P-Bot trots erlagd biljett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itzu:

Får alltså lapplisorna gå och testa att öppna bildörren, är det inte på gräns till brott?

Dörren måste vara öppen, inte låset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Precis det du tar upp hände min morsa för många år sedan. Det var i samband med att jag höll på att flytta hemifrån och vi höll på att ta de sista sakerna hennes bil.

Hon hade då parkerat inne på gården där man inte får parkera, med undantag vid i och urlastning (t.ex. flytt) Vi hade flyttat ner en del saker i bilen varav några saker var de dyraste jag ägde. Vi tänkte ta en kort paus för äta äta en macka och dricka en kopp kaffe innan vi tog det sista och åkte iväg. Under den tiden (ca 15-20min) så hade en lapplisa hunnit varit in på gården och satt böter på hennes bil.

Morsan överklagade såklart med anledning av att det var flytt, men fick nekat med anledning att någon av bilens dörrar måste vara öppna för att visa att man håller på att flytta. Morsan tog då upp att det var dyra saker i bilen, bland annat en surroundförstärkare för några tusen kronor, men det spelade absolut ingen roll. Att de hade kunnat bli stulna om man inte låser bilen är inte deras problem.

Det slutade efter flera månader till vår fördel i alla fall efter att vår hyresväld hade blivit inblandad.

Fast nu hade ni ju parkerat och kontrollavgiften var korrekt utfärdad. Det är enligt praxis INTE att anse som lasta/lossa om man äter/fikar under arbetet.

15-20 minuter är väldigt lång tid, normal tid för att ett fordon ska vara ansett som parkerat och ingen aktivitet skett är 6 eller 11 minuter.

Inte konstigt att det slutade till er fördel när ni blandar in fastighetsägaren som är beställare av övervakningen. Detta trots att den är korrekt utfärdad.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast nu hade ni ju parkerat och kontrollavgiften var korrekt utfärdad. Det är enligt praxis INTE att anse som lasta/lossa om man äter/fikar under arbetet.

15-20 minuter är väldigt lång tid, normal tid för att ett fordon ska vara ansett som parkerat och ingen aktivitet skett är 6 eller 11 minuter.

Inte konstigt att det slutade till er fördel när ni blandar in fastighetsägaren som är beställare av övervakningen. Detta trots att den är korrekt utfärdad.

Tyvärr visste inte vi att man inte fick ta en paus när man är hungrig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Precis det du tar upp hände min morsa för många år sedan. Det var i samband med att jag höll på att flytta hemifrån och vi höll på att ta de sista sakerna hennes bil.

Hon hade då parkerat inne på gården där man inte får parkera, med undantag vid i och urlastning (t.ex. flytt) Vi hade flyttat ner en del saker i bilen varav några saker var de dyraste jag ägde. Vi tänkte ta en kort paus för äta äta en macka och dricka en kopp kaffe innan vi tog det sista och åkte iväg. Under den tiden (ca 15-20min) så hade en lapplisa hunnit varit in på gården och satt böter på hennes bil.

Morsan överklagade såklart med anledning av att det var flytt, men fick nekat med anledning att någon av bilens dörrar måste vara öppna för att visa att man håller på att flytta. Morsan tog då upp att det var dyra saker i bilen, bland annat en surroundförstärkare för några tusen kronor, men det spelade absolut ingen roll. Att de hade kunnat bli stulna om man inte låser bilen är inte deras problem.

Det slutade efter flera månader till vår fördel i alla fall efter att vår hyresväld hade blivit inblandad.

Med andra ord så smet ni från en korrekt utförd kontrollavgitft? Uppenbarligen lastade ni inte, ni satt och fikade i 15-20 minuter. Lasta och lossa = lämna saker/hämta saker i bilen, inte sitta och fika efter att ni har lastat eller lossat. Är ni klara och/eller är i behov av paus ska bilen flyttas till en vanlig parkeringsplats.

EDIT: Jag förtydligar: kaffepaus räknas inte som att lasta och lossa

Dörren ska vara öppen, inte olåst, för den som undrar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

"Trafikförordningen 3:50:
50 § När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.

Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.

Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår."

bara en liten input

Visa signatur

Intel 9600k - 1080Ti - 32gb ram
AMD Threadripper 1920x - Asus GTX 1070 - 48gb ram
Intel 5820k - MSI GTX 1070 - 16gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Med andra ord så smet ni från en korrekt utförd kontrollavgitft? Uppenbarligen lastade ni inte, ni satt och fikade i 15-20 minuter. Lasta och lossa = lämna saker/hämta saker i bilen, inte sitta och fika efter att ni har lastat eller lossat. Är ni klara och/eller är i behov av paus ska bilen flyttas till en vanlig parkeringsplats.

EDIT: Jag förtydligar: kaffepaus räknas inte som att lasta och lossa

Dörren ska vara öppen, inte olåst, för den som undrar.

