P-Bot trots erlagd biljett

Permalänk
Medlem

Undrar om ett dåligt rykte som p-bolag är lika negativt som för ett byggföretag.... hmmmm.

I det här fallet så är det tre parter.
Markägare, Europark och Hojab parkeringsservice. Där den senare är ett inkassoföretag som enbart hanterar invändningar mot Europarks utfärdade böter. Hojab är således proffs på att driva in pengar och känner nog inget som helst ansvar för vad p-vakten pysslat med.
Nu har jag därför kontaktat Europark och hoppas att de är mer samarbetsvilliga.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Nja kan inte helt hålla med dig. Är man privatägd så ser man vinst som A & O(naturligtvis beroende på vad för slags företag man driver), har man läst ekonomi och företagande vet man detta. Där kan jag även se ett samband med "smutsiga" bolag som jag visst kan tänka mig att de försöker få sina anställda att "lappa på" utan att ta konsekvenserna. Får man dåligt rykte så är det bara till att starta upp nytt bolag. Kolla bara på hur de går tillväga i tex fuskbyggarna etc... Och ja så enkelt är det att faktiskt börja på ny kula.

Ekonomi är det jag läser, och för ett större företag är det inte bara att starta om på nytt. För Johan och hans fyra hantverkarpolare är det inga problem att börja om på nytt igen, men ett större företag har långsikta mål de arbetar mot, mindre företag har kortsiktiga (oftast ekonomiska) mål. Det är två vitt skilda typer av verksamheter. Om du lever på långsiktiga kontrakt så funkar det inte att skita i sitt rykte och bara starta om igen - då får du inte kontraktet av fastighetsägaren. I Sverige är det få parkeringsföretag som äger sina garage och uteplatser, dessa hyrs av fastighetsägare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ekonomi är det jag läser, och för ett större företag är det inte bara att starta om på nytt. För Johan och hans fyra hantverkarpolare är det inga problem att börja om på nytt igen, men ett större företag har långsikta mål de arbetar mot, mindre företag har kortsiktiga (oftast ekonomiska) mål. Det är två vitt skilda typer av verksamheter. Om du lever på långsiktiga kontrakt så funkar det inte att skita i sitt rykte och bara starta om igen - då får du inte kontraktet av fastighetsägaren. I Sverige är det få parkeringsföretag som äger sina garage och uteplatser, dessa hyrs av fastighetsägare.

Men du bör även titta på de olika lagrummen som styr de olika utfärdandena. Dels har du LKOP men även FelP. Det bolag som bedriver övervakning av tomtmarksparkering enligt LKOP har ju endast den lagstiftningen att rätta sig efter, vilket även betyder att en kontrollavgift skall vara uppenbart oskälig för att inte utfärdas. Den formuleringen finns inte i FelP.

Skulle nog (har det rätt väl bekräftat iom mitt yrke) att det är snarast tvärtom, fokus för tomtmarksövervakning = maximal återförd peng till fastighetsägaren, medan det för kommunen (offtntligrättslig parkering) handlar om framkomlighet, trafiksäkerhet framför maximalt antal utfärdade parkeringsanmärkningar. Sedan att en stor skillnad även handlar i hur rättsväsendet hanterar överklaganden/bestridande av ärenden är ju intressant. Polismyndighet kontra de som utfärdat kontrollavgiften.

Eventuella stavfel och syftningsfel skylls på dagens firmafest

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Ekonomi är det jag läser, och för ett större företag är det inte bara att starta om på nytt. För Johan och hans fyra hantverkarpolare är det inga problem att börja om på nytt igen, men ett större företag har långsikta mål de arbetar mot, mindre företag har kortsiktiga (oftast ekonomiska) mål. Det är två vitt skilda typer av verksamheter. Om du lever på långsiktiga kontrakt så funkar det inte att skita i sitt rykte och bara starta om igen - då får du inte kontraktet av fastighetsägaren. I Sverige är det få parkeringsföretag som äger sina garage och uteplatser, dessa hyrs av fastighetsägare.

Kanoners. Nja det finns en del stora företag som bytt namn. ATI blev AMD? Så svårt är det nog inte, handlar väl om en process som kan vara jobbig kanske men genomförbar. Det jobbiga är att behöva jobba in det nya företaget på marknaden. Alla företag jobbar mot både kortsiktliga mål och långsiktliga mål vilket du borde veta som läser ekonomi. Finns flera stora företag som har kortsiktliga och tvärt om när det kommer till en del små, ja det gäller även ekonomiska mål. Ett bra exempel är ju det som hände under krisåren som kom och försvann för bara något år sedan. Där var det många stora företag som strök med pga kortsiktliga mål för man hade inte planerat långsiktligt med VDns och en del anställdas höga löner etc...

Kan inte uttala mig om hur parkeringsbolagens kontrakt ser ut eftersom att jag inte vet. Men du kanske kan berätta så jag kan fylla på min lagringsbank.

Bara för att det finns en fastighetsägare behöver inte detta betyda att man som "skurk"-företag inte kommer att få hyra en plats hos dem. Allt handlar om vem som är fastighetsägare och vilken relation man kan skapa sig med denne. Gäller att inte fastna inne i lådan

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Kanoners. Nja det finns en del stora företag som bytt namn. ATI blev AMD? Så svårt är det nog inte, handlar väl om en process som kan vara jobbig kanske men genomförbar. Det jobbiga är att behöva jobba in det nya företaget på marknaden.

Du menar den process som påbörjades för 4 år sedan och har kostat åtskilliga miljoner dollar? Jo, det är något man bara gör när det går utför. Den stora skillnaden är att ATi blev uppköpta och integrerades i det nya varumärket. Man började inte om på nytt.

Skrivet av Tickles:

Alla företag jobbar mot både kortsiktliga mål och långsiktliga mål vilket du borde veta som läser ekonomi. Finns flera stora företag som har kortsiktliga och tvärt om när det kommer till en del små, ja det gäller även ekonomiska mål. Ett bra exempel är ju det som hände under krisåren som kom och försvann för bara något år sedan. Där var det många stora företag som strök med pga kortsiktliga mål för man hade inte planerat långsiktligt med VDns och en del anställdas höga löner etc...

I dagens företagsklimat finns det inga stora företag som aktivt jobbar för korta mål - alla större organisationer arbetar mot långsiktig överlevnad. Sen finns det de som misslyckas med det och går i konkurs, men det är en helt annan femma. Ett mindre företag som arbetar mot uppköp har både kortsiktiga och långsiktiga mål. Dels behöver man en kärnverksamhet som tjänar pengar, sedan behöver man ett nätverk som är attraktivt och främst behöver man en idé som kan tjäna pengar på sikt, det är därför man blir uppköpt.

Kortsiktiga företag finns i mycket, mycket liten mån. Kortsiktiga ägare finns det gott om däremot, men kortsiktiga ägare är oftast passiva och har inget intresse av att påverka verksamheten.

Skrivet av Tickles:

Bara för att det finns en fastighetsägare behöver inte detta betyda att man som "skurk"-företag inte kommer att få hyra en plats hos dem. Allt handlar om vem som är fastighetsägare och vilken relation man kan skapa sig med denne. Gäller att inte fastna inne i lådan

Det är klart att företagsledningens relationer är viktiga när det gäller att förläng och omförhandla kontrakt, men om du tror att p-vakter medvetet lappar bilar fel för att mer pengar ska dras in så är du helt ute och cyklar. Som jag påpekade blir det en struntsumma i rörelseresultatet. Felaktiga kontrollavgifter beror på den mänskliga faktorn.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du menar den process som påbörjades för 4 år sedan och har kostat åtskilliga miljoner dollar? Jo, det är något man bara gör när det går utför. Den stora skillnaden är att ATi blev uppköpta och integrerades i det nya varumärket. Man började inte om på nytt.

I dagens företagsklimat finns det inga stora företag som aktivt jobbar för korta mål - alla större organisationer arbetar mot långsiktig överlevnad. Sen finns det de som misslyckas med det och går i konkurs, men det är en helt annan femma. Ett mindre företag som arbetar mot uppköp har både kortsiktiga och långsiktiga mål. Dels behöver man en kärnverksamhet som tjänar pengar, sedan behöver man ett nätverk som är attraktivt och främst behöver man en idé som kan tjäna pengar på sikt, det är därför man blir uppköpt.

Kortsiktiga företag finns i mycket, mycket liten mån. Kortsiktiga ägare finns det gott om däremot, men kortsiktiga ägare är oftast passiva och har inget intresse av att påverka verksamheten.

Det är klart att företagsledningens relationer är viktiga när det gäller att förläng och omförhandla kontrakt, men om du tror att p-vakter medvetet lappar bilar fel för att mer pengar ska dras in så är du helt ute och cyklar. Som jag påpekade blir det en struntsumma i rörelseresultatet. Felaktiga kontrollavgifter beror på den mänskliga faktorn.

Japp, och att köpa upp skulle ju kunna vara ett sätt att kringgå vägen att starta upp nytt!?
Nja alla stora företag som jag sa innan jobbar inte med långsiktiga mål hur du än vill vända på det. många bra exempel finns. Sedan håller jag helt med om hur det bör vara och hoppas innerligt att kortsiktiga ägare kommer vara en nedåt gående trend.

Nu är det kanske mer så att man tagit bort "belöning" för hur många man lappade på en del priviata företag men var otaliga som styrkte det faktum att det faktiskt var så. Så helt ute och cyklar är jag inte. Och nej felaktiga lappningar är inte 100% felaktiga kontrollavgifter. För är man osäker så skiter man väl i att lappa eller? Om inte så styrks ju även resonemanget att man hoppas på att individen inte ska orka ta det till rätten?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Japp, och att köpa upp skulle ju kunna vara ett sätt att kringgå vägen att starta upp nytt!?

Med vilka pengar då hade du tänkt? Carpark köptes för ~600 miljoner kronor, det är rätt mycket pengar att få fram som ett nystartat företag.

Skrivet av Tickles:

Nja alla stora företag som jag sa innan jobbar inte med långsiktiga mål hur du än vill vända på det. många bra exempel finns. Sedan håller jag helt med om hur det bör vara och hoppas innerligt att kortsiktiga ägare kommer vara en nedåt gående trend.

'

Vilka stora företag jobbar inte mot långsiktiga mål då?

Skrivet av Tickles:

Nu är det kanske mer så att man tagit bort "belöning" för hur många man lappade på en del priviata företag men var otaliga som styrkte det faktum att det faktiskt var så. Så helt ute och cyklar är jag inte. Och nej felaktiga lappningar är inte 100% felaktiga kontrollavgifter. För är man osäker så skiter man väl i att lappa eller? Om inte så styrks ju även resonemanget att man hoppas på att individen inte ska orka ta det till rätten?

Jag började jobba parkering 2006, då fanns det inget provisionssytem. Jag skulle gissa på att det är en modern myt eller något som avskaffades för väldigt länge sedan. Det finns inte så mycket att vara osäker på när man lappar bilar, parkeringsreglerna gäller och det är svårt att hitta undantag. Om det nu är osäkert så är det markägaren som bestämmer vad som gäller, vissa vill bara lappa 100% solklara fall och andra vill när det är osäkert och sedan får kunden avgöra om han vill överklaga kontrollavgiften eller inte. Överklagar du med god grund så kommer den förmodligen att avskrivas, så gjorde vi i.a.f. Man tar det alltså inte till rättegång, man tar det med parkeringsföretagets kundtjänst (som kan kolla upp tveksamma regler ordentligt).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Med vilka pengar då hade du tänkt? Carpark köptes för ~600 miljoner kronor, det är rätt mycket pengar att få fram som ett nystartat företag.

Vilka stora företag jobbar inte mot långsiktiga mål då?

