Äkta surround headset eller simulerat

Permalänk

Äkta surround headset eller simulerat

Hej.

Är de stor skillnad på ett Headset med surround med flera högtalare och ett med simulerad surround?

Har ni några tips på bra headset av olika slag?

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem

Har inte testat äkta surroundlurar men man klarar sig ganska bra med stereolurar bereoende på hur bra simuleringen är.
I alla fall så får man bättre lurar för pengarna om man håller sig till stereolurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Har inte testat äkta surroundlurar men man klarar sig ganska bra med stereolurar bereoende på hur bra simuleringen är.
I alla fall så får man bättre lurar för pengarna om man håller sig till stereolurar.

+1

Enligt mig så ska man köpa sig en hi-fi lur för dom kan användas till allt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Surroundlurar är en myt... Man har bara 2 öron så man kan inte uppfatta mer än ljud från 2 håll.
Det man kan höra i ett fritt rum är fördröjningar mellan källor och det tolkar vi som att ljudet kommer från olika håll.
Vi vrider ofta huvudet lite omedvetet för att "pejla in ljudet" i det fria rummet. Detta funkar inte i en hörlur för den följer med.

All 5.1 och annat i lurar kan man lika bra fixa med 2 element och mjukvara som de flesta datorer fixar per automatik.
Så köp en bra "2kanals" lur och låt ljudkortet konvertera till 2 kanaler och vips har du surroundlurar. Var sitter Centern på ett par 5.1 lurar förresten?

Permalänk
Skrivet av annorssan:

Vi vrider ofta huvudet lite omedvetet för att "pejla in ljudet" i det fria rummet.

OT är det bara jag som alltid tyckt det här är rätt jävla coolt? Hur det fungerar så bra.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Surroundlurar är en myt... Man har bara 2 öron så man kan inte uppfatta mer än ljud från 2 håll.
Det man kan höra i ett fritt rum är fördröjningar mellan källor och det tolkar vi som att ljudet kommer från olika håll.
Vi vrider ofta huvudet lite omedvetet för att "pejla in ljudet" i det fria rummet. Detta funkar inte i en hörlur för den följer med.

All 5.1 och annat i lurar kan man lika bra fixa med 2 element och mjukvara som de flesta datorer fixar per automatik.
Så köp en bra "2kanals" lur och låt ljudkortet konvertera till 2 kanaler och vips har du surroundlurar. Var sitter Centern på ett par 5.1 lurar förresten?

Det är inget myt, jag har själv g930 och jag hör stor skillnad på 5.1 stereo och 7.1 surround hör vart rösterna och skotten kommer ifrån, så ingen myt! ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

OT är det bara jag som alltid tyckt det här är rätt jävla coolt? Hur det fungerar så bra.

Menar du att "pejla"? Bra och bra vet jag inte men det funkar hyfsat bra för de mesta. Vi räknar positionen genom att det blir fördröjning mellan när ljudet träffar det ena örat och när det hunnit nått de andra. Men ibland blir det ju lite fel men funkar för de mesta rätt bra.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av add9400:

Det är inget myt, jag har själv g930 och jag hör stor skillnad på 5.1 stereo och 7.1 surround hör vart rösterna och skotten kommer ifrån, så ingen myt! ..

Visst hör man skillnad på 5.1 och 7.1 surround men det kommer fortfarande bara från två ljudåtergivande enheter i dina lurar då riktningskänslan skapas mha Dolby headphone teknik.

http://www.logitech.com/sv-se/265/6100
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dolby_Headphone
http://www.dolby.com/us/en/consumer/technology/home-theater/d...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Förtydliga mig...

När man pratar om alla olika mångkanals headset så är det mjukvarusimulering som man installerar på sin dator.
Detta har ingått i de flesta ljudkort sen soundblaster live i olika skepnader och kvalitet.
Men om man använt mjukvaru simuleringen på 930 lurarna på vilka andra som helst så hade du fått samma resultat om de var likvärdiga i övrigt. Menar att man kan inte koppla in ett par billigast möjliga och tro det låter lika bra.

Med Pejla menar jag som ugglorna gör, man vrider och snedförskjuter huvudet lite för att få fler "ljudbilder" av var ljudet kommer ifrån. Det gör att man i mörker kan lista ut var ljud kommer ifrån. Har man kollat i mörkersikte på människor i en skog så är det riktigt kul att se hur de försöker lista ut var ljud kommer ifrån med att röra huvudet. (Har gjort lumpen...) Gör man inte det och inte blandar med synintryck kan man inte lista ut om det kommer framför eller bakom dig. Det är samma intensitetsskillnad och fördröjning mellan höger och vänster öra på en punkt framför som bakom dig. Vrider man sedan huvudet förskjuts detta förhållande och man listar ut var. Har man en bild och inte ser något på ena stället det låter som det kom ifrån så tror vi det kommer från det andra.

Så myten är att man behöver speciella headset för surround... Man behöver bearbeta signalen så att itensiteten blir rätt i vänster och höger lur. Detta görs olika bra men alla ljudkort av någotsonär kvalitet fixar detta och likaså brukar spel ha ljudspår designade för headset. Sen kan man alltid överdriva dessa förhållanden för att det skall bli övertydligt och då kanske man upplever det mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Får tyvärr erkänna att jag faktiskt gick på den myten för några år sen och köpte ett par Co-sonic HTS 168VI som då är s.k. äkta surround med flera element mot varje öra. Visst gav det en känsla av rymd och riktning men måste säga att Dolby Headphone från mitt Asus Xonar D2 in i ett par stereolurar ger mycket bättre upplevelse plus att man inte får gamnacke då surrlurarna är otrevligt tunga.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt ett par stereo-lurar och ett Xonar ljudkort med Dolby surround.

Permalänk
Medlem

Köp inte Logitech's hörlurar om du är ute efter surroundljud bara. Större skit får man fan leta efter! Låter tusen gånger bättre i bara stereo läge.

Permalänk
Medlem

Här är det beviset som dras upp för varför stereo är minst lika bra på surroundljud:

Enligt mig så är det alltid bättre med 2 st BRA högtalare än flera medelmåttiga.

Permalänk

2 bra är alltid bättre än flera dåliga
Men flerkanalsljud har fördelar när man vill få surround i mer än sweetspot.
I hörlurar så finns bara sweetspot dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Det är inget myt, jag har själv g930 och jag hör stor skillnad på 5.1 stereo och 7.1 surround hör vart rösterna och skotten kommer ifrån, så ingen myt! ..

Ja men det är inget riktigt 7.1 eller 5.1 ljud i det headsetet det är bara 2 st högtalar element som med hjälp av programvara skapar ett virtuellt rum och gör ljudet så att det låter som det skulle vara surround. vad han syftade med att ett riktigt surround headset med flera högtalar element inte skulle göra någon nytta att det skulle vara lika bra eller bättre med ett vanligt stereo headset med programvara som stimulerar surround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av add9400:

Det är inget myt, jag har själv g930 och jag hör stor skillnad på 5.1 stereo och 7.1 surround hör vart rösterna och skotten kommer ifrån, så ingen myt! ..

Faktum är att du i själva verket bekräftat myten då G930 är en sterolur.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Vilken fart de blev på tråden

Om de nu funkar bra med simulerat surround ljud ska jag köpa ett ljudkort som kan göra de eller ska jag köpa headset med sån ljudkort?

Har ni några tips om några bra produkter?

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av san_miguel:

Vilken fart de blev på tråden

Om de nu funkar bra med simulerat surround ljud ska jag köpa ett ljudkort som kan göra de

Nej!

Skrivet av san_miguel:

eller ska jag köpa headset med sån ljudkort?

Ja!

Skrivet av san_miguel:

Har ni några tips om några bra produkter?

Vad har du för budget?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Min budget är runt är max 1000 kronor

Dom får gärna funka till PS3 också.

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av san_miguel:

Min budget är runt är max 1000 kronor

Dom får gärna funka till PS3 också.

Mvh Mikael

Öppna eller slutna?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Du behöver inte ens ett speciellt ljudkort. Ställ bara in spelet på att mixa för stereo.
Filmer kan du mixa ner i själva playern så det fungerar bra med.

Allt annat är bara BS. Dolby sorround mixar ner ljudet som spel eller film mixat till 5.1/7.1/whatever. Det sura är att filmer mixas med frekvens filter så att man inte får allt i varje kanal men det är inget att göra åt annat än att ge sparken till klåpare som kommit på det hela.

Permalänk
Medlem

logitech g35 eller corsair hs-1 usb om dom nu säljs som det fortf.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

logitech g35 eller corsair hs-1 usb om dom nu säljs som det fortf.

om man har ett bra ljudkort så är det bättre att köpa ett analogt headset istället för usb.