Hur lämnar du en bildörr öppen och låst?
Jag skulle vilja se det försäkringsbolag som godkänner "Jo jag låste, men dörrarna var öppna" när saker förvinner ur bilen. Och hur lång tid det tar att lasta saker sägs det ingenting om. Att de tog 15-20 minuter till att fika kan ju lika gärna ha vart 15-20 minuter för att få en soffa nedför trappen, det vet inte lapplisan. När det verkligen framgår att någon parkerat så visst, men om kravet för att det ska räknas som lastning är att man ska lämna allting man lastar oskyddat så borde ju parkeringsbolagen erbjuda lapplisor att stå vakt när lastning skall ske.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Källa på det?

Jag tror att han menar sjukvårdsrådgivningen i Stockholms, Södermanlands och Värmlands läns landsting som uppmärksammades för två år sen.

Sköterskor fick bättre betalt läs bonus om dom avrådde fler patienter att ta sig till akuten samtidigt som bonusen också steg om dom avslutade samtalen inom 3:48 minuter. Detta ledde till att åtminstone ett par människor fick sätta livet till, men fan va effektiv rådgivningen blev!

http://svt.se/2.22620/1.1555377/sjukskoterskor_far_bonus_for_...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tyvärr visste inte vi att man inte fick ta en paus när man är hungrig.

Dags att börja med att klippa in lite text från lagar och förordningar:

Parkering
En uppställning av ett fordon med eller utan förare av någon annan anledning än som
1. föranleds av trafikförhållandena,
2. sker för att undvika fara, eller
3. sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods

Var någonstans ser du matpaus som en anledning till att ett fordon inte skall räknas som parkerat? Ergo, ert fordon var parkerat => korrekt kontrollavgift. Sen att fastighetsägaren var snäll och rev den saknar betydelse.

Skrivet av belga:

Hur lämnar du en bildörr öppen och låst?
Jag skulle vilja se det försäkringsbolag som godkänner "Jo jag låste, men dörrarna var öppna" när saker förvinner ur bilen. Och hur lång tid det tar att lasta saker sägs det ingenting om. Att de tog 15-20 minuter till att fika kan ju lika gärna ha vart 15-20 minuter för att få en soffa nedför trappen, det vet inte lapplisan. När det verkligen framgår att någon parkerat så visst, men om kravet för att det ska räknas som lastning är att man ska lämna allting man lastar oskyddat så borde ju parkeringsbolagen erbjuda lapplisor att stå vakt när lastning skall ske.

Det sägs ingenting om hur lång tid man faktiskt får lasta och lossa, däremot har de allra flesta kommuner samt bevakningsbolag en praxis med 6 eller 11 minuters övervakning, och har ingen aktivitet skett överhuvudtaget vid bilen så räknar man den som parkerad. Det enklaste hade ju trots allt varit att meddela hyresvärd alt kommunen att man faktiskt behöver lasta på plats X under dag Y mellan 10 och 11.

15-20 minuter för att få en soffa nedför trappen, då får du hämta bilen senare, svårare än så är det inte (sett strikt trafikjuridiskt, sen att gemene man har en annan tolkning är i sakfrågan oväsentligt).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Hur lämnar du en bildörr öppen och låst?
Jag skulle vilja se det försäkringsbolag som godkänner "Jo jag låste, men dörrarna var öppna" när saker förvinner ur bilen. Och hur lång tid det tar att lasta saker sägs det ingenting om.

Om du nu ska göra en större flytt där du vet att bilen kommer att lämnas obevakad under en längre tid så är det väl bara att ansöka om särskilt tillstånd. Praxis för lasta och lossa är att bildörr lämnas öppen för att visa att man inte har parkerat. Är man orolig bör man hitta en permanent parkeringsplats.

Skrivet av belga:

Att de tog 15-20 minuter till att fika kan ju lika gärna ha vart 15-20 minuter för att få en soffa nedför trappen, det vet inte lapplisan.

P-vakten tittar på dörrarna. Dörrarna är stängda. Efter det väntar p-vakt. Ingen kommer ut inom vad som kan anses som skälig tid för att lasta och lossa (praxis i Stockholm är 10 minuter från det att p-vakt dök upp). Det innebär inte att man får en kontrollavgift bara för att man har stått på platsen i mer än 10 minuter, snarare att man behöver vara tillbaka vid bilen för att hämta/lämna nästa vara. I det här fallet var dörrarna stängda och bilen låst, m.a.o. man lastade och lossade inte. Vad som är praxis kan skilja sig från parkering till parkering (beroende på vad markägaren har bestämt), från bolag till bolag (beroende på vilka direktiv som finns) och från stad till stand (gällande framkomlighet). Det är upp till den som stannar att ha informerat sig om vilka regler som gäller.

