Permalänk

Dålig hastighet på FTP ?

Det känns som att min uppkoppling stryps på ftp protokollet. När jag ansluter till våran ftp (den kör SFTP) så kan jag inte ladda ner i högre hastighet än 150-160kB/s, dock kan jag köra flera samtidiga nerladdningar upp till min anslutnings högsta hastighet. Detta fungerar både med flera separata filer eller en fil uppdelad i multiple sessions.

FTPn sitter på en 100/100 lina och mina vänner har inga problem att få ut full hastighet på sina anslutningar (vi har inte samma isp).

Vad jag har testat:

  • Kört bredbanskollen för att kolla min hastighet. Inga problem där.

  • Testat sunets öppna ftp, där har jag bra hastighet. (är inte sftp)

  • Kopplat bort routern och kör direkt från väggen.

  • Installerat TCP optimizer och ställt in optimal settings.

Har ni några förslag eller kan det helt enkelt vara så att min anslutning är strypt?

Min isp är Uppsala studentnät - upunet 10/10 fiber.
Jag kör Win7 x64
Kör windows brandvägg, inte gjort några extra inställningar i den för ftp.
Hårdvara finns i signaturen.

Testade FTP klienter:

  • Filezilla

  • WinSCP

  • CuteFTP Pro (funkar bäst)

  • FireFTP

(Edit: lista ftp clienter)

Permalänk
Medlem

Vilket FTP program?

Permalänk

Listat i första posten vilka jag har testat.

Skrivet av Synt:

Vilket FTP program?

Permalänk
Medlem

Om du testar att koppla ihop datorerna direkt via en korsad kabel eller via router får du samma fenomen då? dvs kör på 192.168.x.x adresser

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av Hagis2k:

Om du testar att koppla ihop datorerna direkt via en korsad kabel eller via router får du samma fenomen då? dvs kör på 192.168.x.x adresser

Satte upp en SFTP server på andra datorn nu och får bra hastighet via router och 192.168.x.x

Permalänk

Ingen annan som har nåt förslag?

Permalänk
Medlem

med största sanorlikhet beror det på peering mellan din isp och den ispn som ftpn står på.. många isp har överbelastade linor ut mot sunet som du har.. inte så konstigt att du får full hastighet mot sunets ftp när den i princip finns på ditt lokala lan

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Skrivet av Elyxiator:

med största sanorlikhet beror det på peering mellan din isp och den ispn som ftpn står på.. många isp har överbelastade linor ut mot sunet som du har.. inte så konstigt att du får full hastighet mot sunets ftp när den i princip finns på ditt lokala lan

Men är det då inte konstigt att jag kan höja hastigheten via multiple sessions? Alltså en fil = 150kB/s och 4 filer samtidigt = 4x150kB/s

Permalänk
Medlem

Vad för ISP har FTPn?

EDIT: Om servern står på en Bredband2-uppkoppling så kan det vara därför..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Vet inte vad det är för isp, det är ingen svensk i alla fall.

Skrivet av matte56:

Vad för ISP har FTPn?

EDIT: Om servern står på en Bredband2-uppkoppling så kan det vara därför..

Permalänk

Har runt samma problem dock har jag min egen ftp server men 1 fil = 2.2mbps 5filer = 2.2mbps x5
Och kör filezilla har obegränsad hastighet inställd. Testat utan SSL och allt möjligt förstår inte vad felet ligger.
Har även testat "betal FTP program" gav inget bättre resultat vissa fall sämre.
Lokalt anslutning med ftp ger dåligt resultat det med runt 20mbps
Skicka filer igenom windows går runt 4 gånger snabbare. runt 88mbps

Skicka filen igenom Utorrent till polaren ger 11mbps
Skicka filen på ftp ger 2.2mbps

Någon som har en ide ?

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller