[Gamla tråden]SweClockers BF3-server

Permalänk
Medlem

Men alltså deviantart, Lan har skrivit det tidigare i tråden... Vad har ordet "jude" att göra med BF3?

Admins vill att chatten ska användas för taktiksnack. Varför så svårt att acceptera detta?

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

60% betyder att "missar" blir kills, dvs sneträff med sniper, sprängeffekt från T90 osv.
Det är helt fel sätt att få kills.

om de är en såkallad miss så bör den ej döda öht eller? annars e de väl inte en miss? ;P bolt action snipers bör va oneshot kill kanske dock inte i benen men överkropp iaf oavsett hardcore eller ej och spräng effekten från tanks är ju löjligt liten, förövrigt är har T90 en 125mm kanon vilket skapar rätt fina smällar o stor skada. och m1 abrams har en söt liten 105 mm kanon så spräng effekten är ej underdriven
men nu är de ju ingen simulator så ja förstår ditt tänk oxå

släng in ammo på tanks o dom kommer inte skjuta helt random längre, säg att du måste tbx till basen för o få nya skott vilket gör dig rätt värdelös om du slösar din ammo på infanteri 200 meter bort samt engineers också bara kan få nya raketer i respektive bas skulle få ett stop på smaw o rpg spam

Permalänk
SpelClockers

Jag har väldigt svårt att förstå (så förklara gärna) vilken diskussion som ska hållas ingame där ordet jude används och då inte menat som något negativt.

Att bara skriva ordet "Jude" i chatten, kan jag bara tolka som att man menar det som en svordom. Alltså något med rasistisk undermening. Att ni sedan aktivt i chatten skriver ord ni vet är bannlyst för att få gnälla över något får ni helt enkelt skylla er själva för att ni blev bannade tills någon admin kollade på det.

Vet att vi hade en diskussion angående just det ordet efter jag la till det i listan över bannade ord eftersom jag inte kunde se någon faktiskt anledning att skriva det i chatten.

EDIT:
Jag har kollat igenom alla chatloggar efter ordet och kan inte hitta några "false positive" förutom när ni aktivt såg att ordet var bannat pga att någon åkte på att ha skrivit det som en svordom och ni då valde att skriva det själva.

Visa signatur
Permalänk

Borde man inte svartflagga alla religioner också då? (Ursäkta att jag tränger mig på konversationen, men kände bara för det )
Diskriminering annars ju

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W
Moderkort: MSI Z68A-GD55 (G3) RAM-minnen: Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz (2x4GB)
Processor: Intel Core i5 2500k (Överclockad till 3,6 GHz med Scythe Samurai ZZ kylare)
Grafikkort: MSI GeForce GTX560 Ti Twin Frozr II 1GB
Lagring: Corsair Force GT 120GB samt Western Digital Caviar Green WD20EARX 2TB

Permalänk
Medlem

Kanske vid diskussion av Jude Laws insats i nya Sherlock Holmes filmen? Hur fungerar det med bannade ord, bara något en admin reagerar på eller är det autoban skript som körs?

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Komaqtion:

Borde man inte svartflagga alla religioner också då? (Ursäkta att jag tränger mig på konversationen, men kände bara för det )
Diskriminering annars ju

"Jude" är ingen religion. Vi vill inte ha religionsdiskussioner i chatten, lika lite som vi vill att folk använder "jude" som ett rasistiskt skällsord.

Skrivet av ElonB:

Kanske vid diskussion av Jude Laws insats i nya Sherlock Holmes filmen? Hur fungerar det med bannade ord, bara något en admin reagerar på eller är det autoban skript som körs?

Chatten på vår server är inte till för att diskutera Jude Laws insats i någon film alls.

Pluginen bannar permanent för vissa ord, och varnar för andra. Det är helt automatiskt, vilket innebär att det kan bli fel ibland, men då kan vi bara kolla chattloggen och ta bort bannen snabbt och enkelt. Det är värt besväret enligt oss.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Komaqtion:

Borde man inte svartflagga alla religioner också då? (Ursäkta att jag tränger mig på konversationen, men kände bara för det )
Diskriminering annars ju

Jag har tagit upp det med övriga admins också så ska vi diskutera lite över ord banlistan om det behöver göras något åt den eller inte. Jag la till ordet för att det använts som i negativ mening och jag kunde inte se någon som helst anledning att använda ordet i chatten.

Skrivet av ElonB:

Kanske vid diskussion av Jude Laws insats i nya Sherlock Holmes filmen? Hur fungerar det med bannade ord, bara något en admin reagerar på eller är det autoban skript som körs?

Varför skulle någon diskutera det ingame? Om du trots att det inte har något alls att göra ingame i chatten skulle börja recensera en film och hur bra Jude Laws insats var så får vi isåfall gå in och manuellt ta bort denna ban.

