Permalänk
Medlem

mATX för den växande familjen.

Hej.

Då jag lyckats få ytterligare ett barn så står jag nu utan eget rum för mitt Lian Li fulltower. Datorn måste ur i allrummet och där får den inte plats som det ser ut nu.
Då jag ska byta chassi har jag lyckats övertala frun att slå till med en uppgradering samtidigt. Min nuvarande E8600 har tuffat på i 3 år i 4ghz och står sig väl fortfarande men jag kan inte missa ett sånt tillfälle.
Så planen är detta!

Vad tror ni som vet mer än mig? Målet är en hyffsat framtidssäker dator som är liten och förhållandevis tyst. Men även har överklockningspotential i framtiden. Jag vet att nätagget är lite överkurs kanske. Men det ska tyst och effektivt. Målet är även att köpa ett ytterligare GTX570 i framtiden samt klocka processorn.
Klarar chassit detta? Behövs extra fläktar alt. byta ut befintliga för att få chassit tystare?

Spelar atm BFBC 2, SC2, samt HOI3. BF3 samt Diablo 3 kommer spelas i framtiden.

Åsikter, synpunkter, ris och ros. Allt är välkommet.
Tack i förhand.

Edit: Jag vill ha det tysta möjliga 570, men även kunna uppgradera till SLI på det mobot om det går.

Permalänk

Jag vet inte vad din budget är men detta är vad jag skrapat ihop:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/573814/kristers-bensin + http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638785

Då får du ett ännu tystare nätagg av hög kvalite, ett tyst GTX 570 och jag la till 5st fläktar att byta ut de skitfläktar fractal använder. Alltså 1 GT 1450 till cpukylaren och de andra 2 till fronten. 2 st air penetrator i toppen om du har råd eller så tar du 2 st GT 1450/1150rpm till toppen istället.
Detta borde ge bra kylning och ett relativt tyst chassi.

EDIT: Eller så gör du som zeleni och väljer endast 1st GT 1450rpm och kör resten på de medföljande

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/573840/2011-06-29
+
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=623947 eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=638785

Skitfläktar och skitfläktar. Tycker det är lite extremt med 1000 spenn i fläktar.
Tycker inte FD fläkt är så tråkig.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Tack båda för intressanta förslag.
Jag ser att båda har valt arc mini istället för define mini. Vad avgjorde det för er? Jag fick för mig av läsning att define skall vara tystare än arc'en. Och eftersom ni båda har lagt in vattenkylning så borde väl inte luftgenomströmningen spela en jättestor roll?
Vilket leder mig till nästa fråga. Vattenkylning? Har aldrig provat. Blir det verkligen lika tyst som med luft? Pump med motor genereral väl också ljud? Och var får man plats för radiatorn? Men tanken är intressant borde ju ge ett svalare chassi när det ända är ganska litet.
Vad skiljer antecs och corsairs kylare?

Sen en fråga till dig Krister. Ser att du kör med Lian Li's Q11, är du nöjd med det. Hur tyst är det och hur pass stora grafikkort får man in?

Permalänk
Medlem

Tror inte lite ljuddämpning i define kommer at hjälpa dig Luft kylare är blivit ganska stora i dag, och då passar sånna closed h2o systemer bättre.
Vi pratar inte om stora fisk tank pumpar här Nästan ljudlös

Antec är lite billigare, men corsair kör lite bättre slangar. Båda är byggd i samma fabrik i DK.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av Mauk:

Tack båda för intressanta förslag.
Jag ser att båda har valt arc mini istället för define mini. Vad avgjorde det för er? Jag fick för mig av läsning att define skall vara tystare än arc'en. Och eftersom ni båda har lagt in vattenkylning så borde väl inte luftgenomströmningen spela en jättestor roll?
Vilket leder mig till nästa fråga. Vattenkylning? Har aldrig provat. Blir det verkligen lika tyst som med luft? Pump med motor genereral väl också ljud? Och var får man plats för radiatorn? Men tanken är intressant borde ju ge ett svalare chassi när det ända är ganska litet.
Vad skiljer antecs och corsairs kylare?

Sen en fråga till dig Krister. Ser att du kör med Lian Li's Q11, är du nöjd med det. Hur tyst är det och hur pass stora grafikkort får man in?

