Vilken var din första dator?

Permalänk
Medlem

Min första dator var en Compaq Presario 433. Kom att användas till att spela bl.a. Mattemaskinen och Herr Smart och Världens Bästa Leksaksaffär.

Permalänk

@ca.agrell:

Förstår dig helt och hållet. Wow har förstört mycket. Warcraft III Reign och Chaos samt Frozen Throne tycker jag dock är rena mästerverken.

BF 2 har jag lagt ned oerhört många timmar på. Minns att det var det spelet som jag lirade online under flera års tid. Även expansionerna Battlefield 2 Special Forces samt BF2142 lirade jag även en hel del. Men har lagt helt klart mest tid på Battlefield 2.

Tänk att det är 15 år sedan det spelet kom ut (2005). Man kan knappt tro att tiden går så fort...

Permalänk
Medlem

Min första dator var en 386 SX 33Mhz med 512kb videominne, 4mb ram och hela 85mb hårddisk. Den klarade av att köra X-COM vilket jag är tacksam för. Utöver det så orkade den inte mycket mer.

Visa signatur

I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by.

Permalänk
Medlem

Amiga 500.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Min första egna desktop är den jag har nu. Familjedator ftw

Visa signatur

Mårar åpå men int på mårona

Permalänk
Medlem

Tömde bankboken och slog till på en C64 för 2 500 kr 1987. Hade ett spel vid inköp, World Games. Men vilket spel å andra sidan!

Några år senare så blev det en Amiga 500 med 1 MB RAM.

Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem

@Choppe: 2500:- för en C64 1987 vara ganska billigt. Runt 87 började 16 bitars maskinerna komma. Köpte min Atari 520 STFM för 3500:- ifrån en datorbutik i Täby .Det som lockade var att man fick floppy drive och slapp hålla på med kassettband. Sedan har förvisso Atari 520 en nackdel den hade lite internminne, så man tvingad att hålla på RAM diskar och sånt.

Men fördelen med Atari ST den hade RS232c port, då öppnades en helt ny värld i form av BBS. En sak man kanske inte tänker på idag, men man var som isolerade Ö:ar som datoranvändare vid den här tidpunkten. Oftast köpte man samma dator som kompisar och bekanta hade för att komma över program.

En populär hobby vi hade på mellanstadiet var åka ner till OBS! ( Numera Coop ) i Fittja och köpa spel till Zx spectrum, sedan åka hem och kopiera dem med på kassett dubbeldäckare, sedan lämna tillbaka spelen med motiveringen att dom inte fungerade .

Permalänk

Microbee. CP/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

@Choppe: 2500:- för en C64 1987 vara ganska billigt. Runt 87 började 16 bitars maskinerna komma. Köpte min Atari 520 STFM för 3500:- ifrån en datorbutik i Täby .Det som lockade var att man fick floppy drive och slapp hålla på med kassettband. Sedan har förvisso Atari 520 en nackdel den hade lite internminne, så man tvingad att hålla på RAM diskar och sånt.

Men fördelen med Atari ST den hade RS232c port, då öppnades en helt ny värld i form av BBS. En sak man kanske inte tänker på idag, men man var som isolerade Ö:ar som datoranvändare vid den här tidpunkten. Oftast köpte man samma dator som kompisar och bekanta hade för att komma över program.

En populär hobby vi hade på mellanstadiet var åka ner till OBS! ( Numera Coop ) i Fittja och köpa spel till Zx spectrum, sedan åka hem och kopiera dem med på kassett dubbeldäckare, sedan lämna tillbaka spelen med motiveringen att dom inte fungerade .

Härliga tider! En av mina kompisar hade en 1040STFM och vi surfade runt på lite BBS:er. Vill minnas att det fanns en BBS inom vårt riktnummer, men vilken känsla av att öppna upp en helt ny värld. Favoritfilmen då var såklart War Games.

Nostalgi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Härliga tider! En av mina kompisar hade en 1040STFM och vi surfade runt på lite BBS:er. Vill minnas att det fanns en BBS inom vårt riktnummer, men vilken känsla av att öppna upp en helt ny värld. Favoritfilmen då var såklart War Games.

Nostalgi!

Första gången jag skulle på pröva ringa en BBS med mitt nyinköpta 1200 Bauds modem, hittade jag numret till Aftonbladet i någon bok / tidskrift , ringde upp och en mans person uppmanade mej att gå och leka någon annanstans.

Roligaste var när 2600 Hz buggen fungerade i Sverige, då man kunde ringa BBS i Australien bara genom att ringa 020 bryta linjen med 2600 hz kostade 0:- ( Det som kalla phreakning på Engelska https://en.wikipedia.org/wiki/Phreaking / https://en.wikipedia.org/wiki/2600_hertz ) sedan satte televerket filter i Sverige. Var på något "copy party" uppe i Norrland, var och varannan dator körde program som kunde generar 2600 hz.

Eller man kunde ringa gratis med tonsändare på dom orange myntautomaterna. Man tryckte returknappt och sedan slog 0013 ( som var numret för utlands upplysningen ) och sedan ringde man med en tonsändare som fanns att köpa på typ World Import vid den här tidpunkten. Var populär på min pluton när jag gjorde lumpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Första gången jag skulle på pröva ringa en BBS med mitt nyinköpta 1200 Bauds modem, hittade jag numret till Aftonbladet i någon bok / tidskrift , ringde upp och en mans person uppmanade mej att gå och leka någon annanstans.

Roligaste var när 2600 Hz buggen fungerade i Sverige, då man kunde ringa BBS i Australien bara genom att ringa 020 bryta linjen med 2600 hz kostade 0:- ( Det som kalla phreakning på Engelska https://en.wikipedia.org/wiki/Phreaking / https://en.wikipedia.org/wiki/2600_hertz ) sedan satte televerket filter i Sverige. Var på något "copy party" uppe i Norrland, var och varannan dator körde program som kunde generar 2600 hz.

Eller man kunde ringa gratis med tonsändare på dom orange myntautomaterna. Man tryckte returknappt och sedan slog 0013 ( som var numret för utlands upplysningen ) och sedan ringde man med en tonsändare som fanns att köpa på typ World Import vid den här tidpunkten. Var populär på min pluton när jag gjorde lumpen.

Haha, så avancerade var inte vi. Jag minns att vi försökte att busvissla för att då fram den frekvensen. Funkade aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Det började 1978: DEC pdp-8 VT78
https://en.wikipedia.org/wiki/DECmate

Sedan 1980 blev det Pdp-11
https://en.wikipedia.org/wiki/PDP-11

Ett par år senare Vax-11
https://en.wikipedia.org/wiki/VAX-11

Tror ingen i tråden varit med om nåt liknande?

Jo, jag hade en bekant som hade en vax-dator hemma. Men det var iofs inte hans första dator

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Hoppas han hade 3 FAS. Vi hade en Vax 11/730 på en dataförening som höll till på Östermalm. Det blev billigare köra på Linux på PC hårdvara än att hålla den datorn i drift.

Permalänk
Medlem

@klein: Det var säkert 3fas med tanke på hur stor datorn var

Fick för övrigt en monokrom Tandberg-terminal utav denne bekante när min dåvarande Amiga gick sönder och behövde en reparation, så man kunde koppla terminalen direkt till ett modem för att fortsätta ringa bbs:er.
Det var lite Wargames känsla

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Första egna datorn som jag själv byggde var:
AMD Athlon Thunderbird 800 Mhz
ATI Radeon 64MB DDR
256MB SDR 133Mhz
Soundblaster 512
Minns inte det exakta moderkortet men det var något mid end från MSI
En 15" Sampotech-skärm som jag körde i 1156x864
Lite-On 4x CD-brännare som jag firmwareflashade så att den kunde bränna i 12x
Windows ME (jag visste inte bättre, men lärde mig snabbt och bytte till 2000)

Hann använda den i mindre än ett dygn innan en kondensator brann på moderkortet och tog tre veckor för den lilla datorbutiken att fixa ett nytt kort till mig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Första egna datorn va nog någon typ av 386a, minns dock inte riktigt vad det va för modell, slängd och kasserad för måånga år sedan

Permalänk
Medlem

Första datorn: Macintosh Color Classic (hitta den på skroten)
Andra datorn: Pentium MMX 166Mhz, 2gb hårddisk, nån voodoo historia (tror ja)
Tredje datorn: *Bjässen* Pentium 3 500Mhz, 384mb sdram, geforce 2 mx
Fj... sen en j*vla massa datorer hit o dit

Offtopic: Första brända moderkortet: ASUS NF7-S

Permalänk
Medlem

En rolig dator jag kom i kontakt som dock aldrig var min, men fick låna. Var Ericsson Step One, dvs svensk byggd PC med MS DOS 1.10..

Permalänk

Min första dator var en HP Pavilion DV6.
Minns fortfarande hur mycket jag nördade Trackmania tillsammans med min brorsa.
Jag tyckte även att det var svincoolt med en fjärrkontroll till en dator

Permalänk

Vic 20, men jag blev lite mer imponerad av min andra dator, en Sinclair Spectrum 48k med interface för joystick. Bandspelare förstås. Gummisuddstangenter med ett antal förinprogrammerade basic-kommande på varje. Tyckte nog att CPU:n var rätt kraftig i jämförelse med många andra maskiner.

Permalänk
Medlem

Fick en Compis-dator av föräldrarna, monokrom skärm och bara tangentbord. Jag vet inte vad de tänkte jag skulle göra med den då det för mig i princip bara var en skrivmaskin. Gjorde dock ett par ”spel” i basic. Nån sorts textäventyr. Då brorsan hade en c128 med diskettstation så var den en aning mer lockande

Fick något år senare en Amiga 500 som jag har många bra minnen från.

Permalänk
Medlem

Året var 1997, och julklappen var "LO-datorn". En HP Vectra desktop, med Pentium MMX 200 Mhz/32 MB RAM/ 2 GB HDD. Integrerad grafik tror jag(här kanske någon kan fylla i?). Medföljde gjorde också en musmatta med att foto av LO-borgen (wtf?). Och en gigantisk 15" CRT såklart med SVGA. CD läsare med x24. Fick även med spelet The Curse of Monkey Island, which was awesome. Begåvades julen efter med en Sony cdbrännare 4x/2x/52x.

Sen dröjde det ända till 2001 innan Compaq Presario 5000 kom. Med AMD Ahtlon 1,3 Ghz, 256 MB RAM, 40 GB IDE HDD, Geforce 2 mx(?). Riktigt mäktigt att kunna köra CS utan lagg

Permalänk

Amiga 500, vilka minnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Första gången jag skulle på pröva ringa en BBS med mitt nyinköpta 1200 Bauds modem, hittade jag numret till Aftonbladet i någon bok / tidskrift , ringde upp och en mans person uppmanade mej att gå och leka någon annanstans.

Jo, jag kommer ihåg en hel del övertidstimmar på en icke nämnd försvarsmyndighet där man satt och tankade ner saker från BBS-er på övertid. Oavsett om det var lättklädda damer eller röda hus med vita knutar så var det fascinerande att man ens kunde ladda ned och se sådant på en datorskärm. Man fick ju ändå ganska mycket gjort under den halvtimmen det tog att ladda ner en bild med 640x480 punkter och 8 bitars färg...

Citat:

Eller man kunde ringa gratis med tonsändare på dom orange myntautomaterna. Man tryckte returknappt och sedan slog 0013 ( som var numret för utlands upplysningen ) och sedan ringde man med en tonsändare som fanns att köpa på typ World Import vid den här tidpunkten. Var populär på min pluton när jag gjorde lumpen.

Haha, ja jävlar, min också! En hel marinbas där i princip alla - från befäl till beväringar - använde en sån för att ringa hem till familjen utan att behöva betala för det.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem

@Waiter:

Det får mej att tänka på en story jag fick höra när jag gjorde lumpen. Omgången innan oss hade haft en på Amiga på hamnkontoret ( Låg på en Ö ute Stockholms skärgård, till denna Ö fanns vid den här tidpunkten ett hamnkontor som var bemannade med vanliga Depå knektar, man tog emot varor och liknade )

Då ringer en herre upp mej, fråga om telefoni och eventuella modem Visste inte så mycket, eftersom var ny på posten. Tydligen så hade man på hamnkontoret ringt telefonsamtal för ca 100 000:- med datorn och Modem.

Permalänk
Inaktiv

Hejsan

Min första dator var en Atari 1040ST och min första PC var en Commodore PC10 II en grym intel 8088 cpu. Uppgraderades till ruskiga 1024kB ram med expansionskortet på 384kB Året var 1988 eller 89.. som tonåring har man ju inte riktigt råd med nytt utan det fick bli begagnat som hade ett år på nacken.. Föräldrarna ansåg att datorer var skräp o bara en fluga, så de bidrog inte med något. *hahaha*
Efter det blev det en Goldstar 286S en 386 efter det.. 486 osv osv.. Det roliga är att jag sparat på OEM maskinerna och de fungerar än i dag.. Så jag har en liten samling med både stationära och laptops... Jag efterlyste för ett tag sedan efter en hårddisk till min bärbara 286:a.. eller släpbara kanske man ska säga. *hahaha*
Ni hittar den tråden här med bild på värstingen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1555803-trasig-hdd-toshiba-t3100e-40-gar-det-att-hitta-en-ny-begagnad
Bilder på lite andra retromaskiner kanske kommer framöver om intresse för sådant finns.

Men skojsig tråd att läsa om allas första datorer
Ha det gott o sköt om er i coronatiderna

Permalänk
Medlem

Commodre 128.En födelsedagspresent 1988
Denna är dock en jag fick tag på senare i livet då originalet vägrar starta.

Permalänk
Medlem

En Commodore 64 med bandstation senare diskett. Fick tjata rätt hårt men tillslut så. Det var 1988

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Någon stationär av märket Medion. Jag kommer knappt ihåg själva datorn, men både XP och the Sims 1 kommer alltid ligga nära mitt hjärta tack vare den datorn.

Permalänk
Medlem

Växte upp fattig som fan i ett skit område där ingen hade något som helst dator intresse medan en annan fått skruva elektronik sedan 5års åldern då min systers farsa hämta radio med mera på tippen för att hålla min adhd på en bra nivå, men som tur var hade en vän till familjen dator intresse och sysslade med att reparera elektronik som han hämta i sopprum och på tippen vilket resulterade i att jag vid 9års åldern fick en fullt utrustad c64 med cartridge, floppy, bandare och en massa andra tillbehör.
Om jag aldrig haft tillgång till c64an är nog risken att mitt intresse för datorer inte legat på den nivån det gör idag.