Jag började jobba parkering 2006, då fanns det inget provisionssytem. Jag skulle gissa på att det är en modern myt eller något som avskaffades för väldigt länge sedan. Det finns inte så mycket att vara osäker på när man lappar bilar, parkeringsreglerna gäller och det är svårt att hitta undantag. Om det nu är osäkert så är det markägaren som bestämmer vad som gäller, vissa vill bara lappa 100% solklara fall och andra vill när det är osäkert och sedan får kunden avgöra om han vill överklaga kontrollavgiften eller inte. Överklagar du med god grund så kommer den förmodligen att avskrivas, så gjorde vi i.a.f. Man tar det alltså inte till rättegång, man tar det med parkeringsföretagets kundtjänst (som kan kolla upp tveksamma regler ordentligt).

varför starta upp nytt och köpa upp ett annat företag? inte riktigt så jag skrev, skrev bara att det är ett sätt att kringgå att starta upp nytt.

Ja du, googla på valfritt stort företag som gick under när finanskrisen va så ska du se att det fanns/finns stora företag inom den den kategorin med.

Ok, då är det ju inte så mycket mer att tjivas om när det kommer till provision. Det är dock inte någon utanför parkeringsbolaget som sagt att det varit provision. Källa!? ja sök på internet och tv program (tyvärr för längesedan för att komma ihåg). Där folk som arbetat som just parkeringsvakter sagt att det varit ett slags belöningssystem för att lappa. Men som sagt, eftersom att du arbetat/arbetar på parkeringsbolag så är det ju du som har bästa infon om just ditt bolag

hmm lite motsägelsefullt att företag gör enligt principen "Hellre lappa än fria". Tror inte att någon vettig människa skulle göra enligt följande om det nu inte på något sätt skulle gynna dem eller missgynna dem på något sätt. Det är för många faktorer som skiner igenom...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ja du, googla på valfritt stort företag som gick under när finanskrisen va så ska du se att det fanns/finns stora företag inom den den kategorin med.

Även företag med en framtidsstrategi kan gå under, just därför att det är omöjligt att förespå framtiden. Det betyer inte att det är ett företag som siktar på kortsiktig vinst.

Skrivet av Tickles:

hmm lite motsägelsefullt att företag gör enligt principen "Hellre lappa än fria". Tror inte att någon vettig människa skulle göra enligt följande om det nu inte på något sätt skulle gynna dem eller missgynna dem på något sätt. Det är för många faktorer som skiner igenom...

Som sagt så är det inte särskilt ofta det rör sig om tveksamma kontrollavgifter, just därför att regler kring parkering är rätt tydliga. Vanligaste är att kunden anser att det saknas skyltar eller att skyltarna är otydliga/svåra att se, vilket är mycket lätt att motbevisa. De flesta som överklagar (och nu pratar jag 9/10 samtal) är fulla av skit och försöker bara vifta bort en korrekt utförd kontrollavgift. 99/100 av resterande förstår inte parkeringsreglerna och 1/100 av de ursprungliga 1/10 har fått en rakt av felaktig kontrollavgift, som vi avskrev.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Även företag med en framtidsstrategi kan gå under, just därför att det är omöjligt att förespå framtiden. Det betyer inte att det är ett företag som siktar på kortsiktig vinst.

Som sagt så är det inte särskilt ofta det rör sig om tveksamma kontrollavgifter, just därför att regler kring parkering är rätt tydliga. Vanligaste är att kunden anser att det saknas skyltar eller att skyltarna är otydliga/svåra att se, vilket är mycket lätt att motbevisa. De flesta som överklagar (och nu pratar jag 9/10 samtal) är fulla av skit och försöker bara vifta bort en korrekt utförd kontrollavgift. 99/100 av resterande förstår inte parkeringsreglerna och 1/100 av de ursprungliga 1/10 har fått en rakt av felaktig kontrollavgift, som vi avskrev.

jupp, betyder också att det riktigt kan vara kortsiktliga mål. Man ser alltför många AktieBolag som enbart ser till sina investerare men vill ge skenet av att ha långsiktliga mål. Detta är något man oftast ser när man börjar kolla siffror på de publika redovisningarna. Därmed skriver jag inte av att det finns företag som arbetar med långsiktliga mål.

Säger inte emot när det kommer till personer som försöker säga att de inte gjort fel när de gjort fel. Utan det är själva mentaliteten att man fäller hellre än friar och på så sätt gnider händerna åt inkomster som kan vara helt felaktigt "inkasserade". Det är nog detta som de flesta andra också reagerar över och man borde helt enkelt se över de företag som sysslar med detta.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

j
Säger inte emot när det kommer till personer som försöker säga att de inte gjort fel när de gjort fel. Utan det är själva mentaliteten att man fäller hellre än friar och på så sätt gnider händerna åt inkomster som kan vara helt felaktigt "inkasserade". Det är nog detta som de flesta andra också reagerar över och man borde helt enkelt se över de företag som sysslar med detta.

Mentaliteten är att man följer reglerna som finns, vid osäkra fall är det markägaren som hyr in företaget som har bestämt vad som ska hända med bilar.

Jag vill återigen poängtera att det väldigt, väldigt sällan är osäkra fall, du får nog ge dig på lärare, poliser, militärer, ambulanspersonal, advokater och journalister innan du ger dig på p-vakter som yrkesgrupp om vi nu ska se till yrken som gör medvetna fel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Mentaliteten är att man följer reglerna som finns, vid osäkra fall är det markägaren som hyr in företaget som har bestämt vad som ska hända med bilar.

Jag vill återigen poängtera att det väldigt, väldigt sällan är osäkra fall, du får nog ge dig på lärare, poliser, militärer, ambulanspersonal, advokater och journalister innan du ger dig på p-vakter som yrkesgrupp om vi nu ska se till yrken som gör medvetna fel.

nu vet jag ju inte vad lärare m.m har med detta att göra så nej det tänker jag inte göra. Speciellt lärare som blir mer och mer utsatta av lata föräldrar som inte orkar uppfostra sina barn och begränsade av skolornas besparingar.

Men i övrigt så är det ju bra med info hur ni gjorde. Dock är jag fortfarande rädd för hur mentaliteten på sådana företag ser ut med "hellre lappa än fria",oberoende av antalet "fellappningar", vilket i min mening är något av ett stort fel och dessutom styrker det negativa synsätt man har på parkeringsbolag...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Någon som tittade på kvällens uppdrag granskning? Jätteenkelt att få böterna makulerade. Bara att få sitt fall uppmärksammat i TV.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Det viktigaste är att du kontaktar dem och bestrider detta. Gör du inte det gäller avtalslagen om andbud och accept.
Bestrider du inte räknas det som du accepterat "avtalet" och du är då skyldig att betala.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Nej, det gör de absolut inte. Jag har jobbat 3 år vid ett parkeringsföretag någon provision är det verkligen inte tal om. Rutinerna för p-vakterna är solida, de dokumenterar och bevisar överträdelse på ett mycket konkret vis.

Här tar Uppdrag Granskning upp de "solida metoder och rutiner" - i ungefär mitten av programmet - som du menar att bolagen besitter: http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning (Märk väl: medborgaren i reportaget har ungefär liknande problem som TS - trots synligt kvitto på betald biljett får denne problem).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Grrr! Efter att ha tittat på klipp #2 http://www.nyheterna.se/1.1993435/2011/01/27/parkeringsbolag_...
Inser jag att jag blivit blåst a q-park.
Han sa att det vanligaste var att man parkerar innanför nån parkeringszon.

Precis det har hänt mig. Luddiga parkeringszoner. 2 vägar ut men bara en skylt i ena hållet.

Försent att överklaga?

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KalleKulspruta:

Grrr! Efter att ha tittat på klipp #2 http://www.nyheterna.se/1.1993435/2011/01/27/parkeringsbolag_...
Inser jag att jag blivit blåst a q-park.
Han sa att det vanligaste var att man parkerar innanför nån parkeringszon.

Precis det har hänt mig. Luddiga parkeringszoner. 2 vägar ut men bara en skylt i ena hållet.

Försent att överklaga?

Först och främst (trots att det är mycket text) klistrar jag in chatten med parkeringsvakten: på så sätt kan Swec:are (och andra som söker på ämnet över internet) få matnyttiga tips, samt att chatten blir kvar för evigt.

Länk: http://www.nyheterna.se/1.1993002/2011/01/27/las_chatten_med_...

"Läs chatten med parkeringsvakten
Publicerad 27 jan 2011 10:31
Panja M: Hej! Jag fick parkeringsböter (SEK 900). Orsaken var att jag hade parkerat i handikappsplats. Sanningen var att jag vände bilen på den platsen, ingen parkeringsvakt kom fram med böteslapp (eller var synlig - de måste ha skrivit upp bara reg. numret). Har inte fått bildvis - att överklaga hjälpte inte. Vad kan man göra?
Lisah Silfwer: Du kan fråga de som äger marken vilka regeler de har, i så fall kan de gå in och makulera boten. Man får baka in och ut på en handikapplats. Dessutom har man skyldighet att som parkeringsvakt meddela bilisten att du är lappade. Om de inte har gjort det så kan du bestrida kontrollavgiften, för enligt lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering så måste du bli informerad om att du blivit lappad.

Alexander: Hur ska man lägga biljetten så att det blir svårt att fuska med fotograferingen?
Lisah Silfwer: Man kan använda en egen kamera och provfota ur olika vinklar. Men jag skulle lägga biljetten vid ratten för den vinkeln är nästintill omöjlig att inte få med på bild.

Alexander: Att ta en bot till tingsrätten går väl under småmål? Dvs att den som vinner målet betalar 0 kr i slutändan?
Lisah Silfwer: Ja, det gäller.

Undrande: Talar du för en hel kår med parkeringsvakter eller talar du för dig själv?
Lisah Silfwer: En hel kår, och då har jag erfarenhet från hela Sverige. Det finns mycket fuskande i Uppsala. Men vissa individer är mer seriösa och fuskar inte.

Undrande: Vad var skälet till att du inte arbetar kvar på Europark eller på Q-Park?
Lisah Silfwer: Stressen att jaga statistik, och det man gjorde mot människor kändes inte bra.

Frida: Kan du förklara hur man fuskar med tiderna genom att skriva in ett tidigare klockslag? Använder ni inte handdator som först börjar ta tid när registreringsnumret skrivs in?
Lisah Silfwer: Det är komplicerat. Men det går att fuska jättelätt med handdatorerna. Det kan nästan vara enklare. Man bara skyller på handdatorn och att den har fel tid.

Sandra: Får ni provision?
Lisah Silfwer: Nej, det får vi inte. Det handlar mer om intern status.

Skeptisk: Jag betvivlar sanningshalten i vaktens påståenden. Att dessutom pååstå att det skulle kosta flera tusen kr att driva ett parkeringsärende är direkt felaktigt. Silfver, var är din research? Pinsam nivå.
Lisah Silfwer: Ja, vad är sanningshalten. Det är så här vi måste jobba. Och det kostar att bestrida en felaktig kontrollavgift om du ska ta ärendet vidare till tingsrätten. Dessutom vill parkeringsbolaget få ersättning från dig som bestrider kontrollavgiften för den tiden som de har spenderat på ärendet. Det kan handla om tusentals kronor totalt sett att bestrida en kontrollavgift alltså. Men om du vinner målet så slipper du betala.

Adam: Hej Yassin Vad jag vet så fuskar inte Leif och det var väl han som lärde upp dig? Var har du fått fusket ifrån? Hade du varit en hederlig person så hade du haft jobbet kvar. Du måste lämna tillbaka skrivaren och kläderna som du har på dig på tv.
Lisah Silfwer: Tyvärr inte igen någon vid namn Leif. Utrustning är lånad, och redan återlämnad så jag förstår inte vad du menar.

palle: hej. har själv jobbat där, en poäng i det du avslöjar men lite överdrivet. du har inte fått sparken då och är lite arg och hämndlysten bara??
Lisah Silfwer: Nej, det stämmer inte. Det är så här det ser ut.

lina: reagerar inte arbetsledaren om ni fuskar gång på gång med foton och sådant?? måste komma in massor med klagomål till arbledaren väl??
Lisah Silfwer: Nej, väldigt sällan får vi tillbaka ärendet till oss själva. Överklagan tar över "tjafset". Det är därför vi skriver interna kommentar så att vi inte ska få tillbaka dem.

carin: jag fick p-böter i fruängen i augusti 2010. p vakten en tjej på ca 22-25 år står gömd bakom bilarna , jag pratar med henne och säger att jag glömt sälla in tiden på minn p- skiva. Hon svarar jag bryr mig inte, jag går tillbaka och ställer p skivan ( jag skulle bara gå in och hämta fisk det tog 7 minuter när jag kommer ut har p vakten satt en p-bot på min framrut. Jag ser henne igen då hon sitter på ett Cafe och pratar och kollar in var hon ska sätt nästa p-bot. Denna p-vakt smyger om kring och troligtvis har hon fått instruktioner på att det är så här man ska göra, det är beklagligt att deras uppgifter bara är att smyga runt och inte visa sig för att få så mycket bonus som möjligt.Om en p-vakt bara har en arbetsuppgift att smyga runt och p-böta då kan vem som helst bli p-vakt
Lisah Silfwer: Ja, det är så det är. Vem som helst kan bli p-vakt i dag.

lina: har träffat flera otrevliga vakter i sthlm innerstad. utbildas ni inte socialt? vakten vänder ryggen till och är otrevlig när man frågar om böter. får vemsom helst jobb?
Lisah Silfwer: Ja, vem som helst som helst får jobb. Och det är de som beter som du beskriver som drar in mest lapp som p-vakt.

Frida: Menar du att ni ställer om klockan i handdatorn för att påverka tiden i Octavius?
Lisah Silfwer: Ja, det är ett sätt. Men det finns andra.

Anna: Varför har du kvar Europarkkläder fast du har slutat?
Lisah Silfwer: Det är en lånad utrustning.

Adam: Hur kommer det sig att du har en handdator när du inte jobbar kvar?
Lisah Silfwer: Den är lånad.

Sam: Jag var i Malmö och skulle handla i en affär som har stor parkering med begränsad parkering ( 2 tim ) med P-skiva. Jag gick in i affären för att hämta P-skiva och kom ut efter 4-5 min med skivan, med P-vakt var snabare och satte fast p-bot med förklarning att han inte behöver vänta ens en minut. Är det rätt han sa?
Lisah Silfwer: Nej det är det inte. Du kan dubbelkolla med markägaren vilka regler det är som gäller, hur länge du får stå där utan p-skiva. Det är olika tider på olika ställen. Men oftast brukar man få stå minst fem minuter på en parkering.

anki: Hur ska man bevisa då att pvakten fuskat med tiden?
Lisah Silfwer: Det kan du inte, det är oftast därför vi vinner i tingsrätten om du skulle bestrida kontrollavgiften.

Hella: Hej! Fick en p-bot hemskickad från Europark för parkering på handikapp plats trots att vi aldrig parkerat på sådan plats. Har skickat in en överklagan i januari men blev hänvisad till att resa ärrendet i tingsrätt om vi vill ta det vidare. Har p-vakten skyldighet att fotografera? Kan man kräva fotobevis?
Lisah Silfwer: Det är där de interna kommentarerna kommer fram, Det kan ligga en intern kommentar att en fotografering inte har varit möjlig. Exempelvis att du har varit hotfull eller bara åkt därifrån.

En annan P-vakt: Det mesta av det du skriver här är inte sant. Iallafall inte i den region jag jobbar. Du kan inte prata för en hel kår för mitt medhåll har du inte. Hur du jobbar får stå för dig. Mig kan du inte prata för och jag tar avstånd ifrån allt som har sagts i ärendet för enligt mig är det skitsnack.
Lisah Silfwer: Men det finns vissa aktörer som inte har en vinstpress. Och jag vet att många sköter sig. Men det finns många som inte gör det.

lina: stämmer det att ni tar mutor på q-park?
Lisah Silfwer: Vad jag känner till så tar p-vakter emot mutor på flera privata parkeringsbolag.

Anna: Jag tycker att det är taskigt att du säger att du talar för en hel kår utan att ha fått medhåll ifrån alla parkeringsvakter i Sverige. Du drar obefordrad skit över alla oss parkeringsvakter och jag kan inte på nåt sätt kännas vid det du pratar om. Ni kanske är en liten grupp som håller på med fusk men dra inte skit över alla oss som tar jobbet på allvar och är seriösa. Tala för dig själv kan du göra men du kan inte påstå att du talar för mig iallafall!
Lisah Silfwer: Nej, jag kan inte tala för dig. Då behöver du inte ta åt dig. Vissa är jättebra på att sköta reglerna. Det finns jättefina p-vakter.

lina: fick en p-bot på ett sjukhus i sthlm innerstad vid lunch. gick ifrån bilen i 5 min och när jag kom satte vakten på boten ändå. skulle bara in snabbt och bad vakten att ta bort den hon sa hon inte kunde och var jävligt otrevlig. kan ni inte makulera på plats?
Lisah Silfwer: Man har en möjlighet att hålla på kontrollavgiften om man vill. Men man kan som p-vakt ljuga och säga att det inte går.

Skeptisk: P vakten, vad sade din arbetsledning när du påtalade dessa brister? Menar du att de känner till detta? Anser du att du är trovärdig?
Lisah Silfwer: Utbildningen kommer delvis från dem, så de vet redan om det.

åke: Du är bara löjlig för så här har det aldrig gått till under mina 20 år inom yrket..
Lisah Silfwer: Ja, då är du en av dem som är en bra p-vakt.

Anna: Anna Om Det finns jättefina p-vakter som det säger varför fick inte dem sparken ?
Lisah Silfwer: Många som är fina de har jobbat som p-vakt väldigt länge, och den här hysterin började för några år sedan.

david: mutor det var det dummaste jag hört det är nästan förtal.har tv4 hyrt in den här personen för att dom ska .....
Lisah Silfwer: Mutor får vi. Jag har blivit erbjuden mutor. På vissa möten har vi blivit tillsagda att inte ta emot mutor så att andra ser.

Skeptisk: Hur var det nu då med frågan om "den felaktiga kontrollavgiften" i Lidingö? Silfver, är den verkligen felaktig?
Lisah Silfwer: Hej Skeptisk! Enligt Lidingö kommun så stod Mikael rätt vid den tidpunkten. Och Mikael hävdar att han stod rätt och att kontrollavgiften är felaktig. Han har dock valt att inte bestrida den eftersom det kostar jättemycket pengar, och han tycker inte att det är värt det. En jurist som vi har pratat med säger att det kostar dig som privatperson minst 2000 kronor att bestrida en kontrollavgift, sen tillkommer en massa utgifter. Han berättar mer om hur svårt det är att bestrida just en kontrollavgift i vårt morgoninslag som sänds kl.06.30 i morgonbitti. Mvh Lisah

Upprörd!: Äntligen en lapplisa som träder fram med sanningen! Jag har blivit lappad i Stockholm flera gånger och jag kände på mig att ni gör på det här sättet!!! Hur kan du sova gott på natten när du vet att du tar pengar från folk som inte förtjänar det? Du kan inte bara säga att du lydde order eller anpassade dig till för att få intern status, den ursäkten slet nazisterna ut under förintelsen. Du och alla andra fuskande lapplisor borde skämmas!!!
Lisah Silfwer: Tack för berömmet, om man nu ska kalla det beröm.. Det tog ett tag innan man insåg vad man höll på med. Jag mådde jättedåligt över det.

Skeptisk: Tack Lisah för ditt förtydligande. Vad säger parkeringsbolaget om Mikaels kontrollavgift? Nyfiken.
Lisah Silfwer: Det var så lite så! De tycker att Mikaels historia är tråkig och vill lösa det. Mikael har begärt ut ett bildbevis från Europark eftersom han menar att han stod rätt. Europark lovade att skicka en bild till honom förra veckan, men han har fortfarande inte fått den.

Frida: Hur kan Lidingö kommun veta huruvida Mikael parkerat rätt eller inte?
Lisah Silfwer: Lidingö kommun svarar enbart på vad som gäller på deras mark. Inte om kontrollavgiften är felaktig eller ej. Mikael hävdar dock att han stod rätt och därfär vill han ha ett bildbevis från Europark. Förra veckan sa Europark till Mikael att han skulle få bildbeviset så fort som möjligt. Men han har fortfarande inte fått den. Mvh Lisah

Frida: Att bli erbjuden mutor eller att faktiskt ta emot dom är väl två helt skilda saker? Du väljer ju själv om du tar emot den eller inte? Det säger ju mer om dig som person än om yrket i sig....
Lisah Silfwer: Men jag har inte sagt att jag har tagit emot mutor. Jag har bara berättat att det förekommer inom kåren i stor utsträckning.

Upprörd!: Hur kommer det sig att du väljer att "blåsa i visslan" nu? Du säger att fusket bara har skett senaste åren, vad menar du med det?
Lisah Silfwer: Jag anser att folk borde få veta sanningen om det här, därför valde jag att gå till en reporter.

Per: Bra jobbat Lisah!
Lisah Silfwer: Tack, Per! Tyvärr måste jag meddela att chattiden nu är slut. Om ni har tips eller har någon frågor kan ni mejla mig på lisah.silfwer@tv4.se. Mvh, Lisah"

För det andra får jag be om ursäkt då jag tidigare hävdade att P-vakterna får provision. Det framgår av chatten att så inte är fallet, utan att det handlar om intern status.

Sorry guys my bad...:P I stand corrected.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Här tar Uppdrag Granskning upp de "solida metoder och rutiner" - i ungefär mitten av programmet - som du menar att bolagen besitter: http://svtplay.se/t/103535/uppdrag_granskning (Märk väl: medborgaren i reportaget har ungefär liknande problem som TS - trots synligt kvitto på betald biljett får denne problem).

Skrivet av KalleKulspruta:

Grrr! Efter att ha tittat på klipp #2 http://www.nyheterna.se/1.1993435/2011/01/27/parkeringsbolag_...
Inser jag att jag blivit blåst a q-park.
Han sa att det vanligaste var att man parkerar innanför nån parkeringszon.

Precis det har hänt mig. Luddiga parkeringszoner. 2 vägar ut men bara en skylt i ena hållet.

Försent att överklaga?

Dessa två videor är inte något som förvånar eller chockar de som har jobbat i liknande miljöer.

Alltid lika roligt när folk som ValiumBallong 100% lojalt och naivt försöker stå bakom sina företag, och använda deras regler och föreskrifter som en ursäkt, precis som att samtliga arbetare följer dessa och inte har hittat sätt att undvika eller gå runt dessa. Självklart fuskar de, självklart måste de nå en kvot. Det är så privata företag fungerar, man måste ha ett visst ekonomiskt flöde.

Efter att ha jobbat på Telenor, SBM Fordonsmärkning, Telia, ComHem, Bilprovningen i Kundtjänst och support, så blir man inte ALLS förvånad över att höra/läsa sådana grejer, det är så på samtliga företag, det är likadant överallt. Det fuskas, överträdes, regler och lagar följs inte, allt för att man ska dra in pengar för företaget och behålla sitt jobb.
Att man kan tro något annat om ett privat företag som måste ha vinst, DET är korkat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Åhh. Hade det varit min bil bara, så hade jag låtit dem dragit ärendet vidare. Men nu slutade det så att jag mailade Europark direkt (istället för Hojab parkeringsservice som normalt har hand om kontrollavgifterna åt Europark) med en pdf innehållande min biljett. Då svarade de att ärendet var nerlagt. Jag fick dock ingen ursäkt, vilket hade varit en enkel smart grej av dem.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Dessa två videor är inte något som förvånar eller chockar de som har jobbat i liknande miljöer.

Alltid lika roligt när folk som ValiumBallong 100% lojalt och naivt försöker stå bakom sina företag, och använda deras regler och föreskrifter som en ursäkt, precis som att samtliga arbetare följer dessa och inte har hittat sätt att undvika eller gå runt dessa. Självklart fuskar de, självklart måste de nå en kvot. Det är så privata företag fungerar, man måste ha ett visst ekonomiskt flöde.

Efter att ha jobbat på Telenor, SBM Fordonsmärkning, Telia, ComHem, Bilprovningen i Kundtjänst och support, så blir man inte ALLS förvånad över att höra/läsa sådana grejer, det är så på samtliga företag, det är likadant överallt. Det fuskas, överträdes, regler och lagar följs inte, allt för att man ska dra in pengar för företaget och behålla sitt jobb.
Att man kan tro något annat om ett privat företag som måste ha vinst, DET är korkat.

