Nu ska jag också vara tradig ;-)

Permalänk
Medlem

Nu ska jag också vara tradig ;-)

Hallå!! Nu har jag hovrat över hårdvarumarknaden som en gammal gam ett tag efter att ha varit overksam i djungeln i flera år. Jag har läst in mig och tror mig veta vad jag ska köpa, men vill ha lite tyckande och åsikter på mina val ändå. Kommentera gärna!!

Ang delarna som saknas: Jag har ett gammalt Antec 1080 som är galet stabilt, jag bygger i detta. När det gäller sekundär lagring så har jag redan köpt 2st 2TB Seagate Barracuda Green (innan botten gick ur marknaden). Skärm har jag inte heller köpt, men där vill jag fundera lite till.

Jag kommer inte att uppgradera på flera år igen och jag kommer inte att spela galet mycket/ofta, men vill kunna hjälpligt om jag vill. Även FPS! I övrigt så skriver jag och sysslar en del med grafik.

Prisrange utan skärm tycker jag verkar vettigt runt 10-12 lax.

MIn korg: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1070352/dator-kanse

Kommentera nu äfven min varukorg, jag vill ju ha tips av er som snöat in i hårdvarudjungeln ett tag.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

Du klarar dig med 500W nätagg utan problem, om du nu inte som alla andra vill ha kvar möjligheten att köra SLI. Skulle vara spännande att se hur många som faktiskt gör det i slutändan

Skulle även ta en luftkylare, blir normalt tystare, man slipper pumpen, och lika bra/billigare. Men sen är jag allergisk mot integrerade vatten kylare om det inte finns särskilda behov.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Kanon med feedback !!! Skulle jag då dessutom få besvära herrn/damen om vilken kylare/nätdel som rekommenderas? Jag vill naturligtvis ha kontroll över värmen även om jag klockar upp en del. Jag köper ju trots allt en K-prolle och ett "överklockningsmobo"

SLI vill jag inte veta av, men jag slängde bort 560Ti kortet och ersatte med ett 570 istället. Verkar det värt en 1000:ing extra? Med tanke på att jag inte sedan vill springa i affären stup i kvarten och köpa nya grafikkort.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

När det gäller luftkylare är ju Coolermaster 212+ en budget klassiker, eventuellt komplettera med en Gentle typhoon 1450 rpm och man har en riktigt bra budget kylare, vill man lägga nån hundring till så är Noctua NH-U12P (prestanda) och Thermalright HR-02 Macho (Ljudnivå) kompetenta kylare.

Det finns tyvärr inte så många kvalitets nätagg i de lägre effektklasserna.
FPS Aurum har hög verkningsgrad och vad jag kan bedöma vettig kvalitet, tyvärr så är de lägre effekterna inte modulära och det finns tystare agg, inte nu så att de är direkt högljudda bara inte döds tysta. http://www.inet.se/artikel/6909594/fsp-aurum-500w-80-gold

NZXT Hale finns i 550W, och den har en stabil plattform, superflower, och hög verkningsrad. Vet inte hur ljudnivån är på det, men jag hade nog tagit ett sånt själv, om inte annat för att testa nått annat än Aurum som jag använt i några datorer. http://www.inet.se/artikel/6909600/nzxt-hale90-550w-80-gold

Nu är båda aggen som jag rekommenderat 80+ Gold klassade, d.v.s. de har väldigt hög verkningsgrad, och är inte direkt prisvärda. Vet inte vad det vettigaste budget alternativet är tyvärr, sen är inget av aggen modulära men det är inte så förtvivlat med kablar på agg i 500W klassen så det är inte så farlig kabel spagetti. Cooler Master Silent Pro M 500W är väll ett vettigt alternativ om man vill ha ett modulärt agg.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/6909625/fsp-fsp650-80egn-650w-80-... Är ju lite biligare men ej modulär. Dock så är det 650W som kanse är lite overkill..
Sen har det varit lite problem med SandForce® SF-2281 och en del drivrutiner mm.. Det finns även Crucial M4 128 GB som allternativ då denna inte har Sandforce styrkretsen. Fick desutom bra kritik i Swecklockers test..
Vattenkylare har tendenser att låta lite från vatenpumpen mm och därav om man vill ha en tystare CPU-kylare så är luft ett bättre allternativ.. Noctua NH-U12P är ett bra allternativ med god kvalite.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Tack! Det låter tänkvärt. Att snåla på kylning eller nätdel är ju ett klassiskt misstag. Egentligen slirade jag väl mest in på vattenkylningen pga att jag läst en del om knas med plats på moderkortet om man smäller på en för fet kylfläns, något som kanske mest är påtagligt om man kör med dubbla grafikkort. Allt har ju blivit sjukt mycket större sedan jag byggde min förra burk typ 04. Grafikkorten är idag gigantiska och även flänsarna har svullnat upp. Bra med input ang nätaggregat! Tydligen har många, (trots att de fått bra i tester) blivit missnöjda med Corsairs nätagg.Tydligen har det handlat om allt från missljud till att de packat ihop relativt snart.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...