Permalänk
Medlem

ja men han ville ju inte ha det. -.-

han ville bara ha ett bra gaming headset, fast usb headsets kanske inte funkar till ps3?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

ja men han ville ju inte ha det. -.-

han ville bara ha ett bra gaming headset, fast usb headsets kanske inte funkar till ps3?

usb headset funkar inte till playstation om man vill ha ljudet från spelet i headsetet man får bara in ljud från chatten när andra pratar.
så är det iaf för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av annorssan:

Surroundlurar är en myt... Man har bara 2 öron så man kan inte uppfatta mer än ljud från 2 håll.
Det man kan höra i ett fritt rum är fördröjningar mellan källor och det tolkar vi som att ljudet kommer från olika håll.
Vi vrider ofta huvudet lite omedvetet för att "pejla in ljudet" i det fria rummet. Detta funkar inte i en hörlur för den följer med.

Du förstår väl att att om du placerar ett ljudelement längre fram i dina hörlurar gör att du hör ljudet annorlunda än om den är placerad längre bak.

Om din teori skulle vara sann skulle du inte höra skillnad på om en person var framför dig, bakom dig eller vilket avstånd personen är ifrån dig.

Andra meningen så säger du emot dig själv att man kan höra fördröjningar vilket medför att man kan höra avstånd till ljud. Vilket betyder att surround sound inte är en myt och att sterero surround aldrig kan ersätta riktiga ljudkällor, för att simulera surround kräver att man måste omvandla ljudet för att emulera ljudförändringar beroende på var ljudet kommer ifrån.

Som en slutsats kan vi då säga att surroundsound inte är en myt och att man kan höra skillnad på var ljud kommer ifrån. Oavsett om det skillnaden är 2 meter eller 2 centimeter.
Vi kan även dra slutsatsen att virtuellt surround kommer förvränga ljudet och automatiskt göra ljudet sämre för att emulera var ljudet är placerat.

Svårare än så är det inte.

Du kan alltid i praktiken gå till en butik och testa lurarna. Jämför riktiga lurar med virtuella, kan du höra skillnad så köp dig ett par riktiga lurar. Hör du inte skillnad köp dig ett par G35.
Jag hoppar över G35 och siktar mig in på Tiamat, inte för att jag tycker surround på G35 är värdelöst men för att ljudet inte är nå vidare i jämförelse med mina nuvarande sennheiser.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Du förstår väl att att om du placerar ett ljudelement längre fram i dina hörlurar gör att du hör ljudet annorlunda än om den är placerad längre bak.

Om din teori skulle vara sann skulle du inte höra skillnad på om en person var framför dig, bakom dig eller vilket avstånd personen är ifrån dig.

Andra meningen så säger du emot dig själv att man kan höra fördröjningar vilket medför att man kan höra avstånd till ljud. Vilket betyder att surround sound inte är en myt och att sterero surround aldrig kan ersätta riktiga ljudkällor, för att simulera surround kräver att man måste omvandla ljudet för att emulera ljudförändringar beroende på var ljudet kommer ifrån.

Som en slutsats kan vi då säga att surroundsound inte är en myt och att man kan höra skillnad på var ljud kommer ifrån. Oavsett om det skillnaden är 2 meter eller 2 centimeter.
Vi kan även dra slutsatsen att virtuellt surround kommer förvränga ljudet och automatiskt göra ljudet sämre för att emulera var ljudet är placerat.

Svårare än så är det inte.

Du kan alltid i praktiken gå till en butik och testa lurarna. Jämför riktiga lurar med virtuella, kan du höra skillnad så köp dig ett par riktiga lurar. Hör du inte skillnad köp dig ett par G35.
Jag hoppar över G35 och siktar mig in på Tiamat, inte för att jag tycker surround på G35 är värdelöst men för att ljudet inte är nå vidare i jämförelse med mina nuvarande sennheiser.

Nu får du väl läsa på lite, först och främst har han rätt. Våra öron uppfattat ljuds position genom dess avstånd dvs fasskillnaden mellan 2 ljud. Så det är ingen teori det är fakta.

mvh Johny Grenander

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du förstår väl att att om du placerar ett ljudelement längre fram i dina hörlurar gör att du hör ljudet annorlunda än om den är placerad längre bak.

Om din teori skulle vara sann skulle du inte höra skillnad på om en person var framför dig, bakom dig eller vilket avstånd personen är ifrån dig.

Vilket lär vara vad personer utan ytteröron inte kan uppfatta.

Lyssna på barber shop videon ovan, med vanligt stereoheadset.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

virtual barbershop är SJUK!

lyssnade på den med ett par shure srh240 och det kändes som personen var verklig. Första gången jag upplevt ordentlig surround. Slår alla biobesök, trots halvtaskig ljudkvalitet!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |