iMac 27" i5 (11,3) skärmproblem

Permalänk
Medlem

iMac 27" i5 (11,3) skärmproblem

Hej

Denna fråga har jag även ställt på 99mac men jag prövar även här.

Märkte igår ett problem med min skärm. När den är i vila samt med mörkare (svart) bakgrund i drift så syns en stor "fläck" som går över hela skärmen. Den är inte från kant till kant utan några cm från alla kanter. "fläcken" i detta fall är av ljusare karaktär och syns bäst när datorn är i vila. Jag har googlat lite på problemet och det är inte samma fel som typ Intel iMac 27″ developing dirty, dark spots and patches on the screen : The zombie problem that just won’t die! « The Nanchatte Technojunkie utan "fläcken" är som att det är immigt på andra sidan av glaset. Jag har aldrig tagit av glaset utan bara rengjort på utsidan.

Detta är något som min fru har märkt sen dag ett på datorn men jag som ett blindstyre har inte märkt det förrän igår då . Någon som har/har haft samma problem? bara och lämna in dumburken?

//K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Hum.. Går det att ta bild på detta?
Jag skulle rekommendera dig att inte sitta här och vänta på svar och istället ringa till Apple gå till någon av Apple´s återförsäljare som har service på plats.

Permalänk
Medlem

Naah går inte så bra har prövat fota utan bra resultat...men jag har en teori. När datorn är avstängd helt så syns samma fenomen, jag misstänker kondens. Ska ta av glaset idag efter jobbet och se om det går att rengöra. Annars ringer jag Crapple och hör mig för.

Skrivet av Cliddo:

Hum.. Går det att ta bild på detta?
Jag skulle rekommendera dig att inte sitta här och vänta på svar och istället ringa till Apple gå till någon av Apple´s återförsäljare som har service på plats.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Naah går inte så bra har prövat fota utan bra resultat...men jag har en teori. När datorn är avstängd helt så syns samma fenomen, jag misstänker kondens. Ska ta av glaset idag efter jobbet och se om det går att rengöra. Annars ringer jag Crapple och hör mig för.

Jag vet inte hur det är med garanti osv, men jag hade nog valt att ringa Apple före ett eventuellt rengöringsförsök. Har du full koll på att garantin fortfarande gäller efteråt och känner dig säker så är det väl lugnt.

Permalänk
Medlem

Garantin ska nog inte påverkas för att du tar av glaset. Har gjort det på min förra iMac 24" utan problem :). Planen är senare sätta in en SSD dessutom och då måste hela saken öppnas :D. Man är väl ingen fegis om man hänger på SWEC eller? . Ryker garantin så finns alltid drulle på hemförsäkringen, allt ordnar sig.

Skrivet av Captain Beyond:

Jag vet inte hur det är med garanti osv, men jag hade nog valt att ringa Apple före ett eventuellt rengöringsförsök. Har du full koll på att garantin fortfarande gäller efteråt och känner dig säker så är det väl lugnt.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

En liten update bara. Efter en lyckad operation så är problemet löst. Det var som jag trodde kodens som var orsaken och för den som vill veta så vet jag även orsaken. Datorn köptes i vintras 110101 och togs in från kyla in till ett varmt rum som orsakade "problemet". Nu är man tillbaka i lyckan med en fungerande iMac .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late