Jag håller fullständigt med dig:): Ofta när man ser dylika samhällsprogram så svarar företaget/kommunen/de ansvariga/X person eller organisation det handlar om: "Vi ska förbättra våra rutiner" eller: "Vi ska se över våra riktlinjer" och liknande klyschor.:P:/ För mig betyder bara detta ordbajseri att man egentligen säger: "Oj vi blev inte upptäckta denna gången, men vi ska göra vårt yttersta för att undgå upptäckt nästa gång samt dölja nuvarande (eventuella?) missförhållanden som inte har upptäckts ännu".

Ett neutralt exempel: jag känner till - via en bekant - en person som jobbar på en kommun. Denna person åsidosätter "alla" - för ärendet relevanta - lagar som personen kan. T.e.x. drar ut på att ge svar till anhöriga, dröjer med att svara på frågor, skyller på att X fråga/utredning "ska utredas" om det hör till personens arbetsuppgifter att utreda/svara på fråga/utredning.

Vad händer när en del klagar till JO, eller överklagar till förvaltningsdomstolarna? DÅ som ett skott följer den utredande tjänstemannan alla tidsramar för t.e.x. för hur snabbt JO och/eller domstolen ska få svar, då följs FL etc. Kort och gott: "internt" inom kommunen dras det ut på givna hållpunkter för vissa moment, externt när personen har ögonen på sig från JO/domstol sköts allt som det SKA och borde skötas.:P

Så alla "Ombudsmän", "Etiska riktlinjer", "Policydokument" är bara en fasad för att allt ska se bra ut.:S:/ Privatisering och vinstintressen i all "ära" (eller vad man ska säga) men ibland undrar man vart Sverige är på väg?:S

Jag läste om X produkt som australiensare inte var nöjda med. Någon sa:

-"Go to your local Ombudsman and ask him to write the company that...".

Först blev jag lite stolt över att (ty jag visste inte detta) att Australien har Ombudsmän i deras samhälle. Men sen tänkte jag till och insåg att vi nog snart kommer få skämmas för Ombudsman-termen i framtiden. I stil med:

"Om du vill starta bordell, skalbolag och skattefiffla, känner jag en kille som tidigare jobbat som Ombudsman på Skatteverket...".

Tyvärr tror jag det kommer bli så i framtiden.:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Detta är kanske inte tillhör konsumenträtt i rätt bemärkelse. Men eftersom mitt problem närmast liknar en bluffaktura så kanske det passar in. Annars får någon gärna flytta tråden.

Jag har fått en p-bot som innehåller information om:
- Att jag stod i område X (I textform)
- Tid TT:SS
- I anteckningar står att jag har sms-biljett för område X (I sifferform)

Det är således "bevisat" redan på boten att jag har rätt biljett.
Trots detta är jag enligt lag skyldig att betala p-boten inom 8 dagar eller bestrida boten skriftligt.
Så med andra ord kan en p-vakt trakassera vem som helst genom att helt enkelt bara utfärda ogiltiga p-böter... Eller?

Då jag inte fått något bra bemötande när jag (vid två tillfällen) pratat med dem i telefon så har jag lust att inte betala/överklaga boten utan låta dem försöka bevisa min skyldighet istället.

Eller är jag oavkortat skyldig att betala alla räkningar som hamnar på min vindruta ELLER själv bevisa att jag inte är skyldig?

gör dom som på p-vakts företaget Qpark så bör p-vakten tagit kort på bilen om den stog fel eller saknade biljett och då kan du hävda att du vill se dom bilderna:)

Permalänk
Avstängd

Till Igelkott!

Skrivet av Johnnymann:

Vad du än gör, betala inte,,,då får du aldrig tillbaka pengarna.

När det har hänt mig har jag bara ignorerat allt, först så kommer:
1, Räkning
2, påminnelse 1
3, påminnelse 2
4, räkning från inkassobolag
5, påminnelse 1 från inkassobolag samt hot om kronofogde
6, påminnelse 2 från inkassobolag
7, räkning från kronogogdemyndigheten.

Det är inte förens steg 7 som du behöver bry dig, du överklagar till räkningen till kronofogden som ställer frågan till parkeringsbolaget om de vill ta det till rättegång.
Om du nu har en P-biljett så har du det enda beviset en rätt går efter, så i 99 fall av 100 så lägger de ned äreendet.
Även om det blir rättegång spelare det ingen roll, du har ju en p-biljett och vinnir iallafall.

Du kan trösta dig med att allt detta kostar p-bolaget en hel del pengar!

Igelkott: Kolla på Uppdrag Granskning som sändes i kväll så kommer du förstå att du INTE ska betala in avgiften om du vill ha någon som helst chans mot bolaget.^^

Tycker för övrigt att Johnnymann's idé är strålande.:D Men se till att ha GOTT om, på och runt fötterna mot bolaget innan du eventuellt följer hans idé.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Igelkott: Kolla på Uppdrag Granskning som sändes i kväll så kommer du förstå att du INTE ska betala in avgiften om du vill ha någon som helst chans mot bolaget.^^

Tycker för övrigt att Johnnymann's idé är strålande.:D Men se till att ha GOTT om, på och runt fötterna mot bolaget innan du eventuellt följer hans idé.:)

Fast att man inte ska betala in en kontrollavgift när man avser att bestrida den framgår väl ändå utav LKOP? Ärendehanteringen skiljer sig ju vida åt beroende på om det är kontrollavgift eller parkeringsanmärkning.

Tycker nog Johnnymanns ide är något felaktigt, varför inte bestrida direkt och sedan ta ärendet till tingsrätten, har man gott underlag så kommer TR avfärda parkeringsbolagets krav.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKulspruta:

Det viktigaste är att du kontaktar dem och bestrider detta. Gör du inte det gäller avtalslagen om andbud och accept.
Bestrider du inte räknas det som du accepterat "avtalet" och du är då skyldig att betala.

Japp. Det räckte att jag sa det i telefon. Man behöver inte ens säga varför utan bara "jag bestrider".. Så det är absolut det första steget som man alltid kan göra.