I nuvarande filter finns ingen vitlistning av termer men det kollas på annan lösning just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Jag har tagit upp det med övriga admins också så ska vi diskutera lite över ord banlistan om det behöver göras något åt den eller inte. Jag la till ordet för att det använts som i negativ mening och jag kunde inte se någon som helst anledning att använda ordet i chatten.

Varför skulle någon diskutera det ingame? Om du trots att det inte har något alls att göra ingame i chatten skulle börja recensera en film och hur bra Jude Laws insats var så får vi isåfall gå in och manuellt ta bort denna ban.

I nuvarande filter finns ingen vitlistning av termer men det kollas på annan lösning just nu.

Jo, men i så fall är det bara att börja autobanna för alla ord som inte kan sättas i direkt samband med någonting i spelet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segimer:

Jo, men i så fall är det bara att börja autobanna för alla ord som inte kan sättas i direkt samband med någonting i spelet.

Inga problem! Du kanske kan bistå med en lista över alla svenska och engelska ord som inte kan relateras till spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Inga problem! Du kanske kan bistå med en lista över alla svenska och engelska ord som inte kan relateras till spelet?

Hehe, ska sova på saken.

Permalänk
Skrivet av Trexpsy:

Men alltså deviantart, Lan har skrivit det tidigare i tråden... Vad har ordet "jude" att göra med BF3?

Admins vill att chatten ska användas för taktiksnack. Varför så svårt att acceptera detta?

Det är svårt att acceptera därför att en svartlistning av den termen är rasistiskt. Läs det jag skrivit. Oavsett om termen aktivt används eller ej så är det rasistiskt.

Skrivet av Sir Hitman:

Jag har väldigt svårt att förstå (så förklara gärna) vilken diskussion som ska hållas ingame där ordet jude används och då inte menat som något negativt.

Att bara skriva ordet "Jude" i chatten, kan jag bara tolka som att man menar det som en svordom. Alltså något med rasistisk undermening. Att ni sedan aktivt i chatten skriver ord ni vet är bannlyst för att få gnälla över något får ni helt enkelt skylla er själva för att ni blev bannade tills någon admin kollade på det.

Vet att vi hade en diskussion angående just det ordet efter jag la till det i listan över bannade ord eftersom jag inte kunde se någon faktiskt anledning att skriva det i chatten.

EDIT:
Jag har kollat igenom alla chatloggar efter ordet och kan inte hitta några "false positive" förutom när ni aktivt såg att ordet var bannat pga att någon åkte på att ha skrivit det som en svordom och ni då valde att skriva det själva.

Jag tror mig ha förklarat varför det ordet bör tas ut listan. Ni bygger era åsikter på en subjektiv uppfattning om hur termen jude används. ´Muslim´och ´kristen´ var inte på listan. Vad gör "din lilla jude" mer förbjudet än "din lilla muslim"?

Må så vara att ordet inte ofta förekommer i chatten utan underförstådda genraliseringar, men det är principen som är viktig. Hur tror Du att en jude/judinna skulle känna om denne spelade på er server och såg att hans religion var förknippat med något otillåtligt? (upprepar mig från tidigare inl.)

Skrivet av widL:

"Jude" är ingen religion. Vi vill inte ha religionsdiskussioner i chatten, lika lite som vi vill att folk använder "jude" som ett rasistiskt skällsord.

Chatten på vår server är inte till för att diskutera Jude Laws insats i någon film alls.

Pluginen bannar permanent för vissa ord, och varnar för andra. Det är helt automatiskt, vilket innebär att det kan bli fel ibland, men då kan vi bara kolla chattloggen och ta bort bannen snabbt och enkelt. Det är värt besväret enligt oss.

Även Ni måste förstå vilka komplikationer censuren av det ordet kommer medföra. En tvserie som diskuterar problemet är (tro det eller ej) Southpark. Säsong 10, avsnitt 3 och 4.

Eftersom det uppenbarligen finns oskrivna regler gällande vad chatten får ta upp, kanske någon admin kan ta sig tid och skriva till den regeln samt definiera den på första sidan i denna tråd.

Skrivet av Sir Hitman:

Jag har tagit upp det med övriga admins också så ska vi diskutera lite över ord banlistan om det behöver göras något åt den eller inte. Jag la till ordet för att det använts som i negativ mening och jag kunde inte se någon som helst anledning att använda ordet i chatten.

Varför skulle någon diskutera det ingame? Om du trots att det inte har något alls att göra ingame i chatten skulle börja recensera en film och hur bra Jude Laws insats var så får vi isåfall gå in och manuellt ta bort denna ban.

I nuvarande filter finns ingen vitlistning av termer men det kollas på annan lösning just nu.