Det är precis som zeleni säger, define'nens ljuddämpning lär inte hjälpa för då kommer hela din dator att bli varmare samtidigt som grafikkortsfläkten kommer öka rpm som generar mer oljud. Man måste helt enkelt hitta en balans mellan oljud och kylning, speciellt i ett litet chassi. Därför tror och tycker jag att Arc'en kommer att vara tystere och svalare och därför är ett självklart val.

Vattenkylaren tänker jag att du ska ha bak i chassit med en fläkt som insug och inte utsug för att alltid ge sval luft till radiatorn,om du har 2 fläktar i toppen som utsug så blir inte chassit mycket varmare av att bakre fläkten skickar in lite varmare luft in i chassit. Alltså som visas på denna bild som jag gjorde lite snabbt: https://lh5.googleusercontent.com/-V6rxR6ym3sY/TguHRsGvMCI/AA...

Jag har testat köra 2 st Antec h20 620's samtidigt och kan säga att dom är näst intill ljudlösa, fläkten som sitter på radiatorn generar då iaf mycket mer oljud ^^

Skillnaden är slangarna och monteringen, antecs slangar är gjorda i något slags gummi och mer flexibla än corsairs, där deras inte låter vattnet oxidera i och med att dom använder någon slags plast för att skydda vattnet.

Jag är väldigt nöjd med det chassit, har tyvärr inte kunnat testa det in action ännu då jag fortfarande väntar på det där jävla moderkortet som ska komma den 8 juli. Maximal längd av grafikkort är 240mm, jag kör med ett GTX 560 Ti som är 230mm utan original kylaren, det ska även gå att få in EVGA's GTX 570 HD som också är ~230mm. Du kan se vad jag gjort med chassit i mitt galleri.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Tack för responsen!
Mycket informativt.
Får klura på arc mini vs define mini....har till nån får in asus-mobot jag vill ha. Känns som 5 fläktar kommer väsa en del? Vill helst ha det ljudlöst i idle. Vet ni någon annan het mATX-kandidat?
Får bli att testa vatten då, bilden du länkade till så clean ut, blev sugen.
Angående nätagget, Krister du föreslog NXZT och Zeleni XFX, anledningen till att jag valde Corsairet var för att det är semipassivt samt framtidssäkert. Läste om NXZT och det ska ju tydligen vara rätt tyst det med, kanske inte gör någon skillnad?

Återigen tack.

Permalänk
Skrivet av Mauk:

Tack för responsen!
Mycket informativt.
Får klura på arc mini vs define mini....har till nån får in asus-mobot jag vill ha. Känns som 5 fläktar kommer väsa en del? Vill helst ha det ljudlöst i idle. Vet ni någon annan het mATX-kandidat?
Får bli att testa vatten då, bilden du länkade till så clean ut, blev sugen.
Angående nätagget, Krister du föreslog NXZT och Zeleni XFX, anledningen till att jag valde Corsairet var för att det är semipassivt samt framtidssäkert. Läste om NXZT och det ska ju tydligen vara rätt tyst det med, kanske inte gör någon skillnad?

Återigen tack.

5 fläktar behöver inte väsnas, men du kan såklart testa att först bara köpa 1 exta GT 1450rpm till vattenkylningen och resten kör du på fractal's originalfläktar.

Silverstone Fortress FT03 är en kandidat, men alla gillar inte designen och den är aningen dyr. Här är swec's recension på det chassit, notera dock att chassit bara tar emot slim-line DVD'er: http://www.sweclockers.com/recension/13503-silverstone-ft03

Om du vill ha ett tyst nätagg finns det inget bättre än NZXT, jag tror nämligen corsair kör en 120mm som har aggresivare fläkthastighet vid högre belastning.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Tycker ditt första val ser bra ut. Dock behöver du inte ett så kraftfullt nätagg, räcker nog med 550-650w om du inte planerar SLI/Crossfire i framtiden..så där finns en chans att spara lite pengar

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Ja då blir det nog ett NXZT-agg då. Sen lutar det nog åt arc'en i alla fall. Lika bra att få in så mycket luft så möjligt.
Hitta det här GTX 570 som ska vara riktigt tyst och svalt. Men vad händer om jag skulle vilja köra SLI i framtiden? Är det för klumpigt?

Royael: Som du ser är SLI tanken i framtiden.