Skrivet av Lucas95:

gör dom som på p-vakts företaget Qpark så bör p-vakten tagit kort på bilen om den stog fel eller saknade biljett och då kan du hävda att du vill se dom bilderna:)

Jo. Det skulle vara ganska spännande att se dem. Inte för att det skulle påverka åt något håll i mitt fall.. Men man kanske skulle kunna bedöma vaktens intentioner beroende på hur fotot är taget.

Skrivet av MacEnkronan:

Igelkott: Kolla på Uppdrag Granskning som sändes i kväll så kommer du förstå att du INTE ska betala in avgiften om du vill ha någon som helst chans mot bolaget.^^

Tycker för övrigt att Johnnymann's idé är strålande.:D Men se till att ha GOTT om, på och runt fötterna mot bolaget innan du eventuellt följer hans idé.:)

Ja gott om bevis på min sida hade jag Men som sagt var problemet att bilen inte är min och bilens ägare inte är lika sugen på att "utmana kronofogden".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Fast att man inte ska betala in en kontrollavgift när man avser att bestrida den framgår väl ändå utav LKOP? Ärendehanteringen skiljer sig ju vida åt beroende på om det är kontrollavgift eller parkeringsanmärkning.

Tycker nog Johnnymanns ide är något felaktigt, varför inte bestrida direkt och sedan ta ärendet till tingsrätten, har man gott underlag så kommer TR avfärda parkeringsbolagets krav.

Enligt Uppdrag Granskning visade det sig att det inte var så lätt att ta ärendet till TR.:)

Skrivet av Igelkott:

Japp. Det räckte att jag sa det i telefon. Man behöver inte ens säga varför utan bara "jag bestrider".. Så det är absolut det första steget som man alltid kan göra.

Jo. Det skulle vara ganska spännande att se dem. Inte för att det skulle påverka åt något håll i mitt fall.. Men man kanske skulle kunna bedöma vaktens intentioner beroende på hur fotot är taget.

Ja gott om bevis på min sida hade jag Men som sagt var problemet att bilen inte är min och bilens ägare inte är lika sugen på att "utmana kronofogden".

Ahh...:P I see, då är det ju en annan 5:a. Du får fråga ägaren. Men hade det varit min bil hade jag nog sagt nej.:) Varför utamana ödet så att säga.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Enligt Uppdrag Granskning visade det sig att det inte var så lätt att ta ärendet till TR.:)

Ahh...:P I see, då är det ju en annan 5:a. Du får fråga ägaren. Men hade det varit min bil hade jag nog sagt nej.:) Varför utamana ödet så att säga.:D

Fast det är ju inte så svårt i sak att ta ärendet till TR. Huvudproblemet ligger ju i formuleringen i LKOP "10 §
Om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut." Där har man lagt ribban, med den formuleringen "uppenbart oskäligt". Det är den stora nackdelen med olika lagstiftning för kontrollavgifter och parkeringsanmärkningar, och även att systemen att överpröva skiljer sig så vida åt.

Det första man bör göra är att kontrollera utmärkningen, och att den enligt 3§ LKOP är tydlig och utförd med vägmärken. Finns (ofta) hur många brister som helst avseende detta. Ett tips är att läsa vägmärkesförordningen och hur tilläggstavlor skall användas samt uttolkas ifrån huvudtavlan. Bara en så enkel sak som att rätt vägmärken ska sitta uppe vid in/utfarterna (alla sådana) verkar många bolag inte ha den minsta kollen på. De som skriver parkeringsanmärkningar åt kommunerna har helt andra utbildningskrav. Vilket troligtvis även märks på hur liten andel av parkeringsanmärkningarna som undanröjs efter att polisen utrett ärendena.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

P-läget ska ses över!

Det rör på sig: Nu får man hoppas att departementet inte tar allt för lång tid på sig att "se över frågan".:)

Dumt att domstolen tror mer på en uniformerad - och godtyckligt "utbildad" - person som förväntas uppträda korrekt. Men jag antar att det är den gamla vanliga svenska vanan som sitter i fortfarande: En uniformerad person i X tjänsteutövning är alltid pålitlig då han/hon är satt att "förvalta", hålla ordning eller vad det nu kan röra sig om i det enskilda uniformerade fallet.:/

Källa: http://svt.se/2.157083/1.2423622/p-laget_ska_ses_over

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

När jag praktiserade i ambulans på tidigt 2000-tal så ställde vi oss på en trottoar, gick upp i trappuppgången och hämtade sjuk/skadad människa och kom ner. Tro fan att det satt en lapp på ambulansen

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Dessa två videor är inte något som förvånar eller chockar de som har jobbat i liknande miljöer.

Alltid lika roligt när folk som ValiumBallong 100% lojalt och naivt försöker stå bakom sina företag, och använda deras regler och föreskrifter som en ursäkt, precis som att samtliga arbetare följer dessa och inte har hittat sätt att undvika eller gå runt dessa. Självklart fuskar de, självklart måste de nå en kvot. Det är så privata företag fungerar, man måste ha ett visst ekonomiskt flöde.

Jag jobbar inte med parkering längre, jag sade upp mig för 1½ år sedan när jag började plugga. Jag har ingen anledning att vara lojal, men det är jävligt tråkigt när folk utan någon som helst koll smutskastar en hel yrkesgrupp.

Du verkar tydligen inte fatta att det blir inga stora pengar av fusket. 20 lappar per vakt och dag (minst) är 100 lappar per vecka, helgdagar ej inkluderade. Sen har du 30 p-vakter bara i Stockholm, ja, nån fusklapp här och där blir inget som syns i RR.
Om det fellappas medvetet så är det dåligt omdöme av p-vakten som förmodligen inte tyckte att han behöve göra skäl för sin lön den dagen. Jag välkomnar alla förslag som kan minska det lilla fuskandet som finns.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CompassioN:

När jag praktiserade i ambulans på tidigt 2000-tal så ställde vi oss på en trottoar, gick upp i trappuppgången och hämtade sjuk/skadad människa och kom ner. Tro fan att det satt en lapp på ambulansen

Dagens garv.:D Men trodde ambulanser fick köra och parkera överallt? Men antar att P-Nisse tolkade det till sin fördel, d.v.s. ambulansen stod still och kunde ha parkerat.:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!