Corsair 650D - Byte av fläktar tips?

Permalänk
Medlem

Corsair 650D - Byte av fläktar tips?

Hallå på er.

Så här ligger det till, har haft 650D ett par månader nu och de medföljande fläktarna är under all kritik.
Det sitter 2st 200mm fläktar samt 1st 120mm.

Tips på fläktar som passar? Gärna utav samma märke pedant som man är Men koma gärna med tips bara man får tyst på detta!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Cooler Master 200 MegaFlow i fronten, den lyser men man kan ju klippa dioderna om man vill.
Numera är fronten knäpptyst.
https://www.inet.se/artikel/5321563/cooler-master-megaflow-20...

Kör med en H100 i toppen med dubbla Scythe GT1850 sen även en Scythe GT 1850 som utblås bak.
https://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typho...

Det enda som hörs i mitt chassi är mitt grafikkort när det börjar bli varmt.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk

Har också nyligen införskaffat ett 650D. Underbart chassi om det inte vore för ljudnivån. Just nu tror jag det är originalfläkten till H60 kylaren som låter mest. Ska nog skaffa en Noctua NF-P12 och sätta där istället. Ser att väldigt många rekommenderar Scythe Gentle Typhoon men jag tvivlar starkt på att de slår Noctua på fingrarna fast Scythe fläkten är något billigare, antar att det spelar in.

Funkar CM 200 Megaflow "bolt-on" i chassit? Alltså att skruvhål osv stämmer. Kan nog bli 2st sådana isf. Lysande fläktar gör mig direkt skeptisk men väldigt många skriver bra omdömen om dem.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

Har också nyligen införskaffat ett 650D. Underbart chassi om det inte vore för ljudnivån. Just nu tror jag det är originalfläkten till H60 kylaren som låter mest. Ska nog skaffa en Noctua NF-P12 och sätta där istället. Ser att väldigt många rekommenderar Scythe Gentle Typhoon men jag tvivlar starkt på att de slår Noctua på fingrarna fast Scythe fläkten är något billigare, antar att det spelar in.

Funkar CM 200 Megaflow "bolt-on" i chassit? Alltså att skruvhål osv stämmer. Kan nog bli 2st sådana isf. Lysande fläktar gör mig direkt skeptisk men väldigt många skriver bra omdömen om dem.

Hehe, har precis samma åsikt och inställning som du.

Chassit är grymt, det bästa jag någonsin byggt i, men orginal ljudnivå är kass.

Megaflow passar fint OM man flyttar bort hdd-burarna(har även läst att böja dom lite ska gå), jag har satt den enda buren jag behöver bredvid nätagget, då det ger bättre luftflöde samt att det gör att den tystare fläkten får plats.

Jag funderade på precis samma sak angående Scythe, och läste recensioner på inet där folk skrev på de bästa Noctuafläktarna att dom tyckte att Scythe var både tystare och flyttade mera luft.

Jag kände att jag inte vågade lita på endast några recensenter på inet, så jag googlade detta.

Jag kommer inte ihåg vilken sida det var och exakt vad testet visade, men slutresultatet för mig blev Scythe.
Det tåls att tänkas på att man ska ju varva ner Scythen och kommer då landa på en lägre ljudnivå än specsen kanske säger.

Kan även tipsa om denna:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av The Slayer:

Har också nyligen införskaffat ett 650D. Underbart chassi om det inte vore för ljudnivån. Just nu tror jag det är originalfläkten till H60 kylaren som låter mest. Ska nog skaffa en Noctua NF-P12 och sätta där istället. Ser att väldigt många rekommenderar Scythe Gentle Typhoon men jag tvivlar starkt på att de slår Noctua på fingrarna fast Scythe fläkten är något billigare, antar att det spelar in.

Funkar CM 200 Megaflow "bolt-on" i chassit? Alltså att skruvhål osv stämmer. Kan nog bli 2st sådana isf. Lysande fläktar gör mig direkt skeptisk men väldigt många skriver bra omdömen om dem.

Personligen tycker jag dom är likvärdiga, Scythe och Noctua gör bra fläktar vilket som, men Scythe's Gentle Typhoon är bättre för radiatorer enligt mig.

Annars finns Bitfenix Spectre 200mm.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Har kollat runt nu och tror det blir 3st Cougar Vortex PVM i toppen samt bak. Fronten ser ut att bli en BitFenix. Dock osäker på vart jag ska montera min H60 top eller bak som insug? Svårt..!?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Cooler Master sickleflow 2000rpm trycker riktigt mycket luft men kan väsnas lite.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35