Det glädjer mig att Ni ser över frågan. Det skulle uppskattas om Ni höll mig uppdaterad om utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Hur länge blev jag bannad för "Being Disrespectful" 23.45 22/12 Nick PsykoPatrick

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dreagone:

Hur länge blev jag bannad för "Being Disrespectful" 23.45 22/12 Nick PsykoPatrick

Ingame nick?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ingame nick?

PsykoPatrick

Permalänk
SpelClockers

Du blev bannad i 24 timmar den 12-22-2011 23:43:15 PsykoPatrick så tills ikväll 23.43.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack då vet jag.... men ett tips är kanske att varna före bann.... blev ganska paff

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av deviantart:

Det är svårt att acceptera därför att en svartlistning av den termen är rasistiskt. Läs det jag skrivit. Oavsett om termen aktivt används eller ej så är det rasistiskt.

Jag håller inte med om att det är rasistiskt att förbjuda ord som (sorgligt nog) ofta används för att orda rasism. Om du tror att vi admins är rasister så har du helt enkelt fel. Vår uppgift är att skapa bra stämning på servern där fokus ligger på spelandet. Om vi ser att folk använder ett visst ord för att förolämpa andra så överväger vi att förbjuda det ordet i chatten, så länge det inte är ett ord som även används i spel- eller taktikrelaterade diskussioner.

Skrivet av deviantart:

Jag tror mig ha förklarat varför det ordet bör tas ut listan. Ni bygger era åsikter på en subjektiv uppfattning om hur termen jude används. ´Muslim´och ´kristen´ var inte på listan. Vad gör "din lilla jude" mer förbjudet än "din lilla muslim"?

Må så vara att ordet inte ofta förekommer i chatten utan underförstådda genraliseringar, men det är principen som är viktig. Hur tror Du att en jude/judinna skulle känna om denne spelade på er server och såg att hans religion var förknippat med något otillåtligt? (upprepar mig från tidigare inl.)

Ja, det stämmer att vi bygger våra åsikter på hur termen används i spelets chatt. "Muslim" och "kristen" finns inte med i listan för att vi inte har observerat några som helst problem med de orden, i form av att folk använder dem på fel sätt (eller över huvud taget).

Om någon hade skrivit "din lilla muslim" i chatten i nedvärderande syfte hade denne blivit permanent bannad utan varning, men eftersom vi inte har haft några problem med just det ordet så har vi inte lagt till det i listan. Vi kan inte sitta och lägga till alla ord som potentiellt kan användas för att förolämpa någon, men aldrig används i taktik- eller spelrelaterad chatt, eftersom det helt enkelt vore onödigt arbete.

Om en jude spelar på servern och känner sig kränkt av att denne inte kan uttrycka att han är jude i chatten så är man välkommen att spela på någon annan server. På vår server är alla välkomna, så länge man följer reglerna.

Skrivet av deviantart:

Även Ni måste förstå vilka komplikationer censuren av det ordet kommer medföra. En tvserie som diskuterar problemet är (tro det eller ej) Southpark. Säsong 10, avsnitt 3 och 4.

Eftersom det uppenbarligen finns oskrivna regler gällande vad chatten får ta upp, kanske någon admin kan ta sig tid och skriva till den regeln samt definiera den på första sidan i denna tråd.

Jag har svårt att tänka mig att någon TV-serie kan lära mig hur jag ska driva en Battlefield-server.

Vi har inte upplevt några komplikationer med "censuren" av något ord, och jag tror inte heller att det kommer bli några komplikationer, förutom möjligtvis någon som blir bannad av misstag efter att ha använt ord X i något oskyldigt sammanhang. Om det skulle hända så kan vi enkelt gå tillbaka och kolla chattloggen, och upphäva avstängningen av den personen.

Jag ska ta upp ett ev. regeltillägg med de andra administratörerna.

Permalänk
Medlem

vad har ni för åtgärder förutom regler att skydda mot baserape? så sjukt trött på det överlag i BF3

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Såg att dom uppdaterar BF3 idag mellan 08.00-09.00, har ni någon aning om vad patchen kan innehålla? admins/moderatorer?

Permalänk
SpelClockers

Som det ser ut på deras twitter så är battlelog nere kunde dock inte hitta något om varför.

Precis nu så verkar battlelog vara uppe igen med meddelande:

Citat:

NOTICE Battlefield 3 online will be unavailable for all platforms Friday from 8:00 AM to 9:00 AM GMT. This fix certain server stability issues. Battlelog will be available during this time.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WDac:

vad har ni för åtgärder förutom regler att skydda mot baserape? så sjukt trött på det överlag i BF3

Vi skiljer på spawnrape och baserape. Så länge laget har minst en alternativ spawnpunkt (flagga) så anser vi inte att det är baserape att belägra huvudbasen. Tyvärr är det svårt att göra något åt saken när det väl blir en spawnrape-situation (händer i stort sett bara på Seine Crossing vad jag vet?). Det blir ju så att mer eller mindre hela laget spawnrape:ar, och det enda vi hade kunnat göra är då att decimera laget i fråga, men det känns inte riktigt rättvist, och vår autobalanseringsplugin kommer dessutom att balansera lagen igen med hänsyn till antal spelare i varje lag.

Alltså har vi tyvärr inga konkreta sätt att hantera spawnrape, men vi tycker inte heller att det är ett stort problem. Har du varit med om det på vår server? Hur såg situationen ut? Vilken karta?

Skrivet av davidaxelsson:

Såg att dom uppdaterar BF3 idag mellan 08.00-09.00, har ni någon aning om vad patchen kan innehålla? admins/moderatorer?

Det kom en icke obligatorisk server-uppdatering förra veckan, det kan vara så att de tvingar ut den nu. Den patchen skulle lösa "den vanligaste server-kraschen", vilket verkar stämma bra överens med vad som står på Battlelog nu.

Det är i alla fall ingen ny server-patch som kommer. Klient-patch är väldigt osannolikt, eftersom DICE omöjligt kan supporta en utrullning av en ny patch nu runt jul och nyår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Alltså har vi tyvärr inga konkreta sätt att hantera spawnrape, men vi tycker inte heller att det är ett stort problem. Har du varit med om det på vår server? Hur såg situationen ut? Vilken karta?

nej jag spelar än så länge inte på Swec´s server, men generellt på andra servers så bombas det alltid sönder Jets och Helis i huvudbasen eller båten i Gulf of Oman...

så trött på det så jag tänkte att swec servern kanske var bättre eller hade någon bra mjukvara fört typ som för TK´s.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

vilka ord är svartlistade då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

nej jag spelar än så länge inte på Swec´s server, men generellt på andra servers så bombas det alltid sönder Jets och Helis i huvudbasen eller båten i Gulf of Oman...

Har jag inte helt fel så brukar det vara ytterst få som faktiskt flyger över fiendens flygfält eller hangarfartyg och skjuter på stillastående plan eller andra luftburna fordon när de lyfter. Har då aldrig blivit attackerad på denna server utan att jag hunnit upp i luften först. Sedan har det förvisso tagit några sekunder att bli sprängd vissa gånger när tex. Mumspojken och Co. är inne, men det är en annan femma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

vilka ord är svartlistade då?

Vi kan inte skriva ut en lista på det då Google indexerar dessa med sweclockers (Vi hade det nämligen ett tag i en annan tråd).
Förstår inte varför du eller någon annan skulle behöva veta det dock. Håll en bra nivå på språket så är det inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

Vi kan inte skriva ut en lista på det då Google indexerar dessa med sweclockers (Vi hade det nämligen ett tag i en annan tråd).
Förstår inte varför du eller någon annan skulle behöva veta det dock. Håll en bra nivå på språket så är det inga problem.

sant men ens som har rätt grovt ordspråk är dw lätt att sånt kan slinka in då kan de va skönt o veta va man ska passa sig för ist för att märka de me en perm ban om man har en bra runda me sina polare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av contra:

sant men ens som har rätt grovt ordspråk är dw lätt att sånt kan slinka in då kan de va skönt o veta va man ska passa sig för ist för att märka de me en perm ban om man har en bra runda me sina polare.

Är bara perm på riktigt grova saker såsom rasism. Allt annat är 3 varningar på innan 1h bann.
Så skriver du 3 fula ord i en mening så blir man bannad i en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agentq15:

Är bara perm på riktigt grova saker såsom rasism. Allt annat är 3 varningar på innan 1h bann.
Så skriver du 3 fula ord i en mening så blir man bannad i en timme.

okej då förstår jag hur de funkar! Då hoppas ja att din svenne är lika banbart som din jude ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av contra:

okej då förstår jag hur de funkar! Då hoppas ja att din svenne är lika banbart som din jude ?

Se mitt inlägg ovan.

Vi bannar bara för ord som är tveklöst rasistiska eller "vanliga" ord som vi observerar används för att förolämpa någon med rasistisk underton. "Svenne" är inte ett av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Se mitt inlägg ovan.

Vi bannar bara för ord som är tveklöst rasistiska eller "vanliga" ord som vi observerar används för att förolämpa någon med rasistisk underton. "Svenne" är inte ett av dessa.

då måste ja fråga varför? då svenne kan användas av en j*de som kränkande för oss svenska eller hur? nu är de väl inte jätte vanligt men måste ju ifråga sätta när ni bannar ord som j*de men inte svenne, gissar på att t*rk, n*gger i alla dess former är svartlistade. svenne kan lika väl användas som kränkande på samma sätt . rasism är ju inte bara mot färgade eller hur, im just saying. dumt o banna för ett ord som kan tolkas på flera sätt när andra ord som funkar på exakt samma sätt inte är.