specs för din dator under där du skriver?

inställningar > signatur > skriv specs > spara > done

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Vila i frid

Jag hade en praktikant hos mig i höstas som hade problem med ett P8P67 PRO, lång saga kort - det slutade med att han fick byta till ett nytt P8P67 PRO från inet.se - då funkade det. Du får 4,5 mljoner google-hits på "P8P67 PRO boot problem".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag hade en praktikant hos mig i höstas som hade problem med ett P8P67 PRO, lång saga kort - det slutade med att han fick byta till ett nytt P8P67 PRO från inet.se - då funkade det. Du får 4,5 mljoner google-hits på "P8P67 PRO boot problem".

Jo jag vet, skit också.
Men nu har jag lärt mig att googla lite innan man köper nått.
Har inte haft tur med mycket, min ocz ssd disk krångla också, är tydligen inte den enda som har problem med den heller

Permalänk
Medlem

Är gigabyte bra?

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med mitt. dock har jag AMD chipset men z68 chipset har jag inte hört något dåligt om

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohlert90:

Har inte haft problem med mitt. dock har jag AMD chipset men z68 chipset har jag inte hört något dåligt om

Mina minnen finns inte med i deras lista med minnesstöd men å andra sidan verkar ju inget kort stödja dessa minnen.
Kanske blir ett sånt kort och nya minnen, fungerar mina nuvarandra kan väl skicka tillbaka dom nya

Permalänk
Medlem

P67 chipset från ASUS överlag var nog f*n de värsta korten på länge, sällan har man skådat så mycket problem hos ett chipset, från en tillverkare, som den. Hade samma skit i början med mitt EVO, visade sig att datorn filippade ur helt enkelt för att deras j*vla Turbo-switch eller vad den nu heter som finns på moderkortet var på "enable". stängde av den, kopplade ur nätagget och in igen, fungerade smärtfritt. herregud

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

P67 chipset från ASUS överlag var nog f*n de värsta korten på länge, sällan har man skådat så mycket problem hos ett chipset, från en tillverkare, som den. Hade samma skit i början med mitt EVO, visade sig att datorn filippade ur helt enkelt för att deras j*vla Turbo-switch eller vad den nu heter som finns på moderkortet var på "enable". stängde av den, kopplade ur nätagget och in igen, fungerade smärtfritt. herregud

Haha ja jag har fått nog av dom nu. Deras engelska support säger att kortet troligen är trasigt men komplett.se säger att kortet fungerar så jag fick betala felsökning frakt mm.

Blir nytt kort nu (gigabyte) och en ny samsung ssd så förhoppningsvis ska det bli bättre.
Måste man byta kylpasta om man har tagit bort fläkten från cpun tex vid moderkortsbyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Måste man byta kylpasta om man har tagit bort fläkten från cpun tex vid moderkortsbyte?

Ingen tvingar dig att byta kylpasta, men det är verkligen att rekommendera!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Haha ja jag har fått nog av dom nu. Deras engelska support säger att kortet troligen är trasigt men komplett.se säger att kortet fungerar så jag fick betala felsökning frakt mm.

Blir nytt kort nu (gigabyte) och en ny samsung ssd så förhoppningsvis ska det bli bättre.
Måste man byta kylpasta om man har tagit bort fläkten från cpun tex vid moderkortsbyte?

Stort fel av komplett att inte byta ut den om deras engelska support säger att det är trasigt. Jag hade inte låtit det vara där kan jag ju säga

Måste, måste du ju inte, finns få saker man måste göra. men det är starkt rekommenderat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Stort fel av komplett att inte byta ut den om deras engelska support säger att det är trasigt. Jag hade inte låtit det vara där kan jag ju säga

Måste, måste du ju inte, finns få saker man måste göra. men det är starkt rekommenderat.

Tro mig. har skickat kortet till dom 2 gånger, får bara tillbaka det med motiveringen "det startar"
Startar gör det ju om man håller inne en knapp på kortet varje gång men det går inte att stänga av datorn.

Nu har jag nytt gigabyte kort och ny samsung 830-serie ssd hårddisk (passa er för ocz, den havererade efter 1 månad och har tydligen fått lika mycket klagomål på olika forum) var en riktig oturs dator det här