Behöver råd inför köp av laptop! (5-7k kronor)

Permalänk
Medlem

Behöver råd inför köp av laptop! (5-7k kronor)

Hej!

Det har blivit dags för mig att införskaffa en laptop nu och då jag inte känner mig särskilt hemma på området vänder jag mig till er på forumet för lite råd, tankar och hjälp över vad jag bör tänka på!

I första hand är det tänkt att datorn ska användas till enklare ordbehandling och arbete i powerpoint samt surf.
Utöver det är det i första hand film och serier den kommer användas till plus en och annan spelsession i inte alltför grafiskt krävande spel.
Jag skulle säga att jag är på jakt efter är en ganska allsidig laptop med schysst prestanda utan att det syns allt för mycket på prislappen.
Mobilitet värderas då jag har för avsikt att använda mig av den i studierna och jag kommer därmed troligen ha den med mig ofta. Men på samma gång är den trots allt en ersättare för min stationära vilket får mig att vilja prioritera en snäppet större skärm.

Jag skulle inte kalla mig en AMD-fanboy, men tror jag skulle föredra en AMD processor. Men kom gärna med argument till varför jag skulle välja Intel istället!

Mitt budgettak ligger på cirka 7000 kronor och jag har kollat runt lite över vilka alternativ som kan tänkas vara intressanta.
På komplett hittade tre alternativ och jag vill gärna höra vad ni har att säga om dem!

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=991201...

Tack på förhand - Do what you do best and help me out!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Med pristak på 7000 så kan ju även denna rekommenderas http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=930810
1kg lättare än ASUSen från el green och ett ganska mycket bättre grafikkort. Vet dock inte hur mycket du prioriterar det.

Kan inte påstå att jag vet särskilt mycket om AMD-processorer i laptops, men mer eller mindre alla high-end laptops jag sett använder sig av Sandy Bridge

Visa signatur

Guru Fire IV (i7 3610QM CPU, 7970m GPU, 12GB RAM, Samsung 830 256GB SSD)
HTC One X

Permalänk
Medlem

Elgreen var en sida värd att hålla ögonen på måste jag säga, även om jag känner lite skepsis för rekonditionerade burkar.

Tack för MSI tipset - ännu lite mer att välja bland