Skrivet av belga:

När det verkligen framgår att någon parkerat så visst, men om kravet för att det ska räknas som lastning är att man ska lämna allting man lastar oskyddat så borde ju parkeringsbolagen erbjuda lapplisor att stå vakt när lastning skall ske.

Det är upp till de som lastar och lossar (vilket så gott som alltid rör sig om varuleveranser inne i stadskärnan) att hålla koll på sin bil och sina tillhörigheter. Är man osäker på hur lång tid det kommer ta eller om man inte vågar lämna olåst fordon utan tillsyn så ansöker man om tillfälligt parkeringstillstånd.

Återigen: Vågar du inte lämna bilen olåst eller du vet att lastning/lossningen kommer ta tid, ansök om tillstånd

EDIT: Henrik21 fattar

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Återigen: Vågar du inte lämna bilen olåst eller du vet att lastning/lossningen kommer ta tid, ansök om tillstånd

EDIT: Henrik21 fattar

Man har redan tillstånd i och med att man får stå där för lastning!
Att ansöka om tillstånd för någonting som redan är tillåtet är bara rent nonsens. Då kan vi lika gärna hävda att man ska ha tillstånd för att ha körkort. Att behöva tillstånd för ett tillstånd är bara dumheter.

Så länge det står att det är tillåtet för lastning och inte "Tillåtet för lastning förutsatt att dörr är öppen" så ska det inte spela någon roll vad rutinerna för lapplisor säger. Om reglerna säger en sak så gäller det, inte nästan det (vilket verkar vara punkten många p-vakter inte kan greppa).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Man har redan tillstånd i och med att man får stå där för lastning!
Att ansöka om tillstånd för någonting som redan är tillåtet är bara rent nonsens. Då kan vi lika gärna hävda att man ska ha tillstånd för att ha körkort. Att behöva tillstånd för ett tillstånd är bara dumheter.

Så länge det står att det är tillåtet för lastning och inte "Tillåtet för lastning förutsatt att dörr är öppen" så ska det inte spela någon roll vad rutinerna för lapplisor säger. Om reglerna säger en sak så gäller det, inte nästan det (vilket verkar vara punkten många p-vakter inte kan greppa).

Praxis för vad som gäller vid lastning och lossning är att dörren ska vara öppen. Det finns inga skrivna regler som förklarar exakt hur lastning och lossning fungerar, därför används praxis. Detta är accepterat av kommunerna och det är allmänt känt. Det är så det fungerar när man packar in och ut ur bilen oavsett om du gillar det eller inte. Det här är inget myntat av ett gäng p-vakter, utan brett accepterat. Ring trafikverket eller din kommun och hör med dem eftersom du uppenbarligen inte är ett dugg intressera av att läsa vad jag skriver.

Du har tillstånd att lasta och lossa enligt praxis, om du bryter mot de regler som gäller enligt praxis riskerar du en kontrollavgift. Den kontrollavgiften är då korrekt utförd i enlighet med praxis. Om du inte kan följa de regler som gäller enligt praxis så bör du ansöka om ett speciellt parkeringstillstånd för att undvika kontrollavgift.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Man har redan tillstånd i och med att man får stå där för lastning!
Att ansöka om tillstånd för någonting som redan är tillåtet är bara rent nonsens. Då kan vi lika gärna hävda att man ska ha tillstånd för att ha körkort. Att behöva tillstånd för ett tillstånd är bara dumheter.

Så länge det står att det är tillåtet för lastning och inte "Tillåtet för lastning förutsatt att dörr är öppen" så ska det inte spela någon roll vad rutinerna för lapplisor säger. Om reglerna säger en sak så gäller det, inte nästan det (vilket verkar vara punkten många p-vakter inte kan greppa).

Läs igenom vad jag skrev, vilket är definitionen för när ett fordon räknas som parkerat. Vad jag ser så står inte lunch/fikarast inräknat där. Ergo: fordonet var parkerat och kontrollavgiften korrekt utfärdad.

Som sagts tidigare, vet man att man kommer att behöva längre tid på sig (dvs, ingen aktivitet vid bilen på 6-11 minuter) så tar man kontakt med kommunen/fastighetsägaren och får ett tillstånd där det framgår att man lastar/lossar på plats X dag Y mellan tidpunkt A och B. Annars finns ju alternativet med nyttokort/nyttoparkeringstillstånd om man är näringsidkare. Kostar en slant men kan i långa loppet vara värt det.

Praxis för lastning/lossning av gods är i kommunerna 6-11 minuters övervakning och har ingen aktivitet alls skett vid bilen under den tiden så är fordonet att betrakta som parkerat. Har man en soffa som tar 20 minuter att få ner genom trappan så får man flytta dit bilen senare, alternativt lägga upp inhämtat tillstånd från fastighetsägare/kommunen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF